Vähävaraiset ovat pihalla siitä, mikä on keskiluokkaisilla normaalia rahankäyttöä
Kommentti otettu rippijuhlakeskustelusta, mutta täyttä asiaa muutenkin:
"Ottamatta sen tarkemmin kantaa tähän tapaukseen, olen huomannut (ja asiasta on myös tutkimuksia) että monella vähävaraisella on väärä luulo siitä, mikä on normaalia rahankäyttöä. Myös tämä artikkeli antaa viittauksia tähän. Moni vähävarainen ajattelee, että pitopalvelu rippijuhlissa on normaali asia keskiluokkien juhlissa, vaikka todellisuudessa keskiluokkaisessa perheessä rypytetään piirakat ja leivotaan pulla pakkaseen viikko ennen juhlia perheen kesken. Kenellekään keskiluokkaiselle ei tulisi mieleen lähettää lasta taksilla rippileirille, vaan ensin selvitettäisiin kimppakyytimahdollisuus tai voiko joku sukulainen kuljettaa lapsen. Taksin käyttö on jotenkin impulsiivista ja lyhytnäköistä."
Tämä. Moni vähävarainen on ihan pihalla siitä, mitä keskiluokkaisissa perheissä tehdään. Tietämäni vähävarainen ihminen vei lapsensa huvipuistoretkelle, ostivat rannekkeet, huvipuistossa kalliit hampurilaisateriat, jäätelöt ja karkkia. Itse keskiluokkaisena en raaski maksaa huvipuistohintoja tarjottavista, joten meillä on kulkenut mukana kylmälaukussa eväät isommallekin porukalle ja kotimatkalla on haettu kaupasta jäätelöt. Kun keskiluokkaisena saa kaikesta maksaa täyden hinnan (ei ole mitään työttömien, eläkeläisten yms alennuksia), niin rahankäyttöä saa miettiä. Äkkiä olisi tili nollilla, jos ei yhtään miettisi.
Kommentit (1120)
Keskiluokkaista elämää:
- ei syödä ulkona tai käydä kahviloissa kuin harvoin ja erikoistapauksissa.
- kytätään kaupassa kilohintoja ja tarjouksia
- ei käydä baareissa
- hiukset leikataan itse
- kynsiä tai ripsiä ei laiteta ammattilaisella, eikä käydä muissakaan "hoidoissa"
- ei ajella taksilla
- korjataan vaatteita, että kestävät pitkään
- ei makseta siivouksista, ikkunanpesuista tai remonteista. Piha rakennettu omin voimin.
"Vuoden työsopimukset ilman perustetta lakimuutokset voimaan 1.6.2026."
https://valtioneuvosto.fi/-/1410877/maaraaikaisia-tyosopimuksia-joustav…
Vierailija kirjoitti:
"Vuoden työsopimukset ilman perustetta lakimuutokset voimaan 1.6.2026."
https://valtioneuvosto.fi/-/1410877/maaraaikaisia-tyosopimuksia-joustav…
Hoitajille saa tehdä sairaaloissa vuoden työsopimuksia ilman perustetta.
"Eduskunta hyväksyi potkulain."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa keskituloisen määritelmä vaihtelee käytetyn tilaston mukaan. Tilastokeskuksen palkkatulojen mediaani on noin 3 420–3 460 euroa kuukaudessa. Laajemman tuloluokituksen mukaan keskituloisiksi luetaan henkilöt, joiden tulot ovat noin 2 500–6 800 euroa kuukaudessa.
Ja myös keskiluokka on laaja ja siihen kuuluu suurin osa suomalaisista. Kyllä sinne mahtuu pitopalvelun käyttäjiä ja itse kakkunsa leipojia. Lisäksi on priorisointikysymys mihin haluaa panostaa kun keskiluokassa ei kuitenkaan ole varaa kaikkeen. Jollakin se on perhejuhlat, toisella maksetaan ajokortti ja jotkut matkustelevat enemmän.
Joo itse olen tukevasti keskiluokkainen, enkä oikein jaksa kanssa-keskiluokkaisten köyhyyslarppausta. En tiedä onko joku suomalainen juttu, mutta tuntuu olevan kunnia-asia tehdä numero siitä, miten ostetaan halvinta tomaattisosetta tai tietenkin ostetaan käytetty auto tai leivotaan itse piirakat juhliin, ja tätä jeesustelua tehdään kilpaa unohtaen ne lasten jääkiekkoharrastukset, viikon ulkomaan matkat tai kalliit ja isot asunnot. Harva ihminen on niin rikas, että jotain valintoja ei tarvitse tehdä. Pitää ostaa pienempi purjevene kakkoshuvilalle tms, snif ja nyyh.
Et nyt ihan ymmärrä, mistä tässä puhutaan. Hyvätuloinenkin joutuu jatkuvasti luopumaan monista mieliteoista, kun kaikkeen ei vaan rahat riitä. Sitten ärsyttää, jos joku köyhä pitää epäreiluna, ettei hän saa jotenkin annettuna ja tuettuna sitä samaa asiaa. Tulee semmoinen, että hei en minäkään saa, vaikka olen hyvätuloinen, miksi ihmeessä sinulle pitäisi jonkun antaa tuollainen kapine?
Tietysti on eri asia olla ostamatta vaikka hienoa telkkaria, koska rahat käytettiin veneeseen kuin olla ostamatta hienoa telkkaria, kun ei ole ollenkaan rahaa. Mutta se hieno telkkari ei ole mikään välttämättömyys ja kummassakin tapauksessa täytyy olla ilman sitä, jos ei rahat riitä. Sitten ärsyttää, jos köyhä vaatii itselleen telkkaria vedoten fiktiivisiin varakkaisiin ihmisiin, joilla on.
Olet oikeassa. Mutta olen monesti katsonut sivusta miten keskituloiset kilpaa ylpeilevät säästäväisyydellään (tehdään kinkkukiusausta pakkaseen tms) ja pienituloiset yksinhuoltajat ovat yleensä aika hiljaa näissä keskusteluissa. Sinulla on pointti tuossa, mutta toisaalta tässä keskustelussa on kyllä vähän keskiluokkaisen omahyväistä sävyä.
Minä ymmärrän ihan hyvin, miksi 10 lapsen yksinhuoltaja ei ehdi leipoa ja rypyttää etukäteen. Hänellä on luultavasti aika paljon muutakin hommaa.
"Valiokunta hyväksyi irtisanomissuojan heikennyksen, potkuihin ei enää tarvita painavaa syytä, asiallinen syy riittää. Laki tulee voimaan vuoden 2026 alusta."
Nykyään, kun ottaa hellesaikkua sairaalassa voi saada potkut töistä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään, kun ottaa hellesaikkua sairaalassa voi saada potkut töistä.
Eikä voi istuskella tuntia kahvitauolla.
Vuokralla asuvat voivat ottaa pikkuisen rennommin töissä, kun saavat tukia, jos tulee potkut töistä. Toista se on omistavalla luokalla.
Eihän moni keskituloinen edes tajua, että eivät saa tukia, jos irtisanotaan töistä. Kiitos nyky hallituksen.
Aina voi arvostella muita. Onko se järkevää on eri asia. Meistä kaikista löytyy muiden mielestä arvosteltavaa. Me olemme nin erilaisia. Yksilöitä.
Minäkin voisin ensinnäkin alkaa moittia noissa uskonnoissa mukana juoksemisista ja osoitella sitä sormella; en itse hyväksy l-i uskontoja yhtään, ylipäätään organisoitua uskontoa. Mutta se on ihan luvallista myös. Se pitää hyväksyä ulkopuolistenkin.
