Neuvoa imettävän äidin pukeutumiseen?
Mitenkäs te muut imettävät äidit pukeudutte näin keväällä/kesällä, kun muutoin on lämmintä, mutta tuuli on melkoinen? Uskaltaako pelkässä paidassa olla ollenkaan vai pitääkö rinnat jotenkin suojata tuulelta? Miten ne suojataan, pitääkö koko kesä kulkea takki päällä :/
Kertokaapas kokeneemmat vinkkejä. Itsellänikin jo kolmas lapsi, mutta aiemmin ei ole imetys sujunut eikä ole tämmöisiä tarvinnut miettiä.
Kommentit (14)
.. enpä tullut tuota uimista ajatelleeksikkaan itse, mutta hyvä huomio !
Ajattelin pärjäillä samoilla kuin ensimmäisen kanssa ( tosin 11v sitten) Eli liivejä neuleliivejä fleece liivejä jne... ihan sellaiset boleromallisetkin on kivoja. Tuttava käytti flanelliliivinsuojuksia, itsetekemiään sellaisia isompia, mutta itse kyllä en pelkästään sellaisiin luottaisi.
Nyt olen pihahommia tehnyt ja pidän pitkähihaisen gollegen tai fleecen päällä vielä toppaliiviä, tosin asutaan täällä pohjoisemmassa lähes meren rannalla, joten tuuli on aika viileä vielä. Mutta se tuuli on aika ikävä, kun aurinko paahtaa kuumasti kesällä, niin silti on vaara tuulisella rannalla saada rintatulehdus :/
t. punkeli
meillä olisi juhlat parin viikon päästä ja jos on hyvin lämmin päivä, niin en haluaisi hikipäässä olla, kun muutenkin hormoonit hikoiluttaa... mutta miten hiivatissa saatte nuo liivinsuojat piiloon? mulla näkyy joka hiivatin puseron läpi, varsinkin ohkasempien " juhlapuseroiden" , en nyt kehtais kuitenkaan t-paidassa lähteä... ja kun niitä on pakko pitää...
Alttius rintatulehduksille on kyllä todella yksilöllistä. Toinen saa sen heti, kun pakastimen avaa, toinen ei koskaan. Minulle ei ole koskaan tulehduksia tullut, enkä ole mitenkään erityisesti suojannutkaan. Toinen imetys menossa nyt, ja kuljen vaikka bikineissä koko kesän jos siltä tuntuu :D
Alia ja pojat 7kk
ja varsinkin alussa kun maito pakkaa on herkempää saada tulehdus. Liivinsuojat saa piiloon kun käyttää topattuja liivejä. Vaikka ei oiskaan imetysmallia niin varmaan yhdet juhlat menee.
Mulla on ollut ainakin kymmenen rintatulehdusta kolmelta lapselta, joten olen huono asiantuntija koska en saa millään suojattua tarpeeksi. Olen kulkenut kaksi hellekesää tuulitakissa hiki päässä ja silti tuli tulehduksia, heti jos esim. avasi hieman vetoketjua kun oli niin kamala hiki takki päällä 30 asteen helteessä. Pelkässä t-paidassa en ole voinut edes vilahtaa pihalla imetysaikoina, lämmin kesätuuli ja kylmä talvinen tuuli on lähes yhtä pahoja tisseille. Joten jos satut olemaan arka, on tuulitakkikesä väistämätön...
Kuulisin mielellään vinkkejä jos joku tissitulehdusherkkä on keksinyt vähemmän hikisen yläosapukeutumisen kesäksi kuin ainainen tuulitakki! Mullakin nimittäin imetykesä tiedossa kun on kolmas vauva.
Sama juttu ärsyttää kuin Miksukkaakin eli aina pitäis olla ainakin pari paitakerrosta päällä ettei liivinsuojat kuulla pyörylöinä läpi.
Alkaa ahdistaa, kun moniin paitoihini ei vain istu kerrospukeutumistyyli.. Ja koko ajan on muutenkin ihan hiki.. Rintatulehdus ei näytä minuun helposti iskevän, joten sen vuoksi ei tarvitsisi moniin kerroksiin kääriytyä.
Tosi vaikea on löytää topattuja mutta muuten istuvia imetysrintsikoita. Juhlissa on ollut tosiaan normaalit topatut rintsikat eli sitä suosittelen, kuten joku toinenkin tuossa edempänä. Eniten kärsinkin tästä pienestä ongelmastani kaikkina näinä monituisina arkipäivinä.
Luulisi että markkinoita olisi! Sen sijaan kyllä kaiken maailman irrallisia rinnanlämmittimiä kyllä myydään. Ei nyt luulisi sen olevan tänä päivänä vaikeaa tehdä liivejä, joissa tämä ominaisuus olisi valmiina kun kaikenmoisia hyviä hiostamattomia materiaaleja on kuitenkin saatavilla.
Minä tein itse sellaiset rinnanlämmittimet samaan tyyliin kun ruskovillalla on, eli toisella puolella ohutta merinovillaneulosta ja toisella bourettesilkkiä. Siis sellaiset pyöreät läpyskät, joiden halkaisija on jotain 20 cm. Täytyy kyllä myöntää, että niiden asettelu liiveihin alkaa välillä kyllästyttää, mutta onneksi en ole niitä tarvinnut kuin ekojen parin kuukauden aikana. Ja tulehduksilta olen välttynyt toistaiseksi.
viime kesänä kun imetin tuota kuopustani, vannoin boleroiden nimeen. Mulla oli jos jonkinlaista boleroa, pitkähihaista, lyhythihaista, ohuempaa ja paksumpaa. Joku kiva toppi alle ja bolero päälle, lämmitti rintoja eikä näkynyt liivisuojuksetkaan läpi.
Hanki liivinsuojat, jotka on bambusta tehty ja pul-kangasta päällä. Ovat tosi ohuet, eikätkä vuoda! esim. Pompoli valmistaa noita ja netin kautta saat tilattua.
Itellä on Ruskovillat, mutta kun mulla on kaikenlaisia jämäkankaita vaippojen ompelusta niin pohdin josko laittais jotain tiiivimpääkin kangasta jotta pitäisi paremmin tuulta. Mulla oli ekan lapsen kanssa rintatulehdus ja sen jälkeen suojasin rinnat tosi hyvin(ennen kuin sain lämmittimet niin pidin fleecen alla harsoa/kaulahuivia liiveissä kun ei näkynyt sieltä päällepäin. Liivinsuojaongelmaan en osaa sanoa mitään kun itellä on sen verran jääny makkaraa että pidän suosiolla vähän löysempiä ja peittävämpiä vaatteita...Tokan kanssa en enää 3kk jälkeen ole edes tarvinnut moisia kun maidon tulo tasaantui niin nopsaa. Ekan kanssa jouduin pitämään kyllä aika kauan.
Lindex on ainakin viime syksynä myynyt imetysliivejä jotka olivat topatut,kannattaa käydä kastsomassa.
(minä imetän viidettä lastani eikä rintatulehdus ole koskaan iskenyt. On todella yksilöllistä)
kuljin tänään jo monta tuntia t-paita päällä ja tuskin mitään tulehdusta tulee, ei oo aikasemminkaa tullut ja kesällä aion taatusti uimassa käydä, se on niin yksilöllistä kuinka helposti saa tulehduksen.
triumpilla on imetysliivejä jotka topattuja ja nättejä joten sopii myös toppien yms.kanssa kesällä ja juhlissa..
ovat parhaita. Maksavat vähän enemmän, mutta ovat ohuet ja enemmän muotoillut. Eivät mielestäni näy paidan alta ollenkaan! Ja lisäksi niissä on kätevä kiinnitystarra. Näitä ei löydy kaikista marketeista, mutta ainakin isommissa Prismoissa on.
Minullakaan ei ole ollut tulehduksia ja luulenpa, että osaksi asiaa auttavat nuo liivinsuojat. Kyllähän nekin lämmittää, kun vielä löysin tuon merkin, joka pysyy paikallaankin. En enää osta halvempia... Sen verran tärkeää työtä tämä imetys kuitenkin on :)
Rinnat on kyllä hyvä suojata, koska aurinkoisellakin säällä tuuli voi yllättää. Kivistyksen tuntee kyllä. Meillä on molemmat lapset syntynyt kesällä ja olen alkuun kulkenut college-takki t-paidan päällä, mm. kauppojen kylmäosastot piti kiertää kaukaa jos sattui olemaan pelkkä t-paita. Viime kesänä keksin sitten tämmöisen muodikkaan neuleliivin! Löysin valkoisen neuleen joka on siis hihaton ja lyhyt mallinen edessä yksi nappi. Tätä oli kiva pitää t-paidan tai topinkin kans. Miksei joku slipoverikin ois hyvä olla. Ystävä laittoi paidan sisään viledan ikkunarätin, sellaisen säämiskän, ei päästä tuulta läpi ja on ohut!! Uimassa en uskaltanut minä ainakaan käydä koko kesänä :(