Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anoppi viestittelee koko ajan

Vierailija
12.07.2026 |

Anoppi, miehen äiti, laittaa lähes päivittäin minulle tekstiviestejä, välillä useammankin putkeen vaikka edelliseenkään en olisi vastannut. Viestien aiheena on aivan tyhjänpäiväiset asiat, esimerkiksi kuva heidän kissastaan, joku toteamus päivän säästä tai joku muu täysin vähäpätöinen asia. Viestejä tulee siis joinain viikkoina joka päivä, välillä on 1-2 päivän taukoa.

Minua ärsyttää ja kuormittaa tämä yhteydenpito (jota on siis jatkunut jo vuositolkulla, en ole mitenkään uusi miniä hänelle), ja vastaan usein päivän päätteeksi jollain lyhyellä kommentilla esittämättä minkäänlaisia jatkokysymyksiä, välillä en vastaa ollenkaan. En tokikaan halua olla töykeä, mutta en ymmärrä miten ihan skarppi eläkeläinen ei osaa itse arvioida onko tällainen viestittely jotenkin minulle mieluisaa. Meille on tulossa vauva nyt elokuussa ja voin kuvitella, että anoppi vain kiihdyttää tahtiaan. 

Mies ei oikein ymmärrä asian vakavuutta, hän sanoo vain että älä vastaa jos et halua. Minua alkaa ärsyttää pelkästään jo se, että puhelimen näytöllä näkyy anopin nimi, vaikka viestiin en aina edes vastaisi. Millä saan tämän loppumaan (hyvässä hengessä)?

Kommentit (288)

Vierailija
221/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua ap! Todella raivostuttavaa. Eikä tosiaan oikein ole edes tapaa, jolla tästä voisi ystävällisesti sanoa. Etenkin, kun on vielä anoppi kyseessä.

Itselläni on tällainen kaveri, joka laittelee pitkiä ääniviestejä monta kertaa päivässä. Ja häntä ei haittaa, vaikka touhu ei ole vastavuoroista.  Voisihan sitä ajatella, että ihmiset nyt suurinpiirtein odottaisivat vastavuoroisuutta, edes joskus. Olem myös yrittänyt sitä, että en kommemtoi, vaan laitan peukun tai hymiön. Mutta ei auta, uutta viestiä pukkaa jo. Ei ole helppo sanoa, että älä viestittele jatkuvasti! Kum yleensä ihmiset antavat toisilleen tilaa.

Vierailija
222/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä viestejä lukiessa iskee minuunkin, anoppiin, epävarmuus että laitanko liikaa viestejä ainoalle miniälleni.  En kyllä läheskään joka päivä laita ja yleensä viestittelen ryhmään johon kuuluu useampi perheenjäsen, miniä myös. Eli rasitus kohdistuu useampaan henkilöön. Omasta mielestäni meillä on miniän kanssa herttaiset välit mutta koskaanhan en voi olla varma. 😉 Miniä kyllä vastailee ja laittaa sydäntäkin perään. On rakas miniä. Säästä en viestittele eikä minulla ole lemmikkejä. 

Älä huoli, tällä palstalla vaan on muutama  miniä, joka ei ollenkaan ymmärrä, että anoppiin on lämpimät välit. Kateellisia varmaan ovat.

Kyllä minullekin tulee toiselta miniältä sydämin varusteltuja viestejä. Toiseen miniään pidän vähän vähemmän yhteyttä jokapäiväisessä elämässä, koska hän luo uraa ja on kovin kiireinen, usein matkoilla. Mutta kyllä mieltä lämmitti, kun juuri hän totesi tässä taannoin, että kyllä me pidetään teistä huolta, kun vanhenette. Sanoi vielä, että niin paljon ovat itse saaneet meiltä kaikenlaista apua, että vielä tulee heidän vuoronsa olla antaja-puolella. 
Itse olen aina sanonut, että palvelutaloon muutamme ja vanhainkotiin lopulta, jos niikseen tulee, kenenkään niskoille emme jää.

Voisit olla anoppini, hänenkin toinen miniä kylvää sydämiä ja ylisanoja kaikkialle. Yrittää kai olla kovin kannustava ja vetoaa siinä anoppiin, joka toimii samalla lailla. Olen aivan eri luonteinen. Mutta muistan nimpparit ja synttärit ja onnittelen, jos tulppana ei ennestään ole jo ihan hirveetä sydänvyöryä. Turha kai sanoakaan, että mieheni on se joka hoitaa anopin asiat ja auttamiset, tämä toinen poika sen sijaan on se suosikkipoika. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Anoppi ja miniä ei ole sukulaisia". Tuntuuko sitten oma tytärkään sukulaiselta jos on sattunut saamaan geeniperimänä näkyviä piirteitä anopista. Kasvatus ei muuta ulkonäköä eikä aina luonteenpiirteitäkään. On lapsesi sukulainen kuitenkin.

No jos on häiriintynyt ihminen, niin häiriintyy jos viestin päivässä laittaa. 

Vierailija
224/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole tuntumisesta kiinni. Anoppi ei ole sukua.

Vierailija
225/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan ko viesti on yläpuolella

Se oli jonkin aikaa poistettuna. Sitten laitoin tuon uudrn. Painoin jälleen päivitysnappulaa -ja kas aiempi viestini oli tullut takaisin. Koitin laittaa viestin, että siellähän se aiemmin lähettämäni viesti onkin, mutta Vauva ilmoitti, että viestini on jonoutettu 😁 Mutta hällä väliä

Vierailija
226/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli jonkin aikaa poistettuna. Sitten laitoin tuon uudrn. Painoin jälleen päivitysnappulaa -ja kas aiempi viestini oli tullut takaisin. Koitin laittaa viestin, että siellähän se aiemmin lähettämäni viesti onkin, mutta Vauva ilmoitti, että viestini on jonoutettu 😁 Mutta hällä väliä

Ja nyt se on taas poistettuna luten myös se viesti johon vastasit

Vierailija
227/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen poistunut kaikista viestimistä paitsi såhköpostista. En ymmärrä ihmisten tarvetta lähetellä kuvia leipomuksistaan tai marjamättäistä. Edes säätila jossain toisella puolella maata ei kiinnosta, voin katsoa sen säätiedotuksesta.  Kaiken maailman kissanristiäisten kymmenet kuvat tuntuivat lähinnä ahdistelulta, varsinkin kuin olin itsekin ollut niissä samoissa kekkereissä.

Eli sulla ei ole puhelintakaan.

Vierailija
228/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt se on taas poistettuna luten myös se viesti johon vastasit

On ne siellä, mutta Vauva toimi vähän hämärästi välillä, kaikki viestit ei näy joka päivityksellä.

Joskus jonoutuu ihan omituiset viestit.

Vierailija
229/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä yhtään ihmettele, että niin monella on vaikeaa anoppinsa kanssa, jos tämä on yleinenkin mielipide, että anoppi ei ole miniän ihmissuhde, koska miniä ei ole valinnut anoppiaan (ja tietysti myös toisin päin, koska eihän tämä ihminen sitten vanhempana valitse miniäänsä).

Eivät lapsetkaan valitse vanhempiaan eli onko sekään sitten ihmissuhde. Tarkasti ottaen vanhemmatkaan eivät valitse millaisia lapsia saavat. Onkohan tässä jossain kohtaa mennyt sekaisin parisuhde, perhesuhde ja ihmissuhde?

Anoppi ja miniä eivät ole sukulaisia.

Täällä menee jollakin päiväkänniläisellä nyt ihan kaikki suhteet sekaisin.

Anoppi on sen puolison äiti. Aika vi**umainen pitää olla ihmisen, joka ilmoittaa, että minulla sitten ei ole mitään ihmissuhdetta äitiisi. Valitsee varmaan miehensä ystävätkin. Aikuisilla on tapana pyrkiä tulemaan toimeen muiden ihmisten kanssa -vähän tylsempienkin- koska muuten elämästä tulee hyvin ikävää.

Eri asia tietysti, jos toinen ihminen todella käyttäytyy huonosti. Huonoa käytöstä taasen ei ole yksi kissavideo ja yksi säätä koskeva viesti viikossa. Lapsellista on, jos niistä vetää herneitä sieraimiinsa.

Niin on. Ei mitään sukua sille miniälle/vävylle. Mitä vittumaista siinä on? Sinä et nyt edes hahmota, että se puoliso ei ole äitinsä jatke. Vähänkö narsistista!

Häiritsevä käytös on häiritsevää käytöstä. Ja se taas on sen puolison vastuulla, koska kuten totesit, hänen sukulaisestaan kyse. Hän on sen sukulaisensa ristiksi raahannut, hän setvii.

Anopin huono käytös on miehen vastuulla? No ei ole, vaan anopin.

Anopin huono käytös ja sen korjaaminen todellakin on sen poikansa vastuulla. Hänhän sen anopin on miniän elämään tunkenut.

Miniä on tunkeutunut pojan ja hänen suvun elämään kuten poika miniän suvun elämään. Tavallisesti ihmiset haluavat olla keskenään tekemisissä. Monilla miniöillä ja anopeilla on hyvät välit ja samoin vävyillä ja appiukoilla.

Vierailija
230/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei miniä yhtään minnekään ole tunkeutunut. Mennyt naimisiin. Se anoppi tunkee nyt miniän elämään asiattomasti.

Vierailija
231/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan omassa suvussani olen edelleen omalla sukunimelläni. Miehellä omansa. Suku ja sukunimi.

Vierailija
232/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisarukset ovat aikuisinakin sukulaisia.

Kuten anoppi ja hänen poikansa.

Tai anopin poika ja sisaruksensa.

Oletko kännissä?

Perheeseen, olet monesti selittänyt, ei kuulu kuin mies ja vaimo ja lapset.  Äiti tai sisarukset kummaltakaan puolelta ei ole perhettä.

On perhettä monissa suvuissa niin sanotun laajennetun perhekäsitteen mukaan. Tietysti kela määrittää perheen henkilöihin jotka asuvat samassa ruokataloudessa.

Vierailija
233/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on munaton mies. Sori.

Miksi miehen pitää tuohon sotkeentua? 

Koska mies on vaimon pää. 

Siis mies voi vaatia vaimoa sietämään äitinsä viestit, koska on vaimonsa pää. 

Vierailija
234/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kännissä?

Perheeseen, olet monesti selittänyt, ei kuulu kuin mies ja vaimo ja lapset.  Äiti tai sisarukset kummaltakaan puolelta ei ole perhettä.

On perhettä monissa suvuissa niin sanotun laajennetun perhekäsitteen mukaan. Tietysti kela määrittää perheen henkilöihin jotka asuvat samassa ruokataloudessa.

Kotus määrittää sanojen merkitykset. Anoppi ei tod ole perhettä.

Vierailija
235/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jo on taas ongelmat. Minä en vaan käsitä tätä suomalaisten sisäänpäinkääntyneisyyttä asuttuani vuosikymmeniä ulkomailla. 
Kyllä meillä on tapana viestitellä miniän kanssa, molempiin suuntiin pukkaa viestiä. Useinmiten minä saan lasten kuvia, minä tietysti laitan, jos lapset ovat minulla hoidossa. 
Ihan alkuun jo sanoin, kun ensimmäinen lapsenlapsi syntyi, että minä en suinkaan odota vastausta joka kerta, kun viestiä laitan. Usein viesti on vaan FYI, eikä siihen tarvitse vastata.

Mietin ihan samaa. Miksi ei voi olla anopin kanssa kaveri? Ihmettelen nuorten naisten vihamielisyyttä. Joku täällä suositteli estolistalle laittamista? Ymmärrän, jos anoppi on ilkeä tms. mutta käsittääkseni nuo ovat ihan vaan kuulumisten kertomista. 

Kahden nuorenmiehen äitinä todellakaan en halua sellaista miniää, joka olettaa minun katoavan olemasta. Olen poikieni äiti edelleen, vaikka heillä on omakin perhe. Ei se suhde mihinkään katoa, vaikka tietenkin muuttuu aikuinen-aikuinen suhteeksi. Olisi aika järkyttävä tilanne, jos miniä edellyttäisi pojalta välien katkaisua omaan äitiinsä. En voisi kuvitella tilannetta, että oma poikani vaatisi puolisoltaan sellaista. Olisi aika törkeää. 

Noihin viesteihin voi vastata peukuttamalla. Tai vaihtoehtoisesti osallistua ihmissuhteeseen, kuten siihen osallistuu kavereidenkin kanssa: Vastaa jotain. Mummo on aika arvokas siinä vaiheessa, kun tarttee päästä festareille ja pitäisi olla ilmainen lapsenvahti ym. 

Olisin huolissani poikani olosuhteista ja miniän tarkoitusperistä, jos miniä olisi noin ilkeä ja itsekäs ihminen ja täysinkykenemätön katsomaan asioita omaa napaa pidemmälle. Toivottavasti ei satu kohdalle.

Vierailija
236/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäs se anopin katse on? Omassa navassa. 

Vierailija
237/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kännissä?

Kotus määrittää sanojen merkitykset. Anoppi ei tod ole perhettä.

Kyllä on. Perheenyhdistämisohjelmissakin isovanhemmat pääsevät maahan perhesuhteella eli aikuisten lastensa avulla. Ei tarvitse kuin mennä Viroon niin aikuisella lapsella on velvoite elättää vanhempansa tarvittaessa. Asuvat eripaikoissa, mutta laki tulkitsee siellä perheeksi. Eri kulttuureissa ja suvuissa tulkitaan perhe eritavoin.

Vierailija
238/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt puhutaan Suomesta. Anoppi ei ole perhettä. Eikä miniä siellä Virossa ole anoppinsa lapsi😅

Vierailija
239/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ja anoppi soitellaan joka aamu, samoin anopin kaksi siskoa. Meillä tällanen aamupuhelinrinki ja juttua riittää eikä häiritse yhtään.

Joukko työttömiä luusereita kuplassaan.

En ole työtön ja anoppi on ko eläkkeellä

Vierailija
240/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko perheen  lapset sukua kummallekaan anopille?