Kertokaa, miksi jotkut ihmiset törmää joka työpaikassa ongelmiin ihmisten kanssa?
Onko niin, että Suomessa jokaisella työpaikalla on vähän tavalla tai toisella toksinen ilmapiiri ihmisten välillä vai miten selittäisitte sen, että tietty henkilö törmää aina epämiellyttäviin tilanteisiin muiden kanssa ja jopa vaihtaa alaa näiden asioiden takia? Ei ehkä kyse mistään vakavista jutuista, vaan ei vaan synkkaa muiden kanssa ja usein paha mieli kollegoiden takia. Millaisten ihmisten olette itse huomanneet päätyvän konflikteihin muiden kanssa työpaikoilla?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tällainen ihminen, jostain syystä. Ei ole ongelmia jokaisen kanssa mutta aina jonkun kanssa. Ja ei, en haasta riitaa, en arvostele työkavereita, en pilkkanaura, en jätä töitä muille enkä laiskottele. Päinvastoin, keskityn töihin satasella, teen ahkerasti, reippaasti, pyrin auttamaan muita mutta AINA se osuu jonkun hermoon ja saan kyräilyä, vttuilua, suljetaan ulkopuolelle, puhutaan pahaa, pilkkanauretaan, juorutaan ja jopa huudetaan päin naamaa. En tiedä mitä voisin enää toisin tehdä että tulisin hyväksytyksi.
En ymmärrä mikä sen käytöksen aiheuttaja on.
Minulla on usein ongelmia työpaikoilla, on taas sellainen tilanne että tekisi mieli hakea jonnekin muualle töihin. Ajaudun hankaliin tilanteisiin, koska olen muuten tosi hiljainen mutta jos tunnen että minua kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, alan puolustaa itseäni hanakasti. En jotenkin voi tolle reaktiolle mitään. Sitten ihmiset pelästyy, että mikä mulle tuli. Mulla on myös ADHD.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan vastata tähän! Se on ADHD. Vaikkei olisi mitään ongelmaa kenenkään kanssa ja olisi itse nätti ja nöyrä ja ahkera, niin meissä ADHD-ihmisissä on joku sellainen ominaisuus, mikä saa narsistit ja psykopaatit sekoamaan.
Liittyykö sekoaminen adhd-ihmisten kanssa siis jotenkin siihen, kun ei heitä voikaan luokitella vain johonkin yhteen lokeroon, jolloin heitä on vaikeampi käsitellä ja tulkita?
Komppaan vahvasti näitä molempia
lausuntoja. Etenkin alempaa.
Lisäksi
jos naisena puolustaa seksuaalista koskemattomuuttaan ja kieltäytyy lähemmästä kontaktista - saattaa mieskollega äityä haastavaksi mustasukkaisuutensa ajamana; hän
ikäänkuin on jo ennalta mielessään reviirimerkinnyt tietyn naisen. Mies käyttäytyy sitten kuin kukkoileva kiukkupussi > kaikille naisen kanssa työkontekstissa jutusteleville maskuliineille - oli tämä toinen 'uhkaava maskuliini'
kollega tai asiakas, ei väliä; yhtä kaikki > hän on tunkeilija reviirillä. Käytös voi myös olla piiloaggressiivista; kuitenkin
yhtä ilmiselvää.
Tämäntyyppinen kiusallinen jännitetilanne
on minulla joskus yhteisössäni ollut.
Olen tavattoman mieltynyt etätyökonseptiin, jossa lähes kaikki valtapelit ja mustasukka/kateusdraamat kuihtuvat alkutekijöissään,
elleivät loista: täydellisellä poissaolollaan.
Tämä on se, mikä puolestaan
sallii minulle > haluamani stabiilin,
draamattoman ilmapiirin ja seesteisen työrauhan. x
Erinomaista iltaa Eelandiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tällainen ihminen, jostain syystä. Ei ole ongelmia jokaisen kanssa mutta aina jonkun kanssa. Ja ei, en haasta riitaa, en arvostele työkavereita, en pilkkanaura, en jätä töitä muille enkä laiskottele. Päinvastoin, keskityn töihin satasella, teen ahkerasti, reippaasti, pyrin auttamaan muita mutta AINA se osuu jonkun hermoon ja saan kyräilyä, vttuilua, suljetaan ulkopuolelle, puhutaan pahaa, pilkkanauretaan, juorutaan ja jopa huudetaan päin naamaa. En tiedä mitä voisin enää toisin tehdä että tulisin hyväksytyksi.
Varsinkin naisvaltaisilla aloilla rikkoo ryhmäkontrollia, jos on LIIAN reipas, ahkera jne. Nostat silloin itsesi muiden yläpuolelle. Tulee olla saman verran reipas ja ahkera, kun muutkin ovat. Lisäksi jos et arvostele muita, ärsyttää se muita naisia.
Ihan yhtä reippaasti suurin osa työkavereistakin teki töitä, omalla osastollani. Ja kuuntelin kyllä muiden haukkumista päivittäin mutta en itse aloittanut.
Vierailija kirjoitti:
Kateelliset vanhemmat naiset aiheuttaa aina ongelmia. Kummasti miesten ja nuorempien naisten kanssa tulee aina toimeen.
No tämä nyt on ihan puppua, en ainakaan omalla alallani tunnista tuollaista ilmiötä lainkaan.
Ja jos yhtä tyyppiä aina työpaikka toisensa jälkeen kohtaa vääryys, niin oisko syytä katsoa peiliin?
Yksi kollegani tuntuu olevan vähän väliä riidoissa muiden kanssa. Hän on äänekäs ja hallitseva persoona, joka haluaa päättää asioista yksin. Kyseinen henkilö töksäyttelee asioita harkitsematta ja suuttuessaan huutaa muille. Omasta mielestään hän varmaankin on vain suorapuheinen ja sosiaalinen.
Suoruustaipumuksestaan huolimatta hän usein jättää asiat sanomatta ja puhuu ihmisistä selän takana. Jos hän ei ole tyytyväinen muiden tekemisiin, hän tekee kyseisen työtehtävän itse, niskojaan nakellen ja marttyyrimaisesti huokaillen.
Hän tuntuu inhoavan erityisesti hiljaisempia ja arempia persoonia. Hän muistaa muiden virheet ja väärät sanavalinnat ikuisesti mutta itse on tottakai oikeutettu sekä virheisiin että asiattomiin töksäyttelyihin.
Arvatkaa mikä ammattiryhmä on kyseessä? 🥳
Vierailija kirjoitti:
Ja jos yhtä tyyppiä aina työpaikka toisensa jälkeen kohtaa vääryys, niin oisko syytä katsoa peiliin?
Jos on esimerkiksi ADHD, sillä ei saa työkyvyttömyyseläkettä, joten sietäkää ja kärsikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin naisvaltaisilla aloilla rikkoo ryhmäkontrollia, jos on LIIAN reipas, ahkera jne. Nostat silloin itsesi muiden yläpuolelle. Tulee olla saman verran reipas ja ahkera, kun muutkin ovat. Lisäksi jos et arvostele muita, ärsyttää se muita naisia.
Toisaalta ryhmäkontrollia rikkoo sekin, jos on liian hiljainen, asiakeskeinen ja eri asioista kiinnostunut kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kollegani tuntuu olevan vähän väliä riidoissa muiden kanssa. Hän on äänekäs ja hallitseva persoona, joka haluaa päättää asioista yksin. Kyseinen henkilö töksäyttelee asioita harkitsematta ja suuttuessaan huutaa muille. Omasta mielestään hän varmaankin on vain suorapuheinen ja sosiaalinen.
Suoruustaipumuksestaan huolimatta hän usein jättää asiat sanomatta ja puhuu ihmisistä selän takana. Jos hän ei ole tyytyväinen muiden tekemisiin, hän tekee kyseisen työtehtävän itse, niskojaan nakellen ja marttyyrimaisesti huokaillen.
Hän tuntuu inhoavan erityisesti hiljaisempia ja arempia persoonia. Hän muistaa muiden virheet ja väärät sanavalinnat ikuisesti mutta itse on tottakai oikeutettu sekä virheisiin että asiattomiin töksäyttelyihin.
Lähäri/sh?
Tällä sivustolla riesanani on ollut kôprofiili
sekä hlöt, jotka alkoivat signeerata kommenttejaan minuna esiintyen.
Olen kuitenkin suhtautunut heihin
lempeänarmollisesti ja maltillisesti. x
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan. Sen takia näitä asioita on hyvä kuulla jokaisesta näkökulmasta, että mikä kenenkin mielestä niitä konflikteja aiheuttaa. Sitten jokainen voi pohtia sitä omaa rooliansa tilanteissa ja mitä taitoja voisi ehkä opetella vastaisuuden varalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähäri/sh?
V*ttu joo. Mistä arvasit?
Tuollaiset häiriintyneet tapaukset hoitavat teidänkin omaisianne vanhusten tehostetussa palveluasumisessa ja muualla.
No ihmisillä on usein päässään sellainen arvohieratkia joka perustuu koulutukseen, asenaan, ulkonäköön, statukseen, autonmerkkiin ....Lisäksi muita stereotypioita:
Esimerkiksi hyvin usein moni luulee että lihavat ovat aina leppoisia tai tyttömäiset kivoja. Se törmäys voi tulla siinä ja jos ei asetu muottiin aan on oma itsensä hyvällä tavalla, se ei vaan käy.
Myös alueilla Suomessa arvostetaan tietynlaista kulttuuria. Esimerkiksi pohjanmaalla ei koskaan haukutaan itseä edes vitsillä, kuten savossa on tapana, ja taas savossa ei saa leuhkia kuten pohjanmaalla on tapana. Tampereella ja Turussa on hyvä itsetuntoista sakkia ja välillä töykeitäkin kommentteja jos astuu rajan yli. Eri aloilla on erilaisia näkemyksiä miten toiselle voi puhua. Ja ihmiset nyt kiinnittävät muutenkin erilaisiin asioihin huomiota eri tavoin.
En pitäisi ihmellisenä, jos vaikka poikkeaa massasta hyvällä mutta väärällä tavalla muiden mielestä, tai haastaa sosiaalisen hierarkian.
Sellaista lasten leikkiähän aikuisetkin harrastaa työpaikoilla, että kuka saa sanoa ja olla miten päin. Voi myös olla että sosiaalisissa taidoissa on hiottavaa tai ei keksi miten nopeasti voisi vastata ilkeään kommenttiin kuitenkin ns. ryhdistäytyen ja reippaana asiansa osaavana esittäytyen. Duunareilla ja kaulustyypeillä on kans ihan eri säännöt miten saa puhua ja olla.
Liian ystävällinen/kiltti ihminen, liian nätti verrattuna muihin.
Jos erottuu joukosta esim tehokkaampi työssä. Näin ainakin voi joutua silmätikuksi naisvaltaisilla tietyillä aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan. Sen takia näitä asioita on hyvä kuulla jokaisesta näkökulmasta, että mikä kenenkin mielestä niitä konflikteja aiheuttaa. Sitten jokainen voi pohtia sitä omaa rooliansa tilanteissa ja mitä taitoja voisi ehkä opetella vastaisuuden varalle.
Hehehe no ei sinänsä sitä täällä voi selvittää vai oletko joku kpää? Kysyä ventovieraasta asioita ja kysyä näkemyksiä. Haloo!
Vierailija kirjoitti:
Yleensähän se on se alempi johto, joka joutuu töikseen pitämään apinalauman ruodussa.
Jos se siitä ylempi seuraava johtaja on vässykkä, eikä uskalla potkia laiskureita, saikuttajia ja ilmapiirin myrkyttäjiä ulos, niin kyllä se voi olla aikamoista härdelliä.
Jos pitää työntekijöitä apinoina, niin apinat huomaavat sen hyvin nopeasti. Siitä voi seurata härdelliä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensähän se on se alempi johto, joka joutuu töikseen pitämään apinalauman ruodussa.
Jos se siitä ylempi seuraava johtaja on vässykkä, eikä uskalla potkia laiskureita, saikuttajia ja ilmapiirin myrkyttäjiä ulos, niin kyllä se voi olla aikamoista härdelliä.
Alempi johto voi olla myös kokematonta ja mielistelee akkalaumaa joka haukkuu surkeaa lähiesimiestä. Eli yrittää sillä päästä tasolleen että alkaa kiusata jotain toista tai vaikka antaa potkut mitä vaan. Akkalauma päättää mitrn toimitaan ja kuka on heikoin lenkki. Jos ei ketään saada syntipukiksi esimies on taas tikunnokassa joska hänestä ei vaan pidetä ja on osaamaton tunari tai egoisti.
Sellanen joka on pelissä työpaikalla tavoitteenaan voittaa. Ymmärtänyt sanan tiimipelaaja väärin.