Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autosta paloi polttimo – Merkkiliikkeen korjausarvio oli niin pöyristyttävä, että mies myi suutuspäissään autonsa

Vierailija
10.07.2026 |

Mietin, että miksi niin monet haluavat olla autonvalmistajan pihtipalliotteissa ostamalla uusia autoja?

Kun uusien autojen ledivalot tai mitkä lie laservalotkin alkavat  zippaamaan väistämättä joidenkin vuosien jälkeen, niin ei, sinä et mene "vaihtamaan polttimoa", vaan käytännössä joudut ostamaan valmistajalta uuden umpion tuhansilla euroilla saadaksesi auton takaisin liikennekelpoiseksi.

Tätä tapahtuu nyt jo ihan esimerkiksi Toyota Avensiksissakin ja uusi etu-umpio maksaa noin tonnin.

Ratkaisemattomat ongelmat alkavat siinä kohtaa, kun auto +15v vanha ja uutta umpiota et saa edes rahalla, vaikka haluaisit. Lisäksi umpiotkin alkavat olla runkonumeroon lukittuja, joten et saa purkuosaa toimimaan.

Kommentit (113)

Vierailija
101/113 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän edelliseen autoon joutui purkamaan etuosaa, jotta sai polttimon vaihdetuksi. kyllä on taas mestarillinen taidonnäyte suunnittelijalta. jatkossa tarkastan autoa hankkiessa, että polttimon saa otse vaihdettua nopeasti, eikä puolta autoa tartte sen takia purkaa… korjaajalla vaihdatin polttimon silloin, olisi itse jaksanut tuollaiseen hommaan alkaa. 

Vierailija
102/113 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin uutisen. Onhan tuo aivan naurettava summa uudesta lampusta, 3000 euroa.

Kyllähän nuo uudemmat led- ja laserumpiot hienolta näyttävät visuaalisesti, mutta voi kysyä onko järkeä että autossa on edessä ja takana yht. noin kymppitonnin edestä "valotaideteoksia".

Ennen menit motonettiin ja ostit uudet polttimot vitosella. Vaihdon pystyi tekemään itse.

Mietin sitä itsekin kun ajelen talvella pimeällä jonkun vanhan rotiskon takana jonka onnettomat kelmeät motonet tuikut valaisee tietä hädintuskin 50m eteenpäin. Omat matriisivaloni näyttää lähelle rotiskon kohdalla ja pitkälle rotiskon kummallakin puolella. Käytännössä minä valaisen tien sivut paljon pidemmälle kuin rotisko. Ihan kiva että näkee onko sieltä joku nutipää tulossa tielle tms.

Ja joo, maksan mielelläni 1500€ uudesta matriisiumpiosta jos sattuu pimenemään. Taikka tilaan Ovokolta purkuosan 500€.

Ne on kyllä pirullisia pyöräilijän kannalta ne älyttömän kirkkaat valo autoissa, jos joutuu ajamaan pyörätietä, joka on autotien vieressä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/113 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

omassa autossani polttimo 2 eur ja vaihto 30 sek

Mulla Xenon-polttimot, hinta 110e/kpl ja vaihtoon menee n. 5-10 min./polttimo, umpio vedettävä ulos että saa vaihdettua.

Vierailija
104/113 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kusetus alkoi jo paljon ennen LED-valoja, autonvalmistajat alkoivat tehdä ajovaloja niin, ettei hehkulamppua voinut vaihtaa ilmaan tehtaan erikoistyökaluja. Sitten sellainen valmistustapa kiellettiin EU:ssa ja nyt valmistajat tekee saman LED-valoilla, mutta valmistustekniikkalla perustellen, joten EU on voimaton (eikä oikeastaan haluakaan tehdä asialle yhtään mitään, mepit ovat autotehtaiden lobbareira ja marionetteja).

Vierailija
105/113 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin uutisen. Onhan tuo aivan naurettava summa uudesta lampusta, 3000 euroa.

Kyllähän nuo uudemmat led- ja laserumpiot hienolta näyttävät visuaalisesti, mutta voi kysyä onko järkeä että autossa on edessä ja takana yht. noin kymppitonnin edestä "valotaideteoksia".

Ennen menit motonettiin ja ostit uudet polttimot vitosella. Vaihdon pystyi tekemään itse.

Mietin sitä itsekin kun ajelen talvella pimeällä jonkun vanhan rotiskon takana jonka onnettomat kelmeät motonet tuikut valaisee tietä hädintuskin 50m eteenpäin. Omat matriisivaloni näyttää lähelle rotiskon kohdalla ja pitkälle rotiskon kummallakin puolella. Käytännössä minä valaisen tien sivut paljon pidemmälle kuin rotisko. Ihan kiva että näkee onko sieltä joku nutipää tulossa tielle tms.

Ja joo, maksan mielelläni 1500€ uudesta matriisiumpiosta jos sattuu pimenemään. Taikka tilaan Ovokolta purkuosan 500€.

Tarkoitatko nutipäällä itseäsi?

Vierailija
106/113 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemmetin huonoja on auton sähkölaitteet, jos alle 300tkm joutuu polttimoita vaihtamaan. 

Vierailija
107/113 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hemmetin huonoja on auton sähkölaitteet, jos alle 300tkm joutuu polttimoita vaihtamaan. 

jep jep. semmoinen tietäjä taas.. omistatko edes autoa?

Vierailija
108/113 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa viimeviikolla vaihdoin molemmat H7 polttimot Autooni. Taisi maksaa yhteensä kympin ja aikaa meni 5 min.

Mistä te oikein puhutte?

Vierailija
109/113 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tuo kallis, mutta tässä tapauksessa taisi olla enemmän periaatteesta. Pappa oli myynyt auton pois ja osti tilalle uuden samanlaisen.

Vierailija
110/113 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Mä ostin kaupasta upouuden Volvon. Tai tilasin sen haluamani mukaan. Onko siinä nyt sit sellaset kaikkien vihaamat valot? Sori siitä. Mä vaan tykkään, et autossani on lasikatto, hyvät hifivehkeet ja koiralle hyvät oltavat. Vitsit kun en tajunnut stressata polttimoiden vastaantulijamiellyttävyydestä. 

Vierailija
111/113 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uudemmissa Bemareissa ja Porscheissa se LED-umpio maksaa 4 tonnia. Mutta ihan itse aiheutettu tilanne.

Ja toisaalta ei ole mikään pakko hankkia sitä tehdaskappaletta Saksasta. 1:1 toimiva kiinalainen kopio toimii noin 10 vuotta ja maksaa vain tonnin.

No onhan se tonnikin naurettavan paljon. 

Muistan ajan, kun uusi polttimo maksoi kympin markkoina ja itse sai vaihdettua 5 minuutissa. 

Naisena huotoasemilla oli aina avulias auttaja polttimoiden kanssa. En ole itse koskaan vaihtanut n. 40 vuoden aikana, onneksi huh. Nyt siellä vaan tankataan ja ostetaan tarvikkeita. Kukaan ei osaa eikä tiedä autoista siellä mitään.

Nuorena ekan oman auton renkaat oli kuluneet nahkakaljuiksi. Tuttu huoltsikanpitäjä oli kauhuissaan huomattuaan sen renkaiden vaihdon yhteydessä. Hän vaihtoi siis uudet tilalle.  Ei onnistu nykyään ei sitten millään.

Olen päättänyt myydä tai oikeastaan romuttaa vanhan autoni ja uutta en ota. Ovat sen verran kalliita ylläpidettäviä eikä ole pakko edes autoa olla jäätyäni eläkkeelle. Julkiset ja omat jalat toimii oikein hyvin ja joskus taksi.

ja taksissa voit saada ullatusseksiä

Mutta se ei ole ongelma, koska naiset himoavat puutamatonta puskarakkautta. 

Ei se guugereiden himo muuten olisi niin kova.

Vierailija
112/113 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyöt harjateräksen pystyyn umpioon ja laitat kaskon omavastuulla menemään. 

Moni unohtaa, että onhan mulla kasko. Mitä järkeä itse maksaa kaikkia remontteja. Vakuutukset on sitä varten jos jotain sattuu.

Kasko autoon vaan, vaikka ostaisi minkä paskan. Sitten kun tulee eteen joku tämmönen, että pitäisi tuhansia maksaa, niin kolhii auton johonkin ja vakuutus korvaa. Jos vuositulot eivät ole satojatuhansia, niin ei tommosia lähdetä makselemaan. 

Vierailija
113/113 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meidän edelliseen autoon joutui purkamaan etuosaa, jotta sai polttimon vaihdetuksi. kyllä on taas mestarillinen taidonnäyte suunnittelijalta. jatkossa tarkastan autoa hankkiessa, että polttimon saa otse vaihdettua nopeasti, eikä puolta autoa tartte sen takia purkaa… korjaajalla vaihdatin polttimon silloin, olisi itse jaksanut tuollaiseen hommaan alkaa. 

Suunniteltu tollai vain siksi, että polttimon vaihdolle saadaan mahdollisimman paljon hintaa. Mitä enemmän sen kanssa joutuu asentaja töitä tekemään, sen enemmän siitä veloitetaan. Saat muuten syynätä autokaupoilla vähä helvetin tarkkaan, sillä näistä koko keulan purkamista vaativista polttimoiden vaihtamisista puhuttiin työmaan taukohuoneessa jo ennen euroihin siirtymistä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän