Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka et nauti työstäsi, mikä on syysi olla vaihtamatta työpaikkaa tai alaa?

Vierailija
09.07.2026 |

Tämä kysymys nousi tuosta Helena Petäistön kuolemauutisketjusta. Joku kommentoi, että Helena sai sentään tehdä työtä mistä nautti, ja se on paljon. Kyllä joo, mutta ei Helena ilmaiseksi asemaansa päässyt. Hänellä oli korkea työmoraali, jäätävä yleissivistys ja tietysti loistava ranskan kielen taito. 
Eli sinä, joka et viihdy työssäsi, mikä estää sinua muuttamasta tilannetta? Opiskelitko väärää alaa, ja nyt uskot olevasi liian vanha koulun penkille uudelleen? Onko taloudellisia esteitä? Uskalluksen puutetta vai kenties pelko siitä, että vaihtamalla ei parane tai et löydä uutta työtä? Kerro!

Kommentit (156)

Vierailija
141/156 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska tunnen tämän nykyisen kurjuuden. Uusi kurjuus voi olla pahempaa.

Minulla ei parantunut vaihtamalla. 

Vierailija
142/156 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki se on samaa paskaa eri paketissa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/156 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että hyvin suuri osa ihmisistä tekee sellaista työtä, joka ei oikein tunnu omalta. Esim. on sattumalta ajauduttu alalle tai ei ole päästy haluamaansa koulutukseen.  Nuorena on usein haave tietystä työstä, monikaan ei päädy tekemään sitä.  Myöhemmin  mukaudutaan tilanteeseen., unelmaduuni kuuluu haaveisiin.  Ei nähdä tarpeelliseksi kouluttautua uudelleen tai ei jakseta alkaa alusta.  Itse olen mukautunut tilanteeseen, harrastan vapaa-ajalla sydäntäni lähellä olevia juttuja koska ymmärrän, että onnen voi löytää oikealla asenteella, olipa työ millainen tahansa. 

Ja sitten on niitä, jotka päättävät, että unelmaduunin ei tarvitse jäädä vain unelmaksi ja että ei ole mikään pakko vain mukautua tilanteeseen. Loppujen lopuksi voi olla vaikeampaa mukautua työhön, josta ei pidä, koko loppuelämäksi kuin mukautua siihen, että tekee muutoksen ja etsii uuden suunnan. 

Vierailija
144/156 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda uudestaan.

Vierailija
145/156 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tienaan ja maksan auton sekä asunnon. Sitten jotain muuta/keikkalaiseksi.

Vierailija
146/156 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda uudestaan.

Yritän mutta pelkään että taas on sama homma.

Vierailija
147/156 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda uudestaan.

Oisko jokin sellainen ala, missä voisit soveltaa jo noita sun opittuja taitoja? Tai voisiko se ehkä tehdä työn mieluisammaksi, että freelanceeraat tai teet töitä yrittäjänä? Esimerkiksi sen sijaan, että olet töissä muualla, voisit konsultoida nyt oman osaamisesi pohjalta muita yrityksiä tai asiakkaita. Silloin voisit ehkä itse vaikuttaa enemmän siihen, millaisia projekteja teet, kenen kanssa työskentelet ja millaiseen suuntaan haluat omaa osaamistasi kehittää.

Vierailija
148/156 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys, olen tätä ihmetellyt aina nähdessäni erään henkilön töissä. Naama norsunv#tulla pilataan työkavereiden ja asiakkaiden päivä. En tiedä, mitä hän itse tuosta saa, jotain mielihyvää siitä, että on saanut kaikkien päivän pilalle. 

Vierailija
149/156 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda uudestaan.

Oisko jokin sellainen ala, missä voisit soveltaa jo noita sun opittuja taitoja? Tai voisiko se ehkä tehdä työn mieluisammaksi, että freelanceeraat tai teet töitä yrittäjänä? Esimerkiksi sen sijaan, että olet töissä muualla, voisit konsultoida nyt oman osaamisesi pohjalta muita yrityksiä tai asiakkaita. Silloin voisit ehkä itse vaikuttaa enemmän siihen, millaisia projekteja teet, kenen kanssa työskentelet ja millaiseen suuntaan haluat omaa osaamistasi kehittää.

