Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE-Mikä kirja sai sinut itkemään?

Vierailija
10.07.2026 |

https://yle.fi/a/74-20231251

Itkettävä kirja? 

Mitä te suomalaiset saatte tuosta jatkuvasta itkemisestä?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni itketti Mikko Välimaan riipaiseva kuvaus median ajojahdiksi syyttä suotta joutuneesta naisparasta. Uhrin osa on ankea :(

Vierailija
2/37 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Minä, Sanna Marin '

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itku tulee, niin se on merkki siitä, että haluaa ympäristöltä esim myötätuntoa. 

Vierailija
4/37 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itku lisää kortisolin eritystä, niin voidaan ajatella, että runsaassa itkemisessä normaali kortisolieritystoiminta voi häiriintyä ja siitä taas on tieteellistä näyttöä, että häiriintynyt kortisolituotanto on yhteydessä todelliseen stressiin ja masennukseen.

Vierailija
5/37 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itku tulee, niin se on merkki siitä, että haluaa ympäristöltä esim myötätuntoa. 

Katsokaa kaikki miten hieno ihminen olen. 

Vierailija
6/37 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pelköö hakkereita, ei vielä julkaistu

Vierailija
7/37 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun syitä itkuun yritetään selvittää, niin tullaan pääsääntöisesti tähän sosiaalisen ulottuvuuteen. Ihmiset eivät itke niinkään fyysisen tai henkisen hyvinvoinnin takia, vaan sosiaalisen ulottuvuuden takia.  Suurin osa ihmisistä on herkkiä ja tuntevia, mutta ainoastaan sen näyttötapa vaihtelee. Ja siksi tulkitsemme usein tunteettomaksi tyypin, joka ei osaa näytellä niitä oikein.

Vierailija
8/37 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen niminen kirja kuin "koira joka pelasti kissoja" 

Vierailija
9/37 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähtiin kirjoitettu virhe.

Vierailija
10/37 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuren osan suomalaisista geenejä vaivaavat pahat mielenterveysongelmat ja masennus tulee äidinmaidossa.

Nauttivat jollakin sairaalla tavalla surun tunteesta.

Ainoa kansa jonka valtiollinen radio-ja televisioyhtiö tekee jutun itkettävästä kirjasta. 

Vierailija
11/37 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet lukevat kuitenkin kirjoja ollessaan yksin, jolloin itkemistä ei näe eikä kuule kukaan muu.

Vierailija
12/37 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuren osan suomalaisista geenejä vaivaavat pahat mielenterveysongelmat ja masennus tulee äidinmaidossa.

Ainoa kansa jonka valtiollinen radio-ja televisioyhtiö tekee jutun itkettävästä kirjasta. 

Suru ei ole tunne, idiootti.

Vierailija
13/37 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lassie palaa kotiin

Vierailija
14/37 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kommenttien perusteella Suomessa aika ankaraa ja julmaa. 

Vierailija
15/37 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

David Guterson: Our lady of the forest

Lisa Ridzen: Kurjet lentävät etelään. Se koirajuttu oli surullisin, kun tuli vielä kotiin.

ilmiannetaan trollaukset ja keskustellaan asiasta.

Vierailija
16/37 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun syitä itkuun yritetään selvittää, niin tullaan pääsääntöisesti tähän sosiaalisen ulottuvuuteen. Ihmiset eivät itke niinkään fyysisen tai henkisen hyvinvoinnin takia, vaan sosiaalisen ulottuvuuden takia.  Suurin osa ihmisistä on herkkiä ja tuntevia, mutta ainoastaan sen näyttötapa vaihtelee. Ja siksi tulkitsemme usein tunteettomaksi tyypin, joka ei osaa näytellä niitä oikein.

Sain itse tunteettoman leiman kun kritisoin tuota Vendi- kirjaa. Mua on hieman tökkinyt se, miten on tullut fiilis että osa haluaa edistää omia ammattilisia intressejään tämän varjolla.  Vendistä on tehty vähän kuin joku tuote kaikkine lauluineen, tarroineen ja kasseineen. Saarakin on jo kysellyt uusia kirjoitusmahdollisuuksia somessa. Kirjasta tulee kuitenkin ilmi, että Vendi ei tehnyt itsestään numeroa ja oli hyvin ujo tuntemattomien seurassa. Onko tämä sitä, mitä hän olisi itse aidosti halunnut?  

Kirja ei osunut minuun sillä tavalla kuin ehkä moniin muihin. Mua vähän häiritsi kirjassa sellainen tietynlainen kapeakatseisuus (myös aattellisuuden osalta)  ja kuinka maailman olisi pitänyt pyöriä jatkuvasti heidän ympärillään. Vaikka tiedän itsekin kokemuksesta että se on surevalle ominaista käytöstä ja olen varmasti ollut yhtä itsekäs omien surujeni keskellä. Siksi aika olisi tehnyt tästä kirjasta varmasti paremman. 

Kirja esitti, että se vastaisi kysymyksiin, miten tämmöisiä tapauksia voidaan ehkäistä. Odotin näkeväni konkreettisia ehdotuksia tähän, mutta ne jäivät aika ohuiksi. Siksi minusta kirjan olisi kannattanut olla enemmän tarina perhen surusta ja Vendistä kuin esittää, että se on jokin vastaus oikeasti aika monimutkaisiin haasteisiin. Toki sureva haluaa asioita usein yksinkertaistaa. 

Vierailija
17/37 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään kirja ei ole saanut suoraan itkemään. Koraani ehkä välillisesti joskus kun kuullut herkässä mielentilassa kuinka kirjanoppineet on käsittelleet pikkutyttöjä.

Vierailija
18/37 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on juuri se ero suomalaisen ja muun maailman välillä. Ruotsissa kysyttäisiin; mikä kirja sai sinut nauramaan.

Vierailija
19/37 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suru ei ole tunne, idiootti.

Sekään ei ole fakta jos susta tuntuu että joku on idiootti. 

Vierailija
20/37 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain itse tunteettoman leiman kun kritisoin tuota Vendi- kirjaa. Mua on hieman tökkinyt se, miten on tullut fiilis että osa haluaa edistää omia ammattilisia intressejään tämän varjolla.  Vendistä on tehty vähän kuin joku tuote kaikkine lauluineen, tarroineen ja kasseineen. Saarakin on jo kysellyt uusia kirjoitusmahdollisuuksia somessa. Kirjasta tulee kuitenkin ilmi, että Vendi ei tehnyt itsestään numeroa ja oli hyvin ujo tuntemattomien seurassa. Onko tämä sitä, mitä hän olisi itse aidosti halunnut?  

Kirja ei osunut minuun sillä tavalla kuin ehkä moniin muihin. Mua vähän häiritsi kirjassa sellainen tietynlainen kapeakatseisuus (myös aattellisuuden osalta)  ja kuinka maailman olisi pitänyt pyöriä jatkuvasti heidän ympärillään. Vaikka tiedän itsekin kokemuksesta että se on surevalle ominaista käytöstä ja olen varmasti ollut yhtä itsekäs omien surujeni keskellä. Siksi aika olisi tehnyt tästä kirjasta varmasti paremman. 

Kirja esitti, että se vastaisi kysymyksiin, miten tämmöisiä tapauksia voidaan ehkäistä. Odotin näkeväni konkreettisia ehdotuksia tähän, mutta ne jäivät aika ohuiksi. Siksi minusta kirjan olisi kannattanut olla enemmän tarina perhen surusta ja Vendistä kuin esittää, että se on jokin vastaus oikeasti aika monimutkaisiin haasteisiin. Toki sureva haluaa asioita usein yksinkertaistaa. 

Et ole ehkä tunteeton, saatat olla ihan vaan sellainen naisvihaidiootti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi