Vääryys: miksi naiset joutuvat maksamaan hormonaaliset lääkkeet itse, eikä kela korvaa?
Kela ei korvaa esim. e-pillereitä, joita ei ole hoitosuosituksessa nimetty jonkun sairauden hoitoon. Kelakorvauksen voi saada vain tietyistä pillereistä, vaikka ne eivät sopisi ja toinen valmiste auttaisi sairauden hoidossa. Kun minulle määrättiin e-pillerit vaikeiden PMS-oireiden vuoksi, ei tuollakaan perusteella saanut kelakorvausta. Minulla on nyt menossa pitkä tulehduskuuri: on mennyt satoja euroja emätinpuikkoihin ja voiteisiin. Näistä ei arvatenkaan saa mitään korvausta, vaikka hoidoksi nämä on tarkoitettu. Sen sijaan, että kuluttaisin tämän rahan suomalaisen yhteiskunnan palveluihin esim. käymällä kampaajalla/kahvilassa tms, menevät rahat terveydenhuoltokuluihin. Ja voin vain kuvitella, miten vähävaraisimmat jättävät nämä tulehdukset ja muut hoitamatta, kun voiteet ja puikot maksavat pahimmillaan kolminumeroisen summan.
Milloin lakataan vähättelemästä naisten sairauksia ja myönnetään kelakorvaus lääkkeille ja valmisteille, joita naiset tarvitsevat esim. erilaisiin kuukautisvaivoihin, synnytyselimissä ilmeneviin ongelmiin ja esim. vaihdevuosioireiluun?
Kommentit (69)
Lisää etuja vaatimassa. Koko ajan. Mikään ei ikinä riitä.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei yleensä ole etteikö korvattavuutta olisi myönnetty vaan lääkeyhtiö ei ole hakenut sitä.
Tää on melkoinen heikkous meidän systeemissä. Ei saisi olla lääkeyhtiön viitseliäisyydestä kiinni saako kansalainen sairautensa hoitoon kelakorvausta vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E-pilleri ei ole lääke.
Kovien kuukautiskipujen kanssa se on lääke.
Ilman pillereitä tarkoittaa sitä, että kipujen tullessa huudan kivusta ja oksentelen, e-pillereiden käyttötarkoitus on poistaa kuukautiset kokonaan. Ehkäisytehoa en edes tarvitsisi, kun en ole enkä aio olla parisuhteessa tai muissakaan ehkäisyteho vaativissa suhteissa.
En saa kela-korvausta näistä.
Tämä todistaa sen, että naisia ei pidä päästää armeijaan taikka vaativiin töihin, kuten lääkäreiksi tai valtiojohtajiksi. Emme voi laittaa kriittisiin tehtäviin henkilöä, joka kerran kuukaudessa huutaa kivusta ja oksentelee. Ajatelkaa mikä kohu olisi syntynyt, jos presidentti olisi ilmoittanut jättävänsä NATOn huippukokouksen väliin, koska hänellä on menkat?
Niin, tuohonhan on lääkityksenä juuri nuo e-pillerit :)
Vierailija kirjoitti:
Kela on korvannut käsittääkseni estrogeenilaastari, Thyroxinin ja Hydrocortisonin. Joitakin ei korvaa. Kokonaan pitää maksaa, jos ei pysty tekemään hyvin hankalia selvityksiö labra-srvoista vuonna 1990.
tyroksiini maksaa 5 e eli ei ole kovinkaan kallis. sen sijaan esim eläinperäinen lääke maksaa jonkun 150-180 e ja sen joutuu maksaan omasta pussista. Lio on kelakorvauksen jälkeen n 12e. ensimmäinen korvataan näitä kahta jälkimmäistä ei
Vierailija kirjoitti:
Erektiolääkkeestä voi saada kelakorvauksen :D Mutta onhan tuo paljon vaikeampi sairaus kuin kuukautiskivut ja muu naisten hömppä?
Ja ainakin jossain vaiheessa miehet saivat virtsankarkailusuojat ilmaiseksi sairaanhoitopiiriltä, mutta naiset eivät.
Okei. Eli erektiolääkkeestä VOI saada kelakorvauksen, mutta kuukautiskipulääkkeestä EI VOI?
Kela ei lähtökohtaisesti korvaa minkään sairauden hoitoon sellaisia lääkkeitä, joita ei Käypä hoito -suosituksissa ole kyseisen sairauden hoitoon hyväksytty. Sukupuolella ei ole tässä mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitteko kuvitella, että miehillä olisi esim. kirvelyä virtsatessa ja kipuja vehkeessä ja kehotetettaisiin maksamaan mahdolliset lääkkeet itse...
Naisten sairauksia on vähätelty aina. Jos miehillä olisi samat vaivat, niin miehille olisi omat vaihdevuosisairaalat ja vastaavat.
Naisten terveydenhuoltoon käytetään joka vuosi miljardeja euroja enemmän kuin miesten. En ymmärrä millä logiikalla voit uhriutua tilanteessa, jossa resurssit käytetään ja on aina käytetty naisiin, ei miehiin.
Naisten sairauksia sekä tunnetaan, diagnosoidaan että hoidetaan heikommin. Hoito viivästyy ja oireet pitkittyvät. Naiset saavat diagnoosin samoista sairauksista jopa vuosia myöhemmin kuin miehet, vaikka naiset käyttävät miehiä enemmän terveyspalveluja. Joten mitäpä jos sinä lopettaisit tuon uhriutumisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E-pilleri ei ole lääke.
Ilman pillereitä tarkoittaa sitä, että kipujen tullessa huudan kivusta ja oksentelen, e-pillereiden käyttötarkoitus on poistaa kuukautiset kokonaan. Ehkäisytehoa en edes tarvitsisi, kun en ole enkä aio olla parisuhteessa tai muissakaan ehkäisyteho vaativissa suhteissa.
Joo enkä mä saa kannabista, vaikka se on ainoa lääke, joka auttaa mun valtavasta erektiosta johtuvaan sarjapäänsärkyyn. Miehiä sorretaan!!
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitteko kuvitella, että miehillä olisi esim. kirvelyä virtsatessa ja kipuja vehkeessä ja kehotetettaisiin maksamaan mahdolliset lääkkeet itse...
Naisten sairauksia on vähätelty aina. Jos miehillä olisi samat vaivat, niin miehille olisi omat vaihdevuosisairaalat ja vastaavat.
Voisin. Itse asiassa jos miehellä on tuollainen vaiva niin hän joutuu maksamaan itse antibioottinsa. Miehet eivät vain märise palstoilla kaikesta mitä naiset eivät heille maksa.
Suuri osa reseptillä määrätyistä antibiooteista on kyllä Keka-korvattavia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin. Itse asiassa jos miehellä on tuollainen vaiva niin hän joutuu maksamaan itse antibioottinsa. Miehet eivät vain märise palstoilla kaikesta mitä naiset eivät heille maksa.
Lääkärin reseptillä määräämät antibiootit ovat kyllä pääsääntöisesti Kela-korvattavia...
Vierailija kirjoitti:
Eipä näitä kortsujakaan ilmaiseksi saa, vaikka käytän näitä naisten terveyttä ylläpitääkseni.
Käytät niitä, koska ilman et saa, ollaanpa nyt rehellisiä siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuohan on jäävuoren huippu. Käytännössä gynekologihommat pitää hoitaa yksityisellä. Naisterveyteen kuuluvat asiat on kätevästi jätetty työterveyshuollon ulkopuolelle, eikä nykyään pääse terveyskeskukseenkaan, jos pää on vielä kehossa kiinni. Hormonit ovat halpoja erikoislääkärikäynteihin verrattuna.
Palataan asiaan sitten kun miesten eturauhassyövän massaseulonnat alkavat, eli ei ikinä.
Massaseulomattomuudelle on hyvät syyt.
Eka vastaaja luulee, että yli 60-vuotiaille syötetään vaihdevuosi sairauksiin e-pillereitä :D hahhahhaa!!
Vierailija kirjoitti:
E-pilleri ei ole lääke.
Enemmän se on lääke monelle kuin erektiolääkkeet, jotka kuuluvat Kela-korvauksen piiriin.
Huonojen elintapojen tai iän aiheuttama lerppa ei ole sairaus.
Miksi minulle ei korvata Keliakian aiheuttamia kustannuksia ja henkistä harmitusta kun matkoilla taukopaikoissa on vain se yksi ja sama gluteeniton kuivahtanut pulla tarjolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuohan on jäävuoren huippu. Käytännössä gynekologihommat pitää hoitaa yksityisellä. Naisterveyteen kuuluvat asiat on kätevästi jätetty työterveyshuollon ulkopuolelle, eikä nykyään pääse terveyskeskukseenkaan, jos pää on vielä kehossa kiinni. Hormonit ovat halpoja erikoislääkärikäynteihin verrattuna.
Palataan asiaan sitten kun miesten eturauhassyövän massaseulonnat alkavat, eli ei ikinä.
Niitä ei ole aloitettu ihan hyvästä syystä.
"PSA-seulonnalla voidaan estää eturauhassyöpäkuolemia, mutta väestötason seulonnan ongelmana on ylidiagnostiikka. PSA-seulonnan avulla löydetään myös paljon pieniä, ei-merkityksellisiä syöpiä ja syövän asteita. Ne eivät aiheuta oireita tai muita haittoja miehen elinaikana eikä niitä tarvitse hoitaa."
Samahan pätee rintasyöpään. Eri kohtelu toki sitten koska koskee eri sukupuolta.
Ei päde. Ottaisit selvää asioista, etkä uhriutuisi.
eri
Vierailija kirjoitti:
E-pilleri ei ole lääke.
Vähänpä tiedät.
Minulle syötettiin yli 20v e-pillereitä endometrioosin hoitoon ja itse maksoin kaiken kun kelapalautusta noihin ei saanut. Toivottavasti endometrioosiin olisi jo keksitty jokin muukin lääke.
Vierailija kirjoitti:
Kela on korvannut käsittääkseni estrogeenilaastari, Thyroxinin ja Hydrocortisonin. Joitakin ei korvaa. Kokonaan pitää maksaa, jos ei pysty tekemään hyvin hankalia selvityksiö labra-srvoista vuonna 1990.
Miten Thyroxin ja hydrokortisooni tähän aloitukseen liittyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E-pilleri ei ole lääke.
Tämä todistaa sen, että naisia ei pidä päästää armeijaan taikka vaativiin töihin, kuten lääkäreiksi tai valtiojohtajiksi. Emme voi laittaa kriittisiin tehtäviin henkilöä, joka kerran kuukaudessa huutaa kivusta ja oksentelee. Ajatelkaa mikä kohu olisi syntynyt, jos presidentti olisi ilmoittanut jättävänsä NATOn huippukokouksen väliin, koska hänellä on menkat?
Ei tarvitse huutaa kivusta tai oksennella, jos saa tehokkaat lääkkeet. Ei ole monimutkaista.
Sama se oli minulla, äiti käski ottaa asperiinin ja kertoi, että niin hänelläkin oli kipuja, kuuluu asiaan. Mutta mm kouluun piti mennä.
Enkä tiedä olinko yhtään parempi äiti itse: hankin ja maksoin tyttärille lääkäriajan ja toisenkin ja 600 mg buranaan saivat reseptin. Myötätunto ei oikein riitä.