Kenenkään ei ole kuitenkaan pakko lähteä laittamaan lasta mihinkään rippikouluun eikä leirille eikä järkätä mitään pippaloja. Se on valinta. En minäkään mennyt ja erosin kirkosta heti kun pystyin. Silti koetan hyväksyä ja ymmärtää sen olevan toisista normaalia elämää, jos se nyt ei pakollista oikeasti olekaan enkä itse näekään järkevänä. Meille eri ihmisille se henk koht normaali on vähän eri mutta on silti kyettävä yrittämään nähdä mikä menee yhteiskunnassa normaalin sijaan. Se ei tarkoita kaiken siitä olevan järkevää, tervettä tai tarpeellista. Näistä on ihan hyvä keskustella jotta ihmiset eivät tekisi sosiaalisen pakon vuoksi asioita joita eivät edes tahdo tai joihin ei oikeasti ole varaa ja koska tulisi asettaa edelle tarpeellisempien asioiden hankintoja ja säästämistä sellaisiin.
Siihen em itse tapaukseen on vielä väkytettävä, että 10 lapsen huoltajaksi ei "jouduta" vahingossa vaan tahallisista, tietoisista omista päätöksistä. Sillä on siis turha kerjätä mitään myötätuntoa. Maassa ei ole lisääntymispakkoa. Kaikille voi käydä yh:ksi jääminen. Kannattaa siis harkita vähän sitä lapsilukua ja onko se lapsia kohtaan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa keskituloisen määritelmä vaihtelee käytetyn tilaston mukaan. Tilastokeskuksen palkkatulojen mediaani on noin 3 420–3 460 euroa kuukaudessa. Laajemman tuloluokituksen mukaan keskituloisiksi luetaan henkilöt, joiden tulot ovat noin 2 500–6 800 euroa kuukaudessa.
Ja myös keskiluokka on laaja ja siihen kuuluu suurin osa suomalaisista. Kyllä sinne mahtuu pitopalvelun käyttäjiä ja itse kakkunsa leipojia. Lisäksi on priorisointikysymys mihin haluaa panostaa kun keskiluokassa ei kuitenkaan ole varaa kaikkeen. Jollakin se on perhejuhlat, toisella maksetaan ajokortti ja jotkut matkustelevat enemmän.
Joo itse olen tukevasti keskiluokkainen, enkä oikein jaksa kanssa-keskiluokkaisten köyhyyslarppausta. En tiedä onko joku suomalainen juttu, mutta tuntuu olevan kunnia-asia tehdä numero siitä, miten ostetaan halvinta tomaattisosetta tai tietenkin ostetaan käytetty auto tai leivotaan itse piirakat juhliin, ja tätä jeesustelua tehdään kilpaa unohtaen ne lasten jääkiekkoharrastukset, viikon ulkomaan matkat tai kalliit ja isot asunnot. Harva ihminen on niin rikas, että jotain valintoja ei tarvitse tehdä. Pitää ostaa pienempi purjevene kakkoshuvilalle tms, snif ja nyyh.
Et nyt ihan ymmärrä, mistä tässä puhutaan. Hyvätuloinenkin joutuu jatkuvasti luopumaan monista mieliteoista, kun kaikkeen ei vaan rahat riitä. Sitten ärsyttää, jos joku köyhä pitää epäreiluna, ettei hän saa jotenkin annettuna ja tuettuna sitä samaa asiaa. Tulee semmoinen, että hei en minäkään saa, vaikka olen hyvätuloinen, miksi ihmeessä sinulle pitäisi jonkun antaa tuollainen kapine?
Tietysti on eri asia olla ostamatta vaikka hienoa telkkaria, koska rahat käytettiin veneeseen kuin olla ostamatta hienoa telkkaria, kun ei ole ollenkaan rahaa. Mutta se hieno telkkari ei ole mikään välttämättömyys ja kummassakin tapauksessa täytyy olla ilman sitä, jos ei rahat riitä. Sitten ärsyttää, jos köyhä vaatii itselleen telkkaria vedoten fiktiivisiin varakkaisiin ihmisiin, joilla on.
Erinomaisesti kiteytetty villakoiran ydin!
Tässä vielä käsitteet selväksi:
Suhteellinen köyhyys: Vertailee yksilön tai kotitalouden varallisuutta ympäröivään yhteiskuntaan. Suomessa tämä on ensisijainen köyhyyden mittari. Vaikka perustarpeet, kuten asuminen ja ruoka, voisivat teoriassa täyttyä, henkilö kokee ulkopuolisuutta ja osattomuutta muihin verrattuna.
Absoluuttinen köyhyys: Tarkoittaa perustarpeiden, kuten riittävän ravinnon, puhtaan veden ja vaatetuksen, puutetta. Tämä on yleisintä kehittyvissä maissa.
Keskiluokkainen voi ostaa joka vaikka joka kuukausi uuden iPhonen tai pari Artekin huonekalua eikä tunnu missään, jos et tähän pysty, et ole oikeasti keskiluokkainen tai sitten olet itse ottanut itsellesi liikaa velkaa johon menee kaikki rahat.
Ennen sai pätkätöilläkin ansiosidonnaista, kun keräysaika oli kuusi kuukautta, nykyään se on 12 kuukautta ja aikaa kerätä 2 vuotta ja 4 kuukautta. Jos jää yksi kuukausi puuttumaan 12 kuukauden keräys alkaa alusta. Yleistuki on 595 netto.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan nettona n. 2700 e/kk, asuntolainan ja arjen menojen jälkeen minulla jää säästöön vuodessa n. 7500 e. Tämä luku olisi lähempänä nollaa, jos kuluttaisin rahaa miten sattuu. Sen sijaan säästän pahan päivän varalle.
Ei näitä tällä tavalla voi vertailla, mitä kukin tienaa ja säästää. Menot on eri elämäntilanteissa niin erilaiset. Jos asuu yksin tai puolison kanssa omassa asunnossa tai talossa, jossa pienet asumiskulut, niin tottahan menot on paljon pienemmät kuin vuokralla asuvalla lapsiperheellä. Ja kun asuntolaina on maksettu, niin menot pienenevät entisestään. Toki silti on hyvä säästää pahan päivän varalle.
Keskiluokkainen pariskunta saa palkkatuloina pelkästään 6000€-8000€/kk nettona + sijoituksen tuotot + sijoitusasuntojen tuotot yms.
" Työkkäri vaatii alle 25-vuotiaan hakemaan yhteishaussa kahta opiskelupaikkaa, jos ei ole peruskoulun tai lukion jälkeistä tutkintoa."
www.tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-tyoelamasta/tyottomyystu…
Vierailija kirjoitti:
" Työkkäri vaatii alle 25-vuotiaan hakemaan yhteishaussa kahta opiskelupaikkaa, jos ei ole peruskoulun tai lukion jälkeistä tutkintoa."
www.tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-tyoelamasta/tyottomyystu…
Jos ei saa töitä eikä hae opiskelemaan ja on alle 25- vuotias eikä ole peruskoulun tai lukion jälkeistä tutkintoa leikataan puolet pois toimeentulotuesta.
Opiskelija taas joutuu nostamaan opintolainaa.
Aloitus on aivan oikeassa. Monilla ihmisillä on oman henkilökohtaisen taloudenpidon ymmärrys aivan hukassa - jos varat eivät riitä johonkin isompaan kivaan impulsiiviseen ostoon ajatellaan, että vika on siinä että tulot ovat liian pienet. Todellisuudessa se syy on siinä, että niiden jatkuvien impulsiivisten ostopäätösten ja budjetoimattomuuden takia säästöjä ei ole kertynyt.
Ani harvalla ihmisellä tulot ovat sitä tasoa, että auton tai asunnon hankinta, ulkomaan matka tai vaikka isojen juhlien järjestäminen onnistuu ilman että pohjalla on tavoitteellista säästämistä sen kaltaisia hankintoja varten. Jotenkin tätä asiaa tietyt talouttaan hallitsemattomat ihmiset eivät millään hiffaa, vaan ihmettelevät vaan miten tuollakin muka tuollaiseen on varaa.