Mitä vitamiineja syöt ja miksi? Autetaan toisiamme voimaan paremmin
Ikä 45vee. Olen alkanut syömään yöllisiin jalkasärkyihin (?) Magneesiumia. Ja sitten rautaa joka toinen päivå, ferritini 20 luokkaa.
Kärsin silti heikosta olosta, välillä voimaton ja väsynyt. Onko nämä vaan esivaihdevuosioireita vai mitä. Syön minimaalisen vähän lihaa.
Mitä vitamiineja pitäisi syödä, mitä sinä syöt? Olen tosi huono vitamiinien kanssa, mitä pitöisi syödä ja milloin. Vai syödä ollenkaan?
Kerro sä sun vinkit parempaan vointiin? Ja nyt siis vain vitamiineista.
Kommentit (34)
En suosittele liikaa kaikille vitamiineja, koska munuaustiehyet voivat muodostaa kiviä. Tai muu oire. Tarpeeseen tietysti. Mutta ruoasta olisi hyvä saada ja juoma. Tai joku valmiste joka turvallisempi, ei aina jauhepuriste. Näitä voi tutkia.
Olen 68 vuotias nainen, vähän ylipainoinen. En ole koskaan syönyt mitään vitamiineja, hivenaineita tms, paitsi nyt D- vit. suosituksen mukaan.
Olen perusterve, ei sairauksia, ei lääkityksiä. Aina syönyt ihan tavallista kotiruokaa, liikkunut hyötyliikuntaa ja kävelyä.
Menopaussi ikäisten naisten vitamiinivalmiste on käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Voiko rautaa ottaa kuurina, vaikka ei kävisi mittauttamassa? Kun on todella runsaat kuukautiset.
Kannattaa ottaa rutiinilla menkkojen aikaan sitä rautalisää.
Syön kasvisruokaa ja maitotuotteita. B-vitamiinia, B12-vitamiinia, C-vitamiinia, Sinkkiä, D-vitamiinia kesällä 25, talvella 50, Kalanmaksaöljykapselit 2kpl/pvä, ja Magnesium sitraattia. Omenaa joka päivä, banaania en voi syödä kuin yhden silloin tällöin koska saan siitä mahan kipeäksi. Talvella syön appelsiineja, greippejä silloin tällöin. Veriarvoni ovat aina olleet korkeat ruokavalioni takia.
Vegaani-monivitamiini (taitaa olla Sanasol).
D vitamiini kannattaa ottaa K vitamiinin ja magnesiumin kanssa.
K-vitamiini vie sen luustoon.
Folaatti (ei siis foolihappo vaan folaatti), d-vitamiini, biotiini (jossa sinkki mukana), b-12, quatro-magnesium, kalaöljykapseli, maitohappokapseli kuureittain, talvella monivitamiini ja extra c-vitamiini. Mulla kaikki vahvuudet näissä maksimissa, eli ulkomaisten suositusten mukaisia. Suomessa suositukset noin puolet käyttämästäni. Esim biotiinia jos ottaa suomalaisen suosituksen mukaisen määrän niin ei ainakaan toimi mulla vaan pitää ottaa tuhdimpi määrä. Jokainen kokeilee mikä vahvuus itselleen parhaiten toimii mutta kannattaa verrata suomalaisia suosituksia ulkomaisiin ja tehdä omat johtopäätöksen kokeilujen perusteella.
D-vitamiini on oikeasti tärkeä. Se ei oikeasti ole edes vitamiini vaan hormoni. Sitä tarvitaan purkista, ja siis me kaikki.
Muuten jos puutetta ei ole mitattu, en söisi mitään muuta kuin monipuolista ja eriväristä ruokaa. Itselläni on käytössä foolihappo, rauta, sinkki, jodi. Näistä oli puutetta, paitsi sinkistä, jota syönkin satunnaisesti ja flunssan alussa nostan annostusta ja teen siitä säännöllistä. Purkkivitamiineista on haittoja, eli ei kannata syödä, jos ei ole puutetta. Poikkeuksena tosiaan tuo d.
Mites toi C-vitamiini? Juuri uutisoitiin, että askorbiinihapon käyttö jo pelkästään lisäaineena näyttää kohottavan verenpainetta ja lisäävän sydän- ja verisuonitautien riskiä. Ja kun tuota askorbiinihappoa tuutataan joka ravinneainevalmisteen yhteyteen.
Vierailija kirjoitti:
Mites toi C-vitamiini? Juuri uutisoitiin, että askorbiinihapon käyttö jo pelkästään lisäaineena näyttää kohottavan verenpainetta ja lisäävän sydän- ja verisuonitautien riskiä. Ja kun tuota askorbiinihappoa tuutataan joka ravinneainevalmisteen yhteyteen.
Se myös teollisena lisää syövän kasvua, samoin kuin sinkki, eräiden tutkimusten mukaan. En siis söisi purkista, helppo saada ruoasta. Kannattaa googlailla kasvisten c-vitamiini pitoisuuksia, jotta saa parhaan käsityksen.
Juon päivittäin Terranova Life Drinkkiä. Paras ravintolisä mielestäni.
Syön mahdollisimman värikästä ruokaa, marjoja puuron kaa aamuin illoin kunnolla. Joka aterialla salaattia/kasviksia (tähtään siihen että marjat/hedelmät/kasvikset olisivat yhteensä vähintään 800g/vrk). Aamuisin otan monivitamiinin ja kalanmaksaöljyä. Talvisin lisänä vielä extra Dtä. Liha tökkii täälläkin, kanaa yritän ja kalaa pari kertaa vko. Proteiinia otan juustoista (raejuusto tungen kaikkeen) ja siitä minkä vaan saan menemään. Nainen ja 46v.
Kana ja nauta parasta.