Autosta paloi polttimo – Merkkiliikkeen korjausarvio oli niin pöyristyttävä, että mies myi suutuspäissään autonsa
Mietin, että miksi niin monet haluavat olla autonvalmistajan pihtipalliotteissa ostamalla uusia autoja?
Kun uusien autojen ledivalot tai mitkä lie laservalotkin alkavat zippaamaan väistämättä joidenkin vuosien jälkeen, niin ei, sinä et mene "vaihtamaan polttimoa", vaan käytännössä joudut ostamaan valmistajalta uuden umpion tuhansilla euroilla saadaksesi auton takaisin liikennekelpoiseksi.
Tätä tapahtuu nyt jo ihan esimerkiksi Toyota Avensiksissakin ja uusi etu-umpio maksaa noin tonnin.
Ratkaisemattomat ongelmat alkavat siinä kohtaa, kun auto +15v vanha ja uutta umpiota et saa edes rahalla, vaikka haluaisit. Lisäksi umpiotkin alkavat olla runkonumeroon lukittuja, joten et saa purkuosaa toimimaan.
Kommentit (62)
Olisit vienyt motonetin vaihtopisteelle, palvelevat ilman ajanvarausta ja viimeksi polttimon vaihto maksoi polttimoineen sen 20 euroa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin uutisen. Onhan tuo aivan naurettava summa uudesta lampusta, 3000 euroa.
Kyllähän nuo uudemmat led- ja laserumpiot hienolta näyttävät visuaalisesti, mutta voi kysyä onko järkeä että autossa on edessä ja takana yht. noin kymppitonnin edestä "valotaideteoksia".
Ennen menit motonettiin ja ostit uudet polttimot vitosella. Vaihdon pystyi tekemään itse.
Mietin sitä itsekin kun ajelen talvella pimeällä jonkun vanhan rotiskon takana jonka onnettomat kelmeät motonet tuikut valaisee tietä hädintuskin 50m eteenpäin. Omat matriisivaloni näyttää lähelle rotiskon kohdalla ja pitkälle rotiskon kummallakin puolella. Käytännössä minä valaisen tien sivut paljon pidemmälle kuin rotisko. Ihan kiva että näkee onko sieltä joku nutipää tulossa tielle tms.
Ja joo, maksan mielelläni 1500€ uudesta matriisiumpiosta jos sattuu pimenemään. Taikka tilaan Ovokolta purkuosan 500€.
Jaah.
Minä ostin vanhaan rotiskooni 6000 lumenin lisävalon. Maksoi asennuksineen (naapurin pena) kolmisensataa euroa. Eikä ole 4000 kelvinin värilämpötiloineen alkuunkaan niin törkeän sininen kuin tavalliset led-ajovalot (tarkoituksella etsin kaupan vähimmän sinisen valon). Ja saan sen vielä kytkettyä erikseen pois päältä, etten häikäise vastaantulijaa samalla tavalla kuin melkein kaikki sinisillä led-paskoilla varustetut autot.
Siniset ja häikäisevät ajovalot pitäisi kieltää.
Se sinun itse kyhäämä päin vit tua suunnattu lisäkaukovalo siellä tiellä häikäisee. Ei xenonit eikä etenkään LEDmatriisit.
Matriisi-LED on hyvä, mutta muuten kaikki mitä kirjoitit, on roskaa.
Lisävaloni on vaikea häikäistä ketään, koska käännän sen hyvissä ajoin pois päältä, ja sen jälkeen voin pitkään vielä ajaa "vanhoilla" halogeenipitkillä vastaantulijan ärsyyntymättä. Kyllä, minulla on lisäpitkiä varten erillinen kytkin.
Sinä vanha huuhkaja et muista aina kääntää sitä lisävaloa pois päältä ensinkään. Ja kun se on suunnattu päin vit tua se häikäisee paljon kauemmas.
Jaa. SIlloin luulisi, että vastaantulijat häikäistyään välkyttelisivät valojaan.
Mutta olkoon. Sinä tiedät minua paremmin, miten ajan ja miten muut ajooni suhtautuvat.
Voitit. Tässä on sinulle mitali.
Työnnä mitalisi perseeseesi poikittain ja pysy kotona.
Älytöntä nämä uudet autot, pitää olla kaikkea hilavilavittkutinta jonka korjaus maksaa maltaita tai niille ei voi itse tehdä mitään. Jos haluat perusauton ilman nopeussäätimiä, tietokoneläppäriä tai peruutushuutimia niin vaikea löytää. Osaan ajaa autoa ilman piippausvehkeitä ja peruuttaa ihan peileistä. N 45 vuotta ajaneena, ilman kolaria, päivittäin pk:lla.
Vierailija kirjoitti:
Olisit vienyt motonetin vaihtopisteelle, palvelevat ilman ajanvarausta ja viimeksi polttimon vaihto maksoi polttimoineen sen 20 euroa
Ai tuollainen Lantikkakin siihen pisteelle ajetaan ja halvalla pääsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin uutisen. Onhan tuo aivan naurettava summa uudesta lampusta, 3000 euroa.
Kyllähän nuo uudemmat led- ja laserumpiot hienolta näyttävät visuaalisesti, mutta voi kysyä onko järkeä että autossa on edessä ja takana yht. noin kymppitonnin edestä "valotaideteoksia".
Ennen menit motonettiin ja ostit uudet polttimot vitosella. Vaihdon pystyi tekemään itse.
Mietin sitä itsekin kun ajelen talvella pimeällä jonkun vanhan rotiskon takana jonka onnettomat kelmeät motonet tuikut valaisee tietä hädintuskin 50m eteenpäin. Omat matriisivaloni näyttää lähelle rotiskon kohdalla ja pitkälle rotiskon kummallakin puolella. Käytännössä minä valaisen tien sivut paljon pidemmälle kuin rotisko. Ihan kiva että näkee onko sieltä joku nutipää tulossa tielle tms.
Ja joo, maksan mielelläni 1500€ uudesta matriisiumpiosta jos sattuu pimenemään. Taikka tilaan Ovokolta purkuosan 500€.
Jaah.
Minä ostin vanhaan rotiskooni 6000 lumenin lisävalon. Maksoi asennuksineen (naapurin pena) kolmisensataa euroa. Eikä ole 4000 kelvinin värilämpötiloineen alkuunkaan niin törkeän sininen kuin tavalliset led-ajovalot (tarkoituksella etsin kaupan vähimmän sinisen valon). Ja saan sen vielä kytkettyä erikseen pois päältä, etten häikäise vastaantulijaa samalla tavalla kuin melkein kaikki sinisillä led-paskoilla varustetut autot.
Siniset ja häikäisevät ajovalot pitäisi kieltää.
Ledit ei ole siniset, tonttu. Xenonit on siniset.
Älä nyt viitsi. Käytännössä kaikki LED-valot ovat värilämpötilaltaan 6000-8000K, eli sinisiä, ja kauempaa katsottuna hajavalokeila voi hetkellisesti välkkyä vielä sinisempänä - jopa niin paljon että vilaukselta näyttävät hälytysajoveuvon valoilta. Laki kieltää siniset ajovalot, mutta eihän sitä kukaan enää valvo.
Minulta tarvitsi yrittää useamman kerran, ennen kuin löysin LED-lisävalon, jonka värilämpötila on 4000K, ja jonka valo ei pimeässä näin ollen siroa ja häikäise yhtä paljon kuin tavallisen LED-/xenonvaloauton valot. Lopulta sellainen kuitenkin löytyi, ja nyt valoni ovat hyvät.
Hevonpaskaa.
Sanopa, mikä on hevonpaskaa.
Ai, et pysty vai? No antaa sitten olla. Voitit, argumenttisi oli liian vahva.
Kaikki. 6000K ei edes ole sininen, vaan valkoinen. Suurin osa ledeistä on korkeintaan tuota tai alle koska sinisen tekeminen on hankalampaa kuin lämpimämmän. Mökellät tekniikasta josta et tiedä höykäsen pölähtämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä selität? Mun hybridi toyotaan oli ihan helppo vaihtaa ledit omassa autotallissa, vajaa 20€ maksoi.
Ne on halogeenit. Ainoana valmistajana toyo luottaa vielö halogeeneihin.
Omaan BMW:hen saa uuden etupolttimon vajaaseen viiteensataan. Mutta eipä ne tosiaan himmene eikä yleensö hajoile.
Onko jossakin toyoatassa tai ylipäätään, missään 2026 myytävässä autossa halogeeneja? Jossain hinnat alkaen aygossa, missä siinä lienee ledeillä day time running light?
Dacian hinnat alkaen mallit? En ihan oikeasti usko, että suomessa on 2026 autoa, jossa on halogeenit? Joku parkki- tai vilkkupolttimo voinee vielä harvinaisesti toimia peruspolttimolla
Vierailija kirjoitti:
Älytöntä nämä uudet autot, pitää olla kaikkea hilavilavittkutinta jonka korjaus maksaa maltaita tai niille ei voi itse tehdä mitään. Jos haluat perusauton ilman nopeussäätimiä, tietokoneläppäriä tai peruutushuutimia niin vaikea löytää. Osaan ajaa autoa ilman piippausvehkeitä ja peruuttaa ihan peileistä. N 45 vuotta ajaneena, ilman kolaria, päivittäin pk:lla.
No osta hevonen ettei tekniikka kiristä päätä, tai kuole pois.
Ne jotka itkevät että "nykyautoille ei voi tehdä enää mitään itse" ovat hyvässä seurassa: nimittäin kun T-Fordin rinnalle alkoi ilmestyä uudempia malleja, itku oli kuulemma aivan sama.
Kyläseppä kun ei ymmärtänyt uudempien villitysten perään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HOMMAA SÄ VAAN AVUSTETTU INVAMOPO ETTEI VAAN TARVITSE AJAA, KUN ET OSAA VAMMANEN KUSKI...
Vierailija kirjoitti:
Ne piirtää joilla on liitua. Aja sinä vaan wanhalla rotiskollasi - ei se ole meiltä muilta pois.
”Ne piirtää jolla on…” Kiistämättä yksi kaikkien aikojen typerimmistä sanonnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne piirtää joilla on liitua. Aja sinä vaan wanhalla rotiskollasi - ei se ole meiltä muilta pois.
”Ne piirtää jolla on…” Kiistämättä yksi kaikkien aikojen typerimmistä sanonnoista.
Niiden mielestä joiden liitu on hyvin olematon X-D
Ja nämä samat tyypit on vetäneet elämänsä aikana ainakin parin kunnollisen auton verran rahaa savuksi/oksennukseksi tupakilla ja viinalla. Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka itkevät että "nykyautoille ei voi tehdä enää mitään itse" ovat hyvässä seurassa: nimittäin kun T-Fordin rinnalle alkoi ilmestyä uudempia malleja, itku oli kuulemma aivan sama.
Mutta kun tämä on nykyään täysi fakta. Et voi tehdä muuta, kuin mekaanisia osia vaihtaa, paitsi jossain Hyundaissa on tehty niin, että jarrutkin täytyy rempata merkkihuollossa.
Tämä on aivan tietoinen linja autonvalmistajilta, johon digitalisaatio ja teknologia on antanut vihdoin mahdollisuuden. He haluavat auton olevan maks 10v kestävä hyödyke, jonka jälkimarkkinoinnin tulisi pysyä heidän näpeissään elinkaaren ajan ja tämän jälkeen sinut käytännössä pakotetaan vaihtamaan uuteen.
Jos joku innoissaan on "piirtämässä liidullaan" merkkiliikkeen tiskillä umpion uusimisesta valon pimennyttyä, niin tämä kertonee lähinnä tällaisesta ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Lukematta uutista varmaan joku 2018+ BMW tai Land Rover. Ei kukaan pakottanut ostamaan.
Mitä uutista?
teslan akku maksaa 50000 ja kestää 8vuotta
Vierailija kirjoitti:
teslan akku maksaa 50000 ja kestää 8vuotta
Meinaatko että autonvalmistaja antaisi 8v takuun osalle joka kestäisi korkeintaan 8 vuotta...PELLE
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pääsee julkisilla hyvin ja pyörällä. Ei tarvita autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun tämä on nykyään täysi fakta. Et voi tehdä muuta, kuin mekaanisia osia vaihtaa, paitsi jossain Hyundaissa on tehty niin, että jarrutkin täytyy rempata merkkihuollossa.
Tämä on aivan tietoinen linja autonvalmistajilta, johon digitalisaatio ja teknologia on antanut vihdoin mahdollisuuden. He haluavat auton olevan maks 10v kestävä hyödyke, jonka jälkimarkkinoinnin tulisi pysyä heidän näpeissään elinkaaren ajan ja tämän jälkeen sinut käytännössä pakotetaan vaihtamaan uuteen.
Kaikkea muutakin voi tehdä. Pitää vain opetella uutta. Aivan kuin hevosten kengittäjienkin piti oppia uutta että saavat kiertokangen laakerit vaihdettua.
Jaa. SIlloin luulisi, että vastaantulijat häikäistyään välkyttelisivät valojaan.
Mutta olkoon. Sinä tiedät minua paremmin, miten ajan ja miten muut ajooni suhtautuvat.
Voitit. Tässä on sinulle mitali.