Kaksi suomalaista kuollut syötyään sinimailasen ituja
Kommentit (117)
En koskaan syö ituja salmonellavaaran takia.
12/1996
Itujen aiheuttama Salmonella Stanley -epidemia
Raakana syötävistä iduista on tullut broilerin ohella tärkein salmonellaepidemioiden aiheuttaja Suomessa. 1980-luvulta lähtien maassa on todettu kahdeksan itujen välittämää salmonellaepidemiaa. Sairastuneita on ollut yhteensä 855. Nyt kuvattavassa epidemiassa sairastuneita oli 114. Kaksi epidemioista on levinnyt Suomen rajojen ulkopuolelle, toinen Ruotsiin ja toinen Yhdysvaltoihin ja Kanadaan. Itujen aiheuttamien epidemioiden estämiseksi tarvitaan tutkimukseen perustuvia siementen desinfiointiohjeita.
https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/alkuperaistutkimukset/itujen-aihe…
Vierailija kirjoitti:
Siemenet idätetään purkissa, eikä mullassa. 😄🌱 Huuhdellut, liotetut ja valutetut siemenet idätetään (mielellään jääkaapissa salmonellariskin pienentämiseksi), purkki alassuin. Siemeniä huuhdellaan päivittäin muutama kerta kylmällä vedellä ja jätetään taas purkki alassuin.
Ja purkin suulle esim. harsokangasta kanneksi, etteivät siement/idut valu ulos. On myös olemassa idätysastioita, joita saa joistakin luontaistuotekaupoista. Niissä on sellaiset huuhtelukannet, ettei tarvi harsolla pelata.
Ituja idätetään liottamalla niitä vedessä joitakin päiviä. Kasvatuksen aikana siemeniä huuhdellaan jopa 3–4 kertaa päivässä.
– Idätysprosessin aikana se tilanne muuttuu niin, että nämä salmonellabakteerit muuttuvat kasvukykyiseksi.
Björkrothin mukaan bakteerikuormaa saadaan vähennettyä huuhtelemalla, mutta sekään ei täysin pelasta salmonellalta, jos siemenissä esiintyy bakteeria. Idättämöiden tulee noudattaa hyvää hygieniaa, jottei salmonellakontaminaatio lisäänny.
,,,
Björkrothin mukaan ituja voi syödä turvallisin mielin, kun ne ovat oikeaoppisesti kuumennettuja. Suurin osa ruokamyrkytyksiä aiheuttavista bakteereista kuolee, kun elintarvike kuumennetaan kauttaaltaan yli 70-asteiseksi.
– Kyllä minä suosittelen, että ituja käytettäisiin wokattuina, jos mahdollista, hän sanoo.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/84954e8f-c7b7-4511-b58a-7b7d4b1603c1
Hm, mutta entä se ylöstempaus, ap?
Vierailija kirjoitti:
Niin, jotkut idut ovat olleet vaarallisia. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki idut ovat, ap hyvä.
Mistäpä sen näkee päälle päin, mitkä idut ovat vaarallisia ja mitkä turvallisia?
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan mielelläni syönyt ituja, vaikka joskus nuorena harkitsin niiden idättämistä, koska niissä on salmonellariski. Tuntuisi niin typerältä sairastua itujen takia.
Mikä sairastuminen ei sinusta tunnu typerältä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, jotkut idut ovat olleet vaarallisia. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki idut ovat, ap hyvä.
Mistäpä sen näkee päälle päin, mitkä idut ovat vaarallisia ja mitkä turvallisia?
Miten elät niin, ettei mikään ole vaarallista? Käveleminen jalkakäytävällä voi olla vaarallista.
Terveisiä vihreille, liha se miehen/naisen tiellä pitää, yritit vie hautaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattais kasvattaa idut itse, niin ei tule salmonella.
Mitä se auttaa? Se salmonella oli siemenissä. Mistä sä tiedät onko käyttämäsi siemenet ok?
Ja ne siemenet oli kai tuotu Intiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten elät niin, ettei mikään ole vaarallista? Käveleminen jalkakäytävällä voi olla vaarallista.
Juuris iksi kävellään siellä jalkakäytävällä, eikä autotiellä, koska se minimoi riskit. Ja siksi idut huuhdellaan, kasvatetaan kylmässä ja kypsennetään, että minimoidaan riskit.
Äitini kasvatti ituja joskus 80-luvulla. Silloin niitä söin. Lopetin kun huomasin saavani päänsärkyä joistakin vehnäniduista.
Ja äiti lopetti niiden kasvatuksen aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus kavattanut itse eikä mitään ongelmia ole ollut. Kuovauskaappi on hyvä paikka idätykselle: purkki harsolla kiinni ja kastelu, sitten purkin suu alaspäin, että vesi pääsee ulos.
Vaikka kasvatat itse, saatta siemenissä olla salmonellaa
Egyptistä tuotuja ihmispaskavedessä kasteltuja siemeniä. Italia on vain välietappi niin alkuperä saadaan häivytettyä.
Ituepidemioita on ollut ainakin 90 -luvulta alkaen, ei ole ihmiselle välttämätöntä ravintoa.
Ei ole kauaa kun mietin että ostaisinko idätyspurkin ja tekisin itse mutta tulin siihen tulokseen ettei ole vaivan arvoista. Sellaista höttöä ne idut. Tottakai niissä on paljon vitamiineja ja muita ravintoaineita mutta syön jo nyt monipuolisesti ja terveellisesti että ehkä ei hyödytä. Joskus olen kaupasta ostanut valmiita.
Kannattais kasvattaa idut itse, niin ei tule salmonella.
Kylläpäs voi tulla. Se on ihan arpapeliä, kenen siemenpakkauksessa on sellaisia siemeniä, joissa on myös salmonellaa. Huono tuuri voi osua niin tuottajaan kuin kotikasvattajaankin. Ei tässä epidemiassa ollut kyse väärästä käsittelystä, vaan siitä, ettei sitä salmonellaa pystytä tutkimaan siemenestä, missä niitä on.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kauaa kun mietin että ostaisinko idätyspurkin ja tekisin itse mutta tulin siihen tulokseen ettei ole vaivan arvoista. Sellaista höttöä ne idut. Tottakai niissä on paljon vitamiineja ja muita ravintoaineita mutta syön jo nyt monipuolisesti ja terveellisesti että ehkä ei hyödytä. Joskus olen kaupasta ostanut valmiita.
Niitä laitetaan yleensä kunnon kourallinen esim. leivän päälle, eikä vain muutamaa rihmaa. Esim. sämpylän välissä idut korvaavat sillä tavalla salaatinlehdet. Joita niitäkin toivottavasti laitat enmmän kuin vain yhden kappaleen.
On hyvin harvinaista että salmonellaan kuolee. Kiinnostaisi tietää miten siihen kuolee jos kuolee.
Eikö niitä ituja voi kasvattaa vaikka kotona ikkunalaudalla.? Tai Suomessa ole kasvattajia kun ulkomailta tuodaan. Tietty nykyään kasvo huoneen kulut on isommat kuin hyöty näistä iduista.
Vierailija kirjoitti:
On hyvin harvinaista että salmonellaan kuolee. Kiinnostaisi tietää miten siihen kuolee jos kuolee.
Yleensä kai niin, että on jostain syystä jo valmiiksi heikentynyt puolustuskyky.
Siemenet idätetään purkissa, eikä mullassa. 😄🌱 Huuhdellut, liotetut ja valutetut siemenet idätetään (mielellään jääkaapissa salmonellariskin pienentämiseksi), purkki alassuin. Siemeniä huuhdellaan päivittäin muutama kerta kylmällä vedellä ja jätetään taas purkki alassuin.