Mitä vitamiineja syöt ja miksi? Autetaan toisiamme voimaan paremmin
Ikä 45vee. Olen alkanut syömään yöllisiin jalkasärkyihin (?) Magneesiumia. Ja sitten rautaa joka toinen päivå, ferritini 20 luokkaa.
Kärsin silti heikosta olosta, välillä voimaton ja väsynyt. Onko nämä vaan esivaihdevuosioireita vai mitä. Syön minimaalisen vähän lihaa.
Mitä vitamiineja pitäisi syödä, mitä sinä syöt? Olen tosi huono vitamiinien kanssa, mitä pitöisi syödä ja milloin. Vai syödä ollenkaan?
Kerro sä sun vinkit parempaan vointiin? Ja nyt siis vain vitamiineista.
Kommentit (34)
Syön ravinteikasta ruokaa, joka sisältää kaiken tarvittavan vitamiineineen päivineen.
Miksi sulla ap on käsitys, että vitamiinit on jotain, mitä syödään purkista?
Ala syömään sitä lihaa. Sulla on selkeästi ravinnon puutetta.
Älä ota rautaa ja magnesiumia samaan aikaan. Eli vähintään muutama tunti välissä.
Mies, 46v. Pyrin syömään erityisesti citrus-hedelmiä ja banaaneja saadakseni C-vitamiinia. Myös ananasta menee, ananas varsinkin on kuitupitoista ja siinä oleva bromeliini (muistaakseni) auttaa ruoansulatukseen.
Lihaa syön B12-vitamiinin tähden. Erityisesti menee kanaa ja nautaa. D-vitamiinia nappeina talvisin. Mitään puutostiloja ei ole vielä tullut.
Voiko rautaa ottaa kuurina, vaikka ei kävisi mittauttamassa? Kun on todella runsaat kuukautiset.
Minä syön ruoka-allergioideni vuoksi sekä monivitamiinipillerin että kalsiumia. Tämä ihan ravitsemusterapeutin suosituksesta. Mun ruokavaliolla muutamat hivenaineet kalsiumin lisäksi saattaisi jäädä/jäisi puutteelliseksi.
D-vitaniinia söin kalsiumin lisäksi, silloin kun en syönyt monivitamiinitaplettia.
Miten ap, oletko laskenut, että kuinka paljon saat folaattia ruoastasi? Vaikka kasviksia söisit paljonkin, niin jos ne eivät disällä folaattia, niin voi väsyttää?
D-vitamiimia 100.000 IU kerran kuussa. Nyt sinkkiä iso kuuri, muuten multivitamiini.
Mikään vitamiini ei auta kun elämä on kiireistä,kolottaa ja väsyttää mut silti pitää jaksaa. Raikas salaatti voi auttaa enemmän ja hedelmät.
Vierailija kirjoitti:
Voiko rautaa ottaa kuurina, vaikka ei kävisi mittauttamassa? Kun on todella runsaat kuukautiset.
En suosittele. Syö ennemmin lihaa.
Kalsium,magnessium, d-vitamiini, sinkki, b-vitamiinit
Vierailija kirjoitti:
Mikään vitamiini ei auta kun elämä on kiireistä,kolottaa ja väsyttää mut silti pitää jaksaa. Raikas salaatti voi auttaa enemmän ja hedelmät.
Ei mikään raikas salaatti tai hedelmät auta ravinnonpuutteeseen, vaan oikea ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Minä syön ruoka-allergioideni vuoksi sekä monivitamiinipillerin että kalsiumia. Tämä ihan ravitsemusterapeutin suosituksesta. Mun ruokavaliolla muutamat hivenaineet kalsiumin lisäksi saattaisi jäädä/jäisi puutteelliseksi.
D-vitaniinia söin kalsiumin lisäksi, silloin kun en syönyt monivitamiinitaplettia.
Miten ap, oletko laskenut, että kuinka paljon saat folaattia ruoastasi? Vaikka kasviksia söisit paljonkin, niin jos ne eivät disällä folaattia, niin voi väsyttää?
En ollut kuullutkaan folaatista. Oma ruokavalio on hieman rajoittunut, en esim pysty syömään papuja, pähkinöitä, maksaa ja monia muita. Nyt kun olo väsynyt jo toista vuotta, täytyy alkaa tarkastelemaan ruokailuakin sekä näitä vitamiineja.
Moni-, c- ja b12 vitamiineja. Noilla tuntuu pärjäävän.
Mitä lihaa te syötte? En pysty syömään monessakaan muodossa, mutta ottaisin mielelläni vastaan ideoita.
Ap
Kalsium+d, kalanmaksaöljy joka pvä
Terveys ei ole arvausleikki. Käy ottamassa omakustanteisesti joku laaja tutkimus paketti vitamiineista ja hivenaineista laboratoriossa.
Magnesium, d-vitamiini, b12, jodi, rauta satunnaisesti, a-vitamiini välillä, oli alhaalla mittauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään raikas salaatti tai hedelmät auta ravinnonpuutteeseen, vaan oikea ruoka.
Vitamiineista luulin että puhuttiin.
Kalsium, kalium, rauta, d. Kalium (satunnaisesti) liikunnan ja lämmön takia. Puute tekee loputtoman janon johon suola ei auta. Kalsium ei ollut viitteissä maitotuotteiden käytöstä huolimatta. Rauta koska ferritiini oli tippunut reippaasti, vaikka normaali edelleen. D koska vastustuskyky ollut olematon ja kohottaa mielialaa.
Monien suosimaa magnesiumia en syö vaikka liikun koska se on mulla viitteissä.
100 mikrogramman D-vitamiini syyskuusta huhtikuuhun päivittäin, muina aikoina satunnaisesti. Sinkki, B-vitamiini ja monivitamiini ympäri vuoden. Kalanmaksaöljykapseleita ja iltamagnesiumeja satunnaisesti. Mies, liki viiskymppinen.