Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matkustelitteko te muut 30-60-vuotiaat lapsuudessa ulkomaille?

Vierailija
13.07.2026 |

Kiinnostaa kuulla, kun itse nelikymppisenä olen sellaisesta perheestä, jossa käytiin 80-00-luvuilla ulkomaan matkalla aina kaksi tai kolme kertaa vuodessa, pidennettyjä viikonloppuja tai viikon parin etelänmatkoja. Ei kuitenkaan ollut varakkaita vanhempia, toinen vanhempi perus paperinpyörittelijä ja toinen työtön, mutta aurinkolomiin säästivät aina rahat kasaan. 

18-vuotiaaksi mennessä olin käynyt jo 20 maassa. Nykyäänhän on paljon matkustelevia nuoria perheitä, mutta entä teillä muilla keski-ikäisillä? Kyselen, kun omassa tuttavapiirissä ei juuri kukaan muu matkustellut silloin lapsuudessa, ja enemmistö nyt tuntemistani ikätovereista on päässyt vasta aikuisena näkemään maailmaa ja viemään omia lapsiaan ulkomaanlomille.

Kommentit (173)

Vierailija
141/173 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me reissattiin lapsuudenperheen kanssa vain Pohjoismaissa. 15-vuotiaana lähdin kielikurssille Englantiin ja siitä alkoi mun elämänmittainen rakkaus  matkailuun ja sen jälkeen olin joku kielikurssilla tai reilaamassa kaikki kesät. Olen asunut ulkomailla lähes koko aikuisikäni ja matkustanut reilussa sadassa maassa. 

N vm 71

Vierailija
142/173 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkusteltiin kerran Tukholmaan ja kerran Kanarialle. Siinä lapsuudenkodin ulkomaanmatkat.

En koe jääneeni mistään paitsi, varsinkin teininä ei olisi voinut vähempää kiinnostaa oman perheen kanssa reissailut - pakkopullaa oli tuo kerta Kanariallakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/173 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei markusteltu, enkä vie omaakaan perhettä. Kyllä tämä pallo saadaan paskottua jo muutenkin, ilman että poltetaan järkkyjä määriä kerosiinia ilmakehään.

Vierailija
144/173 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käyty joka vuosi ulkomailla, vaan lomat vietettiin Suomessa pääosin. Vuokramökillä tai sukulaisissa. Kahdesti oltiin auto ja teltta -matkalla Pohjois-Euroopassa ja pari kertaa etelässä. Joskus Ruotsin risteilyllä. 

N vm 74, keskiluokkainen perhe pk-seudulta

Vierailija
145/173 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käyty etelässä, koska se oli vanhempien mielestä typerää. Pohjoismaissa käytiin ja purjehdittiin, kesät vietettiin saaristossa. Aikuisena aloin matkustella ja omien lasten kanssa ollaan matkusteltu paljon. 

Vierailija
146/173 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytiin perheenä vain Ruotsissa, mutta kun täytin 16-v aloin reissaamaan Interraililla ympäri Eurooppaa.

Vierailija
147/173 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin ulkomailla..Harvoin kyllä koko perhe yhdessä.. Kombinaatiot oli isä veljensä kanssa tai yksin, äiti siskonsa kanssa, äiti+siskonsa+joku meistä lapsista+ joku serkuista, vanhemmat kahdestaan tai vanhemmat+ joku meistä lapsista.. Lasten mukaan ottamisessa oltiin silleen tasapuolisia, et kukin pääsi reissuun vuorotellen.

Vierailija
148/173 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin kolme kertaa etelässä, lisäks joitain lyhyitä Ruotsin reissuja.

Vierailija
149/173 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala- js yläkouluiässä käytiin aina loppusyksystä viikon reissussa, esim. Kanaria, Madeira, Kypros. Lisäksi satunnainen Lontoon viikonloppu tai Ruotsin risteily päälle.

Vierailija
150/173 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Mutta aikuisena en ole päässyt. Ei rahaa eikä sopivaa seuraa. Mutta olisi helpompaa olla suoraan pitempi aika, matkustus raskasta lentoasemilla ja välietapit.

Vierailija
151/173 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-v täällä. Käytiin Ruotsissa ja Tanskassa, bussilla ja laivalla. Siinä kaikki. Vanhemmillani oli pitkä koulutus ja rahaakin, mutta ulkomaan matkailu - hui kauhistus! Lähdin yksin ensimmäiselle matkalleni Mallorcalle 16-vuotiaana kesätyörahoilla. Yritin kovasti puhua äitiä mukaan, mutta ei käynyt millään. Mielummin siis päästi alaikäisen yksin. En vieläkään voi ymmärtää heidän ajatteluaan. 

Vierailija
152/173 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu. Mutta aikuisena en ole päässyt. Ei rahaa eikä sopivaa seuraa. Mutta olisi helpompaa olla suoraan pitempi aika, matkustus raskasta lentoasemilla ja välietapit.

Minä olen matkustanut jopa minimituloilla. Elin siis toimeentulotuen rajalla, josta asuminen lohkaisi 800 euroa. Säästin kaiken mahdollisen, ja kun tarpeeksi oli koossa, kävin Tukholman risteilyllä, Baltiassa ja Kreikassa. Matkoja en pystynyt tekemään joka vuosi vaan välillä piti säästää kolmekin vuotta.

Äkkilähdöt oli silloin halpoja ja hinnat Kreikassakin vielä edulliset. Nykyään hinnat on nousseet reippaasti. Baltia on silti edullinen. Tallinaan laivalla ja siitä eteenpäin bussilla. Tukholman risteilytkin ovat hinta-laatisuhteiltaan mielestäni oikein hyviä.

Vierailija
153/173 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä välillä. 

Alle 7-vuotiaana asuntovaunumatka: Puola, Tšekki, 

Itävalta. 

8-vuotiaana junalla Leningrad

11-vuotiaana: Sisilia

13-vuotiaana Kypros

Lähes joka vuosi: Ruotsi

14-vuotiaana asuntovaunulla : Ruotsi, Tanska, Saksa, Ranska, Hollanti, Belgia 

15-vuotiaana Mallorca

16-vuotiaana Italia 

17-vuotiaana USA ja Meksiko

18-vuotiaana Lontoo 

Vierailija
154/173 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsin 2-vuotiaana ekan kerran ulkomaille palmujen alle ja siitä se lähti -tätä pitää saada lisää

Nyt tulee käytyä 2-3 kertaa joka vuosi.

Omat lapset olivat teini-iässä viettäneet noin vuoden Suomen rajojen ulkopuolella...

Vierailija
155/173 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
156/173 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä välillä. 

Alle 7-vuotiaana asuntovaunumatka: Puola, Tšekki, 

Itävalta. 

8-vuotiaana junalla Leningrad

11-vuotiaana: Sisilia

13-vuotiaana Kypros

Lähes joka vuosi: Ruotsi

14-vuotiaana asuntovaunulla : Ruotsi, Tanska, Saksa, Ranska, Hollanti, Belgia 

15-vuotiaana Mallorca

16-vuotiaana Italia 

17-vuotiaana USA ja Meksiko

18-vuotiaana Lontoo 

Välillä? Paljonhan olet saanut nuoruudessa reissata.

Vierailija
157/173 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

56 v täällä: Ei kertaakaan. Isäni ei puhu kieliä ja varmaan sen takia ei reissattu. Toisaalta en kyllä sitä osannut kaivatakaan kun meillä oli purjevene ja se oli perheen yhteinen juttu. Eka ulkomaanreissu olikin sitten suoraan 16 vuotiaana Jenkkeihin kesäksi nuorisovaihtoon. Isä jopa kannusti vaihto-oppilaaksi mutten uskaltanut. Kahtena seuraavana kesänä olin InterReilaamassa ympäri Eurooppaa ja siitä eteenpäin säännöllisesti erilaisia reissuja kaveriporukoissa ja puolison kanssa.

Omille lapsille olen halunnut näyttää maailmaa ja erilaisia kulttuureja ja reissattiinkin ihan riittävästi.

Vierailija
158/173 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pääsin 2-vuotiaana ekan kerran ulkomaille palmujen alle ja siitä se lähti -tätä pitää saada lisää

Nyt tulee käytyä 2-3 kertaa joka vuosi.

Omat lapset olivat teini-iässä viettäneet noin vuoden Suomen rajojen ulkopuolella...

Joo kaksivuotiaanahan sen jo tajuaa ja osaa vaatia XD

Vierailija
159/173 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käynyt missään ulkomailla, lähikaupungissa muutaman kerran vuodessa.

Vierailija
160/173 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 46, ei käyty, eikä se ollut tavallista tuttavapiirissäkään. Käytiin kerran perheen kanssa Ruotsissa autoreissulla, toisen kerran kävin tädin kanssa Kreikassa. Kun olin 11, meille rakennettiin mökki, joten lomamatkat suuntautuivat sitten sinne.