Biologisen isän vanhemmat ja suku
Minulla on vanhemmat joista puhun vanhempinani, mutta minullanoli biologinen isä joka kuoli ollessani lapsi. En ole sen jälkeen ollut tekemisissä tämän biologisen suvun kanssa juurikaan, lukuun ottamatta biologisen isän isää ja veljeä. Biologisen isän isä kuoli kun olin lapsi, mutta biologisen isän veljeä näin lapsena muutamia kertoja ja viimeksi joskus 5-6 vuotta sitten. Biologisella isällä on myös sisko ja äiti. Tämä biologisen isän äiti on nyt kuollut ja ensimmäisen kerran tämä biologisen isän sisko otti yhteyttä minuun ja kutsui hautajaisiin.
En ole menossa, koska enhän tosiaan ole ollut enää pitkään aikaan sukua heille enkä lapsuuteni jälkeen pitänyt yhteyttä. Biologisen isän veli ei ole ollut tekemisissä äitinsä tai siskonsa kanssa, eikä siis ole kyseiseen tilaisuuteen osallistumassa. Ehkä olen kuitenkin jotenkin ylitunnollinen, koska minua häiritsee se sävy, mitä tämä biologisen isän sisko käyttää minusta, syyllistävää, kun kieltäydyin.
Mieluummin haluaisin elää elämääni ihan rauhassa ja keskittyä omaan perheeseeni. Se on vaan vaikeaa tässä tilanteessa. Tiedän toki ettei minulla ole mitään velvollisuutta mihinkään, mutta ärsyttää kuitenkin.
Kommentit (23)
En minäkään menisi tuntemattoman ihmisen hautajaisiin. Miksi ihmeessä menisin?
Asiaan kuuluu kutsua myös suvusta vieroitettu lapsi hautajaisiin, vaikka oikeastaan sinua ei erityisemmin paikalle toivota. Perunkirjoitusta varten kannattaa jo nyt tehdä lakimiehelle valtakirja.
Kyllä sinä olet aina sukua heille.
O ko ne hautajaiset jossain 950 km päässä vai mikset voi mennä?
Vierailija kirjoitti:
En minäkään menisi tuntemattoman ihmisen hautajaisiin. Miksi ihmeessä menisin?
Ap:n tapauksessa - tavatakseen biologisia sukulaisiaan.
Onko isäsi suvun vika, että äitisi ei halunnut sinun olevan heidän kanssaan tekemisissä? Meillä miehen isoäidin hautajaisiin ilmestyi aikaa sitten kuolleen poikansa tytär, josta toki suku tiesi, mutta joka oli muuttanut äitinsä kanssa Saksaan jo 30 vuotta aikaisemmin. Ihmeesti siinä vaiheessa kiinnosti, mitä varakas isoäiti oli jättämässä perinnöksi.
Vierailija kirjoitti:
Asiaan kuuluu kutsua myös suvusta vieroitettu lapsi hautajaisiin, vaikka oikeastaan sinua ei erityisemmin paikalle toivota. Perunkirjoitusta varten kannattaa jo nyt tehdä lakimiehelle valtakirja.
Mikä vieroitettu?
Biologinen isä ei ollut itsekään tekemisissä sukunsa kanssa lukuun ottamatta isäänsä ja veljeään.
Tämän suvun perunkirjoitukset ei koske minua millään tavalla, koska minulla on isä vielä elossa. Isä adoptoi minut kun olin koululainen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä olet aina sukua heille.
O ko ne hautajaiset jossain 950 km päässä vai mikset voi mennä?
Ei riitä 950 kilometriä.
Muista että olet biologisten isovanhempiesi perijä. Biologinen isäsi varmaan olisi toivonut sinulle osaasi.
Hautajaisiin ei ole pakko mennä mutta adressi olisi fiksua lähettää.
Vierailija kirjoitti:
Onko isäsi suvun vika, että äitisi ei halunnut sinun olevan heidän kanssaan tekemisissä? Meillä miehen isoäidin hautajaisiin ilmestyi aikaa sitten kuolleen poikansa tytär, josta toki suku tiesi, mutta joka oli muuttanut äitinsä kanssa Saksaan jo 30 vuotta aikaisemmin. Ihmeesti siinä vaiheessa kiinnosti, mitä varakas isoäiti oli jättämässä perinnöksi.
Itseasiassa on. Ei niin käyttäytyvien ihmisten kanssa kukaan kestä olla tekemisissä.
Alunperin se tosin oli biologinen isä, joka ei halunnut olla perheensä ja sukunsa, paitsi isänsä ja veljensä, kanssa tekemisissä.
Perit myös biologisen isäsi vanhemmat! Adoptointi ei sitä kai sentään muuta.
Vierailija kirjoitti:
En peri.
Adoptio mitätöi juridisen isyyden, siis myös perintöoikeuden.
Tiedän tunteen.
Biosukulaiset on jopa antaneet juorulehdille haastatteluja siitä miten heidän poikansa/sisaruksen lapsi ei halua pitää heihin yhteyttä. Jättivät vaan näppärästi kertomatta omat tekonsa sekä syyt siihen, miksi heidän kanssaan ei haluta olla tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Muista että olet biologisten isovanhempiesi perijä. Biologinen isäsi varmaan olisi toivonut sinulle osaasi.
Adoptoitu ei peri biologisen isänsä vanhempia, koska adoptio poistaa oikeuden perimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä luulet adoption tarkoittavan?
Kyllä muuttaa. Isovanhemmat peritään vanhemman kautta. Koska kyseistä vanhemman ja lapsen välistä juridista suhdetta ei ole enää olemassa, ei ole myöskään oikeutta periä.
Adoptoitu perii vanhempansa. Siis hänet joka on adoptoinut. Adoptiossa lapsi otetaan omaksi. Ei adoptio ole mikään lastenhoitosysteemi.
Adoptoitu ei ole lain näkökulmasta enää sen biologisen vanhemman lapsi, vaan hänet adoptoineen henkilön lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vieroitettu?
Biologinen isä ei ollut itsekään tekemisissä sukunsa kanssa lukuun ottamatta isäänsä ja veljeään.
Tämän suvun perunkirjoitukset ei koske minua millään tavalla, koska minulla on isä vielä elossa. Isä adoptoi minut kun olin koululainen.
Muistit tämän adoption vasta nyt, kun sinulle muistutettiin mahdollisesta perinnöstä?
Isäsi on se biologinen isä, jonka geenejä kannat. Piirteesi eivät tule ympäristöstä, kyllä ne ovat perimässäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adoptoitu ei peri biologisen isänsä vanhempia, koska adoptio poistaa oikeuden perimiseen.
Ihan kiinni siitä, onko adoptio tehty ennen vai jälkeen 1.1.1980.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vieroitettu?
Muistit tämän adoption vasta nyt, kun sinulle muistutettiin mahdollisesta perinnöstä?
Isäsi on se biologinen isä, jonka geenejä kannat. Piirteesi eivät tule ympäristöstä, kyllä ne ovat perimässäsi.
Tässä keskustelussa ei ollut kyse mistään perinnöstä.
Isäni on isäni, ei jo vuosia sitten kuollut biologinen isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiinni siitä, onko adoptio tehty ennen vai jälkeen 1.1.1980.
Kuinkahan monella 31.12.1979 syntyneellä on olleet isovanhemmat tähän vuoteen asti elossa? Varmaan aika harvalla.
Sano sille että pysy akka kaukana.