Käytätkö rahastoon säästämiäsi rahoja joskus isompiin hankintoihin?
Käytätkö rahastoon säästämiäsi rahoja joskus isompiin hankintoihin tai arjen isompiin kuluihin esim. tiukemmassa tilanteessa? Millaisiin arjen kuluihin olet käyttänyt rahastosäästöjäsi?
Vai pidätkö rahastosäästöt käyttämättä ja kerrytät vain säästöä? Mikäli teet pitkällä aikavälillä yhden noston esim. alle 1000€, niin onko sillä lopulta niin suurta merkitystä rahaston kokonaissäästöön nähden, jos ja kun jatkat säästämistä edelleen?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 1000 euroa voi ottaa rahastosta vuodessa verotta.
Enemmän voi nostaa, koska vero maksetaan vain voitosta. Ei säästöjen nostamisesta mene veroa.
Väärin. Rahastojen myynnissä koskee koko nostosummaa!!
Väärin. Rahasto-osuuksien myynnistä (lunastuksesta) menee veroa, jos myynti on tuottanut voittoa. Sotket nyt mahdollisesti rahastoihin sidottuun eläkesäästösopimukseen. Vanhassa mallissa sen maksut sai vähentää verotuksessa, jolloin koko lunastussumma oli verotettavaa pääomatuloa.
No Voi mämmi, onko tässä nyt tahallista väärinymmärrystä vai mitäettä. Monta kertaa myöhemmissä kommenteissa tätä koittanut selventää ja tarkentaa, Mutta mun kommentti koski tätä:
Enemmän voi nostaa, koska vero maksetaan vain voitosta. Ei säästöjen nostamisesta mene veroa.
Et voi nostaa/myydä kuin alle 1000€/vuosi verottomasti, ihan sama kuinka paljon myynnistä on voittoa (tai tappiota).
En tiedä, onko sinulla väärä käsitys vai sanotko vain asian niin epäselvästi, että muut ymmärtävät väärin, mitä tarkoitat. Jos on esimerkiksi sijoittanut rahastoon 20 000 euroa ja rahaston arvo on nyt 25 000 euroa, niin koko 25 000 euroa kerralla nostaessa veroa maksetaan vain voitosta eli tässä tapauksessa 5000 eurosta. Vero on tästä 30 % eli yhteensä 1500 euroa. Sinun kirjoituksestasi (ja erityisesti tuosta "Rahastojen myynnissä koskee koko nostosummaa!") saa sen käsityksen, että 30 % vero maksettaisiin koko 25 000 eurosta.
Ohis
En koskaan. Hankintoja varten pidän 30 k€ korkotilillä, josta voi siirtää käyttötilille ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Rahasto-osuuksien myynnistä (lunastuksesta) menee veroa, jos myynti on tuottanut voittoa. Sotket nyt mahdollisesti rahastoihin sidottuun eläkesäästösopimukseen. Vanhassa mallissa sen maksut sai vähentää verotuksessa, jolloin koko lunastussumma oli verotettavaa pääomatuloa.
No Voi mämmi, onko tässä nyt tahallista väärinymmärrystä vai mitäettä. Monta kertaa myöhemmissä kommenteissa tätä koittanut selventää ja tarkentaa, Mutta mun kommentti koski tätä:
Et voi nostaa/myydä kuin alle 1000€/vuosi verottomasti, ihan sama kuinka paljon myynnistä on voittoa (tai tappiota).
Älä vaan neuvo ketään. Omista rahoista ei makseta veroa. Vaan voitoista ja osingoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas sentään. Onneksi et ole laskemassa veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi jestas sentään. Osaan laskea veroni kyllä. Monta kertaa tämän hieman epäselvän ilmauksen olen korjannut ja selventänyt.
Mun kommentti koski tätä: Enemmän voi nostaa, koska vero maksetaan vain voitosta. Ei säästöjen nostamisesta mene veroa.
Tästä puolestaan saa käsityksen että voi myydä enemmällä kuin 1000€:lla/vuosi.ä Mikä ei pidä paikkaansa ja miksi kukaan ei tähän samalla tavalla tartu ja Vtuile kun mun kommenttiin? Pitäkää tunkkinne ja myykää vaikka koko rahastonne tyhjäksi
Verottomasti voi myydä alle 1000€/vuosi ilman veroseuraamuksia. Ja tällöin Yli 1000€ myynnistä maksetaan veroa saadusta voitosta, ei tietenkään koko myyntisummasta.
1000€ koskee siis koko myyntiä ei 1000€ voittoa.
Kesämökki ja eläkkeelle aikaisemminkin kuin löhes 70veenä
Lopetan työt 60-vuotiaana. Vielä neljä vuotta töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no ei todellakaa. koske! mitä järkeä olisi laittaa 10000 euroa säästöön ja nostaa seuraavana päivänä se 7000 eurona takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno sisältö teillä elämään.
Oon kuunnellu sitä ruikutusta niin monta kymmentä kertaa exitus-vuorossa, että nykyään tulee vahingoniloinen olo, kun alkaa se "oisinpa ollu enemmän lasten ja rakkaiden kanssa yhyy yhyy".
Yhelle sanoin kerran että "onhan sulla rahaa",
ei lohduttanu sitä lähtijää.
Hyvä että on massi mielessä.
Miten ylimääräisten rahojen sijoittaminen vähentää lapsiin ja läheisiin käytettyä aikaa?
Jatka vaan sitä rahan keräämistä. Niinku sanoin jo, se ruikutus alkaa vasta saattohoidon lopulla, kuten tossa seisoo.
Hurry, there's money to be made & life's short, baby.
Minun ei tarvitse katua, että olisin käyttänyt liian vähän aikaa lapsiin ja rakkaisiin. Niillä säästöillä olen järjestänyt meille yhteistä laatuaikaa. Toivottavasti lapsille jää vielä perintöäkin, sekin ilahduttaa ajatuksenakin minua jo nyt. Se on myös varmaa, että minun ei tarvitse katua "olisinpa käyttänyt enemmän rahaa ulkonäkööni ja alkoholiin".
Joo. Mulla on erikseen kaksi rahastoa eläkeikää varten, niihin en koske. Mutta säästän esim. autoa ja remontteja varten rahastoihin, joten niitä tietysti käytän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi jestas sentään. Osaan laskea veroni kyllä. Monta kertaa tämän hieman epäselvän ilmauksen olen korjannut ja selventänyt.
Mun kommentti koski tätä: Enemmän voi nostaa, koska vero maksetaan vain voitosta. Ei säästöjen nostamisesta mene veroa.
Tästä puolestaan saa käsityksen että voi myydä enemmällä kuin 1000€:lla/vuosi.ä Mikä ei pidä paikkaansa ja miksi kukaan ei tähän samalla tavalla tartu ja Vtuile kun mun kommenttiin? Pitäkää tunkkinne ja myykää vaikka koko rahastonne tyhjäksi
Verottomasti voi myydä alle 1000€/vuosi ilman veroseuraamuksia. Ja tällöin Yli 1000€ myynnistä maksetaan veroa saadusta voitosta, ei tietenkään koko myyntisummasta.
1000€ koskee siis koko myyntiä ei 1000€ voittoa.
Lainaamaasi kommenttiin ei puututtu siksi, että me muut ymmärsivät sen tarkoittavan sitä, että jos myy 1000 euroa maksaneen sijoituksen 1800 eurolla, niin maksaa veroa 800 eurosta. Tämä on ihan oikein.
Sen sijaan sinun kommenttisi me muut ymmärsimme niin, että väitit 30 % veroa menevän koko 1800 eurosta. Ilmeisesti et sitten tarkoittanut tätä, mutta niin me muut kommenttisi ymmärsimme ilman mitään tahallista väärinymmärrystarkoitusta.
En säästä rahastoihin, koska suoraan osakkeisiinkin voi sijoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Siitä VOITOSTA menee vero jos yli 1000 eurolla vuodessa on myynti. Jos alle tonnin nostat niin siitä ei mee veroa vaikka voitto-osuus olisi 99%.
Vierailija kirjoitti:
Rahastoista ei yleensä enää saa pääomaa pois se menee sen rahaston kuluihin ja upenee aikaa myöden. Rahatot ei ole pankkitilejä sitä pääomaa ei ainakaan kokonaan saa takaisin.
😁
terveisin, sain säälivitosen matikasta?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Niiden takiahan säästän. Turha sitä rahaa on makuuttaa sijoituksissa vaan käyttää silloin kun on tarve. Kuolo voi korjata milloin tahansa ja silloin ei suuri osakesalkku lämmitä mieltä.
Sinulla on aivan väärät "sijoitukset" jos ne makaa siellä.
Minulla sijoitukset EIVÄT MAKAA vaan tuottavat verojen jälkeen vuodessa 5 numeroisen summan ihan rahaa tileille. Eli kuukausitasolla 4 numeroisen summan.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko olevasi niin hyvä sijoittaja, että voitat pörssissä indeksit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko olevasi niin hyvä sijoittaja, että voitat pörssissä indeksit?
tilastoista: 90% ammattisijoittajista häviää indekseille pitkässä juoksussa.
Vierailija kirjoitti:
En, miksi tuhlata.
Aiot säästää ihan loppuun saakka? Onko perijöitä vai valtiolleko lahjoitat?