Varallisuuserot parisuhtessa. Pitäisikö vielä yrittää?
Kirjoitin joskus palstalle siitä kuinka erilaiset elintasot eivät ole kumppanille ongelma - kunnes ne ovatkin.
Minulla on siis ok taloudellinen tilanne. Rikas en ole, mutta yli keskituloinen ja säästöjä on.
En ole kiinnostunut yhteen muuttamisesta enkä lasten hankinnasta, ja olen tehnyt nämä asiat jo alussa selviksi. En kuitenkaan nauti kovasti rahaa vaativista asioista, vaan harrastukseni ovat varsin edullisia. En myöskään törsää rahaa matkusteluun tai luksukseen.
Aikaisemmissa parisuhteissa on käynyt niin, että tämä sopii kumppanille mainiosti. Mutta jotenkin se kääntykin siten, että jos muutettaisiin yhteen kivaan asuntoon ja olisi kiva tehdä sitä ja tätä. Sitä ei ole sanottu suoraan kuka maksaisi tästä lystistä isomman osan, mutta selvää on, ettei mainittuja haaveita oltaisi pystytty toteuttamaan 50/50-periaatteella.
On alkanut tuntua siltä, että jos mahdollisuus elintason nostoon miehen kustannuksella on näköpiirissä, opportunisti naisihmisessä herää ennemmin tai myöhemmin.
No, nyt on sellainen tilanne, että olen tavannut kivan naisen ja tämä on kääntymässä parisuhteeksi. Tätä ei ole yhdessä julistettu, mutta tapailua on jatkunut sen verran aikaa, että on aika sellaisesta puhua. Mutta elintasomme ovat erilaiset, minulla enemmän tai vähemmän keskiluokkainen ja kumppanillani ei.
Sydän sanoo, että älä murehdi tuollaisista. Mutta sisäinen hälytyskello soi ja sanoo, että jossain vaiheessa herääkin keskustelu siitä, mitä kaikkea voitaisiin tehdä yhdessä jos...
Kommentit (483)
Ootko se mies siitä treffiohjelmasta, joka ei halunnut ostaa ruokaa grillivaunusta tapahtumassa vaan intti syövänsä sitten kotona koko suomen kansan edessä....
Tällaisen miestyypin kanssa ongelma ei ole se raha. Harva nainen haluaa tulla elätetyksi, ainakaan korkeasti koulutettu. (Näistä täällä palstalla kirjoittelevat ovat kouluttamattomia miehiä, jotka kohtaavat kouluttamattomia naisia).
Ongelma on asenne. Häipyisin kyllä itse nopeasti takavasempaan jos saisin tietää kumppanini pohdiskelevan jatkoa kanssani Ap:n asenteella ja näkökulmasta. Hän suhtautuisi minuun jo lähtökohtaisesti hyväksikäyttäjänä. Eli ei tuntisi minua yhtään. Yleensä tapailuvaiheessa tutustutaan toisiinsa juuri sen takia, että ihmisen luonne tulisi esille. Jotenkin täss jää vaikutelma, että Ap:n suhteessa ei ole tutustuttu, keskusteltu, puhuttu.
Toinen mikä minua häiritsee tuossa hyväksikäyttö -ajattelussa; tuollainen ei yleensä tule mieleen, ellei siitä ole jo viitteitä tai mies itse on sen tyyppinen, että käyttää muita ihmisiä hyväksi. Hän peilaa siis omaa ajattelumaailmaansa naiseen.
Onko ap sun vaikea sanoa ei?
Jos kumppani pyytää kartanon pihaan kesäkeikalle, voit aina jäädä kotiin, jos rahankulu huolettaa. Kannustat kumppania lähtemään jonkun muun kanssa.
Moni suomalainen mies maksaa mielellään tuollaisen keikkamenon puolisolleen kaverinsa kanssa, koska ei itse jaksa lähteä, mutta haluaa hyvää puolisolleen. Win-win. Et taida olla jyvällä tällaisesta ajattelutavasta :D
Mietit ihan omituisia asioita , verraten siihen ettet sen vertaa edes kumppaniasi tunne, onko hänellä ikinä toiveissa edes muuttaa yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei sun ap kannata alkaa vakavaan parisuhteeseen, kun olet noin pihi.
Nauti rahoistasi ja pankkitiilstäsi vain itseksesi ylhäisessä yksiäisyydessäsi ja tapaile satunnaisesti ja vain kevyellä mielellä naisia. Äläkä vaan heillekään mitään erehdy tarjoamaan.
Jos vakavassa parisuhteessa toinen on varakas ja toinen köyhä, eikä varakas ole halukas tarjoamaan tällaisessa yhteiselämässä toiselle mitään ja hänelle on ok katsoa vierestä kun oma rakas laskee pennosia ja kituuttaa niukasti, samalla kun itse elelee rahallisen mukavasti, niin oikea sitoutunut parisuhde ei ole sellasita ihmistä varten.
Joo ei tarvi yhteen muuttaa jos ei halua, mutta kannattaa nyt tehä tällä naiselle selväksi, ettei mitään haluja ole muutenkaan enempiä jakaa elämää ja syventää parisuhdetta milään tasolla yhteiseksi elämäksi.
Ei tuossa ole rahasta kyse, vaan siitä, ettei halua jakaa omaa elämäänsä oikeasti toisen kanssa. Ei ole valmis suhteeseen, jossa jaetaan omastaan, oli se sitten mitä vain; rakkautta, rahaa, huolenpitoa, auttamista puoleen ja toiseen eri asioissa, yhteisiä suunnitelmia elämässä jne.
Ap haluaa itsekkäästi vain vastaanottaa toiselta mitä itse kaipaa ja poimia rusinat pullasta "parisuhteesaan".
Tämä.
Kun muutimme aikanaan yhteen mieheni kanssa, meillä oli hyvin samanlaiset tulot, mutta mies lyhensi opintolainaa ja minä olin velaton. Aika pian huomasin, että kulujen jakaminen tasan ei toiminut, koska mieheltä loppuivat rahat kesken ja minulla taas jäi säästöön.
Päädyin maksamaan miehen opintolainan pois heti, kun olimme menneet naimisiin. Ei tuntunut oikealta, että toinen kituuttaa ja minulle kertyy samaan aikaan rahaa. Säästimme sitten yhdessä ensiasuntoon, jonka pystyimmekin ostamaan pian. Siitä on tullut pitkä hyvä avioliitto, jossa kumpikin on ollut suurempi- ja pienempituloinen kuin toinen. Kun tulot muuttuvat, jaamme aina arjen kuluihin osallistumisen uusiksi niin, että kumpikaan ei ole liian ahtaalla. Jos minä saan palkankorotuksen, miehenikin hyötyy siitä ja päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parisuhteessa on tarkoitus jakaa asioita. Kai sinäkin uudelta naisystävältäsi jotain saat?
Mies haluaa naiselta vain yhtä asiaa.
Jaa jos noin materialistisisti lasketaan, se yksi asia tulee parisuhteessa kaikkein kalleimmaksi, varsinkin sen jälkeen, kun toinen on saatu sitoutettua. Avioehto ei ole luottamuksen puutetta.
Avioehto voi purra omaankin nilkkaan, ei se ole mikään autuaaksi tekevä ja aina reilu asia.
Tajuaakohan ap miten harvinaista on löytää ihminen, joka tykkää susta ja haluaa olla sun kanssa?
Omissa toimivissa suhteissani raha ei ole koskaan noussut miksikään ongelmaksi, osittain siksi, että kun on rakastunut toiseen, ei tarvitse olla kokoajan menossa, matkailemassa, syömässä, festareilla ym. Rakastuneena tykkää löhötä kumppanin kanssa sohvalla, kävellä käsi kädessä puistossa tai rannalla, vain olla. Ei ole sellaista pakkoa tehdä jatkuvasti jotakin, mikä vaatii rahaa. Näin on ollut riippumatta millainen oma tai kumppanini tulotaso on milloinkin ollut. Rakastavassa suhteessa raha ei nouse keskiöön, vaan se on vain yksi käytännön asia, joka ratkaistaan yhdessä, koska tahtotaso on rakkaus ja yhdessäolo. Näissä suhteissa myös keskustelu ja pohdiskelu, tulevaisuuden suunnittelu on ollut osa ihan tavallista arkea. Jos tällainen välitön kommunikaatio puuttuu suhteesta kokonaan, voi esiintyä tilanne, että on tultava Aihe vapaalle kysymään, millainen oma kumppani onkaan ja voiko häneen luottaa.
Katselet liian kauniita/viehättäviä naisia 🤷
Vierailija kirjoitti:
Katselet liian kauniita/viehättäviä naisia 🤷
Ihmisen ulkonäkö ei liity tähän mitenkään. Ajattelu, aivot, eivät ole sidoksissa hiusten väriin tai nenän kokoon. Toki tiesitkin tämän jo, toivottavasti, kunhan provoilet.
Mitä kauniimpi nainen, sen vähemmän he jaksaa katsella pihejä miehiä, niin se vain menee, kun valinnanvaraa on paljon. Sorry-
Vierailija kirjoitti:
Omissa toimivissa suhteissani raha ei ole koskaan noussut miksikään ongelmaksi, osittain siksi, että kun on rakastunut toiseen, ei tarvitse olla kokoajan menossa, matkailemassa, syömässä, festareilla ym. Rakastuneena tykkää löhötä kumppanin kanssa sohvalla, kävellä käsi kädessä puistossa tai rannalla, vain olla. Ei ole sellaista pakkoa tehdä jatkuvasti jotakin, mikä vaatii rahaa. Näin on ollut riippumatta millainen oma tai kumppanini tulotaso on milloinkin ollut. Rakastavassa suhteessa raha ei nouse keskiöön, vaan se on vain yksi käytännön asia, joka ratkaistaan yhdessä, koska tahtotaso on rakkaus ja yhdessäolo. Näissä suhteissa myös keskustelu ja pohdiskelu, tulevaisuuden suunnittelu on ollut osa ihan tavallista arkea. Jos tällainen välitön kommunikaatio puuttuu suhteesta kokonaan, voi esiintyä tilanne, että on tultava Aihe vapaalle kysymään, millainen oma kumppani onkaan ja voiko häneen luottaa.
Saanko kysyä oletko mies vai nainen?
Täällä pyörivät miehet perustelevat oman naisettomuutensa gold digger mantrallaan, jolla ovat lopulta aivopesseet itsensä. Ymmärtämättä, että ongelma on juuri tämä naisvihaan ja äiti-inhoon perustuva ajattelutapa, jonka takia heidät kierretään kaukaa. Ei se raha, ei pieni leuka, ei pituus. Vaan pään sisäinen maailma, oma ajattelu ja halveksuva asenne naisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö parisuhteessa pitäisi olla samanlaiset arvot? Jos toinen tykkää luksuksesta ja toinen haluaa elää vaatimattomasti, niin pidemmän päälle tuollainen ei tule onnistumaan.
Kumpikaan ei varsinaisesti tykkää luksuksesta. Minulla on varaa tiettyihin asioihin joihin tapailukumppanillani ei ole, mutta ne asiat joita tykkäämme tehdä yhdessä, eivät paljoa maksa. Ainoa poikkeus on auto, johon hänellä ei tällä hetkellä oikein ole varaa. Ja bensakulut, jotka maksan minä.
apMitä ihmettä te sitten teette yhdessä? Pelkkään panemiseen ei tarvita suhdetta ja ajan mittaan rupeaa mieli tehdä muutakin. Mutta teistä ei ole edes muuttamaan yhteen, ei perustamaan perhettä. Ette voi matkustella, ette käydä missään mikä maksaa. Mitä ihmettä te teette yhdessä? Pelaatte jotain lautapelejä vai mitä?
et taida tietää mitä lautapelit maksaa ;)
Lautapelejä saa kirjastosta. ja ap kuulostaakin henkilöltä, joka haluaa parisuhteensa kirjastosta. Siellä voi valita ihan just mitä haluaa, ja palauttaa kesken kaiken pois, jos tulee paha mieli yhtään mistään.
Ymmärrän kyllä aloittajaa, mutta itse etsin alusta asti sellaista parisuhdetta missä jaetaan kaikki. Tietysti se vaatii sen että molemmat on samalla aaltopituudella sen kanssa miten ja mihin rahaa käytetään, kyllä minuakin olisi ärsyttänyt jos kumppani olisi turhaan tuhlannut rahaa.
Tuttavapiiristä olen todistanut useampaakin pariskuntaa, joissa mies tienaa ihan hyvin olematta kuitenkaan rikas ja nainen selkeästi vähempituloinen. Haasteita on ja tulee olemaan. Milloin nainen haluaa tiettyyn lomakohteeseen ja kuka hyvyyttään suostuu maksamaan isomman siivun - no mies tietenkin, jotta loma on molemmille mieluinen. Jossain kohtaa ehkä asuntoa maksellaan puoliksi siten, että naisella menee tuloihinsa nähden liikaa rahaa maksuihin koska vähemmän hieno asunto ei riitäkään ja mies maksaa taas muita kuluja vähän enemmän. Sitten se auto. Naisella yllättäen onkin haaveita hienosta autosta, vaikkei hän maksa pennin penniä autoilusta eikä ole varaa omaan autoon. Miehelle taas kelpaisi vähemmän hieno kämppä ja kulkuneuvo, jotta elämisen kulut olisi järkevät ja molemmilla jäisi säästöönkin vaikka kulut menisi muuten tasan puoliksi. Homma riistäytyy käsistä sitten jos tulee lapsia, kun tuloero väistämättä vaan kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavapiiristä olen todistanut useampaakin pariskuntaa, joissa mies tienaa ihan hyvin olematta kuitenkaan rikas ja nainen selkeästi vähempituloinen. Haasteita on ja tulee olemaan. Milloin nainen haluaa tiettyyn lomakohteeseen ja kuka hyvyyttään suostuu maksamaan isomman siivun - no mies tietenkin, jotta loma on molemmille mieluinen. Jossain kohtaa ehkä asuntoa maksellaan puoliksi siten, että naisella menee tuloihinsa nähden liikaa rahaa maksuihin koska vähemmän hieno asunto ei riitäkään ja mies maksaa taas muita kuluja vähän enemmän. Sitten se auto. Naisella yllättäen onkin haaveita hienosta autosta, vaikkei hän maksa pennin penniä autoilusta eikä ole varaa omaan autoon. Miehelle taas kelpaisi vähemmän hieno kämppä ja kulkuneuvo, jotta elämisen kulut olisi järkevät ja molemmilla jäisi säästöönkin vaikka kulut menisi muuten tasan puoliksi. Homma riistäytyy käsistä sitten jos tulee lapsia, kun tuloero väistämättä vaan kasvaa.
Elät 1700-luvulla? Puhut naisesta kuin vähäjärkisestä ja impulsiivisesta olennosta, jota täytyy kaitsea. Mies on luonnollisesti se rationaalinen osapuoli, perheen pää, joka osaa käyttää Exceliä.
Mitäpä jos Excel-Niilot keksisivät ratkaisun siihen, miten saataisiin naisvaltaisten alojen palkat kohdilleen ja naisille valkokaulustöissä sama palkka kuin miehille. Niin ei tarvitsisi vauvapalstalla valittaa, kauniina kesäpäivänä.
Ap, tule kertomaan, mitä sinulle tarkoittaa parisuhde. Aloituksessa kirjoitat: "No, nyt on sellainen tilanne, että olen tavannut kivan naisen ja tämä on kääntymässä parisuhteeksi."
Et kuitenkaan halua mitään sen enempää kuin mitä teillä nyt on tapailusuhteessa, eli eri asunnot ja eri elintasot. Mitä siis oikein odotat parisuhteelta?
Sijoita kaikki sun kultaan
T. Ressu Redford