Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Suomalaisista miehistä yhä useampi ei aikuistu koskaan: ei omistusasuntoa, ei perhettä

Vierailija
07.07.2026 |

Osa käy koulut, saa työpaikat ja lopulta myös perheen.

Kolmannet eivät etene etapista toiseen, vaikka sitä toivoisivat ja yrittäisivät.

Asunnon omistaminen on käynyt harvinaisemmaksi 25-34-vuotiaiden ryhmässä. Vielä vuonna 2009 ikäluokan kotitalouksista vähän yli puolet omisti asunnon. Vuonna 2023 enää vain noin 36 prosenttia.

Tällä hetkellä yli kolmannes 35-vuotiaista naisista on lapsettomia, samanikäisistä miehistä jopa puolet.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000012081421.html

Kommentit (425)

Vierailija
321/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista naisista harva aikuistuu koskaan: vetää isoon läckiperceeseensä siideriä kaksin käsin ja makaa emak.on maha paljaana sohvalla näpytellen somea. Pitäiskö noita astua? Hyi stana!

Ok. Minä olen totaaliyh kun mies lähti. Urheilen 8 krt vko ja huolehdin lapsista yksin. Alkoholia en ole juonut 12 vuoteen. 

En edes haaveile uudesta suhteesta, kun minulla on lapset huolehdittavana. En valinnut tätä, olisin halunnut pysyä ydinperheenä. 

Vierailija
322/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siksi että esim PK seudulla et saa mitään kohtuullisen asumistason luukkua alle 300 tonnin, varsinkaan jos olet suunnitellut perhettä ja tarvitset yksiötä isompaa.

Harvalla on säästöjä kertynyt kaksvitosena ja lainan saanti voi olla kiven alla kun palkka ei ole lähelläkään 5000€/kk

Ja voi olla opintolainaa jota pitäisi maksaa pois pienestä palkasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä tilanteessa ...ei asuntoa eikö työtä ja olen oitkäaikaistyötön enkä usko koskaan edes pääsevän työhön koska minua ei huolta 

Vierailija
324/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tässä tilanteessa ...ei asuntoa eikö työtä ja olen oitkäaikaistyötön enkä usko koskaan edes pääsevän työhön koska minua ei huolta 

Minä myös pitkäaikaistyötön. Olen yh joten tulevaisuus ei  näytä hyvältä. Tekee tiukkaa saada lapsille hankituksi kaikki tarpeellinen. Välillä mietin jos vaan katoaisi...en voi tehdä sitä lapsille kun isänsä ei halua edes juuri heitä tavata, ei ottaisi luokseen asumaan

Vierailija
325/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista naisista harva aikuistuu koskaan: vetää isoon läckiperceeseensä siideriä kaksin käsin ja makaa emak.on maha paljaana sohvalla näpytellen somea. Pitäiskö noita astua? Hyi stana!

Ok. Minä olen totaaliyh kun mies lähti. Urheilen 8 krt vko ja huolehdin lapsista yksin. Alkoholia en ole juonut 12 vuoteen. 

En edes haaveile uudesta suhteesta, kun minulla on lapset huolehdittavana. En valinnut tätä, olisin halunnut pysyä ydinperheenä. 

EVVK sinun nobaby elämä.

Vierailija
326/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

35v, rahaa ja töitä löytyy mutta rakastuin varattuun joten lusmuilen yksin

Vierailija
327/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EVVK sinun nobaby elämä.

Eikö tämä ollut aiheena? Kirjoitin että voi olla lapset ja silti köyhä ja ilman omistusasuntoa. Onko silloin aikuinen vai ei?

En minäkään ole sinun elämästäsi kiinnostunut millään tavalla mutta keskustelupalstalla on yleistä että ihmiset kirjoittavat omia mielipiteitään ja kokemuksiaan aiheesta.

Vierailija
328/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä myös pitkäaikaistyötön. Olen yh joten tulevaisuus ei  näytä hyvältä. Tekee tiukkaa saada lapsille hankituksi kaikki tarpeellinen. Välillä mietin jos vaan katoaisi...en voi tehdä sitä lapsille kun isänsä ei halua edes juuri heitä tavata, ei ottaisi luokseen asumaan

Miksi et voi kadota lapsesi kanssa? Veronmaksajat kiittää.

Mitä tarkoitat? Millä tavalla lapseni pvat syyllisiä siihen että isänsä lähti ha hylkäsi heidät? Miksi heidän pitäisi kadota? 

Vierailija
329/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä heille on tullut selväksi että "aikuistuminen" ei kannata.

Vierailija
330/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat? Millä tavalla lapseni pvat syyllisiä siihen että isänsä lähti ha hylkäsi heidät? Miksi heidän pitäisi kadota? 

Hylkäsi? Eikö miehillä ole oikeutta erota ja hän maksaa varmasti elareita.

Vierailija
331/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tuota että miehen pitäisi tänä herran vuonna elättää naistaan. Vingutaan tasa-arvoa ja jenkeistä kopioitua provider parisuhdetta samaan aikaan..

Vierailija
332/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota että miehen pitäisi tänä herran vuonna elättää naistaan. Vingutaan tasa-arvoa ja jenkeistä kopioitua provider parisuhdetta samaan aikaan..

Eivät ne ole samoja tyyppejä, jotka etsivät elättäjää ja puhuvat tasa-arvosta.

Vierailija
333/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mihin kellonaikaan tuota kysyy...

Vierailija
334/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista sheimaamista: "Ollaksesi todellinen aikuinen, lammas, sinun pitää ottaa asuntolainaa pankista ja tuottaa valtiolle lisää hyväksi käytettäviä veronmaksajia". Aha. 

Vierailija
335/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoista sheimaamista: "Ollaksesi todellinen aikuinen, lammas, sinun pitää ottaa asuntolainaa pankista ja tuottaa valtiolle lisää hyväksi käytettäviä veronmaksajia". Aha. 

Miehen malli Suomessa

Vierailija
336/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hylkäsi niin ettei juuri tapaa lapsiaan, pari kertaa kuussa muutaman tunnin. Iso muutos lapsille. Hän lapset halusi enemmän kuin minä, naimisissa olimme. Mielestäni vanhemnuus ei häviä vsikka tulisi ero, ja pahalta tuntuu ettei ex mies ajattele näin. 

Vierailija
337/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä usein ovat. Halutaan ajaa kaksilla rattailla. 

Vierailija
338/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä vuokratyöpaikassa oli paljon nuorehkoja miehiä työkavereina ja juteltiin näistä. Rahatilanne, sehän se. Useimmat sanoivat että ei ole varaa edes muuttaa yhteen jos kumppani esim. oli työtön tai opiskelee. Saati perustaa perhettä ja hankkia lapsia. Parilla kaverilla oli yksi lapsi ja he sanoivat ettei enempää tule koska se tekisi liian ison loven perheen toimeentuloon. Monia etuja on lapsiperheiltä leikattu pois, esim. yhteisverotus ja kohta kait lähtee kotihoidon tukikin. Mielenkiintoista että vaikka nykyaikana se on juuri raha joka ratkaisee niin ei muka ymmärretä että siitä se on kiinni perheiden perustaminen ja lasten hankkiminen. Työttömyys, epävarmuus eivät kannusta eikä kannata.

Vierailija
339/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi naiset eivät määrittele miehille, millainen aikuisen miehen kuuluu olla.

Ketjun aloittajalla on vain yksi tapaa elää ja olla aikuinen. Sen hänen tapansa ja ainoa minkä hän yleensä tuntee.   

Vierailija
340/425 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hylkäsi niin ettei juuri tapaa lapsiaan, pari kertaa kuussa muutaman tunnin. Iso muutos lapsille. Hän lapset halusi enemmän kuin minä, naimisissa olimme. Mielestäni vanhemnuus ei häviä vsikka tulisi ero, ja pahalta tuntuu ettei ex mies ajattele näin. 

Uli Uli Uli, nyt taas kerran.