Vääryys: miksi naiset joutuvat maksamaan hormonaaliset lääkkeet itse, eikä kela korvaa?
Kela ei korvaa esim. e-pillereitä, joita ei ole hoitosuosituksessa nimetty jonkun sairauden hoitoon. Kelakorvauksen voi saada vain tietyistä pillereistä, vaikka ne eivät sopisi ja toinen valmiste auttaisi sairauden hoidossa. Kun minulle määrättiin e-pillerit vaikeiden PMS-oireiden vuoksi, ei tuollakaan perusteella saanut kelakorvausta. Minulla on nyt menossa pitkä tulehduskuuri: on mennyt satoja euroja emätinpuikkoihin ja voiteisiin. Näistä ei arvatenkaan saa mitään korvausta, vaikka hoidoksi nämä on tarkoitettu. Sen sijaan, että kuluttaisin tämän rahan suomalaisen yhteiskunnan palveluihin esim. käymällä kampaajalla/kahvilassa tms, menevät rahat terveydenhuoltokuluihin. Ja voin vain kuvitella, miten vähävaraisimmat jättävät nämä tulehdukset ja muut hoitamatta, kun voiteet ja puikot maksavat pahimmillaan kolminumeroisen summan.
Milloin lakataan vähättelemästä naisten sairauksia ja myönnetään kelakorvaus lääkkeille ja valmisteille, joita naiset tarvitsevat esim. erilaisiin kuukautisvaivoihin, synnytyselimissä ilmeneviin ongelmiin ja esim. vaihdevuosioireiluun?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitteko kuvitella, että miehillä olisi esim. kirvelyä virtsatessa ja kipuja vehkeessä ja kehotetettaisiin maksamaan mahdolliset lääkkeet itse...
Naisten sairauksia on vähätelty aina. Jos miehillä olisi samat vaivat, niin miehille olisi omat vaihdevuosisairaalat ja vastaavat.
Naisten terveydenhuoltoon käytetään joka vuosi miljardeja euroja enemmän kuin miesten. En ymmärrä millä logiikalla voit uhriutua tilanteessa, jossa resurssit käytetään ja on aina käytetty naisiin, ei miehiin.
Miksi naiset sitten saavat vähemmän apua sairauksiinsa? Jos rahaa kerran kuluu niin paljon enemmän, niin miksi naisten sairauksia ei sitten oteta todesta ja hoideta? Rahaa kuluisi tosi paljon vähemmän kun saisi kerralla ja ajoissa hoitoa. Tämä nyt tietysti pätee kaikkeen hoitoon Suomessa.
Onko ihan faktatietoa vai anekdoottista? "Olen kuullut" ja mutua taitaa olla.
Faktatietoahan tuo.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitteko kuvitella, että miehillä olisi esim. kirvelyä virtsatessa ja kipuja vehkeessä ja kehotetettaisiin maksamaan mahdolliset lääkkeet itse...
Naisten sairauksia on vähätelty aina. Jos miehillä olisi samat vaivat, niin miehille olisi omat vaihdevuosisairaalat ja vastaavat.
Naisten terveydenhuoltoon käytetään joka vuosi miljardeja euroja enemmän kuin miesten. En ymmärrä millä logiikalla voit uhriutua tilanteessa, jossa resurssit käytetään ja on aina käytetty naisiin, ei miehiin.
Miksi naiset sitten saavat vähemmän apua sairauksiinsa? Jos rahaa kerran kuluu niin paljon enemmän, niin miksi naisten sairauksia ei sitten oteta todesta ja hoideta? Rahaa kuluisi tosi paljon vähemmän kun saisi kerralla ja ajoissa hoitoa. Tämä nyt tietysti pätee kaikkeen hoitoon Suomessa.
Tästä on aivan valtavasti tutkittua tietoa nykyään. Naiset esimerkiksi kuolevat infarkteihin miehiä useammin, koska heillä oireet ovat erilaiset eikä niitä tunnisteta. Naiset saavat tutkitusti vähemmän kipulääkettä samoihin vaivoihin, koska heidän kipujaan ei uskota. Endometrioosin diagnoosi viivästyy yleensä noin 10 vuotta. Naisten sairauksia ei tutkita. Esimerkiksi endoa on tutkittu vähemmän kuin miesten kaljuuntumista. Naisilla on enemmän autoimmuunisairauksia, joita myöskään ei tunnisteta ajoissa. Naisia ei ollut pakko ottaa mukaan lääketieteellisiin tutkimuksiin ennen vuotta 1993, mikä näkyy edelleen siinä, että naisten oireita ei tunnisteta, lääkkeitä ei määrätä oikeita määriä. Ylipäänsä naisten terveys on ollut sivuseikka.
Tiesitkö, että käypä hoito -suositus vaihdevuosiin tuli viime vuonna? Ja keskenmenoon kuluvana vuonna? Vaihdevuodet koskevat kaikkia naisia ja raskauksista 15 prosenttia päätyy keskenmenoon. Mutta mitäs väliä.
Naiset elävät pidempään kuin miehet, mutta meillä on vähemmän terveitä vuosia, mikä johtuu suurelta osin siitä, että lääketiede on pettänyt meidät. Prototyypinen ihminen on edelleen yhteiskunnassa ja lääketieteessä mies.
Kuulostaapa taas niin tuotetulta uhriutumisnarratiivilta että tämän varjolla päästään taas itkemään joki siitä miten naisia sorretaan ja murjotaan.
Enemmistö lääkäreistä taitaa olla jo naisia. Menkää näille naislääkäreille itkemään sortoanne, ehkä voitte itkeä yhdessä surkeaa kurjuuttanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on aivan valtavasti tutkittua tietoa nykyään. Naiset esimerkiksi kuolevat infarkteihin miehiä useammin, koska heillä oireet ovat erilaiset eikä niitä tunnisteta. Naiset saavat tutkitusti vähemmän kipulääkettä samoihin vaivoihin, koska heidän kipujaan ei uskota. Endometrioosin diagnoosi viivästyy yleensä noin 10 vuotta. Naisten sairauksia ei tutkita. Esimerkiksi endoa on tutkittu vähemmän kuin miesten kaljuuntumista. Naisilla on enemmän autoimmuunisairauksia, joita myöskään ei tunnisteta ajoissa. Naisia ei ollut pakko ottaa mukaan lääketieteellisiin tutkimuksiin ennen vuotta 1993, mikä näkyy edelleen siinä, että naisten oireita ei tunnisteta, lääkkeitä ei määrätä oikeita määriä. Ylipäänsä naisten terveys on ollut sivuseikka.
Tiesitkö, että käypä hoito -suositus vaihdevuosiin tuli viime vuonna? Ja keskenmenoon kuluvana vuonna? Vaihdevuodet koskevat kaikkia naisia ja raskauksista 15 prosenttia päätyy keskenmenoon. Mutta mitäs väliä.
Naiset elävät pidempään kuin miehet, mutta meillä on vähemmän terveitä vuosia, mikä johtuu suurelta osin siitä, että lääketiede on pettänyt meidät. Prototyypinen ihminen on edelleen yhteiskunnassa ja lääketieteessä mies.
Kuulostaapa taas niin tuotetulta uhriutumisnarratiivilta että tämän varjolla päästään taas itkemään joki siitä miten naisia sorretaan ja murjotaan.
Enemmistö lääkäreistä taitaa olla jo naisia. Menkää näille naislääkäreille itkemään sortoanne, ehkä voitte itkeä yhdessä surkeaa kurjuuttanne.
Sinä se täällä uhriudut, etkä kestä faktoja.
Vierailija kirjoitti:
Naiset joutuu myös itse kustantamaan kuukautissuojansakin. Ja se ei ole mikään pieni summa vuosien varrella sekään. Ja sitten täällä joku mies vinkuu, että joutuu ostamaan ihan itse kortsuja.
on se pikkusumma. 50kpl maksaa 1e20c tjsp.
Pärjät alle kympillä ellei jopa alle femmalla vuoden. Ja jos vaikka menisikin se kymppi vuodessa niin 30v*10e on edelleen pikkusumma vaikka kuinka ois hauskempa ostaa jotain victorias secret hemeneitä
Kyllähän kaikki lääkkeet lääkekattoa kerryttää. Itse syön tukostaipumuksen takia erästä lääkettä ja en saa tästäkään kelakorvausta, vaikka ilman lääkettä olisin hengenvaarassa ja on siis todella tarpeellinen lääke!
Oletteko koskaan tulleet ajatelleeksi, että jos vain naiset tarvitsisivat vessapaperia, sitä ei aivan varmasti olisi julkisissa vessoissa. Naisten pitäisi tuoda omat. Kuvitelkaa, kuinka moni mies puolustaisi ajatusta, että paperit pitää yhteiskunnan tai yritysten puolesta tarjota naisille? Ei kukaan.
Ja jos miehet tarvitsisivat kuukautissuojia, niitä olisi takuulla tarjolla kaikissa vessoissa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ongelma on siinä, ettei nuo hormonit yms kuulu lääkekaton piiriin. Lääkekattoon kuuluvien lääkkeiden kohdalla tietää, että vuosiomavastuun tullessa täyteen maksat lääkkeestä 2,5 e/hakukerta. Hormonien kanssa tuota rajaa ei ole ja summa voi nousta vuodessa hirveäksi.
Mutta kela korvaa sukupuolen korjaus-prosessin hormonit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset joutuu myös itse kustantamaan kuukautissuojansakin. Ja se ei ole mikään pieni summa vuosien varrella sekään. Ja sitten täällä joku mies vinkuu, että joutuu ostamaan ihan itse kortsuja.
on se pikkusumma. 50kpl maksaa 1e20c tjsp.
Pärjät alle kympillä ellei jopa alle femmalla vuoden. Ja jos vaikka menisikin se kymppi vuodessa niin 30v*10e on edelleen pikkusumma vaikka kuinka ois hauskempa ostaa jotain victorias secret hemeneitä
Häh? Kyllä se kymppi kuussa on lähempänä totuutta. Eikä siihen ole laskettu kipulääkkeitä. Esimerkiksi pienituloiselle kahden tytön yksinhuoltajalle tuokin summa voi olla merkittävä.
Ajatteluamme ja haluajamme ohjaa vahvasti hormonit. Kun niiden toimintaa lähtee kemiallisesti muuttamaan, tekee käytännössä "itsemurhan". Ei ihminen ole steroidien vaikutuksen alaisena oma itsensä.