HS: 10 lapsen yh käytti poikansa ripille pääsyyn yli 1 000 €
Amanda Varsell alkoi säästää poikansa ripille pääsyä varten jo vuosi sitten, kun hän tajusi, miten kalliiksi se tulee.
”Leiri, matkat, juhlapuku, tarjoilut”, Varsell luettelee kuluja.
Kangasalla asuva Varsell on kymmenen lapsen yksinhuoltaja, joten talous on tiukalla.
Pelkästään pojan juhlapuku maksoi yli 300 euroa. Se piti ostaa miesten vaatetusliikkeestä, sillä sopivaa pukua pienikokoiselle pojalle ei löytynyt marketeista tai käytettynä.
”Kirpputoreilta löytää tytöille helposti ihania juhlamekkoja, mutta pojille sopivan puvun löytäminen on vaikeaa”, Varsell sanoo.
Poika halusi itse pukeutua konfirmaatiopäivänä pukuun ja solmioon toisten nuorten tapaan.
”Nuorilla on kova tarve olla erottumatta joukosta.”
Kengissä säästettiin, kun poika käyttää vanhoja tennareitaan.
Itse rippikoulun kustannuksia ovat 150 euron leiri sekä taksikuljetukset leirikeskukseen ja takaisin. Kangasalan seurakunnan järjestämälle leirille ei ollut yhteiskuljetusta, eikä Varsellilla ole autoa. Taksit parinkymmenen kilometrin päähän maksoivat 110 euroa.
Tarjoilut 30 hengen rippijuhliin tulevat pitopalvelusta. Hinta: 450 euroa. Lisäksi tarjotaan kahvia ja mehua, joihin menee noin 40 euroa, Varsell kertoo.
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun muuten katsoo tuota Helsingin Sanomien valokuvaa, niin missä ihmeen höskässä ne oikein asuvat? Siinähän on keittiössä kaikenlaista rojua ja keittiönkaapistojen jatkona näkyy kerrossänky. Tilat vaikuttavat todella ahtailta.
Ja räjähdysvaara, kun iso syklopentaanipurkki hellan vieressä. Aivan järkyttävää. Toivottavasti tämän jutun myötä joku huomauttaa siitä heille ennen kuin tapahtuu katastrofi.
Kiinnitin samaan huomiota. Olkaa yhteydessä ko. henkilöön tai toimittajaan, tuo on oikeasti vaarallinen juttu. Vrt. uutinen vähän aikaa sitten sattuneesta vaahtokarkin paisto-onnettomuudesta.
Vaikuttaa siltä, että henkilöllä on vaikeita elämänhallinnan ongelmia, toivottavasti hän ja lapsensa saavat tarvittavan avun. Ei ole oikea paikka revitellä lehtien sivuilla tällaisia.
Voi hyvänen aika, monella on kotonakin keittiössä, matkailuautossa tms kaasuhella, kaasulla toimiva jääkaappi ja lämmitin terassilla grillin kaasupullot jne.
Ei ne itsestään räjähtele. Pientä rajaa nyt.
Kysymys olikin, mihin hän tarvitsee tuota cyklopentaania?
Eikö tuo ole ihan tavallinen jääkaappi tai pakastin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taksikyydit leirille 110 e.
Rippileirin maksuista voi saada myös vapautuksen seurakunnalta.Kirkollisveroja maksetaan jotta saadaan palveluita.
Rippikoulu onkin ilmainen, samoin konfirmaatio. Leirille jos tahtoo, nuori maksaa osan omasta ylöspidostaan. Rippileirin kustannus nuorelle ei millään tavalla vastaa sen oikeaa kustannusta.
Kirkollisveroja EI muuten makseta ensisijaisesti että saataisiin palveluita. Suurin osa rahasta menee kirkkorakennusten ylläpitoon (ja ne on pidettävä yllä, vaikkei niitä edes käytettäisi, terkkuja museovirastolle. Suomen laki ei myöskään salli sitä että vanha turhaksi käynyt kirkko muutettaisiin yökerhoksi, sellaisessa olen ulkomailla ollut), diakoniatyöhön, lähetystyöhön ja tietysti henkilökunnan palkkoihin.
Kirkko on olemassa julistaakseen evankeliumia, ja hoitaa tietysti myös asiaankuuluvat sakramentit. Mutta ei perustu millään tavalla sen enempää Raamattuun, teologiaan kuin traditioonkaan tuo ajatuksesi, että kirkollisveron vastineeksi pitäisi saada palveluita.
SILTI seurakunnan jäsen saa kaikki palvelut ilmaiseksi: joka viikko on vähintään yksi messu, mihin saat ilmaiseksi mennä, ja lukuisia seurakunnan tilaisuuksia, kaikenlaista lastenkerhoa ynnä muuta. Hautajaiset ei maksa, vihkiminen ei maksa, rippikoulu ja konfirmaatio eivät maksa, kastaminen ei maksa.
Kerropa, kuinka usein sinä palveluita kaipaava käyt esimerkiksi messussa? Siinähän sitä ilmaista palvelusta saisi, oikein jumalanpalvelusta. Se, että sinä et käytä palveluita hyväksesi, ei tarkoita, etteikö kirkko niitä sinulle ilmaiseksi tarjoaisi. Siellä saa vielä pullakahvitkin päälle, ainakin meidän seurakunnassa.
Pidin itsestään selvänä että Seurakuntalaisten lapset pääsevät halutessaan vaivatta rippileirille. Ilman että on kyytiraha + 150euroa kourassa.
Kirkko ei saa eriarvoistaa rikkaita ja köyhiä.
Kirkollisveron maksaja. Kohta entinen maksaja.
Se olisi sitten pois diakoniatyöstä, eli oikeasti vähävaraisten ruoasta. Sitäkö sinä haluat?
Rippileiri ei katsos ole välttämätön, ripille pääsee kyllä ilmaiseksi kun käy päivärippikoulun. Konfirmaatio ei maksa mitään.
Ainoa järkevä peruste kuulua kirkkoon on se, että uskoo kirkon opetukset ja käy siellä messussa, joten good riddance vaan sinulle. Ja tervetuloa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun muuten katsoo tuota Helsingin Sanomien valokuvaa, niin missä ihmeen höskässä ne oikein asuvat? Siinähän on keittiössä kaikenlaista rojua ja keittiönkaapistojen jatkona näkyy kerrossänky. Tilat vaikuttavat todella ahtailta.
Ja räjähdysvaara, kun iso syklopentaanipurkki hellan vieressä. Aivan järkyttävää. Toivottavasti tämän jutun myötä joku huomauttaa siitä heille ennen kuin tapahtuu katastrofi.
Kiinnitin samaan huomiota. Olkaa yhteydessä ko. henkilöön tai toimittajaan, tuo on oikeasti vaarallinen juttu. Vrt. uutinen vähän aikaa sitten sattuneesta vaahtokarkin paisto-onnettomuudesta.
Vaikuttaa siltä, että henkilöllä on vaikeita elämänhallinnan ongelmia, toivottavasti hän ja lapsensa saavat tarvittavan avun. Ei ole oikea paikka revitellä lehtien sivuilla tällaisia.
Voi hyvänen aika, monella on kotonakin keittiössä, matkailuautossa tms kaasuhella, kaasulla toimiva jääkaappi ja lämmitin terassilla grillin kaasupullot jne.
Ei ne itsestään räjähtele. Pientä rajaa nyt.
Kysymys olikin, mihin hän tarvitsee tuota cyklopentaania?
Eikö tuo ole ihan tavallinen jääkaappi tai pakastin
Häh? Aika vanhaksi olen saanut elää näkemättä koskaan tuollaista jääkaappia tai pakastinta. Eihän toi ole edes kylmälaukun kokoinen. Eikä mulla ole jääkaapissa tai pakastimessa syttymisvaaramerkkiä tai lue isolla, että sylopentaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä ihmisiä, jotka maksavat kirkollisveroa, vaikkei sen vastineeksi saa nykyään enää mitään, vaan joutuu maksamaan vielä erikseen kaikista srk:n palveluista. Vielä vähemmän ymmärrän jutun naisen kaltaisia ihmisiä, jotka larppaavat köyhää. Oikeasti köyhällä ei olisi varaa olla hakematta srk:lta kaikkia mahdollisia avustuksia, eikä todellakaan tarjoutua ostamaan 300 e:n pukua jollekin vieraalle lapselle.
Kirkollisveron vastineeksi kirkko järjestää messun joka viikko vähintään kerran. Se on se ehdottomasti tärkein ja merkittävin palvelu, mitä kirkon tulee tuottaa. Kovin ovat tyhjiä kirkonpenkit silti, koska ihmiset eivät halua käyttää tätä ilmaista palvelua, jonka tuottamista varten kirkko on olemassa, ja josta he kirkollisverossaan maksavat.
Täällä Turun alueella on lisäksi joka päivälle vähintään yksi, useammalle päivälle montakin ilmaista srk-yhtymän tilaisuutta. Useimmiten on vähintään ilmaiset keksikahvitkin tarjolla.
Kyse ei siis ole siitä, että kirkko ei järjestä ilmaisia palveluita, sinä et vaan tahdo niitä käyttää.
Tämän lisäksi kaikki kirkolliset toimitukset ovat ilmaisia, saat vieläpä ilmaisen tilan (=kirkon) sitä varten.
Kirkko ylläpitää historiallisesti arvokkaita kirkkorakennuksia, minkä lisäksi se tekee merkittävässä määrin hyväntekeväisyyttä diakoniatyön kautta. Edelleen, kirkko tekee sitä, mitä varten se on olemassa, eli julistaa evankeliumia, mm. lähetystyön muodossa, sekä sisä- että ulkolähetyksen.
Edelleen, sinulla on täysi oikeus erota kirkosta jos et tahdo kirkollisveroa maksaa.
Kirkolla on myös sekä täysi oikeus että VELVOLLISUUS edistää oikeudenmukaisuutta ja tasapuolisuutta. Käyttää viisaasti seurakuntalaisilta perimänsä kirkollisverot. Esimerkiksi lapsien kristilliseen kasvatukseen !
Rippikoulu on ilmainen, samoin konfirmaatio. Vain leiri maksaa (eikä siis ole todellakaan mitenkään pakollinen, päivärippikoulu on ihan yhtä validi), ja siitäkin vähävaraiset saavat myönnytyksiä, tai pääsevät jopa ilmaiseksi. Tämä nainen ei vaan ollut ymmärtänyt kysyä.
Kirkko ei ole velvollinen tarjoamaan elämyksiä jokaiselle. Eihän se hääjuhliakaan maksa, vihkiminen ja tila sille vaan on ilmaisia kaikille.
Mä en ymmärrä mitä väki valittaa, äidillä oli varaa ja halua järjestää haluamanlaiset juhlat. Ja hän teki niin. Sä voit sitten itse hakea pakaste altaasta kakkua jos se tekee teidät onnelliseksi.
Muutoin asiasta sivuun, hieman boheemi elämäntapa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä mitä väki valittaa, äidillä oli varaa ja halua järjestää haluamanlaiset juhlat. Ja hän teki niin. Sä voit sitten itse hakea pakaste altaasta kakkua jos se tekee teidät onnelliseksi.
Muutoin asiasta sivuun, hieman boheemi elämäntapa kyllä.
No mä taas en ymmärrä, että jos haluaa maksaa juhlista enemmän kuin tarpeellista, niin miksi tulee sitten lehteen kertomaan, miten kallista juhlien pitäminen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutoin asiasta sivuun, hieman boheemi elämäntapa kyllä.No mä taas en ymmärrä, että jos haluaa maksaa juhlista enemmän kuin tarpeellista, niin miksi tulee sitten lehteen kertomaan, miten kallista juhlien pitäminen on.
No se on tätä nykykulttuuria, tai tuttu toimittaja, tai saa pikkasen rahaa, tai halu saada vartin julkisuudessa…
Juhlat pidetään viikko konfirmaation jälkeen? Eli vieraat ei edes pääse konfirmaatiotilaisuuteen???? Miksi siinä tapauksessa edes pitää juhlat? Harvemmin häitäkään pidetään niin, että vieraat ei tule vihkitapahtumaan.
Me muut muka normaalit känistään nimettömänä täällä vauvapalstalla,…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutoin asiasta sivuun, hieman boheemi elämäntapa kyllä.No mä taas en ymmärrä, että jos haluaa maksaa juhlista enemmän kuin tarpeellista, niin miksi tulee sitten lehteen kertomaan, miten kallista juhlien pitäminen on.
No se on tätä nykykulttuuria, tai tuttu toimittaja, tai saa pikkasen rahaa, tai halu saada vartin julkisuudessa…
Niin? Ja tätä ei sitten saisi kommentoida?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä
Cateringit, taksikyydit ja satojen eurojen puvut lapsen riparin takia kuulostaa kyllä just sellaisen ihmisen ratkaisulta, joka myös tekee kymmenen kersaa ja ihmettelee sen jälkeen, miten ne elätetään.
Vierailija kirjoitti:
No itse olen isotuloinen yh, mutta rippijuhliin menee ehkä satanen. Minä kun pidän ne pienelle porukalle ja tarjolla on lasit kuoharia, lohikeittoa, ruisleipää, kahvia ja kakkua. Poika pistäköön päälle kauluspaidan ja farkut.
Ja juu: ateisti olen eikä voisi vähempää tällainen pelleily kiinnostaa.
Miksi sun ateistin lapsi käy jotain rippikoulua? Itsekö haluaa? Se olisi ainoa järkevä syy.
T. Toinen ateisti, jonka perhe ei kuulu kirkkoon, koska olemme tosiaan oikeasti niitä ateisteja
Vierailija kirjoitti:
No minä vain ihmettelen kun se keittiö on pikkuruinen keittokomero ja siinäkin lasten kerrossänky. 10 lasta on aika paljon ja se pienin on vauva vielä. Lattialla istuu tyttö alusvaatteissa ja tukka roikkuen. Jotkut hitsin juhlat ihan sivuseikka.
Kissa ainakin on lemmikkinä. Makailee sen tytön vieressä lattialla. No, yhden kissan ruokkiminen ei paljon maksa. Meillä menee 9e/kk.
Muuten aika järkky keittiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä ihmisiä, jotka maksavat kirkollisveroa, vaikkei sen vastineeksi saa nykyään enää mitään, vaan joutuu maksamaan vielä erikseen kaikista srk:n palveluista. Vielä vähemmän ymmärrän jutun naisen kaltaisia ihmisiä, jotka larppaavat köyhää. Oikeasti köyhällä ei olisi varaa olla hakematta srk:lta kaikkia mahdollisia avustuksia, eikä todellakaan tarjoutua ostamaan 300 e:n pukua jollekin vieraalle lapselle.
Kirkollisveron vastineeksi kirkko järjestää messun joka viikko vähintään kerran. Se on se ehdottomasti tärkein ja merkittävin palvelu, mitä kirkon tulee tuottaa. Kovin ovat tyhjiä kirkonpenkit silti, koska ihmiset eivät halua käyttää tätä ilmaista palvelua, jonka tuottamista varten kirkko on olemassa, ja josta he kirkollisverossaan maksavat.
Täällä Turun alueella on lisäksi joka päivälle vähintään yksi, useammalle päivälle montakin ilmaista srk-yhtymän tilaisuutta. Useimmiten on vähintään ilmaiset keksikahvitkin tarjolla.
Kyse ei siis ole siitä, että kirkko ei järjestä ilmaisia palveluita, sinä et vaan tahdo niitä käyttää.
Tämän lisäksi kaikki kirkolliset toimitukset ovat ilmaisia, saat vieläpä ilmaisen tilan (=kirkon) sitä varten.
Kirkko ylläpitää historiallisesti arvokkaita kirkkorakennuksia, minkä lisäksi se tekee merkittävässä määrin hyväntekeväisyyttä diakoniatyön kautta. Edelleen, kirkko tekee sitä, mitä varten se on olemassa, eli julistaa evankeliumia, mm. lähetystyön muodossa, sekä sisä- että ulkolähetyksen.
Edelleen, sinulla on täysi oikeus erota kirkosta jos et tahdo kirkollisveroa maksaa.
Edelleen: Sinulla on oikeus pitää (ilmeisesti seurakuntasi edustajana ) mielipiteesi siitä, että historiallisesti arvokkaiden kirkkohopeiden kiillottaminen on tärkeämpää, kuin panostaa kaikkien seurakuntalaisten lasten pääsyyn vaivatta kristillisen kasvatuksen piiriin, esim rippileirille ennen konfirmaatiota.
Tämä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei ollut mitään normaalia.
Osoitus jälleen siitä miten moni vähävarainen ei vaan hallitse rahankäyttöä. Myös kuvasta huomasi elämänhallinnan kokonaisuudessaan olevan todennäköisesti haastavaa.
Menot pitäisi osata suhteuttaa tuloihin. Itse olen hyvintoimeentuleva mutta oman pojan rippijuhliin ostettiin edullinen puku. Leipomiset tehtiin ihan itse, pitopalvelut ovat ryöstöhinnoissa. Vaikka rahaa on, kyllä se nyt vaan kannattaa miettiä miten paljon sitä on järkeä laittaa mihinkin..Samaa mieltä 45:n kanssa kaikesta, myös tuosta jutun kuvasta. Meillä kaikkiin rippi- ja yo-juhliin on leivottu itse, pakastinta hyödyntäen pystyi urakkaa jakamaan eikä tarvinnut tehdä kaikkea päivässä.
Vaikea uskoa, ettei pienikokoiselle 15-vuotiaalle löydy edullisempaa pukua.
Hyväntekeväisyys on tosi hieno ja jalo asia, mutta jos itsellä on tiukkaa rahasta, ei kannata ostaa 300 euroa maksavia rippijuhlavaatteita jollekin ventovieraalle.
Miten 10 lapsen yksinhuoltaja, jonka lapset ovat vielä hyvin pieniä jaksaa ja ehtii leipoa juhliin tarjottavat? Aika työn sankari pitäisi olla ja Seiskan jutun mukaan äidillä on terveysongelmiakin.
Varmasti perheen pakastin ja jääkaappi on täynnä ihan arjen ruokatarvikkeita, eipä sinne varmaan edes mahtuisi varastoon etukäteen valmistetut tuotteet.
Lisäksi perheen keittiötilat on rajalliset, missä mitään mahtuisi tekemään. Näyttäisi olevan 2 kerrossänkyä keittiössäkin.
Hyvä on puskista 1-2 lapsen vanhemman huudella.
Ja äiti säästi pojan puvun etukäteen pikku hiljaa. Minusta se oli hienosti tehty.
Vierailija kirjoitti:
Juhlat pidetään viikko konfirmaation jälkeen? Eli vieraat ei edes pääse konfirmaatiotilaisuuteen???? Miksi siinä tapauksessa edes pitää juhlat? Harvemmin häitäkään pidetään niin, että vieraat ei tule vihkitapahtumaan.
Usein kirkossa on rajattu vierasmäärä per nuori, eli suurin osa vieraista ei kuitenkaan pääsisi osallistumaan. Jos on joku teemaripari (purjehdusripari tms.) niin konfirmaatio voi myös olla eri puolella maata eivätkä kaikkien matkusta sinne.
Hänestä oli 2022 lehtijuttu, sillä sai tuolloin tukia yli 5000 e kuussa. Toinen juttu on siitä, että joutuu nukkumaan rappusten alla, sillä tilaa ei ole. Tuttu näky lasten ja koiran kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15e/henkilö tarjoilut pitopalvelusta on kyllä todella edullista. Kannattaako edes itse tehdä? Mitähän tuohon kuuluu?
Niin minunkin mielestäni. Tuon verran olen suurinpiirtein itsekin maksanut 30 hengen kemuista pitopalveluille.
Yleensä tuolla hinnalla on saatu hyvin keitto (savulohi, riista), kaunis salaatti, sämpylät/leivät, leivänpäällyste (joku tuorejuusto, levite), täytekakku.
Itse olen ostanut juomat ja tehnyt itse tai ostanut muuta pientä tarjottavaa lisäksi.
Minusta summa ei ole suuri, koska todellakaan en halua raataa itseäni keittiössä puolikuolleeksi, en edes pidä ruuanlaitosta.
Kannattaa huomioida, että jutun perheessä on 11 henkeä jo itsestään eli vieraita tulee vain noin parikymmentä isovanhemmat mukaan lukien. Eli ei mistään isoista kemuista vaan ihan lähipiirin tapahtumasta on kyse.
Ja isovanhemmat maksavat lystin. Itsekin voisin näin toimia.
Pukuvuokraamosta ei löydy hyvin pieniä kokoja miesten pukuja. Ripille pääsevä poika voi olla vielä niin pieni.
Miksi valittaa, että juhlien pitäminen on kallista, jos tekee KAIKEN kalleimman kautta?
Pukua ei voi vuokrata? 300 euroa maksava puku ei ole ainoa vaihtoehto. Löysin ekalla googletuksella hyvännäköisiä pukuja satasella. > Säästyi 200 euroa.
Ei ole autoa? Taksilla leiripaikalle meno edestakaisin ei tulisi itselleni edes mieleen. Seurakunta vuorenvarmasti auttaisi kimppakyydin järjestäisessä. > Säästyi 100 euroa.
Kahvi ja mehu maksaa 40 euroa? Mitä ihmettä? Kahvipaketti maksaa korkeintaan kympin ja sillä kyllä kestitsee. Mehua voi tehdä itse mansikan karoista, sitruunasta, mistä vaan marjoista (niitä voi poimia luonnosta ilmaiseksi, aika pieni määrä riittää.) Voi myös ostaa mehutiivistettä, maksaa korkeintaan 5 euroa. > Säästyi 25 euroa.
Pitopalvelu maksaa 450 euroa? En ole itse koskaan käyttänyt pitopalvelua. Helppoa olisi vaikka ostaa pari paketillista sulhaspiirakoita ja laittaa munavoi yrteillä (yrtit voi myös kerätä luonnosta), maksaa n. 5 euroa. Salaatti, voileipäkakku tai keitto, maksaa 5 euroa. Pari kuivakakkua, maksaa saman verran ja voi tehdä koska vaan pakkaseen. Täytekakku, jos haluaa, maksaa edelleen 5 euroa, mutta sanotaan nyt vaikka 15, jos haluaa laittaa mansikoita tms. täytteeksi. Ostetaan vielä toisella viidellätoista eurolla keksejä. > Säästyi 400 euroa.
Mulla olisi nuo juhlat siis maksaneet 200 euroa. Tosin mulla ei olekaan 10 lasta, ja mulla on mies, ja mä käyn töissä. Enkä mä omista syklopentaania.
Elämä on vähän sellaista, millaiseksi se itse tekee. Mutta siis kannattaako tulla omista huonoista valinnoista valittamaan lehteen?
Sinun hinnoittelusi menee nyt osittain metsään tarjottavien osalta. Juhliin tulee 30 henkeä eikä minkäänlaista täytekakkua saa leivottua 5 eurolla noin suurelle porukalle tai sitten se on syömäkelvotonta. Samaten voileipäkakun kustannukset ovat suuremmat, 5 eurolla ei voileipäkakkua tehdä 30 hengelle. Tietysti, jos laittaa pelkkää leipää ja margariinia, niin silloin se onnistuu. Ei myöskään salaattia tai keittoa saa tuohon hintaan tehtyä, paitsi jos tekee salaatin nokkosista ja voikukanlehdistä.
Ja huvittavaa, täytekakun ja voileipäkakun saa tehtyä muka 5 eurolla kummatkin, mutta kekseihin sitten käytetään 15 euroa. Nimenomaan keksejä saa 5 eurolla jo 30 hengelle, mutta noita muita ei!
Itse tekeminen on kuitenkin paljon halvempaa kuin pitopalvelun käyttö, mutta jos haluaa laittaa kunnolliset ja herkulliset tarjottavat niin ei niitä viidellä eurolla/tarjottava tehdä. Joku tolkku kannattaa noissa jutuissa säilyttää eikä selittää ihan höpöhöpö juttuja.
Kokemusta on, olen itse leiponut/valmistanut kaikkiin omiin juhliin tarjottavat kastejuhlasta alkaen, joissain juhlissa on ollut jopa ruokatarjoilu noutopöydästä ja ihan kohtuullisina ovat kustannukset pysyneet eikä ole tarvinnut viitosen täytekakkua, nokkosia tai mansikankaroista tehtyä mehua tarjoilla. Väkeä on ollut useimmiten se 30, ja kaikki ovat saaneet vatsansa täyteen.
No minä vain ihmettelen kun se keittiö on pikkuruinen keittokomero ja siinäkin lasten kerrossänky. 10 lasta on aika paljon ja se pienin on vauva vielä. Lattialla istuu tyttö alusvaatteissa ja tukka roikkuen. Jotkut hitsin juhlat ihan sivuseikka.