Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksi suomalaista kuollut syötyään sinimailasen ituja

Kommentit (117)

Vierailija
41/117 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvikset allergisoi pierettää ja turvottaa. Liha ei allergisoi eikä pieretä eikä turvota, koska se on turvallista terveellistä ja luonnollista ravintoa. 

Vierailija
42/117 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan mielelläni syönyt ituja, vaikka joskus nuorena harkitsin niiden idättämistä, koska niissä on salmonellariski. Tuntuisi niin typerältä sairastua itujen takia. 

En minäkään. Olisivat hyvää ravintoa, mutta liian suuri riski.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/117 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihmettele kun viher piipertäjät syö ravinne köyhää ruokaa että kuolee mutta vähemmän äänestäjiä ps vastustajille!

Kukas se syö ituja joka päivä? Teidän oma puheenjohtajanne elää vihermehuilla. 

Persuissa on useampi ituhippi sivari sekä sateenkaariosasto vahvasti edustettuna. Edustajan/ministerin puolison tulee myös olla Afrikasta ja piilossa suurelta yleisöltä.

Vierailija
44/117 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää oli jotain hippejä?

"Valtaosa sairastuneista oli aikuisia naisi"

Olin yksi noista sairastuneista ja mies. Koskaan en ole ostanut minkäänlaisia ituja, joten epäilen tartunnanlähteitä olevan useampiakin.

Vierailija
45/117 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo ensimmäisellä sinimailanen kaudella joskus 1970-80 luvuilla varoiteltiin kovasti juuri salmonella vaarasta ja itujen syönti väheni paljon. Nyt on uusi yritys myydä ituja uusille, tietämättömille nuorille ja taas tuli ruumiita. Bisnes ei oo aina niin helppoo, sory siitä. 

Vierailija
46/117 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse nuorempana kasvattanut ituja monia kertoja. Ja varoiksi aina jääkaapissa. Ja olen ostanut kaupastakin joskus valmiita ituja. Pitkän tauon jälkeen on alkanut taas tehdä mieli ituja, mutta tälläiset uutiset saivat kyllä muuttamaan mieltä.

On kyllä tosi valitettavaa tämmöinen salmonellariski. Eihän ne idut sitten enää vastaa tarkoitustaan, jos ne joutuu aina kypsentämään. Vaikka niitä kuumissa ruoissakin käytetään, niin kyllä ne etupäässä ovat tuoreravintoa. Elävän ravinnon ruokavaliossa ne ovat aivan oleellinen osa ruokavaliota. Surullista. 

Olisi kiva tietää, uskaltaako joku jatkaa itujen syömistä näistä riskeistä huolimatta. 🌱

Vierailija
47/117 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jotkut idut ovat olleet vaarallisia. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki idut ovat, ap hyvä.

Vierailija
48/117 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihmettele kun viher piipertäjät syö ravinne köyhää ruokaa että kuolee mutta vähemmän äänestäjiä ps vastustajille!

On sitä kananmunien salmonellaankin kuoltua ja maitotuotteiden eheciin. 

40 vuotta olen syönyt suomalaista kananmunaa kaikella paistoasteella. Myös raakana. Ime paskaa.

Minä olen syönyt 60 vuotta ituja ja ei ole ollut salmonellaa. Huono tuuri voi osua kenen hyvänsä kohdalle.

Vierailija
49/117 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40 vuotta olen syönyt suomalaista kananmunaa kaikella paistoasteella. Myös raakana. Ime paskaa.

Suomalaiset kananmunat olikin pitkään puhtaita mutta ei ne enää muutamaan vuoteen ole olleet.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012102977.html

Niin, Suomessa se ylittää vielä uutiskynnyksen kun joskus harvoin sitä salmonellaa löytyy. Ja siksihän sitä toisinaan tapahtuu kun riittävän ahkeraan testataan. Monessa muussa maassa se on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että munissa on salmonella, ei se ketään kiinnosta.

Vierailija
50/117 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AI väitti, että vain 3-5 sekuntia kiehuvassa vedessä riittäisi tappamaan sinimailasessa olevan salmonellan. Vesi kiehumaan ja sitten siivillä mailaset sinne veteen max. 5 sekunniksi ja salmonella on poissa. Lopuksi huuhtelu kylmässä vedessä, jos haluaa säilyttää rapsakkuuden. 

Onkohan luotettava ohje tuo 3-5 sekuntia...?

Vierailija
51/117 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, jotkut idut ovat olleet vaarallisia. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki idut ovat, ap hyvä.

Kaikissa iduissa on ihan sama salmonellariski. 

Myös muissa kasviksissa on salmonellavaara. Sen takia kasvikset pitää aina huuhdella hyvin, jos ne syödään tuoreina.

Vierailija
52/117 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan jo kasarilta kun varoitettiin iduista. Silloin varmaan kasvissyönti nosti päätään ja itujakin oli tarjolla. Niiden kanssa pitää olla tarkkana. Aika harvoissa lounaspaikoissa on ituja tarjolla salaattipöydässä, mutta hyviä nuo ovat ja itse ostan toisinaan.  Hyvä havahtua ja tiedostaa tämänkin riskin olemassaolo. Veikkaan, että jokin perussairaus on ollut taustalla kun salmonella on johtanut kuolemaan.

Vierailija
53/117 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AI väitti, että vain 3-5 sekuntia kiehuvassa vedessä riittäisi tappamaan sinimailasessa olevan salmonellan. Vesi kiehumaan ja sitten siivillä mailaset sinne veteen max. 5 sekunniksi ja salmonella on poissa. Lopuksi huuhtelu kylmässä vedessä, jos haluaa säilyttää rapsakkuuden. 

Onkohan luotettava ohje tuo 3-5 sekuntia...?

Tuskinpa riitttää noin lyhyt keittäminen.

Vierailija
54/117 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin sivujen mukaan (K-Ruoka) sinimailasen ituja pitää kuumentaa 1-2 minuuttia. AI:n vastaus 3-5 sekuntia ei siis riitä.

Salmonellabakteeri tuhoutuu, kun idut kuumennetaan kauttaaltaan yli +70 asteeseen. Tämä tapahtuu nopeasti, yleensä noin 1–2 minuutin kiehautuksella tai kuumalla pannulla wokatessa.

Vierailija
55/117 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattais kasvattaa idut itse, niin ei tule salmonella. 

Ahaa. Kerrotko vielä mistä saa kasvatusmultaa, joka ei ole maaperästä kotoisin ja ei missään tapauksessa 100% varmuudella sisällä minkään linnun eikä eläimen ulosteita?

Vierailija
56/117 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä ollut asiantuntijoilta ja tuottajilta asiallista kertoa myös ne tarkat kypsennysajat, eikä vaan voivotella sairastumisia ja kuolemia ja todeta yleisluontoisesti, että kypsentäkää ne idut. Kypsennys on aika laaja käsite, koska eri raaka-aineilla on eri kypsennysjajat. Ja varsinkin tuotteessa, joka on pieni kuin mikäkin, kypsennykseen tarvittaisiin vastaus, mikä se oikea aika on, ettei kaikki ravinteet tuhoudu.

Vierailija
57/117 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattais kasvattaa idut itse, niin ei tule salmonella. 

Ahaa. Kerrotko vielä mistä saa kasvatusmultaa, joka ei ole maaperästä kotoisin ja ei missään tapauksessa 100% varmuudella sisällä minkään linnun eikä eläimen ulosteita?

Ei ituja missään mullassa kasvateta. 🌱😄

Vierailija
58/117 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa iduissa on ihan sama salmonellariski. 

Myös muissa kasviksissa on salmonellavaara. Sen takia kasvikset pitää aina huuhdella hyvin, jos ne syödään tuoreina.

Saastuneessa vedessä tai mullassa kasvaneet raa'at vihannekset ja salaatit ovat myös salmonellariskejä. Ja koskaan ei voi tietää, missä ne ovat kasvaneet, joten riski on aina olemassa. Juuri siksi ne kasvikset kuuluu pestä ennen käyttöä.

Vierailija
59/117 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin itujen syömisen jp jonkun aikaisemman kohun jälkeen.

Vierailija
60/117 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei viime  muutamana vuosikymmenenä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi