Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähävaraiset ovat pihalla siitä, mikä on keskiluokkaisilla normaalia rahankäyttöä

Vierailija
06.07.2026 |

Kommentti otettu rippijuhlakeskustelusta, mutta täyttä asiaa muutenkin:

"Ottamatta sen tarkemmin kantaa tähän tapaukseen, olen huomannut (ja asiasta on myös tutkimuksia) että monella vähävaraisella on väärä luulo siitä, mikä on normaalia rahankäyttöä. Myös tämä artikkeli antaa viittauksia tähän. Moni vähävarainen ajattelee, että pitopalvelu rippijuhlissa on normaali asia keskiluokkien juhlissa, vaikka todellisuudessa keskiluokkaisessa perheessä rypytetään piirakat ja leivotaan pulla pakkaseen viikko ennen juhlia perheen kesken. Kenellekään keskiluokkaiselle ei tulisi mieleen lähettää lasta taksilla rippileirille, vaan ensin selvitettäisiin kimppakyytimahdollisuus tai voiko joku sukulainen kuljettaa lapsen. Taksin käyttö on jotenkin impulsiivista ja lyhytnäköistä."

Tämä. Moni vähävarainen on ihan pihalla siitä, mitä keskiluokkaisissa perheissä tehdään. Tietämäni vähävarainen ihminen vei lapsensa huvipuistoretkelle, ostivat rannekkeet, huvipuistossa kalliit hampurilaisateriat, jäätelöt ja karkkia. Itse keskiluokkaisena en raaski maksaa huvipuistohintoja tarjottavista, joten meillä on kulkenut mukana kylmälaukussa eväät isommallekin porukalle ja kotimatkalla on haettu kaupasta jäätelöt. Kun keskiluokkaisena saa kaikesta maksaa täyden hinnan (ei ole mitään työttömien, eläkeläisten yms alennuksia), niin rahankäyttöä saa miettiä. Äkkiä olisi tili nollilla, jos ei yhtään miettisi.

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän huomaa myös jouluisin joululahjakeräyksissä, joissa vähävaraiset saattavat toivoa monen sadan euron tablettia tai rumpusettiä.  Monella keskiluokkalaisella ei ole varaa ostaa lapselle omaa tablettia, korkeintaan perheelle tabletti yhteiskäyttöön. 

Köyhiä ne on jos tablettiin ei ole varaa.

Mutta eihän tuollaisia tabletteja normaalisti joka perheenjäsenelle osteta, vaan juurikin yksi tabletti jota säilytetään yleisissä tiloissa, ja siitä voi esim. lukea verkkolehteä.

Läppäri on sitten sellainen, joka on yleensä jokaisella (vähintään kouluikäisellä) oma. Ja älypuhelin. 

Vierailija
42/98 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömällä ei ole työterveyshuoltoa.

Kela maksaa lääkkeet ja lääkärit vain niille työttömille, jotka saavat toimeentulotukea.

Jos omistat kesämökin, kun sut irtisanotaan niin et saa tt-tukea, siinä myöskään lainat ei ole menoja ja puolison tulot vaikuttavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni taksimatkoja kauhisteleva on myös ihan pihalla siitä, millaista elämä Kangasalla on. Kimppakyytiä ei välttämättä saa vaikka kuinka tahtoisi, jos kukaan muu samalle rippileirille menevä ei asu samalla suunnalla tai ainoa siltä suunnalta lähtevä auto on muutenkin täynnä. Silloin taksi voi ihan oikeasti olla ainoa vaihtoehto. 

Seurakunnan diakoniatyöstä järjestyy tuollaisissa tilanteissa kyyti.

Miksi olet niin varma asiasta? Seurakunnat saa päättää ihan itse, millaisia maksuja ne perivät rippileireistään ja millaisia maksuhuojennuksia ne mahdollisesti tarjoavat niihin. Myös päivärippikouluja saa periä maksuja. Yleensä kustannukset pyritään kuitenkin pitämään alhaisina, koska ryhmämuotoisen opetuksen järjestäminen vie vähemmän seurakunnan resursseja kuin vaihtoehtona oleva yksityisrippikoulu, jonka on oltava kaikille ilmainen. 

Kirkolla töissä, niin tiedän.

Vierailija
44/98 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni taksimatkoja kauhisteleva on myös ihan pihalla siitä, millaista elämä Kangasalla on. Kimppakyytiä ei välttämättä saa vaikka kuinka tahtoisi, jos kukaan muu samalle rippileirille menevä ei asu samalla suunnalla tai ainoa siltä suunnalta lähtevä auto on muutenkin täynnä. Silloin taksi voi ihan oikeasti olla ainoa vaihtoehto. 

