HS: Suomalaisista miehistä yhä useampi ei aikuistu koskaan: ei omistusasuntoa, ei perhettä
Osa käy koulut, saa työpaikat ja lopulta myös perheen.
Kolmannet eivät etene etapista toiseen, vaikka sitä toivoisivat ja yrittäisivät.
Asunnon omistaminen on käynyt harvinaisemmaksi 25-34-vuotiaiden ryhmässä. Vielä vuonna 2009 ikäluokan kotitalouksista vähän yli puolet omisti asunnon. Vuonna 2023 enää vain noin 36 prosenttia.
Tällä hetkellä yli kolmannes 35-vuotiaista naisista on lapsettomia, samanikäisistä miehistä jopa puolet.
Kommentit (425)
Vierailija kirjoitti:
Aikuiseksi kasvaneet kulkevat retkeilyreitillä opasviittoja seuraten kuin pienen talon porsaat peräkanaa ja valittaa samalla ruuhkaisesta ihmispaljoudesta luonnossa aurinkoisena syyspäivänä. Lapsenmielisen utelias ja seikkailunhaluinen on vapaa mieleltään hyppäämään polulta syrjään ja löytää umpimetsässä hetken tarpomalla lopulta satumaisen upeita ja rauhallisia paikkoja ja näkee ympäristöjen suuremmat kokonaisuudet.
On monia vastaavia asiota, missä en halua kasvaa koskaan aikuiseksi.
Tämä se välillä alunperin maalaishenkilöä huvittaa.
Kaupungissa nykyään asuvana, aivan laitamilla, joku kysyy että mistä olen noin paljon sieniä löytänyt. Vastaan että metsästä. Joku odottaa että tulisi lunta ja tekisivät ladut että pääsisi hiihtämään... Onko totuttu että kaiken pitää sujua helposti ja kuin tarjottimella eteen tuotuna. Ei niinkuin ole mielikuvitusta. Varmaan. Niin, on ollut omakotitalot ja firmat mutta ne oli aikanaan helppo saavuttaa, nykyään monelle ei. Ajat ovat muuttuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä tilanteessa ...ei asuntoa eikö työtä ja olen oitkäaikaistyötön enkä usko koskaan edes pääsevän työhön koska minua ei huolta
Minä myös pitkäaikaistyötön. Olen yh joten tulevaisuus ei näytä hyvältä. Tekee tiukkaa saada lapsille hankituksi kaikki tarpeellinen. Välillä mietin jos vaan katoaisi...en voi tehdä sitä lapsille kun isänsä ei halua edes juuri heitä tavata, ei ottaisi luokseen asumaan
Miksi et voi kadota lapsesi kanssa? Veronmaksajat kiittää.
Mitä tarkoitat? Millä tavalla lapseni pvat syyllisiä siihen että isänsä lähti ha hylkäsi heidät? Miksi heidän pitäisi kadota?
Hylkäsi? Eikö miehillä ole oikeutta erota ja hän maksaa varmasti elareita.
Hylkäsi niin ettei juuri tapaa lapsiaan, pari kertaa kuussa muutaman tunnin. Iso muutos lapsille. Hän lapset halusi enemmän kuin minä, naimisissa olimme. Mielestäni vanhemnuus ei häviä vsikka tulisi ero, ja pahalta tuntuu ettei ex mies ajattele näin.
Eikö noihin tapaamisiin voi pakottaa? Ainakin sisko onnistui jotenkin. M34
Katsotaanko se naiselle aikuistumiseksi, jos asuu jonkun toisen ihmisen kanssa samassa asunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiseksi kasvaneet kulkevat retkeilyreitillä opasviittoja seuraten kuin pienen talon porsaat peräkanaa ja valittaa samalla ruuhkaisesta ihmispaljoudesta luonnossa aurinkoisena syyspäivänä. Lapsenmielisen utelias ja seikkailunhaluinen on vapaa mieleltään hyppäämään polulta syrjään ja löytää umpimetsässä hetken tarpomalla lopulta satumaisen upeita ja rauhallisia paikkoja ja näkee ympäristöjen suuremmat kokonaisuudet.
On monia vastaavia asiota, missä en halua kasvaa koskaan aikuiseksi.
Tämä se välillä alunperin maalaishenkilöä huvittaa.
Kaupungissa nykyään asuvana, aivan laitamilla, joku kysyy että mistä olen noin paljon sieniä löytänyt. Vastaan että metsästä. Joku odottaa että tulisi lunta ja tekisivät ladut että pääsisi hiihtämään... Onko totuttu että kaiken pitää sujua helposti ja kuin tarjottimella eteen tuotuna. Ei niinkuin ole mielikuvitusta. Varmaan. Niin, on ollut omakotitalot ja firmat mutta ne oli aikanaan helppo saavuttaa, nykyään monelle ei. Ajat ovat muuttuneet.
Itsekkin maalta kotoisin ja asun nyt ihan kohtuu isossa kaupungissa, niin vihaan 24/7 sisälle kantautuvia ääniä. Onneksi on mökki, niin pääsee sinne pakoon. M34
70-luvullahan boomerit pyrki häpäisemään nuoremmat ja vedättämään heitä ärähtämällä tuollatavalla että "aikuinen ihminen, eikä -keksi tähän joku älytön vedätys 70-luvun malliin-".
Kukapa haluaa maksaa jonkun tekokynsiä ja sheintilauksia. löytyisipä järkevä nainen eikä tyhjäpäätä niin ilolla maksaisin hänen kotiin jäämisen, ilman niitä lapsiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi naiset eivät määrittele miehille, millainen aikuisen miehen kuuluu olla.
Ketjun aloittajalla on vain yksi tapaa elää ja olla aikuinen. Sen hänen tapansa ja ainoa minkä hän yleensä tuntee.
Teidän jämä inseleiden elämä onkin normaalia.
Et sitten aikuisena pysty asialliseen vastauksen?
Vierailija kirjoitti:
Eräässä vuokratyöpaikassa oli paljon nuorehkoja miehiä työkavereina ja juteltiin näistä. Rahatilanne, sehän se. Useimmat sanoivat että ei ole varaa edes muuttaa yhteen jos kumppani esim. oli työtön tai opiskelee. Saati perustaa perhettä ja hankkia lapsia. Parilla kaverilla oli yksi lapsi ja he sanoivat ettei enempää tule koska se tekisi liian ison loven perheen toimeentuloon. Monia etuja on lapsiperheiltä leikattu pois, esim. yhteisverotus ja kohta kait lähtee kotihoidon tukikin. Mielenkiintoista että vaikka nykyaikana se on juuri raha joka ratkaisee niin ei muka ymmärretä että siitä se on kiinni perheiden perustaminen ja lasten hankkiminen. Työttömyys, epävarmuus eivät kannusta eikä kannata.
Koskeeko tämä vain miehiä? Eihän Kelatuet ole sukupuoleen sidottuja?
Yksinhuoltajalla, jolla on alle kouluikäiset lapset eikä tukiverkkoja on vaikeaa ottaa vastaan mitä tahansa työtä. Sen ymmärrän. Muut menköön itseensä. Nuoret terveet aikuiset voi muuttaa töiden perässä vaikka minnekä hornan piafraan niin ei tarvi itkeä rahattomuutta. Tai muuttaa johonkin kommuuniin tai vapaaehtoistöihin ulkomaille. Saattaa se parisuhdekin löytyä, kun ravistelee vähän elämäänsä eikä istu p.rse homeessa kotona valittamassa.
Vähän seikkailumieltä ja vastuunottoa omasta elämästä peräänkuulutan eikä ainaista uhrin roolin viittaa tarvi olla itselleen pukemassa ja tuhkaa päälleen sirottelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä tilanteessa ...ei asuntoa eikö työtä ja olen oitkäaikaistyötön enkä usko koskaan edes pääsevän työhön koska minua ei huolta
Minä myös pitkäaikaistyötön. Olen yh joten tulevaisuus ei näytä hyvältä. Tekee tiukkaa saada lapsille hankituksi kaikki tarpeellinen. Välillä mietin jos vaan katoaisi...en voi tehdä sitä lapsille kun isänsä ei halua edes juuri heitä tavata, ei ottaisi luokseen asumaan
Miksi et voi kadota lapsesi kanssa? Veronmaksajat kiittää.
Mitä tarkoitat? Millä tavalla lapseni pvat syyllisiä siihen että isänsä lähti ha hylkäsi heidät? Miksi heidän pitäisi kadota?
Hylkäsi? Eikö miehillä ole oikeutta erota ja hän maksaa varmasti elareita.
Hylkäsi niin ettei juuri tapaa lapsiaan, pari kertaa kuussa muutaman tunnin. Iso muutos lapsille. Hän lapset halusi enemmän kuin minä, naimisissa olimme. Mielestäni vanhemnuus ei häviä vsikka tulisi ero, ja pahalta tuntuu ettei ex mies ajattele näin.
Uli Uli Uli, nyt taas kerran.
Kyllä, tämä on suuri suru meille. Perheneuvolaan olen onneksi menossa juttelemaan. En olisi halunnut ottaa vastuuta lapsista yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi naiset eivät määrittele miehille, millainen aikuisen miehen kuuluu olla.
Ketjun aloittajalla on vain yksi tapaa elää ja olla aikuinen. Sen hänen tapansa ja ainoa minkä hän yleensä tuntee.
Et sitten aikuisena pysty asialliseen vastauksen?
Ihan tyypillinen vastaus Suominaiselta.
Ei omistusasunto eikä perhe ole mikään aikuistumisen kriteeri .
Minä käyn töissä ja elätän sillä itseni, ja maksan verot, en tee rikoksia, enkä käyttäydy muutenkaan epäasiallisesti. Mitään muuta ”aikuistumista” en ole yhteiskunnalle velkaa, enkä millekään muullekaan taholle.
Ei ole pakko aikuistua. Lakisääteisesti ja biologisesti meistä kaikista tulee aikuisia mutta se miten elämänsä elää on täysin itse päätettävissä.
Aikuistumisen ei tarvitse tarkoittaa tylsää harmautta tai unelmista luopumista. Voi luoda omanlaisen tavan olla aikuinen.
Kukaan ei sitä kenenkään puolesta määrittele että minkälainen pitäisi olla.
En tiedä kiinnostaako ketään tällaisen 50-vuotiaan setämiehen, kolmen lapsen isän mielipide, mutta tässä tulee: onhan tuo aika rajua kun katsoo nuorten aikuisten ympäristöä jossa he joutuvat navigoimaan taloudellisen epävarmuuden keskellä: globalisaation sekä uusien teknologioiden tuoma Suomen ja Euroopan talouden kyykähtäminen aiheuttaa haasteita joita ei oman nuoren aikuisuuden aikana pystynyt kuvittelemaan. Ja tähän sitten päälle nykyinen "mieskuva" jota en oikein tunnista; on yhtälailla pinnallinen ja itsekeskeinen kuin naisten, ja vastuunotto on yhtä lailla tuntematon käsite.
Joten on ollut sellainen fiilis jo toistakymmentä vuotta että suomalaisena kansana ollaan hidasta itsemurhaa tekemässä ja muut tulevat tämän maan perimään.
Eipä niitä sitten voi edes sanoa miehiksi.
Helsingissä saa nyt kantakaupungista tilavia kaksioita alle 200,000e. ASP laina on valtion takaama ja mahdollistaisi tämän. 10% käsirahan saa säästettyä 26-28v mennessä, jos laittaa tasaisesti 50e aspiin ja 100e kuussa sivuun rahastoon, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Moni nuori käyttää helposti 150e kuussa juhlimiseen, vaatteisiin ja illallisiin.
Miksi pitäisi saada heti 3-4 huonetta? Ennenkin muutettiin varallisuuden kertyessä isompaan. Vuokraan tuhlatut rahat kerryttäisivät hitaasti varallisuutta omistusasumisessa ja 25 vuodessa olisi oma jo maksettu ja sitten mahdollista tehdä vähemmän töitä tai säästää vanhoille päiville. Odotukset elintasosta ovat epärealistisia, kaikkimulleheti ja some on aiheuttanut tämän.
Vierailija kirjoitti:
Yksinhuoltajalla, jolla on alle kouluikäiset lapset eikä tukiverkkoja on vaikeaa ottaa vastaan mitä tahansa työtä. Sen ymmärrän. Muut menköön itseensä. Nuoret terveet aikuiset voi muuttaa töiden perässä vaikka minnekä hornan piafraan niin ei tarvi itkeä rahattomuutta. Tai muuttaa johonkin kommuuniin tai vapaaehtoistöihin ulkomaille. Saattaa se parisuhdekin löytyä, kun ravistelee vähän elämäänsä eikä istu p.rse homeessa kotona valittamassa.
Vähän seikkailumieltä ja vastuunottoa omasta elämästä peräänkuulutan eikä ainaista uhrin roolin viittaa tarvi olla itselleen pukemassa ja tuhkaa päälleen sirottelemassa.
yht nyt on asia ihan erikseen. kukaan ei halua kasvattaa vieraita lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn töissä ja elätän sillä itseni, ja maksan verot, en tee rikoksia, enkä käyttäydy muutenkaan epäasiallisesti. Mitään muuta ”aikuistumista” en ole yhteiskunnalle velkaa, enkä millekään muullekaan taholle.
No jos saat tuolla ajatuksella yösi nukuttua hyvin, mutta meihin naisiin et tuolla elämällä tee vaikutusta.