Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähävaraiset ovat pihalla siitä, mikä on keskiluokkaisilla normaalia rahankäyttöä

Vierailija
06.07.2026 |

Kommentti otettu rippijuhlakeskustelusta, mutta täyttä asiaa muutenkin:

"Ottamatta sen tarkemmin kantaa tähän tapaukseen, olen huomannut (ja asiasta on myös tutkimuksia) että monella vähävaraisella on väärä luulo siitä, mikä on normaalia rahankäyttöä. Myös tämä artikkeli antaa viittauksia tähän. Moni vähävarainen ajattelee, että pitopalvelu rippijuhlissa on normaali asia keskiluokkien juhlissa, vaikka todellisuudessa keskiluokkaisessa perheessä rypytetään piirakat ja leivotaan pulla pakkaseen viikko ennen juhlia perheen kesken. Kenellekään keskiluokkaiselle ei tulisi mieleen lähettää lasta taksilla rippileirille, vaan ensin selvitettäisiin kimppakyytimahdollisuus tai voiko joku sukulainen kuljettaa lapsen. Taksin käyttö on jotenkin impulsiivista ja lyhytnäköistä."

Tämä. Moni vähävarainen on ihan pihalla siitä, mitä keskiluokkaisissa perheissä tehdään. Tietämäni vähävarainen ihminen vei lapsensa huvipuistoretkelle, ostivat rannekkeet, huvipuistossa kalliit hampurilaisateriat, jäätelöt ja karkkia. Itse keskiluokkaisena en raaski maksaa huvipuistohintoja tarjottavista, joten meillä on kulkenut mukana kylmälaukussa eväät isommallekin porukalle ja kotimatkalla on haettu kaupasta jäätelöt. Kun keskiluokkaisena saa kaikesta maksaa täyden hinnan (ei ole mitään työttömien, eläkeläisten yms alennuksia), niin rahankäyttöä saa miettiä. Äkkiä olisi tili nollilla, jos ei yhtään miettisi.

Kommentit (1118)

Vierailija
161/1118 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valmistuu eikä saa töitä niin opintolaina ei ole meno toimeentulotuessa.

Vierailija
162/1118 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokalla on paska asema, koska vähävaraiset saavat tukia, rikkaat verohelpotuksia yms. mutta keskiluokka on aina se, joka maksaa. Jos olet yksinasuva keskiluokkalainen, niin pitää pärjätä sillä, mitä on, koska et saa mitään avustuksia, joten taloudenhallinta ja säästäminen tulee tutuksi ja se on pakko hyväksyä osaksi elämää, jos meinaat pärjätä edes jotenkuten taloudellisesti. Kyllä minunkin perheelliset kaverit ihmettelee, kun minulla yksinasuvana on välillä rahat tiukilla ja en tosiaankaan syydä rahaa samaan malliin menemään, mitä he - mutta kun minä en saakaan mitään valtion tukia, en avustuksia tai alennuksia, joita perheelliset saavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/1118 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me eletään hyvin säästäväisesti arkea. Tämä on mahdollistanut nyt mm. sen, että olemme pystyneet tukemaan opiskeleviamme lapsiamme käytännössä koko ajan. Kummallekaan ei jää myöskään opintolainaa maksettavaksi. 

Vierailija
164/1118 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän huomaa myös jouluisin joululahjakeräyksissä, joissa vähävaraiset saattavat toivoa monen sadan euron tablettia tai rumpusettiä.  Monella keskiluokkalaisella ei ole varaa ostaa lapselle omaa tablettia, korkeintaan perheelle tabletti yhteiskäyttöön. 

Ei ne kaikki toiveet ole tuollaisia. Sinä voit ostaa Lego-setin, minä ehkä rumpusetin. 

Tuossa on tarkoituksena, että lapsilla ja nuorilla pitää olla unelmia. Kaikkea ei saa, mutta haaveilu on tärkeää.

