Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Suomalaisista miehistä yhä useampi ei aikuistu koskaan: ei omistusasuntoa, ei perhettä

Vierailija
07.07.2026 |

Osa käy koulut, saa työpaikat ja lopulta myös perheen.

Kolmannet eivät etene etapista toiseen, vaikka sitä toivoisivat ja yrittäisivät.

Asunnon omistaminen on käynyt harvinaisemmaksi 25-34-vuotiaiden ryhmässä. Vielä vuonna 2009 ikäluokan kotitalouksista vähän yli puolet omisti asunnon. Vuonna 2023 enää vain noin 36 prosenttia.

Tällä hetkellä yli kolmannes 35-vuotiaista naisista on lapsettomia, samanikäisistä miehistä jopa puolet.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000012081421.html

Kommentit (425)

Vierailija
301/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipas harvinaisen raakaa ja vihamielistä propagandaa. No Hesari ei toki yllätä. Mitä seuraavaksi? Naiset ovat epäonnistuneet, kun eivät mene neitsyinä naimisiin eivätkä jää keittiöön kokkaamaan ja kasvattamaan lapsia?

Suomalaiset hävittävät itse itsensä kum eivät lusäänny ja 100 vuoden päästä tämäkin on Islamilainen kalifaatti kun he taas monistuvat joksisessa sukupolvessa

Jotain hyvää sentään tunnelin päässä.

Vierailija
302/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

PeräkammarinPersut vaan rohkeasti äidin helmoista maailmalle. Saattaa muutenkin silmät lupsahtaa auki niinkuin pikkulinnulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä. Minä olen aikuinen vaikken ikinä aio lisääntyä tai ostaa taloa. En minä tästä nuorru vaikka mitä tapahtuisi, saatika muutu taas lapseksi.

N34

Sinä oletkin nainen et mies. Ei sinulta odotetaakaan saavuttavan noita, vaan miehelläsi pitää olla ne sinua varten.

:D:D

Suomessa asiat eivät ole olleet noin koskaan. Puhut jostain kehitysmaasta.

Monissa kehitysmaissa naiset eli äidit ja isoäidit huolehtivat lapsista ja heidän elatuksestaan, kun miehet huitelevat jossain muualla. Suomi on siirtynyt kohti kehitysmaita, kun täälläkin osa miehistä on sitä mieltä, että heidän ei tarvitse osallistua omien lastensa elatukseen.

Vierailija
304/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PeräkammarinPersut vaan rohkeasti äidin helmoista maailmalle. Saattaa muutenkin silmät lupsahtaa auki niinkuin pikkulinnulla.

Käynyt 55 maassa ja silleen on silmät avautunut että oikein ihmetyttää kuinka joillakin on suorastaan pakkomielle tuottaa maailmalta tähän maahan ilmiöitä/väkeä josta ei ole mitään hyötyä, päinvastoin, suorastaan haittaa.

Vierailija
305/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasunnon saa kyllä kohtuuhintaan juuri nyt, jos pystyy asumaan vähän kasvukeskuksen reunamilla. Asun 150 000 asukkaan kaupungin reunamilla. Tänä vuonna ostamani tilava kaksio maksoi alle 30 000 euroa järven rannalla. 

Matkaa kaupungin ytimeen on 20 min autolla.

Ei ole muuttotappioaluetta, mutta kun asuntokauppa hiljaista, voi tehdä löytöjä.

Hyvät nuoret ihmiset uskaltakaa kurottaa omsn kuplan ulkopuolelle. Siellä voi odottaa hyvä elämä! 

Jos itse olisin työttömyyskurimuksessa oleva parikymppinen, lähtisin työvaihdossa Japaniin tai Australiaan. Seikkailu vai kököily vanhempien nurkissa? Ei vaikea valinta...

Vierailija
306/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sellainen on nykyään hyväksytympää, että elää vaan elämäänsä eikä yritä suorittaa sitä joidenkin sääntöjen mukaan.

Olen itse viisikymppinen nainen, joka eli hyvin pitkän nuoruuden. En kokenut itseäni lainkaan aikuiseksi alle kolmekymppisenä. Oikeastaan en tunne itseäni täysin aikuiseksi vieläkään, vaikka miten minulla on perhe, omakotitalo ja ihan hyvä työurakin takanapäin (nyt olen eläkkeellä). Jos asiaa miettii tarkemmin, niin en ole täysin varma mitä aikuisuus edes tarkoittaa.

Minulla on jonkinlainen lapsenomaisuus jäänyt mukaan persoonaani, enkä keksi yhtään syytä, miksi siitä pitäisi luopua. Olen kuin joku Peter Panin naisversio. Olen kuitenkin tyytyväinen elämääni.

Tuo uutinen tai keskustelun aihe kosketti sinua miten? Ainakin älyllisesti olet jäänyt lapsen tasolle.

Vierailija
307/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipas harvinaisen raakaa ja vihamielistä propagandaa. No Hesari ei toki yllätä. Mitä seuraavaksi? Naiset ovat epäonnistuneet, kun eivät mene neitsyinä naimisiin eivätkä jää keittiöön kokkaamaan ja kasvattamaan lapsia?

Suomalaiset hävittävät itse itsensä kum eivät lusäänny ja 100 vuoden päästä tämäkin on Islamilainen kalifaatti kun he taas monistuvat joksisessa sukupolvessa

Suostan

Finstan

xDDDD

Vierailija
308/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kapea näkemys aikuisuudesta, jos sitä mitataan omistusasunnolla ja lasten saamisella. Maailma on muuttunut, eikä aikuisuutta tai ihmisen arvoa voi mielestäni mitata tällaisilla ulkoisilla asioilla. Enemmän kyse on siitä, että ottaa vastuuta omasta elämästään, tekee omat valintansa ja elää omien arvojensa mukaan. Omistusasunto tai lapset voivat olla monelle tärkeitä, mutta eivät ne tee kenestäkään sen aikuisempaa.

Vierailija
309/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset yrittävät aina sheimata miehiä. Älkää välittäkö. Mies ei kuuntele naista vaan tekee oman mielensä mukaan.

Se on heidän tapansa korottaa itseään. Kertoo paljon heistä ihmisinä.

Vierailija
310/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiseksi kasvaneet kulkevat retkeilyreitillä opasviittoja seuraten kuin pienen talon porsaat peräkanaa ja valittaa samalla ruuhkaisesta ihmispaljoudesta luonnossa aurinkoisena syyspäivänä. Lapsenmielisen utelias ja seikkailunhaluinen on vapaa mieleltään hyppäämään polulta syrjään ja löytää umpimetsässä hetken tarpomalla lopulta satumaisen upeita ja rauhallisia paikkoja ja näkee ympäristöjen suuremmat kokonaisuudet.

On monia vastaavia asiota, missä en halua kasvaa koskaan aikuiseksi.

Vierailija
311/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kapea näkemys aikuisuudesta, jos sitä mitataan omistusasunnolla ja lasten saamisella. Maailma on muuttunut, eikä aikuisuutta tai ihmisen arvoa voi mielestäni mitata tällaisilla ulkoisilla asioilla. Enemmän kyse on siitä, että ottaa vastuuta omasta elämästään, tekee omat valintansa ja elää omien arvojensa mukaan. Omistusasunto tai lapset voivat olla monelle tärkeitä, mutta eivät ne tee kenestäkään sen aikuisempaa.

Eihän luuseri miehet voi muutakaan kuin sopeutua luuseri miehen elämään.😝😝

Vierailija
312/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisista naisista harva aikuistuu koskaan: vetää isoon läckiperceeseensä siideriä kaksin käsin ja makaa emak.on maha paljaana sohvalla näpytellen somea. Pitäiskö noita astua? Hyi stana!

Vierailija
313/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiseksi kasvaneet kulkevat retkeilyreitillä opasviittoja seuraten kuin pienen talon porsaat peräkanaa ja valittaa samalla ruuhkaisesta ihmispaljoudesta luonnossa aurinkoisena syyspäivänä. Lapsenmielisen utelias ja seikkailunhaluinen on vapaa mieleltään hyppäämään polulta syrjään ja löytää umpimetsässä hetken tarpomalla lopulta satumaisen upeita ja rauhallisia paikkoja ja näkee ympäristöjen suuremmat kokonaisuudet.

Missä luontokohteessa on ihmispaljous? Mun kokemus on se että niissä voi tulla ihmisiä vastaan, mutta ei koskaan ole ruuhkaa.

Vierailija
314/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hitto🤣🤣🤣 Joko inselit rupea harrastamaan filosofiaa?😂😂🤣🤣

Vierailija
315/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoko ovat aikuistumisen meriitit?

Endon vuoksi  lapseton ja en omista asuntoa, vaan asun aso kodissa.

Käyn työssä ja huolehdin asioistani, mutta ilmeisesti en ole aikuistunut, kun ei varaa omakotitaloon ja terveydenhuollon vitkuttelun takia ei endoa hoidettu ajoissa ja lapsen saanti ei onnistunut. Hain vuosia apua, ei mitään, mutta selkävaivojen vuoksi magneetti kuvat ja niistä selvisi hyvin  isosti Endo ja leikkauksissa selvisi lisää etäpesäkkeita, suolistostakin poistettiin osa, mutta Endo voi hyvin, minä en.

Vierailija
316/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista naisista harva aikuistuu koskaan: vetää isoon läckiperceeseensä siideriä kaksin käsin ja makaa emak.on maha paljaana sohvalla näpytellen somea. Pitäiskö noita astua? Hyi stana!

Uli uli, sulle tuskin rahastakaan kukaan antaa?

Vierailija
317/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteiskunta vie omistusasumisen edellytykset suurelta osalta. Nykyiset alle 40-vuotiaat ovat opiskelleet ja tehneet työtä uriensa eteen huomattavasti enemmän, mutta saavat palkaksi työstä jatkuvasti vähemmän. Vielä 40 vuotta sitten melkein kuka tahansa ammattikoulun käynyt tumpelo sai työn, tarpeeksi rahaa huvipuistoreissuihin lasten kanssa sekä riekkumiseen, uuden auton ostoon ja talon rakentamiseen perustyöllä.  Ihmiset on köyhdytetty. 

Vierailija
318/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen ei kannata kouluttautua, työllistyä, ostaa asuntoa tai oikeastaan tehdä mitään koska naisille ei enää normaali hyvä mies kelpaa. Voi vain olla yksin lähiöyksiössään, elää tuilla, katkeroitua ja odottaa että asiat muuttuvat paremmaksi (eivät muutu).

Näissä kommenteissa ihmetyttää aina se, että miksi mies ei halua hyvää koulutusta, työtä ja kaunista kotia itsensä takia, ihan itselleen. Kyllähän se lisäisi heidän elämisen mukavuutta ja tyytyväisyyttä.

Onko tässä kyseessä joku defenssi? Kun ei päästy opiskelemaan ja saatu hyvää työtä, niin ulkoistetaan ongelma ja tehdään naisista kollektiivisesti syyllisiä miehen ongelmiin.

Ikävä tosiasia on, että kaikki eivät saa mieleistään opiskelupaikkaa, eivät välttämättä minkäänlaista. Siitä luisuu helposti työttömyyteen tai huonosti palkattuihin töihin ja päädytään asumaan ankeaan betoniluukkuun. Mutta ei se ole naisten syytä.  Se on oikeasti yhteiskunnan ongelma ja päättäjien pitäisi korjata tarjoamalla enemmän opiskelupaikkoja ja tekemällä töitä työttömyyden poistamiseksi. 

Vierailija
319/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies osti asunnon ja halusi erota kun jäin työttömäksi. Nyt asun lasten kanssa kaksiossa ja miehellä hyvät tulot ja omistusasuntoa makselee pois. Uusi kumppani 45 v lapseton nainen jonka kanssa matkustelee eikä juuri lapsiaan tapaa.

Olenko minä voittaja vai häviäjä? 

T: yh äiti

Vierailija
320/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi hypätä oravanpyörään? 

Jep. Elämä ei ole etappi. . . .