Käytätkö rahastoon säästämiäsi rahoja joskus isompiin hankintoihin?
Käytätkö rahastoon säästämiäsi rahoja joskus isompiin hankintoihin tai arjen isompiin kuluihin esim. tiukemmassa tilanteessa? Millaisiin arjen kuluihin olet käyttänyt rahastosäästöjäsi?
Vai pidätkö rahastosäästöt käyttämättä ja kerrytät vain säästöä? Mikäli teet pitkällä aikavälillä yhden noston esim. alle 1000€, niin onko sillä lopulta niin suurta merkitystä rahaston kokonaissäästöön nähden, jos ja kun jatkat säästämistä edelleen?
Kommentit (41)
Nostin 25000 euroa kun autoni hajosi ja ostin uuden auton. Autoni korjauskulut oli ollut 5000 euroa 13 vuotta vanha auto. Myin vanhan auton ja ostin uuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 1000 euroa voi ottaa rahastosta vuodessa verotta.
Enemmän voi nostaa, koska vero maksetaan vain voitosta. Ei säästöjen nostamisesta mene veroa.
Väärin. Rahastojen myynnissä koskee koko nostosummaa!!
Rahastoista ei yleensä enää saa pääomaa pois se menee sen rahaston kuluihin ja upenee aikaa myöden. Rahatot ei ole pankkitilejä sitä pääomaa ei ainakaan kokonaan saa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Nostin 25000 euroa kun autoni hajosi ja ostin uuden auton. Autoni korjauskulut oli ollut 5000 euroa 13 vuotta vanha auto. Myin vanhan auton ja ostin uuden.
Höpölöpö
Rahastoista saa sen rahan senhetkisen arvon mukaan, voi olla nolla. Ihan niinkuin osakkeissa.
Olen käyttänyt, mutta ei se mikään tonni ollut vaan 12000. Tarvittavat tonnin ostokset hoituu jemmatililtä tai visalla (ja maksan palkkapäivänä luoton nollille ennen korkoja).
Pidin pari vuotta sapattia töistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän voi nostaa, koska vero maksetaan vain voitosta. Ei säästöjen nostamisesta mene veroa.
Miksi valehtelet?
(Poikkeuksena voi olla jokin eläkesäästötili, jossa rahoja säästäessä on saanut verovähennyksiä. Niissä verotuskäytäntö nostettaessa on erilainen kuin normaaleissa rahastosijoituksissa.)
En koske sijoituksiin. Niitä ei ole paljoa, mutta ne on täysin ylimääräistä rahaa. Tähtään siihen etten itse käytä niitä koskaan vaan ne jää lapselleni.
Säästötili on se, mistä välillä lainaan itselleni :) Säästötilin nimi on sinänsä väärä. Se on sellainen tili, mihin laitan sivuun rahaa esim. matkoja tai muuta isompaa hankintaa varten.
Olen nostanut kerran, kun asuntoon tuli sadan tonnin remontti, josta minun osuuteni oli puolet. Osittain olin kyllä varautunut remonttiin muutaman kuukauden aikana palkasta kerätyllä normaalia suuremmalla käteiskassalla, mutta osan nostin rahastoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi valehtelet?
(Poikkeuksena voi olla jokin eläkesäästötili, jossa rahoja säästäessä on saanut verovähennyksiä. Niissä verotuskäytäntö nostettaessa on erilainen kuin normaaleissa rahastosijoituksissa.)
Olet osittain oikeassa, mutta silti väärässä. Täysin verottomasti voi myydä rahasto-osuuksia kun kaikki myynnit, ei pelkästään voitto, on alle 1000€ vuoden aikana. Jos myynnit ovat 1000,01€ tai enemmän koko Voittosummasta maksetaan veroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Vero maksetaan vain voitosta. Mutta jos voitto on kovin iso (sijoituksen arvo on kasvanut yli 2,5-kertaiseksi), voi todellisen hankintahinnan sijaan käyttää hankintameno-olettamaa, joka on yli 10 vuotta sitten hankituilla sijoituksilla 40 % koko nostosummasta. Eli näin veroa ei makseta oikeasta voitosta, vaan pienemmästä laskennallisesta voitosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Vero maksetaan vain voitosta. Mutta jos voitto on kovin iso (sijoituksen arvo on kasvanut yli 2,5-kertaiseksi), voi todellisen hankintahinnan sijaan käyttää hankintameno-olettamaa, joka on yli 10 vuotta sitten hankituilla sijoituksilla 40 % koko nostosummasta. Eli näin veroa ei makseta oikeasta voitosta, vaan pienemmästä laskennallisesta voitosta.
Mutta vain alle 1000€ voi nostaa ulos verottomana. Jos nostat 1000,01€ vuoden aikana maksat veroa koko voittosummassa.
Ja toki käänteisesti, jos myyt tappiolla, mutta alle 1000€ vuoden aikana, et voi tappiota vähentää veroksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno sisältö teillä elämään.
Oon kuunnellu sitä ruikutusta niin monta kymmentä kertaa exitus-vuorossa, että nykyään tulee vahingoniloinen olo, kun alkaa se "oisinpa ollu enemmän lasten ja rakkaiden kanssa yhyy yhyy".
Yhelle sanoin kerran että "onhan sulla rahaa",
ei lohduttanu sitä lähtijää.
Hyvä että on massi mielessä.
Miten ylimääräisten rahojen sijoittaminen vähentää lapsiin ja läheisiin käytettyä aikaa?
Jatka vaan sitä rahan keräämistä. Niinku sanoin jo, se ruikutus alkaa vasta saattohoidon lopulla, kuten tossa seisoo.
Hurry, there's money to be made & life's short, baby.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Rahasto-osuuksien myynnistä (lunastuksesta) menee veroa, jos myynti on tuottanut voittoa. Sotket nyt mahdollisesti rahastoihin sidottuun eläkesäästösopimukseen. Vanhassa mallissa sen maksut sai vähentää verotuksessa, jolloin koko lunastussumma oli verotettavaa pääomatuloa.
Vierailija kirjoitti:
Olen nostanut kerran, kun asuntoon tuli sadan tonnin remontti, josta minun osuuteni oli puolet. Osittain olin kyllä varautunut remonttiin muutaman kuukauden aikana palkasta kerätyllä normaalia suuremmalla käteiskassalla, mutta osan nostin rahastoista.
Muutama kk palkasta sivuun ja hoituu 50000 remppa, cool ;)
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä koskaan käyttänyt niitä. En myöskään kuukausisäästä, vaan sijoitan ex-tempore rahastoihin kun tilillä on liikaa rahaa.
Mitä väliä sillä sitten on, ovatko rahat tilillä vai rahastoissa, jos niitä ei koskaan käytetä?
Toistaiseksi olen pitänyt sijoitukset koskemattomina, mutta säästötilillä olevia rahojani olen käyttänyt. Ja nyt siis jo kohta 11 kk, kun olen elänyt 0€ kuukausituloilla. Eli säästöilläni olen tässä elänyt. Ensi kuussa alkaa tulla eläkettä ja siitä menee nyt sitten hieman alle puolet taas takaisin säästötilille JA sijoituksiin.
Kyllä. Niiden takiahan säästän. Turha sitä rahaa on makuuttaa sijoituksissa vaan käyttää silloin kun on tarve. Kuolo voi korjata milloin tahansa ja silloin ei suuri osakesalkku lämmitä mieltä.