Muut sitten osallistuu haaveiden toteuttamiseen halunsa ja kykynsä mukaan. Mutta jos aikoo vaan haukkua lapsia ja nuoria, niin parempi kun ei osallistu ollenkaan 

Vierailija
165/1118 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on aivan oikeassa. Monilla ihmisillä on oman henkilökohtaisen taloudenpidon ymmärrys aivan hukassa - jos varat eivät riitä johonkin isompaan kivaan impulsiiviseen ostoon ajatellaan, että vika on siinä että tulot ovat liian pienet. Todellisuudessa se syy on siinä, että niiden jatkuvien impulsiivisten ostopäätösten ja budjetoimattomuuden takia säästöjä ei ole kertynyt. 

Ani harvalla ihmisellä tulot ovat sitä tasoa, että auton tai asunnon hankinta, ulkomaan matka tai vaikka isojen juhlien järjestäminen onnistuu ilman että pohjalla on tavoitteellista säästämistä sen kaltaisia hankintoja varten. Jotenkin tätä asiaa tietyt talouttaan hallitsemattomat ihmiset eivät millään hiffaa, vaan ihmettelevät vaan miten tuollakin muka tuollaiseen on varaa.

Osa ei saa koskaan vakituista työpaikkaa eli koko elämä ollaan välillä työttömyyskorvauksella ja välillä töissä.

Vierailija
166/1118 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen sai pätkätöilläkin ansiosidonnaista, kun keräysaika oli kuusi kuukautta, nykyään se on 12 kuukautta ja aikaa kerätä 2 vuotta ja 4 kuukautta. Jos jää yksi kuukausi puuttumaan 12 kuukauden keräys alkaa alusta. Yleistuki on 595 netto.

Työssäoloehtoa voi - ja kannattaa - alkaa kerryttämään jo silloin, kun saa vielä ansiosidonnaista. Kaikki pätkätyötkin kerryttävät työssäoloehtoa, ja ansiosidonnainen myös kestää pidempään, koska tukipäiviä ei kulu työntekopäiviltä. Rahan vuoksikin se on kannattavaa juuri ansiosidonnaisen aikana, sillä silloin palkka vähentää tukea vain sen 50 % porrastamattomasta brutosta, ja saa lisäksi veroetua. Eli oikeasti se rahallinen etu on isompi kuin vain 50 % palkasta. 

Sitten jos on jo tippunut yleistuelle, niin tilanne on paljon monimutkaisempi, usein kuviossa on mukana asumistuki ja toimeentulotuki, joiden aikana osa-aikatöitä tai pätkiä ei rahallisesti kannata tehdä. 

Vierailija
167/1118 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokalla on paska asema, koska vähävaraiset saavat tukia, rikkaat verohelpotuksia yms. mutta keskiluokka on aina se, joka maksaa. Jos olet yksinasuva keskiluokkalainen, niin pitää pärjätä sillä, mitä on, koska et saa mitään avustuksia, joten taloudenhallinta ja säästäminen tulee tutuksi ja se on pakko hyväksyä osaksi elämää, jos meinaat pärjätä edes jotenkuten taloudellisesti. Kyllä minunkin perheelliset kaverit ihmettelee, kun minulla yksinasuvana on välillä rahat tiukilla ja en tosiaankaan syydä rahaa samaan malliin menemään, mitä he - mutta kun minä en saakaan mitään valtion tukia, en avustuksia tai alennuksia, joita perheelliset saavat.

Ei saa silloinkaan tuki, jos toinen on työtön ja toisella pieni palkka.

Asumistukilaskuriin laitetaan puolison palkka bruttona eli mukana verot ja lomarahat ja sitten sen toisen puolison työttömyyskorvaus bruttona eli verot mukana. Kela näkee nuo tulot tulorekisteristä, huijaus ei onnistu.

Vierailija
168/1118 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokkaista elämää:

- ei syödä ulkona tai käydä kahviloissa kuin harvoin ja erikoistapauksissa.

- kytätään kaupassa kilohintoja ja tarjouksia

- ei käydä baareissa

- hiukset leikataan itse

- kynsiä tai ripsiä ei laiteta ammattilaisella, eikä käydä muissakaan "hoidoissa"

- ei ajella taksilla

- korjataan vaatteita, että kestävät pitkään

- ei makseta siivouksista, ikkunanpesuista tai remonteista. Piha rakennettu omin voimin.

Okei. Me keskiluokkaisina:

- Syömme ulkona usein, kahviloissa olemme harvemmin.

- Emme hirveästi katso kaupassa hintoja.

- Baareissa käydään harvoin, mutta ihan omasta valinnasta johtuen.

- Käytämme kampaamo ja parturipalveluja.

- Hoidoissa käydään silloin tällöin.

- Jos on tarvetta taksille, tilaamme boltin. On halvempaa.

- Emme korjaa vaatteita, ostamme yleensä kerralla laadukkaita.

- Siivotaan itse, mutta remontit teetetään ammattilaisilla. Taloyhtiössä ei edes saa itse tehdä remontteja ilman taloyhtiön hallituksen lupaa.

Vierailija
169/1118 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela näkee tulorekisteristä sun lomarahat ja kilometrikorvaukset. Ne lasketaan asumistuessa mukaan.

Eli siis et saa mitään.

Vierailija
170/1118 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ikinä puhu kaikista köyhistä. Laitat kaikki kuin re.tardiksi, mitä moni ei ole.

TÄMÄ!

Mä tosi pienellä palkalla, sivutöitä tekemällä pärjäsin vallan mainiosti!

Koulutin nuoreni ammattiin, on nyt keskituloinen, hyvässä hommassa!

Mun työkaverini ihmetteli, kuin ja ja miten mulla riittää rahaa kuukauden loppuun. Koska

hänellä ei, vaikka oli inssi puolisona. / ei edes orinssi hahhah(

No, kerran kaupassa huomattiin ero, Hän lappasi kärryyn sisustuslehtiä pari, myös puutarhalehtiä, pari pullapitkoa, limua jne muuta 

"kallista". Lopulta kysyi, mennäänkö kahville, sine upposi 15euroa!

Siinä sit kerroin kuinka saan rahani riittämään,

Nyt kun ollaan jo eläkkeellä, hän on saanut eläkkeen tuhlattua viikossa!

Mulla riittää vähän jopa säästöönkin, ja joo, ostelen nuorellekin jotain, joskus.

EI se, että on köyhä, tarkoita että pitää olla ilman, se tarkoittaa suunniteltua rahan käyttöä, ei sitä viskellä ympäriinsä!

Vierailija
171/1118 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa keskituloisen määritelmä vaihtelee käytetyn tilaston mukaan. Tilastokeskuksen palkkatulojen mediaani on noin 3 420–3 460 euroa kuukaudessa. Laajemman tuloluokituksen mukaan keskituloisiksi luetaan henkilöt, joiden tulot ovat noin 2 500–6 800 euroa kuukaudessa.

Ja myös keskiluokka on laaja ja siihen kuuluu suurin osa suomalaisista. Kyllä sinne mahtuu pitopalvelun käyttäjiä ja itse kakkunsa leipojia. Lisäksi on priorisointikysymys mihin haluaa panostaa kun keskiluokassa ei kuitenkaan ole varaa kaikkeen. Jollakin se on perhejuhlat, toisella maksetaan ajokortti ja jotkut matkustelevat enemmän.

Joo itse olen tukevasti keskiluokkainen, enkä oikein jaksa kanssa-keskiluokkaisten köyhyyslarppausta. En tiedä onko joku suomalainen juttu, mutta tuntuu olevan kunnia-asia tehdä numero siitä, miten ostetaan halvinta tomaattisosetta tai tietenkin ostetaan käytetty auto tai leivotaan itse piirakat juhliin, ja tätä jeesustelua tehdään kilpaa unohtaen ne lasten jääkiekkoharrastukset, viikon ulkomaan matkat tai kalliit ja isot asunnot. Harva ihminen on niin rikas, että jotain valintoja ei tarvitse tehdä. Pitää ostaa pienempi purjevene kakkoshuvilalle tms, snif ja nyyh.

Provokatiivisesti kirjoitettu mutta tunnistan ilmiön. On se vähän huvittavaa työpaikan kahvipöydissä kuunnella kun jostain neljännes miljoonan maksaneesta talosta ajetaan uudella katumaasturilla töihin ja harrastuksiin ja sitten valitetaan kun ei ole varaa lounasravintolassa käymiseen.  Nimimerkillä pikku kaksiossa ilman autoa, lemmikkejä tai lapsia asuva, aktiivisesti ravintoloissa käyvä. :)

Vierailija
172/1118 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistukea ei saa vuokra-asuntoon, jos on itsellä tuottavaa omaisuutta kuten sijoitusasunto tai osakkeita.

Et voi siis irtisanomistilanteessa mennä itse vuokralla saadaksesi asumistukea ja laittaa omaa asuntoa samaan aikaan vuokralle.

Vierailija
173/1118 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro mulle lisää rikkaiden verohelpotuksista. Kelpaisi kyllä, vaan ei ole näkynyt.

Vierailija
174/1118 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne perheellisten tuet kata kuin murto-osan lasten kuluista. Niiden tarkoitus on vain vähän kuroa umpeen sitä eroa, mikä on lapsiperheiden ja lapsettomien välillä. Mitä useampi lapsi, sitä enemmän jää kuitenkin itselle maksettavaa. Keskituloisen perheen tuet ovat käytännössä vain lapsilisät. 

Yksin asuvalla keskiluokkaisella on yleensä sen vuoksi tiukempaa kuin kahden tulonsaajan perheessä, että yksin asuva joutuu maksamaan yksin asumiskulut ja auton. 

Vierailija
175/1118 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistä asumistukea ei saa omistusasuntoon. Kesämökki saa olla, mutta sitä ei saa vuokrata. Ei saa olla vuokratuloja.

Mutta jos on kesämökki ei saa toimeentulotukea, mitä haetaan lääkkeisiin ja ruokaan.

Vierailija
176/1118 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne perheellisten tuet kata kuin murto-osan lasten kuluista. Niiden tarkoitus on vain vähän kuroa umpeen sitä eroa, mikä on lapsiperheiden ja lapsettomien välillä. Mitä useampi lapsi, sitä enemmän jää kuitenkin itselle maksettavaa. Keskituloisen perheen tuet ovat käytännössä vain lapsilisät. 

Yksin asuvalla keskiluokkaisella on yleensä sen vuoksi tiukempaa kuin kahden tulonsaajan perheessä, että yksin asuva joutuu maksamaan yksin asumiskulut ja auton. 

No, ei välttämättä. Yh saa yleensä elarit ja korotetut lapsilisät. Jos on parisuhteessa se työtön puoliso saa 595 yleistuen.

Vierailija
177/1118 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro mulle lisää rikkaiden verohelpotuksista. Kelpaisi kyllä, vaan ei ole näkynyt.

Samaa olen ihmetellyt.

Vierailija
178/1118 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiovarainministeriö on ehdottanut, että myös eläkeläiset siirrettäisiin yleisen asumistuen piiriin ja että lapsilisistä poistettaisiin yksinhuoltajakorotukset.

Vierailija
179/1118 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta olen monesti katsonut sivusta miten keskituloiset kilpaa ylpeilevät säästäväisyydellään (tehdään kinkkukiusausta pakkaseen tms) ja pienituloiset yksinhuoltajat ovat yleensä aika hiljaa näissä keskusteluissa."

Itse olisin hiljaa ihmetellessäni, että miksi tehdään helppoa pikaruokaa pakkaseen :D

Itselleni kinkkukiusaus on se "mennään helpolla" -ruoka.

Pakkasesta valmis peruna-sipuli -sekoitus 1kg, kinkkusuikaleita, pari purkkia kuohukermaa. Laitetaan kerroksittain uunivuokaan, mausteet perään. Hintaa aineksilla alle 10e, aktiiviseen ruoanlaittoon menee se aika,  mitä heittää nuo astiaan ja astian uuniin.

Vierailija
180/1118 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eläkeläiset siirretään yleisen asumistuen piiriin niin sitä ei saa omistusasuntoon ja siinä vuokrarajat on pienemmät kuin eläkeläisen asumistuessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä