Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka sinä käyttäytyisit, jos vartijat painaisi maahan

Vierailija
07.07.2026 |

https://yle.fi/a/74-20234497?origin=rss

99% teistä ei voi joutua siihen tilanteeseen, mutta kuvitellaan, että joudut. Siis tilanne, jossa sinut on painettu maahan kahden vartijan toimesta.

Ainakin minä olisin vielä 20-30 vuotta sitten ollut aika tyyni, koska ei Suomessa tapahdu mitään pahaa. Ajattelen näiden olevan asiallisia ihmisiä  ja haluavan mulle kaikkea hyvää.

Mutta viime vuosien tapahtumien myötä mulle voisi tulla paniikki. Kuolenko mä nyt tähän? Ja alkaisin rimpuilemaan vaistonvaraisesti henkeni edestä. Jolloin ne käyttää lisää voimaa. Jolloin rimpuiluni kasvaa. Jne.

Onko muita, jotka saattaisi käyttäytyä kuin minä, jolla luotto vartioiden ammattimaisuuteen ja osaamiseen on heikentynyt?

Kommentit (117)

Vierailija
101/117 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa olla mahdollisimman rauhallinen, niin tilanne menee oikeiden oppien mukaan. Vastaan laittaessa ylilyöntien riski kasvaa kummallakin osapuolella.

- portsari

Tuo voisi pitää paikkaansa, jos portsarit olisivat normaaleja ja kouluja käyneitä ihmisiä. Näinhän ei ole, vaan kahva-apinat ovat usein heikkoitseuntoisia väkivaltakalluja, jotka ovat hakeutuneet paskaduuniinsa päästäkseen käyttämään väkivaltaa valta-asemassa ja purkamaan lapsuudentraumojaan viattomiin ihmisiin. 

Kaverini on ammatiltaan opettaja ja toimii viikonloppuisin portsarina.

Vierailija
102/117 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäisi saada happea. Iso rintamus sattuu maassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/117 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kertakarjaisu ympäristölle: kuvatkaa kaikki! ja sitten rentona ja hiljaa

Tämä on hyvä.

Vierailija
104/117 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut, eikä tule tuollaista tilannetta.

Vierailija
105/117 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdoton yhtälö että joutuisin kyseiseen tilanteeseen koska osaan käyttäytyä julkisilla paikoilla.

Vierailija
106/117 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mennyt luotto. Olen itsekin muutaman kerran unohtanut ostaa hsl:n kertalipun ja sitten olen lukenut kuinka matkustajia on heitetty ulos vartijoiden toimesta.

Vierailija
107/117 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuen tilanteesta. Jotain on tullut pahasti möhlittyä jos tuohon tilanteeseen joutuu, etenkin jos joutuu yllättäen. On syytä tarkkailla ympäristöä ennen tuota tilannetta, jolloin tuo ei ole mahdollista ainakaan yllätyksenä. 

Vierailija
108/117 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sua ei paineta maahan jos olet asiallinen!

Jos on nuori mies, tuo ei ole mikään selviö. Naiset, lapset ja yli 35-vuotiaat miehet ovat turvassa.

Vierailija
109/117 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallisuusalan ammattitutkintoa opiskellessani olin työharjoittelujaksolla vastaavanlaisessa tilanteessa. Vahvasti päihtynyt henkilö oli ennen kiinniottoa lyönyt sivullista julkisessa tilassa turpaan. Koitimme puhuttaa rauhallisesti jäämään odottamaan poliisia kiinniotettuna -> ei auttanut. Siirryimme käskyihin -> väkivallalla uhkailu alkoi. Hallintaotteella kohdehenkilöä puhuttaen maihin -> rauhoittui hetkeksi, kuten videollakin näkyy samanlainen rauhallisuus. Videolla ei ole edes ennakkotilannetta, joten miten voidaan objektiivisesti arvioida tilanteen vaarallisuus, ottaen huomioon kuinka moni kantaa stilettejä ja muita henkeen ja terveyteen vaarallisia esineitä.

Hetkeä myöhemmin kohdehenkilö sai puljattua itsensä kyljelleen ja potkaisi perehdyttäjääni voimakkaasti nivustaipeeseen. Käytimme kaasua koska mikään muu keino ei enää auttanut, että henkilö saadaan turvallisesti raudoitettua. 

Vartijat ja PRJV:t eivät ole ramboja joiden kuuluu ottaa työssä turpaan, vaan heilläkin on oikeus päästä turvallisesti työpäivän jälkeen kotiin. Kaasu on ikävä väline, mutta kaasu on aina lievempi voimakeino, kuin painiminen, jos sillä poistaa fyysisien vammojen riskit.

Vierailija
110/117 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul on pippurisumute mukana. 

Vierailija
111/117 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostaisin vihjeeksi vähän pyllyä.

Vierailija
112/117 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vartiat ovat vartiakortin haltioita. Kyllä he tietävät, miten tulee toimia.

Tämä.

Ja tummat ovat kelakortin haltijoita, tietävät miten käyttää kelaa oikein.

Vierailija
113/117 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turvallisuusalan ammattitutkintoa opiskellessani olin työharjoittelujaksolla vastaavanlaisessa tilanteessa. Vahvasti päihtynyt henkilö oli ennen kiinniottoa lyönyt sivullista julkisessa tilassa turpaan. Koitimme puhuttaa rauhallisesti jäämään odottamaan poliisia kiinniotettuna -> ei auttanut. Siirryimme käskyihin -> väkivallalla uhkailu alkoi. Hallintaotteella kohdehenkilöä puhuttaen maihin -> rauhoittui hetkeksi, kuten videollakin näkyy samanlainen rauhallisuus. Videolla ei ole edes ennakkotilannetta, joten miten voidaan objektiivisesti arvioida tilanteen vaarallisuus, ottaen huomioon kuinka moni kantaa stilettejä ja muita henkeen ja terveyteen vaarallisia esineitä.

Hetkeä myöhemmin kohdehenkilö sai puljattua itsensä kyljelleen ja potkaisi perehdyttäjääni voimakkaasti nivustaipeeseen. Käytimme kaasua koska mikään muu keino ei enää auttanut, että henkilö saadaan turvallisesti raudoitettua. 

Vartijat ja PRJV:t eivät ole ramboja joiden kuuluu ottaa työssä turpaan, vaan heilläkin on oikeus päästä turvallisesti työpäivän jälkeen kotiin. Kaasu on ikävä väline, mutta kaasu on aina lievempi voimakeino, kuin painiminen, jos sillä poistaa fyysisien vammojen riskit.

Jos kaksi ukkoa istuu mahallaan olevan ukon päällä, jolla on kädet väännetty taakse raudoittamisen vuoksi, niin tuossa vaiheessa sumuttaminen silmille lähietäisyydeltä on ihan pelkkää perseilyä. Tuossa vaiheessa kiinniottoa täysin tarpeetonta.

Olisivat nyt samantien vaikka potkineet kylkeen ja räkineet päälle raudoittamisen jälkeen.

T. Alalla vuodesta 2000

Vierailija
114/117 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin oikein toimittu. Räyhääjä saa miettiä, että kannattiko.

Vierailija
115/117 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sua ei paineta maahan jos olet asiallinen!

Jos on nuori mies, tuo ei ole mikään selviö. Naiset, lapset ja yli 35-vuotiaat miehet ovat turvassa.

Tämä.

Eihän sille ison omenan mimmillekään mitään käynyt.

Vierailija
116/117 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin oikein toimittu. Räyhääjä saa miettiä, että kannattiko.

Niinhän se taitaa mietiskellä sekin naikkonen jonka hengen 6 vartiaa istuivat kuoliaaksi. Tai siis ei taida mietiskellä. Kun kuoli siinä odotellessa...

Vierailija
117/117 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen hiukan erästä asiaa. Tavan rahvas kyllä arvostelee lääkäreitä virheistä, mutta jostain syystä vartijat nähdään virheettöminä. Ihanko oikeasti joku kuvittelee, että vartijan käsittelemäksi joutuminen on aina omaa syytä?