Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varallisuuserot parisuhtessa. Pitäisikö vielä yrittää?

Vierailija
12.07.2026 |

Kirjoitin joskus palstalle siitä kuinka erilaiset elintasot eivät ole kumppanille ongelma - kunnes ne ovatkin.
Minulla on siis ok taloudellinen tilanne. Rikas en ole, mutta yli keskituloinen ja säästöjä on. 
En ole kiinnostunut yhteen muuttamisesta enkä lasten hankinnasta, ja olen tehnyt nämä asiat jo alussa selviksi. En kuitenkaan nauti kovasti rahaa vaativista asioista, vaan harrastukseni ovat varsin edullisia. En myöskään törsää rahaa matkusteluun tai luksukseen.
Aikaisemmissa parisuhteissa on käynyt niin, että tämä sopii kumppanille mainiosti. Mutta jotenkin se kääntykin siten, että jos muutettaisiin yhteen kivaan asuntoon ja olisi kiva tehdä sitä ja tätä. Sitä ei ole sanottu suoraan kuka maksaisi tästä lystistä isomman osan, mutta selvää on, ettei mainittuja haaveita oltaisi pystytty toteuttamaan 50/50-periaatteella. 
On alkanut tuntua siltä, että jos mahdollisuus elintason nostoon miehen kustannuksella on näköpiirissä, opportunisti naisihmisessä herää ennemmin tai myöhemmin.
No, nyt on sellainen tilanne, että olen tavannut kivan naisen ja tämä on kääntymässä parisuhteeksi. Tätä ei ole yhdessä julistettu, mutta tapailua on jatkunut sen verran aikaa, että on aika sellaisesta puhua. Mutta elintasomme ovat erilaiset, minulla enemmän tai vähemmän keskiluokkainen ja kumppanillani ei.
Sydän sanoo, että älä murehdi tuollaisista. Mutta sisäinen hälytyskello soi ja sanoo, että jossain vaiheessa herääkin keskustelu siitä, mitä kaikkea voitaisiin tehdä yhdessä jos...

Kommentit (1113)

Vierailija
1061/1113 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varallisuus on ylipäätään hankala aihe ihmisten välillä. Paljon on niitä pariskuntia, jotka molemmat elää kädestä suuhun, tai sitten käyttää kaikki rahat niin, ettei varallisuutta/säästöjä kerry. Kaikki hyvin.

Sitten, jos varallisuutta on kertynyt, suhteen toinen osapuoli haluaisi käyttää sitä vapaasti niin paljon kuin pystyy.

Koetin itse seurustella erään naisen kanssa, jonka ajatus oli se, että myydään perheyritys, jotta hän pääsee matkustelemaan ja ottamaan kivoja kuvia instagramiin. Se ei kelvannut, että yrityksestä saa kohtalaista tulovirtaa pidemmällä aikavälillä.

Muutenkin, suomi on täynnä menestyslarppaajia, jotka näyttää ulospäin varallisuutta, jota heillä ei ole. Helsinkiläisistäkin n. 50% asuu vuokralla ja arvatenkin eivät omista yhtään mitään. Silti pitää olla parempaa seppälää päällä.

Kaikki-mulle-heti-nyt. Se on muotia. Vaikka ei tienaisi mitään, tai omistaisi mitään, pitää antaa itsestään vaikutelma jostain muusta.

Vierailija
1062/1113 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varallisuus on ylipäätään hankala aihe ihmisten välillä. Paljon on niitä pariskuntia, jotka molemmat elää kädestä suuhun, tai sitten käyttää kaikki rahat niin, ettei varallisuutta/säästöjä kerry. Kaikki hyvin.

Sitten, jos varallisuutta on kertynyt, suhteen toinen osapuoli haluaisi käyttää sitä vapaasti niin paljon kuin pystyy.

Koetin itse seurustella erään naisen kanssa, jonka ajatus oli se, että myydään perheyritys, jotta hän pääsee matkustelemaan ja ottamaan kivoja kuvia instagramiin. Se ei kelvannut, että yrityksestä saa kohtalaista tulovirtaa pidemmällä aikavälillä.

Muutenkin, suomi on täynnä menestyslarppaajia, jotka näyttää ulospäin varallisuutta, jota heillä ei ole. Helsinkiläisistäkin n. 50% asuu vuokralla ja arvatenkin eivät omista yhtään mitään. Silti pitää olla parempaa seppälää päällä.

Kaikki-mulle-heti-nyt. Se on muotia. Vaikka ei tienaisi mitään, tai omistaisi mitään, pitää antaa itsestään vaikutelma jostain muusta.

No toi on sun oma valinta, keiden kanssa aikaasi vietät jos on tuollainen kokemus

Ei kaikki ole noin pinnallisia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/1113 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mitä ihmettä te sitten teette yhdessä? Pelkkään panemiseen ei tarvita suhdetta ja ajan mittaan rupeaa mieli tehdä muutakin. Mutta teistä ei ole edes muuttamaan yhteen, ei perustamaan perhettä. Ette voi matkustella, ette käydä missään mikä maksaa. Mitä ihmettä te teette yhdessä? Pelaatte jotain lautapelejä vai mitä?"

Onpa ikävä asenne. Parhaat asiat elämässä on ilmaisia. Matkustelu tuhoaa maapalloa. Ei sitä kannata harrastaa. Elämä voi olla täysin onnellista vaikka ei matkustaisi. Samalla lailla tämä Suomi on yksi maa kuin vaikka joku Thaimaa, Albania tai Hawaiji. Täälläkin voi rentoutua. Lautapelit on sitä paitsi kivoja. hyvään elämään ei tarvii juurikaan rahaa. Oikeastaan elämästä tulee vain onnellisempaa kun tajuaa että ei sen rahan perässä kannata juosta. Mitä vähemmän rahaa sitä onnellisempi olen. 

Eli olet Roope setä.

Rahan perässä ei, mutta elämän kokemusten. Jos ei lähde kotikaupunkia pidemmälle ei ole itsestään eikä maailmasta mitään.

Itse opin esim. Sen että asuinmaalla on järkyttävän iso merkitys hyvinvointiin/terveyteen kokonaisvaltaisesti. Ja vasta kuudennessa maassa löysin itselleni sopivan ilmaston. Opin kuinka asuinmaa muokkaa koko  yhteiskunnan käytöstä, mieltä, maailmankuvaa. Miksi suomessa asuu muumeja.

No tuon useimmat oppivat ihan jo koulussa. Älyvapaa ajatus, että matkustelu jotenkin erityisesti jalostaisi ja kehittäisi ihmistä, etenkään jos sitä tekee jatkuvasti. Turistina sinä siellä menet ja se homma on aika äkkiä nähty. 

Kyllä matkustelu on nimenomaan ympäristön tuho ja kerskakulutusta pahimmillaan.

Olkoot. Aivan sama minulle. Minä matkustan koska minulla on siihen halu ja rahat. Elinkaareni on niin lyhyt että ei voisi vähempää kiinnostaa paljonko matkusteluni kuluttaa luontoa josta olen täällä nauttimassa kuitenkin vain hetken. Teidän lisääntyneiden ongelma tuo maapallon tulevaisuus, itseä ei asia kosketa yhtään kun minulle on aivan se ja sama ne teidän räkänokanne jotka tänne jälkeeni jää ja heidän tulevaisuutensa. Ei kiinnosta yhtään onko heillä sellaista vai ei. Minä olen täällä nauttimassa elämästä, en miettimässä teidän jälkeläisiänne. 

Minäminäminä! Hyi että kuvottaa tuollaiset ihmiset!

Vierailija
1064/1113 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei miettis tommosia jos olis oikeasti rakastunut.

Vierailija
1065/1113 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myydä perheyritys ? 

Vierailija
1066/1113 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. sitä se olisi tarkoittanut. Yritys, josta tulee tasaista tulovirtaa, mutta ei riittävästi hänen tarpeisiin. Yrityksen myynnillä olisi sitten ostettu kaikkea sellaista joka voidaan nopeasti kuluttaa.

Vierailija
1067/1113 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myydä perheyritys ? 

Koetit seurustella jonkun kanssa, joka suorilta ehdotti firman myyntiä? Saadakseen rahaa? Ei kuulosta ihan uskottavalta. Tai sit tosi omituisen ihmisen kanssa suhdetta yritit.

Vierailija
1068/1113 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myydä perheyritys ? 

Koetit seurustella jonkun kanssa, joka suorilta ehdotti firman myyntiä? Saadakseen rahaa? Ei kuulosta ihan uskottavalta. Tai sit tosi omituisen ihmisen kanssa suhdetta yritit.

Käytännössä rahan kuluttamiseksi yritys olisi pitänyt myydä.

Suoraan ei puhuttu myymisestä, mutta sitä se olisi tarkoittanut. Tämä nainen oli kyllä materialisti, kallis elämäntapa.

Ei jatkunut seurustelu ja tämä nainen sai jatkaa omaa elämäänsä eläen kädestä suuhun.

Vierailija
1069/1113 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä on samanlaiset ajatukset ja kulutustottumukset! Itse olin pienituloinen ilman mitään omaisuutta kun menin naimisiin. Miehellä oli jo maksettu omistusasunto pääkaupunkiseudulla ja hyvät tulot.

Eikä ikinä antanut minun ymmärtää että jotenkin lokkeilisin siivellä. Perustettiin yhteinen tili ja kaikki on yhteistä edelleen yli kolmenkymmenen vuoden jälkeen. Autostakin hän puhuu että meidän auto vaikka minulla ei edes ole korttia.

Veljensä taas on pihi, suorastaan itara suurten tulojensa ja omaisuutensa kanssa ja hänen vaimonsa saa kyllä kuulla ostoksistaan vaikka omaa palkkaansa käyttää. Luonnekysymys tuokin,

Vierailija
1070/1113 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myydä perheyritys ? 

Suoraan ei puhuttu myymisestä, mutta sitä se olisi tarkoittanut. Tämä nainen oli kyllä materialisti, kallis elämäntapa.

Ei jatkunut seurustelu ja tämä nainen sai jatkaa omaa elämäänsä eläen kädestä suuhun.

Tapailu- ja seurusteluvaiheeseen ei kannata paljoakaan raha-asioita sekoittaa. Ainakaan tässä mielessä, mitä kuvasit. Tietenkin asia on toinen, jos parisuhde vakiintuu ja tulevaisuus on yhteinen ja suunnitellaan perheen perustamista. Sittenkin tasapuolisesti sopien. 

Vierailija
1071/1113 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muutatte yhteen niin avaatte yhteisen tilin, jonne molemmat pistää saman verran kuussa, ja jolta maksetaan tuollaiset matkustelut ym.

Sitten mennään sen mukaan mihin on varaa. Voi niitä tilejä avata useammankin jos haluaa vaikka vuokranmaksun tai kauppaostokset jakaa eri tavalla.

Molempien omilla tileillä olevat rahat on sitten omia, joita voi käyttää tai olla käyttämättä miten haluaa.

Vierailija
1072/1113 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myydä perheyritys ? 

No kuka tyhmä tuollaisen kumppanikseen haluaa! 

Vierailija
1073/1113 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi meillä on samanlaiset ajatukset ja kulutustottumukset! Itse olin pienituloinen ilman mitään omaisuutta kun menin naimisiin. Miehellä oli jo maksettu omistusasunto pääkaupunkiseudulla ja hyvät tulot.

Eikä ikinä antanut minun ymmärtää että jotenkin lokkeilisin siivellä. Perustettiin yhteinen tili ja kaikki on yhteistä edelleen yli kolmenkymmenen vuoden jälkeen. Autostakin hän puhuu että meidän auto vaikka minulla ei edes ole korttia.

Veljensä taas on pihi, suorastaan itara suurten tulojensa ja omaisuutensa kanssa ja hänen vaimonsa saa kyllä kuulla ostoksistaan vaikka omaa palkkaansa käyttää. Luonnekysymys tuokin,

Saita ei tasavertaiseen suhteeseen pysty. Sääli sinänsä. Pitäs "luopua", että saa. Itara ei sellaiseen puhtaasti vain kykene ikinä.

Toi pienituloisen naisen mies otti ison riskin, mutta sai monta hyvää vuosikymmentä -kannatti luottaa. 

Vierailija
1074/1113 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varallisuus on vaikea laji. Se, että oppii sekä säilyttämään sitä, että myös järkevästi käyttämään sitä, on vaikeaa.

Mitä itse olen seurannut perheitä, jolla on varallisuutta, huomioina: varallisuutta ei käytetä kaikkea, tulot pitää olla suuremmat kuin menot. Ei käytetä rahaa liian paljon. Kuitenkin, kohtuudella menettelemällä pääsee ajan myötä käyttämäänkin rahaa enemmän.

Vierailija
1075/1113 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos raha mietityttää niin se on tärkeämpää kuin parisuhde. Kannattaa unohtaa parisuhteet ja perheet jos on noin rahalle perso ihminen. Lapsetkin tulee kärsimään tuollaisessa ympäristössä missä raha merkitsee kaiken.

Vierailija
1076/1113 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos raha mietityttää niin se on tärkeämpää kuin parisuhde. Kannattaa unohtaa parisuhteet ja perheet jos on noin rahalle perso ihminen. Lapsetkin tulee kärsimään tuollaisessa ympäristössä missä raha merkitsee kaiken.

Parisuhteessa yleensä kumpikin hoitelee raha-asioita. Ne niinkuin kuuluu yhteen. Miksi pitää unohtaa parisuhde, jos raha-asiat mietityttää. Jos  on lapsia, on tilanne toinen.

Vierailija
1077/1113 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen ymmärtänyt oikein:
1. ap ja hänen naisensa ovat samaa mieltä siitä, ettei hankita lapsia tai muuteta yhteen
2. ap:lle on ok elää naisen tulojen mukaisesti ja ap:n nainen on tehnyt selväksi ettei halua ap:n rahoja
Kertokaa minulle yksikin syy miksi ap:n tulisi jakaa säästöntönsä naisen kanssa? Te naiset itse sanotte, ettei ap:n tulisi kuunnella mitä nainen sanoo, vaan hänen pitäisi olettaa, että totta kai nainen haluaa muuttaa yhteen ja ap on itsekäs mulkvisti jos ei kustanna viuluja naisenkin puolesta.
Se taitaa olla totta mitä naisista puhutaan. Mikä on minun, on minun. Mikä on sinun, on meidän. Nainen haluaa ensin kuluttaa rahansa matkusteluun ja elämyksiin, ja vuokra-asuntoon ydinkeskustassa. Kun alkaakin tehdä mieli omaa asuntoa ja vakaata elämää, miehen - joka on säästänyt rahaa kuluttamisen sijaan - tulisi luovuttaa puolet omistaan naiselle.

Vierailija
1078/1113 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka on rahalle perso ihminen?
1. Se joka ei maksa toisenkin puolesta
2. Se joka haluaa toisenkin rahat itselleen?
Se on mielenkiintoista kuin naiset ovat yhtä mieltä tässä ketjussa siitä, että pienempituloinen mies on pummi joka halua naisen lompakolle, kun taas suurempituloinen mies on mulkvisti kun ei avaa lompakkoaan naiselle.

Vierailija
1079/1113 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on mielenkiintoista kuin naiset ovat yhtä mieltä tässä ketjussa siitä, että pienempituloinen mies on pummi joka halua naisen lompakolle, kun taas suurempituloinen mies on mulkvisti kun ei avaa lompakkoaan naiselle.

Naiset eivät ole yhtämieltä tässä ketjussa mainitsemistasi asioista. Toivottavasti en ole ainoa, kenen mielestä kumpikin hoitaa oman osuutensa, puolet yhteisistä menoista. Jos asutaan yhdessä. Muuten omat rahat ja omaisuudet. Jos asutaan taas omissa asunnoissa, ei ole pahemmin yhteisiä menoja. Tällöin kaikki pohjautuu vapaaehtoisuuteen. Ei tulisi mieleenkään sotkeentua toisen raha-asioihin kummassakaan näissä tilanteissa, paitsi jos yhdessä hankitaan tai sovitaan jotain.  Ehkä edustan vähemmistöä. 

Vierailija
1080/1113 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset eivät ole yhtämieltä tässä ketjussa mainitsemistasi asioista. Toivottavasti en ole ainoa, kenen mielestä kumpikin hoitaa oman osuutensa, puolet yhteisistä menoista. Jos asutaan yhdessä. Muuten omat rahat ja omaisuudet. Jos asutaan taas omissa asunnoissa, ei ole pahemmin yhteisiä menoja. Tällöin kaikki pohjautuu vapaaehtoisuuteen. Ei tulisi mieleenkään sotkeentua toisen raha-asioihin kummassakaan näissä tilanteissa, paitsi jos yhdessä hankitaan tai sovitaan jotain.  Ehkä edustan vähemmistöä. 

Kumpikin hoitaa oman osuutensa, on  varmasti ok valtaosalle.

Mutta. 

Jos toisella jää käteen palkasta 5000e ja toisella 1500e, onko reilua, että kumpikin maksaa puolet asumiskuluista eli 1000e/nenä kk? Minusta ei. Sori vaan. Ainoastaan lokille, eli saidalle isotuloisemmalle tuollainen olisi ok.