Miten ihmiset uskaltaisi ostaa sähköautoja, kun akkuvika tekee autosta käyttökelvottoman ja edes valmistajan akkutakuuseen ei voi luottaa?
Käytännössä yli 5 vuotta vanhan sähköauton akku voi lopettaa toiminnan milloin tahansa ja sen jälkeen auto on romutettavassa kunnossa. Miten suomalaisilla voisi olla varaa tämmöiseen?
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/2f3cff46-2a47-498e-81d3-d82db42ce2…
Kommentit (10)
Pikku vikoja, heleppo korjata, sanoo Kokkolan autohuollon Jesse.
Nih. Bensa voi loppua tai sitä ei saa enää ollenkaan. Moottori voi hajota ja jättää sut tienpenkalle parkumaan.
Polkupyörästä voi puhjeta kumi ja takinliepeet voi jäädä pinnojen väliin ja ohjaustanko voi yhtäkkiä lähteä irti niin kuin mun pyörästä, prkele. Ja olin alamäessä.
Hevonen voi kuolla ähkyyn tai lämpohalvaukseen ja siinähän sitten vedät kärryjäsi itse. Tai se voi karata omille teilleen, kun saa sinusta tarpeekseen. Ja hirnuu vielä mennessään.
No sillä uskallan kun on varaa. Mulle aivan se ja sama jos toi sähkövatkain hajoaa, ei vaikuta omaan talouteen millään tavalla. Kärrään kaatikselle ja haen uuden. Persaukisena ei näitä tulis mieleenkään hankkia. Jos olisin köyhä, ajaisin jotain bensa toyotaa.
Sähköautoihinkin tulee paikallinen kulttuuri. Kunnollinen korjaus ei onnistu, pitää tehdä "salaa" parin kennon vaihto youtuben ohjeilla ;)
Suomessa on muuten vain yksi ainoa paja sähköautojen kennojen vaihtamista varten. Korjaaja arvioi viallisen kennon vaihtamiseen menevän pari tonnia sen sijaan että ostaisi uuden pari kymppitonnia maksavan akun kokonaan. Viranomaiset kuitenkin ottivat tämän pajan hampaisiinsa, koska kyseessä on suurjännitekomponentti, sitä ei saa tehdä kuin valmistajan hyväksymät korjaamot. No, ne korjaamot eivät tietenkään vaihda vain yksittäistä kennoa, koska on hyvää bisnestä vaihtaa koko akku sen sijaan.
Hyvin kyllä kusevat sähköauton tulevaisuutta Suomessakin. Ei voi käsittää. Ratkaisut on olemassa, mutta kaikki haraa vastaan.
No tuo on Nissanin ongelma, ei kaikkien sähköautojen.
Työeläkkeellä ja vuokralla asuvana ei puhettakaan että ostaisin auton. Nykyinen ja edellinen on liisattu bensahybridi koska vanhassa vuokratalossa ei ole sähköautonlatausmahdollisuutta. Alustavan tiedon mukaan kiinteistö menee purkuun ehkä -28 joten tänne ei enää sitä latausta tule. Vuonna -27 on liisatun auton 5v-sopimus katkolla joten todnäk teen sopimuksen samanlaisesta (vast). Näkyy sähköautonmyyjillä tulevan uusia, edullisia pienautoja joten jos lataus natsaa niin sähköauto on sinänsä OK. kun tarpeen on kahden hengen talouden kauppakassi. Täytyy toimia tilanteen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Nih. Bensa voi loppua tai sitä ei saa enää ollenkaan. Moottori voi hajota ja jättää sut tienpenkalle parkumaan.
Polkupyörästä voi puhjeta kumi ja takinliepeet voi jäädä pinnojen väliin ja ohjaustanko voi yhtäkkiä lähteä irti niin kuin mun pyörästä, prkele. Ja olin alamäessä.
Hevonen voi kuolla ähkyyn tai lämpohalvaukseen ja siinähän sitten vedät kärryjäsi itse. Tai se voi karata omille teilleen, kun saa sinusta tarpeekseen. Ja hirnuu vielä mennessään.
Todennäköisyys sille, että polttomoottoriautoon tulisi niin kallis vika ettei sitä kannata korjauttaa, on todella pieni. Sähköautoissa akuston vikaantuminen on yleistä ja kokemukset näyttää että korjaaminen ei edes kannata. En minä vastusta sähköautoilua, minulla ei vain ole varaa siihen. Jos edes käytettäisii jotain samaa standardia akuissa, niin silloin korjaaminen voisi olla jopa järkevää.
Naarmu pohjassa ja auto menee paaliin.
"Suomessa Nissanin akkutakuu on myös 8 vuotta ja 160 000 kilometriä, mutta pikkupräntissä kerrotaan takuun olevan litiumioniakun kuntotakuu, joka suojaa akun kapasiteetin asteittaista menetystä. Se ei siis välttämättä korjaa Suomessakaan kennojen ennenaikaista hajoamista."
Eli jos yksikin kenno hajoaa, koko akusto kyykkää ja takuu ei päde.