Miksi olet niin varma asiasta? Seurakunnat saa päättää ihan itse, millaisia maksuja ne perivät rippileireistään ja millaisia maksuhuojennuksia ne mahdollisesti tarjoavat niihin. Myös päivärippikouluja saa periä maksuja. Yleensä kustannukset pyritään kuitenkin pitämään alhaisina, koska ryhmämuotoisen opetuksen järjestäminen vie vähemmän seurakunnan resursseja kuin vaihtoehtona oleva yksityisrippikoulu, jonka on oltava kaikille ilmainen. 

Diakoniatyöstä voi saada rahaa vaikka asunnon vuokraan, vaatteisiin tai ruokaa. Eiköhän sieltä rahaa saa myös matkakuluihin. Diakoniatyö on eri asia kuin rippikoulumaksu.

Oletko siis sitä mieltä, että diakoni kirjoittaa tuosta vaan maksusitoumuksen pojan taksimatkoihin rippileirille ja takaisin? 

Talous tiukilla? Diakoniatyöstä on mahdollista saada myös taloudellista apua tietyin edellytyksin. Diakonian antama taloudellinen apu on kriisiluontoista ja tilapäistä”

https://www.helsinginseurakunnat.fi/artikkelit/o4m6kcizf

Vierailija
45/98 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelimista, tableteista, älykelloista ei voi vielä tietää kenenkään varakkuutta. Uskon että moni ostaa niitä velaksi, sen verran monella on kallis puhelin esim.

Ei voi päätellä varakkuutta ei. Mulla on halpa puhelin, ei tablettia ja vanha rannekello mutta auton ostin ilman lainaa.

Vierailija
46/98 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa keskituloisen määritelmä vaihtelee käytetyn tilaston mukaan. Tilastokeskuksen palkkatulojen mediaani on noin 3 420–3 460 euroa kuukaudessa. Laajemman tuloluokituksen mukaan keskituloisiksi luetaan henkilöt, joiden tulot ovat noin 2 500–6 800 euroa kuukaudessa.

Ja myös keskiluokka on laaja ja siihen kuuluu suurin osa suomalaisista. Kyllä sinne mahtuu pitopalvelun käyttäjiä ja itse kakkunsa leipojia. Lisäksi on priorisointikysymys mihin haluaa panostaa kun keskiluokassa ei kuitenkaan ole varaa kaikkeen. Jollakin se on perhejuhlat, toisella maksetaan ajokortti ja jotkut matkustelevat enemmän.

Nuo kaikki tehdään kaikissa tietämissäni tavisperheissä. Maksetaan ajokortit, käytetään haluttaessa pitopalvelua, matkustetaan vuosittain ulkomaille, ajetaan isoilla maastureilla jne. 

Vierailija
47/98 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diakoniatyöstä voi saada rahaa vaikka asunnon vuokraan, vaatteisiin tai ruokaa. Eiköhän sieltä rahaa saa myös matkakuluihin. Diakoniatyö on eri asia kuin rippikoulumaksu.

Vaikka olisit oikeassa, tuo ei liity mitenkään siihen onko taksin käytölle vaihtoehtoja. 

Vierailija
48/98 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sut irtisanotaan töistä niin menetät palkan lisäksi e-passin ja työterveyshuollon.

Vierailija
49/98 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytiin huvipuistossa 2aikuista ja 4lasta. Ostin liput ennen joulua tarjouksesta ja kyllä se kuuluisa kylmälaukku oli mukana. Ostin ainostaan 4pelilipun paketin 10e ja jokainen lapsi sai pelata yhden pelin. Kun päivä oli ohi haettiin autoon kasa hamppareita/nuggetteja ja ajettiin kotiin. Me matkustellaan paljon, mutta rahaa on rajoitetusti niin en halua käyttää sitä huvipuistoon ylihintaiseen ruokaan mihin on monesti vielä hirveä jonokin. Eli tehdään näitä pihejä matkoja, mutta myös all invlusev lomia etetään.

Vierailija
50/98 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minusta kuvaa keskiluokkaista perhettä tuo kirjoituksesi vaan pienituloisia työssäkäyviä. Eikä köyhien tuillaelävien kulutustottumuksia kuvasta kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavan maaninen vaihe, jossa otetaan yhteyttä mediaan, 

En muista nähneeni mitään eväskylmälaukkuja huvipuistossa kellään, lapseni rippimekon ja kenkien hinta saisi sinut varmasti pyörtymään. Olen hyvätuloinen yh eli varmaan keskiluokkaa.

Minä olen nähnyt perheitä kylmälaukkujen kanssa huvipuistossa, mutta tämä tapahtui Tanskan Legolandissa ja nuo perheet oli norjalaisia. Suomen huvipuistoissa en ole nähnyt, tosin en muutamaan vuoteen ole niissä käynyt, niin onhan tyylit ja tavat saattaneet muuttua.

Ja meidän keskituloinen perhe on tilannut kakut ja muut tarjottavat kaikkiin perhejuhliin ammattilaisilta ja syy on se, että meillä ei ole taitoa tehdä syömiskelpoisia itse.

Vierailija
51/98 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkolla töissä, niin tiedän.

Minä puolestani tiedän, että olet väärässä.

Vierailija
52/98 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön ei saa e-passia, jolla voisi mennä elokuviin tai hierojalle.

Vierailija
53/98 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi minusta on aivan älytöntä kauhistella sitä, että riparille mentiin taksilla. Auton omistava perhe käyttää joka kuukausi autoon moninkertaisen summan siihen verrattuna, mitä jutun perhe käytti kahteen taksimatkaan.

Vierailija
54/98 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseinen perheenäiti on varmaan saanut niin paljon paskaa niskaansa ison lapsiperheensä yhteiskunnan tukiin liittyen, että avun pyytäminen on vaikeaa. Mut ihan varmasti olisi rippileirin kokoisesta porukasta löytynyt kyyti myös hänen lapselleen, jos olisi saanut suunsa auki. Me asutaan niin korvessa, etten juurikaan kysele yhteiskyytejä, kun kuitenkin itse pystytään kyytimään, mutta samaan aikaan mulle itselleni on ihan sama heittää joku 10-20 kilsan lenkki kimppakyytiläistä hakemaan, kun kerran liikenteessä olen. Veikkaan, että en ole ainoa.

Vierailija
55/98 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen ja pidensi keräysajan 12 kuukauteen.

https://www.tyj.fi/lakimuutokset

Vierailija
56/98 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis sitä mieltä, että diakoni kirjoittaa tuosta vaan maksusitoumuksen pojan taksimatkoihin rippileirille ja takaisin? 

Talous tiukilla? Diakoniatyöstä on mahdollista saada myös taloudellista apua tietyin edellytyksin. Diakonian antama taloudellinen apu on kriisiluontoista ja tilapäistä”

https://www.helsinginseurakunnat.fi/artikkelit/o4m6kcizf

Onko joku täällä muka väittänyt, että diakoniasta ei koskaan saisi taloudellista apua mihinkään? Lainaamastasi tekstistä on todella pitkä matka siihen, että Kangasalan seurakunnan diakoniasta järjestettäisiin kyydit rippileirille ja takaisin. 

Vierailija
57/98 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä te keskiluokkaiset sitten niillä keskiluokkaisilla tuloillanne teette, jos kerran olette niin hirveän säästäväisiä? Talot, autot ja lomamatkat vai? Vai osakkeisiinko hilloatte ne fyrkat (ja mitä varten)?

Vierailija
58/98 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kiinnostuksesta, miten se järjestyy?

Työntekijät, eivät ainakaan yleensä, saa kuskata seurakuntalaisia. Olisiko srk siis maksanut taksin?

Mun mielestä tuo Hesarin juttu ei ollut valittava vaan toteavat. Oli muutama kulu, joista hän yllöttyi, toisaalta hän oli säästänyt vuoden, joten tiesi, että pitää säästää. Henkilö halusi itse maksaa leirimaksun. Juhlat pidettiin muutan muun juhlan kanssa yhdessä - säästöä. Juhlat pidettiin isovanhempien kotona -säästöä. Isoäiti maksoi pitopalvelun. Itse pitopslvelu 15€/ henkilö -sikahalpa summa pitopalvelusta. Toki itse tehden olisi tullut halvemmaksi, mutta isoäiti halusi maksaa.

Vierailija
59/98 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki 400€/kk, josta maksan vuokran, ruoan ym kaiken.

Höpö höpö!

Opiskelija saa asumistukea. Lisäksi opintolainaa.

Opiskelijoille ei kuulemma enää kelpaa omaa tulotasoa (tukineen) vastaava asunto, vaan pitää olla parempaa.

Vierailija
60/98 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.

Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan bruttotulot ja varallisuus vaikuttavat asumistukeen.

www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat