Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä muistat kesästä 1978 ?

Vierailija
05.07.2026 |

Missä olit, mitä teit? Kuinka vanha olit?  :)

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 7-vuotias, koulu alkoi syksyllä. En muista kesästä kovin paljon.

Ekat PTSD:t (2 kpl) oli jo tuossa iässä hankittu, mutta siihen aikaan PTSD:tä ei vielä diagnosoitu. Ne oireilivat vielä tuohon aikaan liian aktiivisesti. Toinen on vieläkin olemassa.

Olit vähän etuajassa hankkiaksesi noita woke-diagnooseja.

Eikö yhtään hävetä??

Vierailija
62/73 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 17, pääsin tehtaaseen kuukaudeksi siivoamaan. Oli kamalia paikkoja, mutta sainpa palkkaa. Tungin katsomaan Kummisedän I ja II osat, vaikka ne oli K18.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 17, pääsin tehtaaseen kuukaudeksi siivoamaan. Oli kamalia paikkoja, mutta sainpa palkkaa. Tungin katsomaan Kummisedän I ja II osat, vaikka ne oli K18.

Aika surkea palkka jis sillä sai pari elokuvalippua...

Vierailija
64/73 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 12-vuotias, huoletonta kesälomaa, kavereiden kanssa urheiltiin kentällä ties mitä lajeja, välillä pyöräiltiin uimaan 4 km päähän, iho paloi, kaaduin pyörällä ja toinen puoli naamasta oli komeilla ruhjeilla, Martti Vainio voitti EM-kultaa Prahasta, "keksittiin" padelin kaltainen peli, tennismailat ja soft-tennispalloilla, oli kovia matseja.

Tenniskenttiä ei ollut, joten juoksuradalle viritettiin aitajuoksuaitoja verkoksi.

Vierailija
65/73 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Olin 6-vuotias. Tai jos muistankin, niin en tiedä, miltä vuodelta muisto on. Luultavasti oltiin tuokin kesä kesämökillä Suvisaaristossa. Ihania aikoja. 

Äitini oli vain siihen aikaan hirveä riivinrauta ja eronnut isästäni. Äidin vihaisuuden itseäni kohtaan tiedän silloinkin olleen, mutta oon varmaan siksi unohtanut loputkin sen tarkemmin. 

Vierailija
66/73 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 14-vuotias. Maatalon tyttö niin kesät kuluivat talon töissä. AIV tehtiin vielä silloin niin, että se siirrettiin kuljettimella säiliöön ja siellä levitettiin hangolla / talikolla ja sitten poljettiin ihan tallaamalla tiiviimmäksi.

Ruokin lehmiä myös apuna ja tein rakennustalkooporukalle ruokaa. Osasin valmistaa perusruuat varmaan jo kymmenvuotiaana

Viikonloppuisin uitiin ja kalastettiin, iltaisin luin scifi-juttuja ja dekkareita

Vierailija
67/73 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 18v, ammattikoulun ekaluokalla, sain esikoisen helmikuussa ja menin naimisiin heinäkuussa. Olin rakastunut.  💖

Vierailija
68/73 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsin silloin eläkkeelle.

😂. N55

Vierailija
69/73 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin takaisin Suomeen Yhdysvaltojen vaihto-oppilasvuoden jälkeen kesäkuun lopussa. Jenkkiajokortti taskussa, ajelin autoa, eivätkä poliisit koskaan tulleet katsoneeksi syntymäaikaa, vaikka 18-vuotispäivä oli vasta syyskuussa.

Saturday Night Fever oli tosiaankin kova. Suomesssa kuunneltiin jotain kummallista rockabillyä, josta Amerikoissa ei kukaan ollut kuullutkaan. Jenkeissä bileissä soivat Boston,  Eagles ja Fleetwood Mac.

Ensimmäinen Star Wars oli vielä maakuntakierroksella elokuvissa. 

Voitin pari junioritenniskisaa, kun oli tullut pelattua aika paljon rapakon takana. 

Siihenastisen elämäni hienoin kesä. Sen jälkeen kesät kuluivatkin sitten töissä.

Vierailija
70/73 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin teini. Elokuussa 1978 oli Kuubassa valtava kommunistinen nuorisofestivaali johon Kekkosslovakian Suomesta osallistui innolla muitakin, mm kokoomusnuorten edustajia. Yksi tuttu nuori pääsi mukaan, kadehdin silmittömästi. 

Rommia, sikareita ja senoritoja. Minä olisin mennyt viivana, vaikka en kommunisti olekaan. Olin kuitenkin intissä.

Vierailija
71/73 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 12- vuotias. Muistan paljonkin tuosta kesästä, teini-iän kynnys oli jännää aikaa. Kuuntelin Abbaa, Bee Geesiä, Boney M.:ää, sekä monia muita sen ajan suosikkeja. En päässyt katsomaan Saturday Night Fever- elokuvaa, koska vanhempani eivät antaneet lupaa. 
Kavereiden kanssa oltiin paljon ulkona, ja pyöräiltiin milloin missäkin. 
Sinä kesänä nuoret olivat esimerkiksi fiftareita tai discohileitä.  Oli muitakin ryhmiä, joita en muista enää. 
Televisiosta katsottiin Levyraatia ja sinä kesänä näytettiin telkkarissa myös Angelika-sarjaa. Lauantaitanssit katsottiin myös joka viikko. 
Se kesä ei ollut erityisen lämmin, mutta sattui siihenkin heinäkuussa muutaman viikon lämmin ja jopa helteinen jakso. Makumuistoista muistan Oululaisen jälkiuunileivän, se oli kovaa sitkeää, mutta tosi hyvää. 

1978 oli mielestäni viimeinen varsinainen 70-lukulainen vuosi. Jo seuraavana vuonna moni asia oli muuttunut, ilmassa oli jo vahvasti 80-lukua. Kotimaiset bändit alkoivat heräillä, eikä lähes kaikki suomeksi laulettu musiikki ollut enää käännösmusaa.

Muistat väärin, Angelica tuli paljon myöhemmin, olisiko ollut vuonna 1982.

Mä mietin samaa....

Angelika -elokuvien Tv-esityshistoria Suomessa:

Ensimmäinen esityskerta (1978): Elokuvasarjan Suomen tv-ensi-ilta oli kesällä 1978 MTV1-kanavalla.

Ensimmäinen uusintakierros (1986): Elokuvat esitettiin uusintana MTV1-kanavalla kesällä 1986.

Viimeisimmät tv-esitykset (1995): Elokuvasarjaa näytettiin Yle TV1 -kanavalla myöhäis- ja yönäytöksinä syksyllä 1995

Minä muistan lapsena katsoneeni Angelika-elokuvan, jossa oli pelottava/inhottava kohtaus, jossa Angelika suljettiin laivassa johonkin koppiin, jossa oli rottia.

Jakso oli luultavasti Angelika ja merirosvo (1967).

https://vintti.yle.fi/yle.fi/muistikuvaputki/muistikuvaputki/rouvaruutu…

Vierailija
72/73 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pari kk vanha, ei muistikuvia

Vierailija
73/73 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytin 16 vuotta. Kavereiden kanssa kylän Essolla illat istuttiin ja soitettiin Jukeboxilla levyjä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan