Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä muistat kesästä 1978 ?

Vierailija
05.07.2026 |

Missä olit, mitä teit? Kuinka vanha olit?  :)

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inttivuosi päättyi, tanssitin ensirakkauttani kurssijuhlissa Haminassa, minkä jälkeen tiemme erkanivat. Aloitin syksyllä opinnot, muutin teekkarikylään ja sain uusia kavereita. Muistelen, että tämä taisi olla ensimmäisen punk-aallon aikaa, vaikka se ei minua kiinnostanut pätkän vertaa. Pelle Miljoona taisi lauleskella: ”Perkele, olen työtön!” Sain kuitenkin myöhemmin aina ne hommat, jotka minua kiinnostivat.

Vierailija
42/73 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vähän päälle 3,5 vuotias, en hirveästi muista niitä aikoja. Viimeinen kesä siinä asuinpaikassa jossa maailmaan tulin, syksyllä -78 muutettiin uuteen neukkukuutioon rivitalosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiersin maataloustyöläisenä pelloilla. Sain tienattua hyvät rahat opiskelua varten.

Vierailija
44/73 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 12- vuotias. Muistan paljonkin tuosta kesästä, teini-iän kynnys oli jännää aikaa. Kuuntelin Abbaa, Bee Geesiä, Boney M.:ää, sekä monia muita sen ajan suosikkeja. En päässyt katsomaan Saturday Night Fever- elokuvaa, koska vanhempani eivät antaneet lupaa. 
Kavereiden kanssa oltiin paljon ulkona, ja pyöräiltiin milloin missäkin. 
Sinä kesänä nuoret olivat esimerkiksi fiftareita tai discohileitä.  Oli muitakin ryhmiä, joita en muista enää. 
Televisiosta katsottiin Levyraatia ja sinä kesänä näytettiin telkkarissa myös Angelika-sarjaa. Lauantaitanssit katsottiin myös joka viikko. 
Se kesä ei ollut erityisen lämmin, mutta sattui siihenkin heinäkuussa muutaman viikon lämmin ja jopa helteinen jakso. Makumuistoista muistan Oululaisen jälkiuunileivän, se oli kovaa sitkeää, mutta tosi hyvää. 

1978 oli mielestäni viimeinen varsinainen 70-lukulainen vuosi. Jo seuraavana vuonna moni asia oli muuttunut, ilmassa oli jo vahvasti 80-lukua. Kotimaiset bändit alkoivat heräillä, eikä lähes kaikki suomeksi laulettu musiikki ollut enää käännösmusaa.

Muistat väärin, Angelica tuli paljon myöhemmin, olisiko ollut vuonna 1982.

Mä mietin samaa....

Angelika -elokuvien Tv-esityshistoria Suomessa:

Ensimmäinen esityskerta (1978): Elokuvasarjan Suomen tv-ensi-ilta oli kesällä 1978 MTV1-kanavalla.

Ensimmäinen uusintakierros (1986): Elokuvat esitettiin uusintana MTV1-kanavalla kesällä 1986.

Viimeisimmät tv-esitykset (1995): Elokuvasarjaa näytettiin Yle TV1 -kanavalla myöhäis- ja yönäytöksinä syksyllä 1995

Vierailija
45/73 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista siitä kesästä mitään, olen ollut 2-vuotias. Valokuvia on kyllä muistona niiltä kesäisiltä 2v. synttäreiltä.

Vierailija
46/73 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin Turussa ja sain kesätyöpaikan/osa-aikatyön. Ihanaa aikaa. 

Vierailija
47/73 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla edellä joku mainitsi Levyraadin, niin minäkin muistelisin, että Levyraati tuli kesällä 1978 sunnuntai-iltaisin klo 20 tai 21? ja sitä perheen kanssa katsottiin. Kotiin piti tulla kyliltä siihen mennessä, polkupyörällä tulin hiekkatietä pitkin kirkonkylältä. Olin 14-vuotias.

Vierailija
48/73 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesä oli lämmin, olin kesätöissä ja siellä tutustuin työkaveriini jonka kanssa ystävystyin. Mentiin Ruotsiin ja sieltä Tanskaan, ja takaisin Ruotsiin ja Suomeen. Oli hauskaa. Erityisen hauskaa oli se, ettei meillä ollut mitään passeja tai ajokortteja mukana. Kukaan ei niitä kysynytkään missään kun oltiin molemmat vaaleita nuoria naisia. Jälkeenpäin on kun sitä ajattelee niin melko uhkarohkeaa lähteä ilman henkkareita sohlaamaan. 

Vierailija
49/73 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oltiin perheen kanssa telttaretkellä pitkin Suomea ja Turun torilla näin elämäni ensimmäistä kertaa tummaihoisen, joka tuli kysymään isältäni kellonaikaa. Pelotti niin penteleesti. Olin tuolloin nelivuotias.

Ei saa antaa pelolle valtaa!

t. vihvassukka

Vierailija
50/73 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 12- vuotias. Muistan paljonkin tuosta kesästä, teini-iän kynnys oli jännää aikaa. Kuuntelin Abbaa, Bee Geesiä, Boney M.:ää, sekä monia muita sen ajan suosikkeja. En päässyt katsomaan Saturday Night Fever- elokuvaa, koska vanhempani eivät antaneet lupaa. 
Kavereiden kanssa oltiin paljon ulkona, ja pyöräiltiin milloin missäkin. 
Sinä kesänä nuoret olivat esimerkiksi fiftareita tai discohileitä.  Oli muitakin ryhmiä, joita en muista enää. 
Televisiosta katsottiin Levyraatia ja sinä kesänä näytettiin telkkarissa myös Angelika-sarjaa. Lauantaitanssit katsottiin myös joka viikko. 
Se kesä ei ollut erityisen lämmin, mutta sattui siihenkin heinäkuussa muutaman viikon lämmin ja jopa helteinen jakso. Makumuistoista muistan Oululaisen jälkiuunileivän, se oli kovaa sitkeää, mutta tosi hyvää. 

1978 oli mielestäni viimeinen varsinainen 70-lukulainen vuosi. Jo seuraavana vuonna moni asia oli muuttunut, ilmassa oli jo vahvasti 80-lukua. Kotimaiset bändit alkoivat heräillä, eikä lähes kaikki suomeksi laulettu musiikki ollut enää käännösmusaa.

Muistat väärin, Angelica tuli paljon myöhemmin, olisiko ollut vuonna 1982.

Tarkistin asian tekoälyltä, niin kyllä, Angelika-elokuvat lähetettiin ensi kertaa televisiossa kesällä 1978. Muistan myös nämä elokuvat ja Wimbledonin tennisottelut, joissa Björn Borg pelasi. -eri

Muuta älyä sinulla sitten ei varsinaisesti olekaan.

Oletko harkinnut lobotomiaa vakavasti??

Vierailija
51/73 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ylikersanttina miinalauvueessa, 23 vuotias.

Vierailija
52/73 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin teini. Elokuussa 1978 oli Kuubassa valtava kommunistinen nuorisofestivaali johon Kekkosslovakian Suomesta osallistui innolla muitakin, mm kokoomusnuorten edustajia. Yksi tuttu nuori pääsi mukaan, kadehdin silmittömästi. 

Vierailija
53/73 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 7-vuotias, koulu alkoi syksyllä. En muista kesästä kovin paljon.

Ekat PTSD:t (2 kpl) oli jo tuossa iässä hankittu, mutta siihen aikaan PTSD:tä ei vielä diagnosoitu. Ne oireilivat vielä tuohon aikaan liian aktiivisesti. Toinen on vieläkin olemassa.

Vierailija
54/73 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin rippikoulun rippileirillä. En etukäteen tuntenut siellä ketään. Samassa huoneessa kanssani nukkui toinenkin tyttö. Huoneessa oli käsienpesuallas mutta vessat ja suihkut olivat käytävän varrella ja kaikkien yhteiset.

Paikka oli järven rannalla ja kerran kävin soutamassa kahdestaan toisen leiriläisen kanssa. Uimassa en käynyt. Iltaisin oli itse tehtyä yhteistä viihdeohjelmaa, sisällä tai ulkona nuotiolla. Leirirakennuksessa oli pianokin, ja yksi leiriläisistä osasi soittaa hyvin.

Kun tulin kotiin, en ollut nukkunut kunnolla koko leiriaikaan, ja olin ihan väsynyt. Vanhemmilla oli kotona menossa remontti ja sain moitteita, kun olisin halunnut nukkua myöhään leiriltä tultuani.

Vierailija
55/73 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 9 vuotias, mutta tarkkaa mielikuvaa ei ole tapahtuiko joku tapahtuma 1978 vai vaihtoehtoisesti 1977 vai 1979.

Vierailija
56/73 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

TV:stä oli tullut sarja "Tsaarin kuriiri", jonka tunnussävel oli silloin suosittu. 

Jos muistan oikein niin Hectorilta oli laulu, jossa laulettiin "minä olen työtön ja sinä olet työtön mutta mehän ei ollakaan mittään". Tosin en ole varma enää, oliko se jo vuonna 1978.

Vierailija
57/73 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytin kesällä 12 vuotta. Muutettiin kerrostalosta omakotitaloon, jota vihasin. Menkat alkoi. Viimeinen "vapauden kesä", seuraavana kesänä menin jo kesätöihin mansikkapellolle.

Vierailija
58/73 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 4 v olen ollut. Myyrmäkeen ollaan sinä vuonna muutettu. Välähdyksiä, mutta en ole varma osuvatko vuoteen 1978.

Vierailija
59/73 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme taas kerran Ahvenanmaalla. Oli tylsää.

Vierailija
60/73 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä kamalasti muista mitään, sillä täytin 3 vuotta lokakuussa 1978. Jotain lyhyitä muistikuvia on, mutta ainakaan osa niistä ei sijoitu kesään vaan talveen ja kevääseen (lumien sulamisen aika). Enkä ole varma, ovatko vuodelta -78 vai -79, pitäisi kysyä äidiltä, minä vuonna muutimme toiselle paikkakunnalle..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi