Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anoppi viestittelee koko ajan

Vierailija
12.07.2026 |

Anoppi, miehen äiti, laittaa lähes päivittäin minulle tekstiviestejä, välillä useammankin putkeen vaikka edelliseenkään en olisi vastannut. Viestien aiheena on aivan tyhjänpäiväiset asiat, esimerkiksi kuva heidän kissastaan, joku toteamus päivän säästä tai joku muu täysin vähäpätöinen asia. Viestejä tulee siis joinain viikkoina joka päivä, välillä on 1-2 päivän taukoa.

Minua ärsyttää ja kuormittaa tämä yhteydenpito (jota on siis jatkunut jo vuositolkulla, en ole mitenkään uusi miniä hänelle), ja vastaan usein päivän päätteeksi jollain lyhyellä kommentilla esittämättä minkäänlaisia jatkokysymyksiä, välillä en vastaa ollenkaan. En tokikaan halua olla töykeä, mutta en ymmärrä miten ihan skarppi eläkeläinen ei osaa itse arvioida onko tällainen viestittely jotenkin minulle mieluisaa. Meille on tulossa vauva nyt elokuussa ja voin kuvitella, että anoppi vain kiihdyttää tahtiaan. 

Mies ei oikein ymmärrä asian vakavuutta, hän sanoo vain että älä vastaa jos et halua. Minua alkaa ärsyttää pelkästään jo se, että puhelimen näytöllä näkyy anopin nimi, vaikka viestiin en aina edes vastaisi. Millä saan tämän loppumaan (hyvässä hengessä)?

Kommentit (288)

Vierailija
181/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä yhtään ihmettele, että niin monella on vaikeaa anoppinsa kanssa, jos tämä on yleinenkin mielipide, että anoppi ei ole miniän ihmissuhde, koska miniä ei ole valinnut anoppiaan (ja tietysti myös toisin päin, koska eihän tämä ihminen sitten vanhempana valitse miniäänsä).

Eivät lapsetkaan valitse vanhempiaan eli onko sekään sitten ihmissuhde. Tarkasti ottaen vanhemmatkaan eivät valitse millaisia lapsia saavat. Onkohan tässä jossain kohtaa mennyt sekaisin parisuhde, perhesuhde ja ihmissuhde?

Anoppi ja miniä eivät ole sukulaisia.

Täällä menee jollakin päiväkänniläisellä nyt ihan kaikki suhteet sekaisin.

Anoppi on sen puolison äiti. Aika vi**umainen pitää olla ihmisen, joka ilmoittaa, että minulla sitten ei ole mitään ihmissuhdetta äitiisi. Valitsee varmaan miehensä ystävätkin. Aikuisilla on tapana pyrkiä tulemaan toimeen muiden ihmisten kanssa -vähän tylsempienkin- koska muuten elämästä tulee hyvin ikävää.

Eri asia tietysti, jos toinen ihminen todella käyttäytyy huonosti. Huonoa käytöstä taasen ei ole yksi kissavideo ja yksi säätä koskeva viesti viikossa. Lapsellista on, jos niistä vetää herneitä sieraimiinsa.

Vierailija
182/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä yhtään ihmettele, että niin monella on vaikeaa anoppinsa kanssa, jos tämä on yleinenkin mielipide, että anoppi ei ole miniän ihmissuhde, koska miniä ei ole valinnut anoppiaan (ja tietysti myös toisin päin, koska eihän tämä ihminen sitten vanhempana valitse miniäänsä).

Eivät lapsetkaan valitse vanhempiaan eli onko sekään sitten ihmissuhde. Tarkasti ottaen vanhemmatkaan eivät valitse millaisia lapsia saavat. Onkohan tässä jossain kohtaa mennyt sekaisin parisuhde, perhesuhde ja ihmissuhde?

Anoppi on sen puolison äiti. Aika vi**umainen pitää olla ihmisen, joka ilmoittaa, että minulla sitten ei ole mitään ihmissuhdetta äitiisi. Valitsee varmaan miehensä ystävätkin. Aikuisilla on tapana pyrkiä tulemaan toimeen muiden ihmisten kanssa -vähän tylsempienkin- koska muuten elämästä tulee hyvin ikävää.

Eri asia tietysti, jos toinen ihminen todella käyttäytyy huonosti. Huonoa käytöstä taasen ei ole yksi kissavideo ja yksi säätä koskeva viesti viikossa. Lapsellista on, jos niistä vetää herneitä sieraimiinsa.

Minäkään en anopista tykkää mutta meillä on se perusperiaate että mies hoitaa yhteydet äitiinsä. Ne pari kertaa vuodessa kun joudun anoppia tapaamaan kyllä kestän. 

Appivanhemmilla on aina ollut avoin suosimissysteemi ja anoppi sen lisäksi vahtii tarpeettomasti varsinkin tyttölasten kehokiloja. En hyväksy sitä ja olen vuosien mittaan oppinut puuttumaan siihen asiallisesti aina kun sitä tapahtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on. Ei mitään sukua sille miniälle/vävylle. Mitä vittumaista siinä on? Sinä et nyt edes hahmota, että se puoliso ei ole äitinsä jatke. Vähänkö narsistista!

Häiritsevä käytös on häiritsevää käytöstä. Ja se taas on sen puolison vastuulla, koska kuten totesit, hänen sukulaisestaan kyse. Hän on sen sukulaisensa ristiksi raahannut, hän setvii.

Vierailija
184/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja anoppi soitellaan joka aamu, samoin anopin kaksi siskoa. Meillä tällanen aamupuhelinrinki ja juttua riittää eikä häiritse yhtään.

Joukko työttömiä luusereita kuplassaan.

Vierailija
185/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se pitää saada loppumaan "hyvässä hengessä"? 

Pääasia lienee että se loppuu.

Koska aina on parempi olla kohtalaissa väleissä sivun kesken jos vain suinkaan mahdollista. Kyse on kuitenkin kohta syntyvän vauvan isoäidistä.

Ihan miten haluat. Älä sitten valita jos et pidä rajojasi. 

Äläkä sinä valita yksinäisestä elämästä... Kuka tuollaisen kanssa haluaisi olla  

Vierailija
186/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on. Ei mitään sukua sille miniälle/vävylle. Mitä vittumaista siinä on? Sinä et nyt edes hahmota, että se puoliso ei ole äitinsä jatke. Vähänkö narsistista!

Häiritsevä käytös on häiritsevää käytöstä. Ja se taas on sen puolison vastuulla, koska kuten totesit, hänen sukulaisestaan kyse. Hän on sen sukulaisensa ristiksi raahannut, hän setvii.

Anopin huono käytös on miehen vastuulla? No ei ole, vaan anopin.

Vierailija
187/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä auka raskasta kun tulee viesti toisesa jälkeen ja eu kiinnostas yhtään vastailla saati lukea viestejä.

Vierailija
188/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anopin huono käytös on miehen vastuulla? No ei ole, vaan anopin.

Anopin huono käytös ja sen korjaaminen todellakin on sen poikansa vastuulla. Hänhän sen anopin on miniän elämään tunkenut.

Vierailija
189/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä vastaa mitään. Luuleeko se olevansa sun kaveri? Mistä se voi tietää että sua ärsyttää jatkuva häiriö jos et sano sitä?

Luuleeko se olevansa sun kaveri? Siis mitä? 

Jospa anoppi haluaisi olla kaveri ja enempi yhteydessä? Asiaa kannattaa miettiä myös siltä puolelta, että anoppia saattaisi olla jatkossa helppo pyytää auttamaan lasten kanssa. On aika tyhmää olla ilkeä lastensa mummolle. 

Ihminen ei mielestäsi saa valita kavereitaan? Jos joku tahtoo olla kaveri, sen tahdon mukaan mennään?

Päteekö tämä vain vanhoihin naisiin vai pitääkö olla myös miesten kanssa aina kaveri jos ne tahtoo? Entä friends with benefits? Jos on annettava aikaansa ja huomiotaan aina kun toinen tahtoo, onko annettava pesää myös? 

Vierailija
190/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että ottaisin vielä nuo kissakuvat ja säätiedotukset huumorilla, mutta kun minun anoppini saarnaa, paasaa, tyrkyttää ja tuputtaa uskontoa. Siinä on vitsit vähissä. Tulee ihan kirjemuodossa ja kasvotusten ja viesteinä. 

Vierailija
191/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan halua anoppia hoitamaan lapsiamme. Parasta, kun välit on mahdollisimman etäiset. 

Vierailija
192/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ja anoppi soitellaan joka aamu, samoin anopin kaksi siskoa. Meillä tällanen aamupuhelinrinki ja juttua riittää eikä häiritse yhtään.

Tai huolehtivan nuoremman tapa tsekata että vanhemmilla ihmisillä on kaikki hyvin ja uuteen päivään on hengissä herätty.

Vierailija
193/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai huolehtivan nuoremman tapa tsekata että vanhemmilla ihmisillä on kaikki hyvin ja uuteen päivään on hengissä herätty.

Ja siihen tarvitaan se koko nuorempien kanalauma. Eikö kukaan käy töissä? Tai ole perhettä. Normaali perheenäiti ei tod ehdi jaaritella puhelimessa arkiaamuina. NE LAPSET on etusijalla.

Vierailija
194/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on munaton mies. Sori.

Miksi miehen pitää tuohon sotkeentua? 

Koska se häirikkö on hänen äitinsä ja hän on vastuussa siitä, miten se hänen sukunsa käyttäytyy vaimoa kohtaan. Hänen takiaanhan tuokin häirikkö miniän elämässä on.

Ei jukoliste, minä ainakin olen ihan aikuinen itsenäinen yksilö enkä puolisoni holhouksen alla. Jos mulle joku viestittelee kuormittavalla tavalla, on ihan mun oma velvollisuus ottaa asia puheeksi sen viestittelijän kanssa. 

Ei ole myöskään sen viestittelijän velvollisuus kertomatta tietää, montako viestiä viikossa kenellekin voi laittaa, vaan näistä asioista puhutaan ääneen, jos ei sattumalta osu viestintätyylit kohdakkain. Jos anopille riittää, että saa laittaa pari viestiä päivässä aloittajalle, eikä vaadi niihin edes vastausta, niin mun mielestä voi ihan hyvin vaan mykistää ilmoitukset ja katsoa viestit kerran tai pari viikossa, kuinka itselle sopii. Jos anopilla on vaatimuksia vastausten suhteen, hänen kanssaan voinee ainakin yrittää puhua siitä, mistä löytyisi sellainen molemmille mukava viestinvaihdon määrä. Jos anoppi on rajaton eikä suostu tajuamaan, hänet voi vaikka estää, ei sellaisen ihmisen kanssa pysty olemaan väleissä.

Kyse onkin siitä, että minä en ainakaan ole mieheni piika, vaan miehen kuuluu hoitaa oma sukunsa ja sen mukanaan tuomat ongelmat. 

Etkös sä juuri sillä tavalla ole miehesi jatke etkä oma yksilösi, että joku hoitaa sun puolestasi sun ihmissuhteesi?

Ei anoppi ole minun ihmissuhteeni. Kyllä hän on ihan poikansa vastuulla, ei minun.

Okei, jos sä et ole ollenkaan anopin kanssa tekemisissä, niin silloinhan se onkin ihan luontevaa, että vain puolisosi kommunikoi anopin kanssa.

Mä mietin, että oletko sitä mieltä, että saman perheen lasten välillä ei ole ihmissuhdetta, koska he ovat toistensa kanssa tekemisissä vanhempiensa takia? Opetatko tai opettaisitko lapsia esimerkiksi ratkaisemaan kahdenvälisiä ristiriitatilanteitaan itse, vai olettaisitko, että he kommunikoivat vain vanhempiensa kautta, koska eivät ole itse valinneet kuulua samaan perheeseen?

Olen minä tekemisissä, mutta en minä koe häntä mitenkään läheiseksi, mieheni mukana tulleena ihmisenä, jota joudun joskus näkemään. Ja yhteydenpito ja ongelmien ratkaisu kuuluu tasan miehelle. Tietenkin. En minä ala jotain miehen sukulaista somesta vieroittamaan tai käytöstapoja opettamaan.

Mutta eihän ihmistä tarvitse pitää läheisenä, jotta häneen olisi ihmissuhde? Eikä omien rajojen ilmaiseminen ja pitäminen ole mitään toisen kasvattamista, se on itsenäisyyttä.

Kyllä ihmissuhde vaatii sen, että ihmisen koetaan jotekin kuuluvan omaan elämään. Ei anoppi siihen kuulu, kuten ei joku kaupan myyjäkään, jota näen kuitenkin useammin kuin anoppia.

Mies on tuonut nuo sukulaisensa mukanaan. Hän vastaa heistä. Ei kuulu minulle.

Eli jos sun tarttis vaikka kaupan kadsalle sanoa, että hei unohdit antaa tästä tuotteesta alennuksen, niin lähestyt häntä esimiehen kautta?

Edelleen, onko sun mielestä saman perheen lapsilla ihmissuhteita keskenään, vanhempansahan ovat heidät tuoneet yhteen. Vai koskeeko tää anoppeja vain?

Anoppi ei ole edes minun sukulaiseni, vaan mieheni sukulainen.

Hän ei ole perhettäni.

Joten miten sisarussuhteet liittyvät tähän yhtään mitenkään?

Jos kaupan myyjä käyttäytyy häiritsevästi, kuten tässä ap:n miehen sukulainen, niin kyllä, otan yhteyttä esimieheen.

Lapsesi kasvavat aikuisiksi. Senjälkeen he oppiesi mukaan eivät enää ole sukulaisia keskenään eivätkä sinulle koska te jokainen muodostatte sitten oman perheen joilla ei tekemistä keskenään. 

Verisukulaisuus, anyone?

Vierailija
195/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin äiti laittelee viestejä ja linkkejä esim youtubeen melkein päivittäin.

Mutta en vaan vastaa jos en jaksa.

Kuitenki soitellaan paljon ja hyvissä väleissä. En ota ressiä viesteistä.

Vierailija
196/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä viestejä lukiessa iskee minuunkin, anoppiin, epävarmuus että laitanko liikaa viestejä ainoalle miniälleni.  En kyllä läheskään joka päivä laita ja yleensä viestittelen ryhmään johon kuuluu useampi perheenjäsen, miniä myös. Eli rasitus kohdistuu useampaan henkilöön. Omasta mielestäni meillä on miniän kanssa herttaiset välit mutta koskaanhan en voi olla varma. 😉 Miniä kyllä vastailee ja laittaa sydäntäkin perään. On rakas miniä. Säästä en viestittele eikä minulla ole lemmikkejä. 

Älä huoli, tällä palstalla vaan on muutama  miniä, joka ei ollenkaan ymmärrä, että anoppiin on lämpimät välit. Kateellisia varmaan ovat.

Kyllä minullekin tulee toiselta miniältä sydämin varusteltuja viestejä. Toiseen miniään pidän vähän vähemmän yhteyttä jokapäiväisessä elämässä, koska hän luo uraa ja on kovin kiireinen, usein matkoilla. Mutta kyllä mieltä lämmitti, kun juuri hän totesi tässä taannoin, että kyllä me pidetään teistä huolta, kun vanhenette. Sanoi vielä, että niin paljon ovat itse saaneet meiltä kaikenlaista apua, että vielä tulee heidän vuoronsa olla antaja-puolella. 
Itse olen aina sanonut, että palvelutaloon muutamme ja vanhainkotiin lopulta, jos niikseen tulee, kenenkään niskoille emme jää.

Vierailija
197/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä niissä viesteissä sitten ärsyttää? Jos vastaat vasta seuraavana päivänä tai sitä seuraavana, onko se jotenkin aikaa vievää ja vaativaa? On niitäkin anoppeja, jotka eivät pidä mitään yhteyttä miniään. Sopisiko sinulle paremmin? 
Ihme valittaja!

Miksi anopin edes pitäisi pitää yhteyttä miniään eikä omaan poikaansa?

Miksi miniä pitää yhteyttä anoppiinsa, minuun?

En osaa sanoa. Poikasi on tollo tai vätys ja jonkun on pakko.

Et voisi olla enempää väärässä. Miniä pitää minuun yhteyttä, koska ihan itse haluaa. Ja koska molemmat pidämme toisistamme. Lienee sinulle mahdotonta käsittää.

Vierailija
198/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko anopilla useampi miniä tai lapsenlapsia? Itse perustin ryhmän, johon kuuluu kaikki vähän isommat naispuoliset lapsenlapset, miniät sekä anoppi; Sellainen "tyttöjen ryhmä". Näin voi vaihtaa kuulumiset kerralla koko porukan kanssa. Näin kissakuvapeukutusvastuu ei ole vain minulla vaan muillakin.

Oksettavaa! Eikö sillä anopilla siis todellakaan voi olla yhteyttä omaan poikaansa??? 

Mitä ihmettä höpiset? Tyttöporukan ryhmällä ei ole mitään tekemistä anopin ja poikansa yhteyksiin. Soittelevat keskenään silloin tällöin.

Istutte sitten uuninpankolla kyökissä valmiina palvelemaan, kun herraseuralle pitää kaataa lisää sumppia? En ole ikinä kuullut mitään noin naurettavaa.

Nyt teet itsestäsi jo naurettavan.

Vierailija
199/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisosi sanoo äidilleen nyt, että 1viesti per viikko riittää. Jos jatkaa silti niin laita ite viesti, että joudut laittamaan eston, jollei viestittely vähene 1x/vko. Ja sitten laita se esto kans, jos vieläkin jatkaa. Voi olla hyväkin, että estot on valmiina kun vauva syntyy. Unohda se "hyvässä hengessä", ei kaikkien kanssa voi.

Vierailija
200/288 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän yhteyttä mieheni sukuun enemmän kuin hän itse, serkkujaan myöten. Johtuu siitä, että kaikki serkut ovat tosi kivoja ihmisiä, ja monet iloiset tapaamiset olemme järjestäneet naispuoleisten serkkujen kanssa keskenämme.