Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jostain voi tulla mummo jo 39 vuotiaana?

Vierailija
08.07.2026 |

Ei tuosa perheessä käytetä ehkäisyä nurena?

Kommentit (148)

Vierailija
61/148 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole edes kummankaan tarvinnut saa ensimmäistä lastaan kovin nuorena.

Minun äitini oli 19, kun minä synnyin. Jos olisin saanut ensimmäisen lapseni 20-vuotiaana, niin sehän olisi ollut vielä hyvä ikä.

Kyllä 19-20v on "kovin nuori".

Nainen on tuossa iässä parhaassa mahdollisessa kunnossa saamaan lapsi. Suomessa on toki yleisempää saada ensimmäinen lapsi yli kolmekymmentävuotiaana tai sitten keski-iässä yli 35-vuotiaana jolloin joudutaan usein käyttämään keinohedelmöitystä ja muita poppakonsteja.

Vierailija
62/148 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä ap käynyt kouluja ollenkaan? Kirjoittaminen ei oikein näytä sulla sujuvan.

No ei se kyllä suju sinullakaan, sori siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/148 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä haluaisi mummoksi noin nuorena.

Sitähän ei sinulta kysytä. Lastesi seksielämä ei kuulu sinulle.

Olen eri, mutta totta hiivatissa kuuluu, jos he ovat alle 16. Sain esikoiseni 34-vuotiaana. 

Vierailija
64/148 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini sai minut 18-vuotiaana, minä sain esikoiseni 21-vuotiaana. 

N34

Siinä on oikein malli perhe 😂

Korkeasti koulutettuja ollaan molemmat ja aviossa lastemme isien kanssa. Oikein hyvin on mennyt, kiitos tunnustuksesta.

N34

Hyvä vastaus ihmiselle, joka ei osaa edes yhdyssanoja...

No, ketjustakin näkee minkä kansanosan huvia on nuorten vanhempien haukkuminen; sen, jolla on "mennyt putkeen" edes se asia elämässä, ettei tullut liian nuorena vanhemmaksi :D

Kaikki muu onkin sitten huonosti ja huonommin, kuin niillä nuorena lapsen saaneilla..

Vierailija
65/148 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mietippä miten hyvin jaksaisi vielä touhuta lapsenlapsen kanssa tuossa iässä.

Jaksaisikohan, jos olisi teini-iästä saakka ollut raskaana tai äiti.

Miksi teininä äidiksi tullut olisi ollut koko ajan raskaana? Lisäksi lapset ovat jo aikuisia tai lähes aikuisia niin mikä ongelma?

Vierailija
66/148 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä kulttuuri jossa lapset hankitaan nuorena kuten lestadiolaisuis tai islam.

Vierailija
67/148 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai se voi olla kiellettyä, ehkäisy siis.

Joo, lestadiolaisilla voi käydä noin ja on varsinkin ennen voinut käydä, jos vanhemmat on menneet naimisiin 18-19-vuotiaana ja saaneet häistä alle vuoden sisällä ensimmäisen lapsen, ja sitten myöhemmin tuo ensimmäinen lapsi tekee samat. 

Ei tuo lestadiolaisillakaan silti yleistä ole, vaan aika harvinaista. Lestadiolaisistakin useimmat menevät naimisiin "vasta" parikymppisenä, ei heti täysi-ikäistyttyään. 

45v on aivan normaali ikä tulla mummoksi/vaariksi lestadiolaisperheissä. Alle 40v harvinaista.

Omissani piireissäni ei ole ollut edes kovin harvinaista.

Tiedän myös useamman perheen, joissa lapsilla on vain hieman vanhempia, samanikäisiä tai jopa nuorempia setiä, tätejä, enoja jne. Ei ole mitenkään tavatonta, että isovanhemmat hoitavat yhtä aika omia lapsiaan ja lapsenlapsiaan. 

Vierailija
68/148 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini oli 19, kun minä synnyin. Jos olisin saanut ensimmäisen lapseni 20-vuotiaana, niin sehän olisi ollut vielä hyvä ikä.

Nainen on tuossa iässä parhaassa mahdollisessa kunnossa saamaan lapsi. Suomessa on toki yleisempää saada ensimmäinen lapsi yli kolmekymmentävuotiaana tai sitten keski-iässä yli 35-vuotiaana jolloin joudutaan usein käyttämään keinohedelmöitystä ja muita poppakonsteja.

Tuon ikäisten lapsilla on suurempi todennäköisyys kärsiä ADHD:sta kuin vanhempien vanhempien lapsilla.

Vierailija
69/148 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen täällä Helsingissä naisen josta tuli isoäiti 38-vuotiaana. Hän oli itse saanut ensimmäisen lapsensa 18-vuotiaana, ja siitä samasta lapsesta tuli ISÄ 18-vuotiaana. Nainen sai vielä yhden lapsen mummoksi tulemisen jälkeen.

Vierailija
70/148 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin lapsi syntyi kun olin 20 vuotias, eli oli  19 vuotias kun olin 39 vuotias, eli täysikäinen. Mutta ei halua lapsia, on jo yli 30 v itsekin 

Vierailija
71/148 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkustani tuli mummo 33 vuotiaana. Hän sai lapsen 17v ja lapsi sai lapsen 16v 

Vierailija
72/148 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä se on kun on haarat levällään joka jätkälle, niin äiti kuin tytär.

Se, että saa nuorena lapsen ei tarkoita sitä, että on haarat levällään joka jätkälle. 

Vierailija
73/148 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta oli ihanaa olla mummo noin nuorena. Jaksoi lastenlasten kanssa ja silti oli omaakin elämää yllin kyllin. Sitten kun lastenlapset aikuistui, oli vielä energinen ja melko nuori itsekin. En haluaisi todellakaan ruveta isovanhemman rooliin enään 60 vuotiaana.

Vierailija
74/148 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta totta hiivatissa kuuluu, jos he ovat alle 16. Sain esikoiseni 34-vuotiaana. 

Miten sinä estät teinipoikaasi tai teinitytärtäsi panemasta? Eivät he kerro sinulle mitä tekevät.

Vierailija
75/148 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin nussia!

Vierailija
76/148 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta oli ihanaa olla mummo noin nuorena. Jaksoi lastenlasten kanssa ja silti oli omaakin elämää yllin kyllin. Sitten kun lastenlapset aikuistui, oli vielä energinen ja melko nuori itsekin. En haluaisi todellakaan ruveta isovanhemman rooliin enään 60 vuotiaana.

Siihenkään ei kysytä sinulta mielipidettä. Äitini ystävätär sai ensimmäisen lapsenlapsensa seitsemänkymppisenä ja toisen kasikymppisenä.

Vierailija
77/148 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä estät teinipoikaasi tai teinitytärtäsi panemasta? Eivät he kerro sinulle mitä tekevät.

Kun olin 39-vuotias, esikoiseni oli viisivuotias. Totta ihmeessä sen ikäistä suojellaan kaikelta seksuaaliselta.

Vierailija
78/148 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ollut edes äiti vielä tossa iässä. 

Vierailija
79/148 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No höpöhöpö, kyllä 35v tullaan yleensä vielä ihan luomuna raskaaksi, sitten keski-ikäinäisenä 40v+ on jo vaikeaa.

Vierailija
80/148 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäisten lapsilla on suurempi todennäköisyys kärsiä ADHD:sta kuin vanhempien vanhempien lapsilla.

Tietysti, kun ADHD-ihmisillä on loogisesti ajateltuna suurempi todennäköisyys tulla nuorena vanhemmaksi.

Se taas on ihan ympäristöstä ja kulttuurista kiinni, kuinka se vaikuttaa henkilön elämään. Esim. länsimaisessa valtakulttuurissa nuorena vanhemmaksi tuleminen on riski, kun taas vaikkapa ketjussa mainitussa lestadiolaiskulttuurissa nuo nuorena vanhemmaksi tulleet ihmiset pärjäävät ihan normaalisti - osasta tulee jopa menestyneitä yrittäjiä, tieteilijöitä, kansanedustajia jne.

Toki on niitä valtakulttuurissakin - julkisuudessakin, hyvin pärjänneitä ihmisiä jotka tulleet tosi nuorena vanhemmiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi