Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ex-vuokralaisen äiti soittaa

02.07.2026 |

Pois muuttaneen vuokralaisen äiti soittaa kun vakuutta ei ole palautettu. Asunto todella likainen, keittiötason valaisin rikki, suihkun kiinnike rikki.

Sanoi vievänsä kuluttaja-asiamiehelle.

Välittäjän mukaan ei mene vuokralle, koska aaunto on niin likainen.

Mitäs tään kanssa tehdään?

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa kannattaa vuokrata vain jos luottotiedot ovat kunnossa. 

Ymmärsitköhän nyt väärin.

Ap. eli vuokranantaja on tässä kavaltanut/ varastanut vuokralaisen takuuvuokran.

Nämä tällaiset "vuokranantajat" ovat aika yleisiä. Keksimällä keksivät "vikoja", että takuuvuokraa ei tarvitsisi palauttaa.

Vierailija
82/101 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On näitä tavattu...20 -25 v joiden äiti hoitaa loppuasiat kun "lapsi" on lapsen tasolla.

Leikitään aikuista mutta ei kuitenkaan olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
83/101 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna kivi ajattelin, että jos tulee ongelmaa rahan kanssa, myyn sitten pois. Nyt hinnat laskee. Paskin sijoitusidea ikinä.

84/101 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos vuokralanen on elänyt siivottomasti, niin asunnosta aika varmasti löytyy myös tuholaisia, joten tarkista nekin. 

Onneksi ei löytynyt ötököitä.

Vierailija
85/101 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ottanut yhteyttä vuokralaisen ja antanut hänelle mahdollisuuden korjata siivous? Jos olet niin sen jälkeen vout ottaa siivousfirman tekemään siivouksen ja vähentää heidän laskunsa vakuudesta.

Mutta tosiaan ihan ensin on vuokralaiselle annettava mahdollisuus siivota uudelleen.

Ja koska vakuus on esim 2kk vuokra, ei se mene kokonaisuudessaan siivouskuluihin eli bout esim palauttaa vakuudesta nyt puolet ja siivouksen jälkeen sen, mitä jäi jäljelle.

On mielestään siivonnut.

2 kk vakuus, osa  menee siivoukseen ja osa korjauksiin. Palautettavaa tulee jonkun verran.

entä korvaus kun asuuntoa ei saa heti vuokrattua seuraavalle

Ei tuota voine entiseltä vuokralaiselta laskuttaa???

No ei. Noita on karhuttu vuokralaisilta yleensä vain silloin, kun ovat jättäneet jälkeensä täystuhon ja asunto on pitänyt rempata lattiasta kattoon. Silloin asunto on pidempään pois käytöstä ja kuluja haetaan muutenkin oikeuden kautta. Huono siivous ja pikkukorjaukset hoituvat parissa viikossa, ja jos asunto jää hetkeksi tyhjäksi, se on nieltävä vuokratappiona. 

Jos asunnonvuokrauksessa kaikki sujuisi aina mallikkaasti ja uudet vuokralaiset eikun läpsystä sisään, eihän bisneksessä mitään riskiä olisikaan.

Itse olen päättänyt lopettaa perintöasuntoni vuokrauksen juuri siksi, että aina, ihan aina, poismuuttavat vuokralaiset aiheuttavat työtä, harmia ja harmaita hiuksia. 

Eli huono tuotto.

Vierailija
86/101 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kyllä olla tosi pieni vuokra jos 2kk vakuus hupenee siivoukseen ja parin pikku vian korjaukseen. Anna vuokralaiselle mahdollisuus tehdä itse. Jos menee oikeuteen, voi tulla sulle itsellesi kalliiksi.

Jos vuokra on 800 e/kk, niin 1600 e saa aika nopeasti kulumaan pariin uuteen välioveen hajallepotkittujen tilalle, uusiin hanoihin rikottujen tilalle ja jääkaappin sekä tietty siivoukseen.

Mun mies tulee nauramaan sun vastaukselle. Jos ei ole ihan kädetön mies niin pikku kolhun ovessa saa helposti korjattua. Eikä aloittajan tapauksessa ollut edes näitä sun kertomia isoja vikoja 🤣

Kaikki korjaukset kannattaa teettää osaavilla ammattilaisilla, joilla on tarvittavat sertifikaatit, ei kenenkään "mamman miehellä". Tuntihinta pyörii 40-50€:ssa sisältäen alvin, päälle matkakulut, osien hakuun kulunut aika + kilometrit sekä tietysti tarvittavat osat. Pienikin korjaus maksaa helposti useita satoja euroja.

Ei he....i ei kai kukaan joka osaa itse tehdä käytä mitään ammattilaisia jotka just veloittaa ihan kaikesta isolla katteella. Todennäköisesti itse tehty on vielä paljon parempikin ellei ole ihan tumpelo, peukku keskellä kämmentä.

Vuokravakuudesta leikataan korjauslaskun perusteella summa. Jos itse "osaavana" teet homman, vaikka sinulla ei ole firmaa, miten perustelet laskusumman? Aivan.  Parempi teettää alvillisella firmalla, jolta saa tositteen kokonaiskuluista. Kuluhan menee vuokralaiselta, miksi ihmeessä itse henk koht vaivautuisin tekemään "halvalla"?!

Vierailija
87/101 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraajan kannattaa aina kuvata koko asunto, etenkin vikakohdat, ennen muuttoa ja muuton jälkeen. Nämä pikarikastumisen toivossa sijoitusasunnon ostaneet yrittää repiä kaiken vuokralaisen selkänahasta.

Iso firma luotettavampi.

Vierailija
88/101 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap. eli vuokranantaja on tässä kavaltanut/ varastanut vuokralaisen takuuvuokran.

Nämä tällaiset "vuokranantajat" ovat aika yleisiä. Keksimällä keksivät "vikoja", että takuuvuokraa ei tarvitsisi palauttaa.

Hankala keksiä vikoja, jos vuokralainen viitsii olla paikalla. Harva viitsii, maksavat mieluummin.

Vierailija
89/101 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ottanut yhteyttä vuokralaisen ja antanut hänelle mahdollisuuden korjata siivous? Jos olet niin sen jälkeen vout ottaa siivousfirman tekemään siivouksen ja vähentää heidän laskunsa vakuudesta.

Mutta tosiaan ihan ensin on vuokralaiselle annettava mahdollisuus siivota uudelleen.

Ja koska vakuus on esim 2kk vuokra, ei se mene kokonaisuudessaan siivouskuluihin eli bout esim palauttaa vakuudesta nyt puolet ja siivouksen jälkeen sen, mitä jäi jäljelle.

On mielestään siivonnut.

2 kk vakuus, osa  menee siivoukseen ja osa korjauksiin. Palautettavaa tulee jonkun verran.

entä korvaus kun asuuntoa ei saa heti vuokrattua seuraavalle

Ei tuota voine entiseltä vuokralaiselta laskuttaa???

No ei. Noita on karhuttu vuokralaisilta yleensä vain silloin, kun ovat jättäneet jälkeensä täystuhon ja asunto on pitänyt rempata lattiasta kattoon. Silloin asunto on pidempään pois käytöstä ja kuluja haetaan muutenkin oikeuden kautta. Huono siivous ja pikkukorjaukset hoituvat parissa viikossa, ja jos asunto jää hetkeksi tyhjäksi, se on nieltävä vuokratappiona. 

Jos asunnonvuokrauksessa kaikki sujuisi aina mallikkaasti ja uudet vuokralaiset eikun läpsystä sisään, eihän bisneksessä mitään riskiä olisikaan.

Itse olen päättänyt lopettaa perintöasuntoni vuokrauksen juuri siksi, että aina, ihan aina, poismuuttavat vuokralaiset aiheuttavat työtä, harmia ja harmaita hiuksia. 

Eli huono tuotto.

Ei, vaan harmitusta, pettymystä, mielipahaa, lisävaivaa.  Rahallisesti vaikea edes mitata noita. 

90/101 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit sanonut, siivoutat asunnon ja otat vakuutuksesta siivouksen maksun ja palauttat  loput. Et voi koko vakuutta ottaa itsellesi. 

Juu näin sanoin. Nyt kun vaan se äiti soittelee.

Et vi hoitaa tuota asiaa vuokralaise äidin kanssa ellei hänellä ole kirjallista valtuutusta siihen. Tai tottakai "voit", mutta muista sitten, että vuokralaisellasi voi tulla oikeus väittää myöhemmin ettei hän ole luvannut äitinsä hoitavan asiaa tai sinun hoitavan hänen asioitaan hänen äitinsä kanssa. Pyydä ensin se kirjallinen valtuutus, niin olet itse turvannut selustasi. 

Juu laitoin asiasta viestin ex-vuokralaiselle. Että äitinsä hoitelee asiaa, onko hän tietoinen ja onko ok.

Vierailija
91/101 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankala keksiä vikoja, jos vuokralainen viitsii olla paikalla. Harva viitsii, maksavat mieluummin.

Vakuuskin on todennäköisesti toimeentulotukena maksettu. Ei mene vuokralaisen omista rahoista.  Siksi eivät piittaa.

Vierailija
92/101 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokraajan kannattaa aina kuvata koko asunto, etenkin vikakohdat, ennen muuttoa ja muuton jälkeen. Nämä pikarikastumisen toivossa sijoitusasunnon ostaneet yrittää repiä kaiken vuokralaisen selkänahasta.

Iso firma luotettavampi.

Vuokralaisen kannattaa itse olla paikalla lopputarkastuksessa! Kuvat eivät todista yhtään mitään, jos vuokranantajalla on kolmannen osapuolen todistus sotkuista.

93/101 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vihtua? Miten olen varastanut vakuuden? En ole keksinyt mitään vikoja, asunto likainen - välittäjäkin sanonut näin, ettei mene vuokralle koska siivoton. 

Keittiössä kaikki kaapit/hyllyt/koneet piti pestä, ei riittänyt pyyhintä. Uuni, tiskikone, jääkaappi kaikki siivottoman näköisiä. Tiivisteet paskaiset, uunipellit en saanut puhtaaksi.

Vierailija
94/101 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kyllä olla tosi pieni vuokra jos 2kk vakuus hupenee siivoukseen ja parin pikku vian korjaukseen. Anna vuokralaiselle mahdollisuus tehdä itse. Jos menee oikeuteen, voi tulla sulle itsellesi kalliiksi.

Jos vuokra on 800 e/kk, niin 1600 e saa aika nopeasti kulumaan pariin uuteen välioveen hajallepotkittujen tilalle, uusiin hanoihin rikottujen tilalle ja jääkaappin sekä tietty siivoukseen.

Mun mies tulee nauramaan sun vastaukselle. Jos ei ole ihan kädetön mies niin pikku kolhun ovessa saa helposti korjattua. Eikä aloittajan tapauksessa ollut edes näitä sun kertomia isoja vikoja 🤣

Kaikki korjaukset kannattaa teettää osaavilla ammattilaisilla, joilla on tarvittavat sertifikaatit, ei kenenkään "mamman miehellä". Tuntihinta pyörii 40-50€:ssa sisältäen alvin, päälle matkakulut, osien hakuun kulunut aika + kilometrit sekä tietysti tarvittavat osat. Pienikin korjaus maksaa helposti useita satoja euroja.

Ei he....i ei kai kukaan joka osaa itse tehdä käytä mitään ammattilaisia jotka just veloittaa ihan kaikesta isolla katteella. Todennäköisesti itse tehty on vielä paljon parempikin ellei ole ihan tumpelo, peukku keskellä kämmentä.

Koska vuokralainen on maksajana, niin tietenkin käytetään ammattilaista, jolta saa laskun. 

Vierailija
95/101 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni vuokranantaja kavaltaa nykyään vuokravakuuden. Tässäkin olisi pitänyt heti ilmoittaa poismuuton jälkeen, että siisteystaso ei riitä ja se peritään takuuvuokrasta, ellei vuokralainen siivoa paremmin. 

Olet toivottavasti tietoinen tulevasta lakimuutoksesta, jonka myötä takuuvuokra tulee palauttaa 14 vuorokaudessa, tai sinulle tulee siitä viivästyskorkoa lisäksi maksettavaksi. Kannattaa hoitaa asiat kunnolla eikä jäädä lilluttelemaan. Dokumentoitu kirjallinen viesti vuokralaiselle siivouksen riittämättömyydestä olisi tässä ollut se oikea tapa.

96/101 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakuuskin on todennäköisesti toimeentulotukena maksettu. Ei mene vuokralaisen omista rahoista.  Siksi eivät piittaa.

Tämä maksoi itse vakuuden. 

Laittoi viestin, että osti asunnon ja siksi muuttaa. Ei kaikki ole elättejä.

97/101 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni vuokranantaja kavaltaa nykyään vuokravakuuden. Tässäkin olisi pitänyt heti ilmoittaa poismuuton jälkeen, että siisteystaso ei riitä ja se peritään takuuvuokrasta, ellei vuokralainen siivoa paremmin. 

Olet toivottavasti tietoinen tulevasta lakimuutoksesta, jonka myötä takuuvuokra tulee palauttaa 14 vuorokaudessa, tai sinulle tulee siitä viivästyskorkoa lisäksi maksettavaksi. Kannattaa hoitaa asiat kunnolla eikä jäädä lilluttelemaan. Dokumentoitu kirjallinen viesti vuokralaiselle siivouksen riittämättömyydestä olisi tässä ollut se oikea tapa.

Olen tietoinen ja laittanut vuokralaiselle viestiä siivouksen puutteesta ja että olen palauttamassa vakuutta kunhan saan vielä sähkärin/putkarin/ parvekemiehen laskun.

En ole kavaltamassa mitään. Asunto vaan on kauttaaaltaan siivoton,.

Vierailija
98/101 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä asunto pitää tarkistaa vuosittain.

Vierailija
99/101 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan vuokralle yksityiselle. Ovat epäluotettavia. Vanhassa asunnossa monet asiat on tiensä päässä. 

Vierailija
100/101 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koskaan vuokralle yksityiselle. Ovat epäluotettavia. Vanhassa asunnossa monet asiat on tiensä päässä. 

tietäisitpä miten kaupungin vuokrayrityksessä toimitaan! Voi sitä valheiden määrää, joilla asukkaita joskus kyykytettiin ja kun on tarpeeksi suuri organisaatio niin kaikesta pääsee sillä, kun sanoo, että "erehdyksessä tehtiin sitä ja tätä" "meillä oli harjoittelija, joka ei nyt osannutkaan tätä asiaa, ollaan oikaistu, sori vaivasta!" tai sitten jotain muuta. Tosinaan jäivät kiinni (olen siis ollut töissä tuollaisessa organistaatiossa eräässä kaupngissa) ja siitäkin venkoiltiin sitten milloin mitenkin. usein uhattiin asukasta häiriömenettelyllä ja tekaistiin jonkin valittaneen häiritsevästä elämästä ja että häiriöilmoitus on jätetty, mutta valitettavasti emme saa tietenkään paljastaa nimiä. Siellä osattiin kyllä kaikki mahdolliset venkolupykälät. 

joku yksityinen vuokranantaja on noihin verrattuna helppo. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän