HS: 10 lapsen yh käytti poikansa ripille pääsyyn yli 1 000 €
Amanda Varsell alkoi säästää poikansa ripille pääsyä varten jo vuosi sitten, kun hän tajusi, miten kalliiksi se tulee.
”Leiri, matkat, juhlapuku, tarjoilut”, Varsell luettelee kuluja.
Kangasalla asuva Varsell on kymmenen lapsen yksinhuoltaja, joten talous on tiukalla.
Pelkästään pojan juhlapuku maksoi yli 300 euroa. Se piti ostaa miesten vaatetusliikkeestä, sillä sopivaa pukua pienikokoiselle pojalle ei löytynyt marketeista tai käytettynä.
”Kirpputoreilta löytää tytöille helposti ihania juhlamekkoja, mutta pojille sopivan puvun löytäminen on vaikeaa”, Varsell sanoo.
Poika halusi itse pukeutua konfirmaatiopäivänä pukuun ja solmioon toisten nuorten tapaan.
”Nuorilla on kova tarve olla erottumatta joukosta.”
Kengissä säästettiin, kun poika käyttää vanhoja tennareitaan.
Itse rippikoulun kustannuksia ovat 150 euron leiri sekä taksikuljetukset leirikeskukseen ja takaisin. Kangasalan seurakunnan järjestämälle leirille ei ollut yhteiskuljetusta, eikä Varsellilla ole autoa. Taksit parinkymmenen kilometrin päähän maksoivat 110 euroa.
Tarjoilut 30 hengen rippijuhliin tulevat pitopalvelusta. Hinta: 450 euroa. Lisäksi tarjotaan kahvia ja mehua, joihin menee noin 40 euroa, Varsell kertoo.
Kommentit (276)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 lasta. 10. Lasta.
Ihanaa että suomalaisetkin haluaa suomeen lapsia.
Kansallisteko.
No iso osa näistä lapsista ei ollut suomalaiselle isälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun muuten katsoo tuota Helsingin Sanomien valokuvaa, niin missä ihmeen höskässä ne oikein asuvat? Siinähän on keittiössä kaikenlaista rojua ja keittiönkaapistojen jatkona näkyy kerrossänky. Tilat vaikuttavat todella ahtailta.
Ja räjähdysvaara, kun iso syklopentaanipurkki hellan vieressä. Aivan järkyttävää. Toivottavasti tämän jutun myötä joku huomauttaa siitä heille ennen kuin tapahtuu katastrofi.
Kiinnitin samaan huomiota. Olkaa yhteydessä ko. henkilöön tai toimittajaan, tuo on oikeasti vaarallinen juttu. Vrt. uutinen vähän aikaa sitten sattuneesta vaahtokarkin paisto-onnettomuudesta.
Vaikuttaa siltä, että henkilöllä on vaikeita elämänhallinnan ongelmia, toivottavasti hän ja lapsensa saavat tarvittavan avun. Ei ole oikea paikka revitellä lehtien sivuilla tällaisia.
Voi hyvänen aika, monella on kotonakin keittiössä, matkailuautossa tms kaasuhella, kaasulla toimiva jääkaappi ja lämmitin terassilla grillin kaasupullot jne.
Ei ne itsestään räjähtele. Pientä rajaa nyt.
Ei pitäisi kenelläkään olla kaasupulloa hellan vieressä, vaan sen alla tai mieluiten eri tilassa. Kaasupullot on paksua metallia. Tuosta laitteesta en tiedä, mikä sen tarkoitus on, mutta siinä on sulavia muovikomponentteja, enkä kyllä muutenkaan menisi vannomaan tuon kuoren kestävyyden puolesta. Ihan syyttä suotta siinä tuskin isolla lukee syklopentaani ja on liekki-varoituskuva.
Olet täysin 100% oikeassa. Viisainta säilyttää ja siirtää kyseinen aine turvallisempaan paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuvan perusteella lieden vieressä on syklopentaanin säilytysastia. Mihin hän tuota herkästi syttyvää ainetta tarvitsee? Toivottavasti tulkitsen jotain tässä väärin, muutoin on hyvin riskialtis tilanne.
Minä ihmettelin tuota astiaa myös. Googletinkin, mihin sitä voi tarvita. Vielä lieden vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei ollut mitään normaalia.
Osoitus jälleen siitä miten moni vähävarainen ei vaan hallitse rahankäyttöä. Myös kuvasta huomasi elämänhallinnan kokonaisuudessaan olevan todennäköisesti haastavaa.
Menot pitäisi osata suhteuttaa tuloihin. Itse olen hyvintoimeentuleva mutta oman pojan rippijuhliin ostettiin edullinen puku. Leipomiset tehtiin ihan itse, pitopalvelut ovat ryöstöhinnoissa. Vaikka rahaa on, kyllä se nyt vaan kannattaa miettiä miten paljon sitä on järkeä laittaa mihinkin..10 lapsen äidillähän on varmasti hyvin aikaa leipoa itse.
Kyllä, kun ei työssä käy. Ennen vanhaan tiedätkö 10 lapsen äidit hoiti karjan ja sen lisäksi leipoi kaiken sen leivän ja pullan sun muut, mitä huushollissa syötiin. Pyykki pestiin käsin jne. 10 lasta helmoissa.
Ihminen ehtii aivan ihmeesti kun laskee välillä kännykän kädestään.
Vierailija kirjoitti:
Amandalla on diagnosoitu muun muassa kaksisuuntainen mielialahäiriö, osteoporoosi sekä suolistosairaus, minkä vuoksi ravinto ja D-vitamiini eivät imeydy kunnolla elimistöön.
– Minulle etsitään parhaillaan sopivaa lääkitystä jokaiseen noista. D-vitamiinin saan toistaiseksi piikkinä. Olen elämäni aikana joutunut syömään sadoittain erilaisia lääkkeitä, mutta sopivaa on jostain syystä vaikea löytää.
Seiska.fi
Manilmassa on taidettu nuo lapsetkin pykätä.
Vierailija kirjoitti:
15e/henkilö tarjoilut pitopalvelusta on kyllä todella edullista. Kannattaako edes itse tehdä? Mitähän tuohon kuuluu?
Niin minunkin mielestäni. Tuon verran olen suurinpiirtein itsekin maksanut 30 hengen kemuista pitopalveluille.
Yleensä tuolla hinnalla on saatu hyvin keitto (savulohi, riista), kaunis salaatti, sämpylät/leivät, leivänpäällyste (joku tuorejuusto, levite), täytekakku.
Itse olen ostanut juomat ja tehnyt itse tai ostanut muuta pientä tarjottavaa lisäksi.
Minusta summa ei ole suuri, koska todellakaan en halua raataa itseäni keittiössä puolikuolleeksi, en edes pidä ruuanlaitosta.
Kannattaa huomioida, että jutun perheessä on 11 henkeä jo itsestään eli vieraita tulee vain noin parikymmentä isovanhemmat mukaan lukien. Eli ei mistään isoista kemuista vaan ihan lähipiirin tapahtumasta on kyse.
Ja isovanhemmat maksavat lystin. Itsekin voisin näin toimia.
Pukuvuokraamosta ei löydy hyvin pieniä kokoja miesten pukuja. Ripille pääsevä poika voi olla vielä niin pieni.
Toivottavasti hän ei keksi kokeilla liekitettyjä ruokia.
10 lapsen yksinhuoltaja. MIKSI? Tulee vaikutelma, että elämänhallinta ei ole oikein kunnossa.
Tulee kylmät väreet jo tuosta jutun kuvasta pelkästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on siis nähtävästi kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastava nainen, joka tekee jatkuvasti tiuhaan tahtiin lisää lapsia eikä kykene hallitsemaan omaa talouttaan. Suureelliset rippijuhlat ovat ehkä muotoutuneet jonkinlaisessa maniavaiheessa.
Hän on myös Kangasalan seurakunnan luottamushenkilöitä, joten todellakin täytyy ihmetellä, että eikö nyt mitenkään olisi voinut edes papin kanssa sopia, että poika pääsee kyydillä rippileirille ja saa osallistumismaksusta ne vähävaraisille perheille kuuluvat alennukset.
Onko rippijuhlat todella suureelliset, jos on 30 henkilöä? Joista lähes puolet on omaa perhettä.
Ei ole helppoa itse leipoa kun ympärillä on 10 muksua. Ja isoäitihän oli maksamassa pitopalvelun.
Ihan valmiit, kaupan tarjottavatkin olisi tulleet edullisemmaksi
. Vaikka pakastealtaasta jotain, lisäksi pullaa ja keksiä.
Ja täytyyhän hänen niille 10 lapselle tehdä ruokaakin! Ei se leipominen siitä eroa
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä ihmisiä, jotka maksavat kirkollisveroa, vaikkei sen vastineeksi saa nykyään enää mitään, vaan joutuu maksamaan vielä erikseen kaikista srk:n palveluista. Vielä vähemmän ymmärrän jutun naisen kaltaisia ihmisiä, jotka larppaavat köyhää. Oikeasti köyhällä ei olisi varaa olla hakematta srk:lta kaikkia mahdollisia avustuksia, eikä todellakaan tarjoutua ostamaan 300 e:n pukua jollekin vieraalle lapselle.
Kirkollisveron vastineeksi kirkko järjestää messun joka viikko vähintään kerran. Se on se ehdottomasti tärkein ja merkittävin palvelu, mitä kirkon tulee tuottaa. Kovin ovat tyhjiä kirkonpenkit silti, koska ihmiset eivät halua käyttää tätä ilmaista palvelua, jonka tuottamista varten kirkko on olemassa, ja josta he kirkollisverossaan maksavat.
Täällä Turun alueella on lisäksi joka päivälle vähintään yksi, useammalle päivälle montakin ilmaista srk-yhtymän tilaisuutta. Useimmiten on vähintään ilmaiset keksikahvitkin tarjolla.
Kyse ei siis ole siitä, että kirkko ei järjestä ilmaisia palveluita, sinä et vaan tahdo niitä käyttää.
Tämän lisäksi kaikki kirkolliset toimitukset ovat ilmaisia, saat vieläpä ilmaisen tilan (=kirkon) sitä varten.
Kirkko ylläpitää historiallisesti arvokkaita kirkkorakennuksia, minkä lisäksi se tekee merkittävässä määrin hyväntekeväisyyttä diakoniatyön kautta. Edelleen, kirkko tekee sitä, mitä varten se on olemassa, eli julistaa evankeliumia, mm. lähetystyön muodossa, sekä sisä- että ulkolähetyksen.
Edelleen, sinulla on täysi oikeus erota kirkosta jos et tahdo kirkollisveroa maksaa.
Oletti pojan saavan vierailta rahalahjoja tonnin verran?
Vaikka on köyhä, onko ihan pakko olla sen lisäksi vielä tyhmä? No, ehkä sai jonkun juttupalkkion tuosta korvaukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun muuten katsoo tuota Helsingin Sanomien valokuvaa, niin missä ihmeen höskässä ne oikein asuvat? Siinähän on keittiössä kaikenlaista rojua ja keittiönkaapistojen jatkona näkyy kerrossänky. Tilat vaikuttavat todella ahtailta.
Ja räjähdysvaara, kun iso syklopentaanipurkki hellan vieressä. Aivan järkyttävää. Toivottavasti tämän jutun myötä joku huomauttaa siitä heille ennen kuin tapahtuu katastrofi.
Kiinnitin samaan huomiota. Olkaa yhteydessä ko. henkilöön tai toimittajaan, tuo on oikeasti vaarallinen juttu. Vrt. uutinen vähän aikaa sitten sattuneesta vaahtokarkin paisto-onnettomuudesta.
Vaikuttaa siltä, että henkilöllä on vaikeita elämänhallinnan ongelmia, toivottavasti hän ja lapsensa saavat tarvittavan avun. Ei ole oikea paikka revitellä lehtien sivuilla tällaisia.
Voi hyvänen aika, monella on kotonakin keittiössä, matkailuautossa tms kaasuhella, kaasulla toimiva jääkaappi ja lämmitin terassilla grillin kaasupullot jne.
Kysymys olikin, mihin hän tarvitsee tuota cyklopentaania?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taksikyydit leirille 110 e.
Rippileirin maksuista voi saada myös vapautuksen seurakunnalta.Kirkollisveroja maksetaan jotta saadaan palveluita.
Rippikoulu onkin ilmainen, samoin konfirmaatio. Leirille jos tahtoo, nuori maksaa osan omasta ylöspidostaan. Rippileirin kustannus nuorelle ei millään tavalla vastaa sen oikeaa kustannusta.
Kirkollisveroja EI muuten makseta ensisijaisesti että saataisiin palveluita. Suurin osa rahasta menee kirkkorakennusten ylläpitoon (ja ne on pidettävä yllä, vaikkei niitä edes käytettäisi, terkkuja museovirastolle. Suomen laki ei myöskään salli sitä että vanha turhaksi käynyt kirkko muutettaisiin yökerhoksi, sellaisessa olen ulkomailla ollut), diakoniatyöhön, lähetystyöhön ja tietysti henkilökunnan palkkoihin.
Kirkko on olemassa julistaakseen evankeliumia, ja hoitaa tietysti myös asiaankuuluvat sakramentit. Mutta ei perustu millään tavalla sen enempää Raamattuun, teologiaan kuin traditioonkaan tuo ajatuksesi, että kirkollisveron vastineeksi pitäisi saada palveluita.
SILTI seurakunnan jäsen saa kaikki palvelut ilmaiseksi: joka viikko on vähintään yksi messu, mihin saat ilmaiseksi mennä, ja lukuisia seurakunnan tilaisuuksia, kaikenlaista lastenkerhoa ynnä muuta. Hautajaiset ei maksa, vihkiminen ei maksa, rippikoulu ja konfirmaatio eivät maksa, kastaminen ei maksa.
Kerropa, kuinka usein sinä palveluita kaipaava käyt esimerkiksi messussa? Siinähän sitä ilmaista palvelusta saisi, oikein jumalanpalvelusta. Se, että sinä et käytä palveluita hyväksesi, ei tarkoita, etteikö kirkko niitä sinulle ilmaiseksi tarjoaisi. Siellä saa vielä pullakahvitkin päälle, ainakin meidän seurakunnassa.
Pidin itsestään selvänä että Seurakuntalaisten lapset pääsevät halutessaan vaivatta rippileirille. Ilman että on kyytiraha + 150euroa kourassa.
Kirkko ei saa eriarvoistaa rikkaita ja köyhiä.
Kirkollisveron maksaja. Kohta entinen maksaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi kenelläkään olla kaasupulloa hellan vieressä, vaan sen alla tai mieluiten eri tilassa. Kaasupullot on paksua metallia. Tuosta laitteesta en tiedä, mikä sen tarkoitus on, mutta siinä on sulavia muovikomponentteja, enkä kyllä muutenkaan menisi vannomaan tuon kuoren kestävyyden puolesta. Ihan syyttä suotta siinä tuskin isolla lukee syklopentaani ja on liekki-varoituskuva.
Itse asiassa nykykaasupullot, siis sisätiloissa käytettävät, on yleensä komposiittia. Komposiittipullot eivät räjähdä. Ne voi olla sievästi hellan viereisessä kaapissa.
Eikä ne metallisetkaan kovin helpolla räjähdä, ammattimiehet kattohuopaa laittaessaan lämmittää välillä pulloa tohottimella, jos on niin kylmä ettei kaasu tahdo kulkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jatko meidän noin 40 hlö, se tulee äkkiä kun molempien vanhemmat, isovanhemmat ja sisarukset perheineen… niin siinä se olikin. Vois kait pienentää mut ketä jättää pois? Ei voi kun syyttää omia vanhempia kun ovat väsänneet liudan lapsia.. ja ne perustaneet perhettä. Äkkiä yhdestä perheestä tulee 5hlöä..
Jättäisin pois vanhempien sisarukset perheineen, jos on iso porukka. Rippijuhlaksi riittää ihan se, että kotona tarjotaan kahvit isovanhemmille ja kummeille. Jos kummit ei ole pariskunta, niin sitten siitä tulee muutama henkilö lisää, mutta siinä se.
Juttuhan on niin, että rippijuhlat ei ole sellainen tilaisuus, johon ihmiset erityisesti odottaisivat kutsua. Ylioppilasjuhlat on eri, samoin häät ja hautajaiset. Rippijuhlat on perinteisesti meidän suomalaisessa kulttuurissa olleet hyvin pieni ja vaatimaton kahvitarjoilu.
Voisko tässä olla kaupunkilaisten ja maalaisten ero? Onko kaupungissa pienet juhlat? Maalla kutsutaan kaikki? Sitten väliväki siltä väliltä.
Täällä kutsutaan jopa ystäviä rippijuhliin, rippilapsi kavereita, vanhemmat voi pyytää kavereita.Olen itse kotoisin pienestä paikasta maalta. En ole kuullutkaan isoista rippijuhlista.
Oho, kait se sitten on vaan paikkakuntakohtaista tai jotain. Täälläpäin väkeä lappaa rippijuhlissa sanoin kuin valmistujaisissa, melkein tyyliin avoimet ovet ja kakkua ja kahvia tarjolla koko päivän..
Meilläkin pidettiin lapsille isot juhlat, väkeä lappas enkä edes tiedä kuinka paljon. Mutta tonnia ei mennyt. Eikä pojalle pukua ostettu: mustat housut ja kauluspaita (kirkossa niillä on päällä se valkoinen kaapu, joten yleisö ei tiedä mitä sen alla on). Ruokana kalakeittoa, ruisleipää ja salaattia. Kahvin kanssa itse tehtyä täytekakkua ja konditoriasta ostettuja pikkuleipiä. Juhlissa piikomassa toisten lasten kaverit. Astiat luvan kanssa lainassa työpaikalta. Pirskeissä tärkeintä on, että kaikilla on hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä ihmisiä, jotka maksavat kirkollisveroa, vaikkei sen vastineeksi saa nykyään enää mitään, vaan joutuu maksamaan vielä erikseen kaikista srk:n palveluista. Vielä vähemmän ymmärrän jutun naisen kaltaisia ihmisiä, jotka larppaavat köyhää. Oikeasti köyhällä ei olisi varaa olla hakematta srk:lta kaikkia mahdollisia avustuksia, eikä todellakaan tarjoutua ostamaan 300 e:n pukua jollekin vieraalle lapselle.
Kirkollisveron vastineeksi kirkko järjestää messun joka viikko vähintään kerran. Se on se ehdottomasti tärkein ja merkittävin palvelu, mitä kirkon tulee tuottaa. Kovin ovat tyhjiä kirkonpenkit silti, koska ihmiset eivät halua käyttää tätä ilmaista palvelua, jonka tuottamista varten kirkko on olemassa, ja josta he kirkollisverossaan maksavat.
Täällä Turun alueella on lisäksi joka päivälle vähintään yksi, useammalle päivälle montakin ilmaista srk-yhtymän tilaisuutta. Useimmiten on vähintään ilmaiset keksikahvitkin tarjolla.
Kyse ei siis ole siitä, että kirkko ei järjestä ilmaisia palveluita, sinä et vaan tahdo niitä käyttää.
Tämän lisäksi kaikki kirkolliset toimitukset ovat ilmaisia, saat vieläpä ilmaisen tilan (=kirkon) sitä varten.
Kirkko ylläpitää historiallisesti arvokkaita kirkkorakennuksia, minkä lisäksi se tekee merkittävässä määrin hyväntekeväisyyttä diakoniatyön kautta. Edelleen, kirkko tekee sitä, mitä varten se on olemassa, eli julistaa evankeliumia, mm. lähetystyön muodossa, sekä sisä- että ulkolähetyksen.
Edelleen, sinulla on täysi oikeus erota kirkosta jos et tahdo kirkollisveroa maksaa.
Kirkolla on myös sekä täysi oikeus että VELVOLLISUUS edistää oikeudenmukaisuutta ja tasapuolisuutta. Käyttää viisaasti seurakuntalaisilta perimänsä kirkollisverot. Esimerkiksi lapsien kristilliseen kasvatukseen !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15e/henkilö tarjoilut pitopalvelusta on kyllä todella edullista. Kannattaako edes itse tehdä? Mitähän tuohon kuuluu?
Niin minunkin mielestäni. Tuon verran olen suurinpiirtein itsekin maksanut 30 hengen kemuista pitopalveluille.
Yleensä tuolla hinnalla on saatu hyvin keitto (savulohi, riista), kaunis salaatti, sämpylät/leivät, leivänpäällyste (joku tuorejuusto, levite), täytekakku.
Itse olen ostanut juomat ja tehnyt itse tai ostanut muuta pientä tarjottavaa lisäksi.
Minusta summa ei ole suuri, koska todellakaan en halua raataa itseäni keittiössä puolikuolleeksi, en edes pidä ruuanlaitosta.
Kannattaa huomioida, että jutun perheessä on 11 henkeä jo itsestään eli vieraita tulee vain noin parikymmentä isovanhemmat mukaan lukien. Eli ei mistään isoista kemuista vaan ihan lähipiirin tapahtumasta on kyse.
Ja isovanhemmat maksavat lystin. Itsekin voisin näin toimia.
Pukuvuokraamosta ei löydy hyvin pieniä kokoja miesten pukuja. Ripille pääsevä poika voi olla vielä niin pieni.
Miksi valittaa, että juhlien pitäminen on kallista, jos tekee KAIKEN kalleimman kautta?
Pukua ei voi vuokrata? 300 euroa maksava puku ei ole ainoa vaihtoehto. Löysin ekalla googletuksella hyvännäköisiä pukuja satasella. > Säästyi 200 euroa.
Ei ole autoa? Taksilla leiripaikalle meno edestakaisin ei tulisi itselleni edes mieleen. Seurakunta vuorenvarmasti auttaisi kimppakyydin järjestäisessä. > Säästyi 100 euroa.
Kahvi ja mehu maksaa 40 euroa? Mitä ihmettä? Kahvipaketti maksaa korkeintaan kympin ja sillä kyllä kestitsee. Mehua voi tehdä itse mansikan karoista, sitruunasta, mistä vaan marjoista (niitä voi poimia luonnosta ilmaiseksi, aika pieni määrä riittää.) Voi myös ostaa mehutiivistettä, maksaa korkeintaan 5 euroa. > Säästyi 25 euroa.
Pitopalvelu maksaa 450 euroa? En ole itse koskaan käyttänyt pitopalvelua. Helppoa olisi vaikka ostaa pari paketillista sulhaspiirakoita ja laittaa munavoi yrteillä (yrtit voi myös kerätä luonnosta), maksaa n. 5 euroa. Salaatti, voileipäkakku tai keitto, maksaa 5 euroa. Pari kuivakakkua, maksaa saman verran ja voi tehdä koska vaan pakkaseen. Täytekakku, jos haluaa, maksaa edelleen 5 euroa, mutta sanotaan nyt vaikka 15, jos haluaa laittaa mansikoita tms. täytteeksi. Ostetaan vielä toisella viidellätoista eurolla keksejä. > Säästyi 400 euroa.
Mulla olisi nuo juhlat siis maksaneet 200 euroa. Tosin mulla ei olekaan 10 lasta, ja mulla on mies, ja mä käyn töissä. Enkä mä omista syklopentaania.
Elämä on vähän sellaista, millaiseksi se itse tekee. Mutta siis kannattaako tulla omista huonoista valinnoista valittamaan lehteen?
Valintoja, valintoja.
Kiva kun äiti järjesti pojalleen juhlat. Mutten tajua mitä valittamista tuossa on? Voi myös olla menemättä ripille.
Varmaan pala täytekakkua.