Hoitoalalla ei paljon projekteja freelancata.

Vierailija
150/156 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen parhaillaan kolmatta tutkintoani. Eka ei elättänyt, toisen työt on viemässä tekoäly ja palkat poljettu alas. Saa nähdä miten nyt käy. Olen 57-vuotias ja on vielä halu oppia uutta ja työllistyä uuteen ammattiin.

Mistä taikurin hatusta sinä vedät uusia aloja joita haluat opiskella ja tehdä työksesi?? Ja vieläpä pääset niitä opiskelemaankin. Ja on varaa siihen.

Ihmettelen.

Miten ihmeessä sinulla on vain yksi tai kaksi kiinnostuksen alaa maailmassa? Minä voisin opiskella vaikka mitä, jos aika riittäisi. 

eri

Opiskelu on yleensä ihan erilaista kuin itse työ.

Teoria voi olla kiinnostavaa, mutta työpaikalla on tehtävä käytännön töitä, sopeuduttava annettuihin olosuhteisiin ja tultava toimeen työkaverien kanssa. Se on minusta aina ollut vaikeinta työssä.

Jos olet yrittäjä voit aivan itse valita olosuhteet ja työkaverit. Tosin monella alalla sitä kokemusta tarvitaan muiden kanssa työskentelystä ennen kuin voi perustaan sen oman firman.

Vierailija
151/156 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työstä on tullut ikävää johtuen siitä, että siihen lisätään koko ajan pientä silppua. Normaalisti isolla tiimillä olisi koordinaattori, joka olisi helpottamassa työtaakkaa. Nyt johto ei oikein käsitä. Luulee, että mahdollisimman laaja työnkuva tekee asiantuntijan ja palkan. 

Tosiasiassa työ palautuisi mieluisammaksi ja asiantuntijuus paremmaksi, jos työnkuvaa kavennettaisiin ja hieman uudelleenjärjesteltäisiin kuka tekee mitäkin. Sama määrä työntekijöitä voisi hoitaa työnsä tehokkaammin ja paremmin. Mutta koska emme ole insinöörejä, ei kukaan ole tätä hölmöyttä järkevöittämässä.

Nyt porukka työskentelee burnoutin partaalla ja ennen miellyttävästä työstä on tullut epämukavaa.

Vierailija
152/156 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua enää opiskella uutta, ja paras palkka ja edut tähän asti urallani.

Okei, eli korkea palkka on syy kestää p*skaa työtä. Eikö sua huoleta oma mielenterveytesi pitkällä tähtäimellä?

En ole se jolle vastasit, mutta jossain vaiheessa monialkas arvostaa turvallisuutta ja erityisesti hyvää työterveyshuoltoa. Se  että pääsee lääkäriin milloin vain, on varaa silmälaseihin, mukaviin asioihin, tuo myös hyvää mielenterveyttä.

Hassua, minulla on tylsä työ ja todella kattava työterveys, jota en juurikaan käytä. Olen liikunnallinen ja syön erittäin terveellisesti, tästä johtuen en stressaa juurikaan ja olen (ainakin tähän asti kop kop, ollut terve). Työterveyttä en ole ajatellut lainkaan, kun mietin työpaikan vaihtoa. Minulla on sairausvakuutus lisäksi (jota en juurikaan käytä). Toki ymmärrän, että voin jääda auton alle huomenna.... pakko nyt mainita, ettei tule turhia kommentteja.

Ja syy miksi olen tässä on edellisen työpaikan konkurssi ja korkea ikä. Olen jo niin vanha, että tällä mennään eläkepäiviin tai potkuihin saakka.

Vierailija
153/156 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda uudestaan.

Hoitoalalla ei paljon projekteja freelancata.

Tämä. Naurettavaa kun muiden alojen asiantuntijat antaa neuvoja hoitoalalle joka on oma maailmansa ja jossa on omat lainalaisuutensa.

Vierailija
154/156 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
155/156 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemass mitään työtä mistä tykkäisin, joten parempi vaan sietää nykyistä.

Vierailija
156/156 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa töitä muualta. Pidän sinänsä työstä mutta en ihmisistä töissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan