Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Matkustelitteko te muut 30-60-vuotiaat lapsuudessa ulkomaille?

Vierailija
13.07.2026 |

Kiinnostaa kuulla, kun itse nelikymppisenä olen sellaisesta perheestä, jossa käytiin 80-00-luvuilla ulkomaan matkalla aina kaksi tai kolme kertaa vuodessa, pidennettyjä viikonloppuja tai viikon parin etelänmatkoja. Ei kuitenkaan ollut varakkaita vanhempia, toinen vanhempi perus paperinpyörittelijä ja toinen työtön, mutta aurinkolomiin säästivät aina rahat kasaan. 

18-vuotiaaksi mennessä olin käynyt jo 20 maassa. Nykyäänhän on paljon matkustelevia nuoria perheitä, mutta entä teillä muilla keski-ikäisillä? Kyselen, kun omassa tuttavapiirissä ei juuri kukaan muu matkustellut silloin lapsuudessa, ja enemmistö nyt tuntemistani ikätovereista on päässyt vasta aikuisena näkemään maailmaa ja viemään omia lapsiaan ulkomaanlomille.

Kommentit (173)

Vierailija
41/173 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ihmetellyt kun nykyään näkee paljon ihan pikku vauvojakin pitkillä lennoilla menossa vaikka Thaikkuihin tai rapakon taakse. Kun ite olin yläasteella vuosituhannen vaihteessa , käytiin porukoiden kanssa muutaman kerran etelässä kun lapset oltiin teinejä. Kavereiden perheet teki kans niin että jonkin verran matkustivat kun lapset oli isoja. Tiesin vaan yhden, jotka matkusteli lasten kanssa kun ne oli vasta taaperoita (syntyneet kasarilla).

Vierailija
42/173 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa käytiin sukuloimassa, muuten käytiin sukulaisissa Suomessa. Kylästelyreissuja. Meilläkin kävi sukulaisia kauempaa kylässä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/173 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunariperhe.

v 71 (11v) ja v78 (18v olin keski-Euroopassa leireillä), v 75 Tallinnassa.

Lapsemme (vanhimmat 36-45v) ovat reissanneet useamman kerran kuukauden verran Euroopan halki vv 91-94. Lisäksi mm Rodos, Kos, Marmaris, Fethieye, Taormina, Riika  yms perus lomakohteet vv 88-96.

Elwttiin hyvin vaatimattomasti ja jostain aina raavittiin matkarahat kasaan. Majoituttiin leirintäalueitten mökeissä, zimmer freissa, retkeilymajoissa jne

Vierailija
44/173 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla yksi Tukholma risteily, sen jälkeen omilla rahoilla lukioaikana pari matkaa Eurooppaan. Vanhempana otin sitten vahinkoa takaisin kunnolla, ympäri maapalloa sanotaanko riittävästi.

Silti ei pitäisi valittaa, persaukisten lähiökerrostalossa oltiin niitä harvoja lapsia jotka pääsivät edes jonnekin, kuten mummolaan kotinurkista.

Vierailija
45/173 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei matkusteltu. Vanhemmat olivat pienipalkkaisia duunareita.

56v.

Vierailija
46/173 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei matkusteltu. Vanhemmat olivat pienipalkkaisia duunareita.

56v.

Meillä kans perusduunareita ja melkein kerran vuodessa käytiin lomilla etelässä, vaikka rahaa ei paljoa ylimääräistä ollut.

41 v

Vierailija
47/173 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teimme vanhempien kanssa joskus 70-luvulla pari pitempää automatkaa Ruotsin ja Tanskan kautta Saksaan , Sveitsiin ja Italiaan. En käynyt vanhempieni kanssa koskaan ns etelänmatkoilla. Näin kuitenkin kaupunkeja ja nähtävyyksiä.

Pääsin lukioikäisenä 4 viikon  kielikurssille Englantiin kaverini kanssa ja myöhemmin teimme kaverini kanssa kuukauden matkan samaan paikkaan.

Vanhempani matkustelivat kyllä myöhemmin paljonkin ympäri Eurooppaa ja esim. Kanarialla, mutta he eivät ottaneet minua koskaan mukaansa.

Vierailija
48/173 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1982, ja meidän perhe matkusti paljon varsinkin ysärillä. Vähintään yksi etelänmatka vuodessa, yleensä muitakin matkoja. Vanhempani ovat ehkä vähän sellaista "parempaa työväenluokkaa" mutta eivät esimerkiksi akateemisia.

Vierailija
49/173 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt -73. Vanhemmat olivat töissä, mutta oli isoja taloudellisia hankaluuksia. Mutta kyllä me reissattiin. Käytiin etelässä, Ruotsin Kolmrådenissa ja neukkulassa useammankin kerran. Ettekö te muut käyneet neukkulassa ollenkaan?

Olen syntynyt 1980-luvun puolella ja juuri kerkesin käydä junalla neukkulassa perheen kanssa lapsena. Eli kyllä olen käynyt.

Vierailija
50/173 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan matkustettu, hyvä kun laivalle joskus päästiin. Yhden ainoan kerran käytiin Espanjassa. Tallinnassa käytiin päiväreissulla ostamassa Mustamäen torilta feikkituotteita. Olihan elämys, kunnon neukkulan basaari.

Köyhät ei matkustellu. Rahaa ei ole itellä edelleenkään matkustella yhtään mihinkään.

Vierailija
51/173 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teimme vanhempien kanssa joskus 70-luvulla pari pitempää automatkaa Ruotsin ja Tanskan kautta Saksaan , Sveitsiin ja Italiaan. En käynyt vanhempieni kanssa koskaan ns etelänmatkoilla. Näin kuitenkin kaupunkeja ja nähtävyyksiä.

Pääsin lukioikäisenä 4 viikon  kielikurssille Englantiin kaverini kanssa ja myöhemmin teimme kaverini kanssa kuukauden matkan samaan paikkaan.

Vanhempani matkustelivat kyllä myöhemmin paljonkin ympäri Eurooppaa ja esim. Kanarialla, mutta he eivät ottaneet minua koskaan mukaansa.

70-luvulla meillä päin oli tyypillistä että vanhemmat päkistivät viimeisillä säästöillään itselleen etelän matkan ja jättivät lapset kotiin pärjäilemään lähes nälkäisinä parin kympin kanssa. Muistan useampia tapauksia.

Vierailija
52/173 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo käytiin kerran jenkeissä mutta olin niin pieni etten muista siitä mitään. Muuten käytiin joitain kertoja Ruotsin laivalla. Olin jo nuoriso-osastoa kun tehtiin pari aurinkorantalomaa vanhempien kanssa.

Vierailija
53/173 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei matkustettu muuta kuin Suomeen sukuloimaan, asuttiin itse Ruotsissa

Vierailija
54/173 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla ei ainakaan "kukaan" matkustanut minnekään ennen nettiaikaa. Matkat olisi varmaan pitänyt jostain matkatoimistosta ostaa, sellaisia oli vaan isoissa kaupungeissa ja matka korvesta Hki-Vantaalle olisi jo itsessään ollut aikamoinen reissu. Lapsia oli 4 ja lemmikit olisi pitänyt saada hoitoon, olisi ollut aikamoinen härdelli. 

M37

Vierailija
55/173 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessa ei matkusteltu missään, aina oltiin vain mökillä kyllästymiseen saakka.. Kerran käytiin sukulaisissa etelä- Suomessa, tietty yövyttiin siellä. Ikinä ei oltu hotellissa yötä. Helsingissä kävin vasta kun olin 20- vuotias. Sitten kun sain oman perheen olen matkustellut noin 60:ssa maassa, mökkilomat ei todellakaan kiinnosta.

Vierailija
56/173 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi ikähaarukka on vähän outo. Kolmekybäset on ollut lapsia halpamatkojen aikaudella n 2010 niin onhan niistä suurin osa varmasti ollut matkoilla mukana pienestä saakka. Kuuskymppisten aikaan ei tavalliset ihmiset mitään ulkomaamatkoja tehneet.

Vierailija
57/173 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran pääsin alaikäisenä Viroon. Vasta aikuisena tullut käytyä pidemmällä.

M32

Vierailija
58/173 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ihmetellyt kun nykyään näkee paljon ihan pikku vauvojakin pitkillä lennoilla menossa vaikka Thaikkuihin tai rapakon taakse. Kun ite olin yläasteella vuosituhannen vaihteessa , käytiin porukoiden kanssa muutaman kerran etelässä kun lapset oltiin teinejä. Kavereiden perheet teki kans niin että jonkin verran matkustivat kun lapset oli isoja. Tiesin vaan yhden, jotka matkusteli lasten kanssa kun ne oli vasta taaperoita (syntyneet kasarilla).

Jos ottaa jonkun pakettimatkan niin ainakin vielä joku vuosi sitten vauvan lennot eivät maksaneet mitään eli silloinhan sitä juuri kannattaa edullisesti matkustaa.

Vierailija
59/173 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen liki 60v, ei matkustettu kun kerran ruotsiin . Mulla oli tyhmä sivistymätön äiti ja rahaton, uskoi näihin muu maa mustikka ja suomeen syntyminen lottovoitto höpinöihin. 

Et vaikuta kommenttisi perusteella kovin sivistyneeltä ja fiksulta itsekkään...

Vierailija
60/173 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ei ollut vara. Kaikki rahat meni omakotitalon lainan maksuun ja peruselämiseen.

N54