Kasvisruokavalio haasteena perheessä
Mitä ihmettä sitä kokkailisi niin, että ruoka olisi monipuolista, terveellistä ja täyttäisi kaikenlaiset ravitsemusvaatimukset. Perheessä murrosikäisiä. Auttakaa rakentamaan ostoslistoja kauppaan. Sydämellinen kiitos!
Kommentit (154)
Etsi esimerkiksi seuraava sivusto netistä: Vegaanihaaste
Siellä on ohjeet. Ole hyvä.
Sanoisin, että kyse on asennevammasta, jos ei mukamas osaa valmistaa kasvisruokaa. Ei se perunan tai papujen paistaminen ole yhtään sen vaikeampaa kuin jauhelihankaan paistaminen.
Osta italialainen keittokirja. Melkein kaikkea paitsi kalaruokia voi tehdä nykyään Suomessa ja perhe tykkää takuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on juuri niin tyypillistä kasvissyöjille. Kun joku haluaa vinkkejä johonkin tilanteisiin sopivista kasvisruo'ista, niin vastaukset ovat aina juuri tällaisia: "Oletko niin tyhmä, että et osaa googlata itse?" tai "Reseptejä on netti täynnä". Muistan itse saaneeni juuri samanlaisia vastauksia, kun muutama vuosi sitten kysyin vinkkejä, kun sain päivällisvieraaksi oli tulossa kaksi ulkomaalaista kasvissyöjää. Ehkä yhdessä tai kahdessa vastauksessa sadasta oli ehdotettu jotain ruokaa. Kaikki muut olivat lähes v..tuilua.
Joo, reseptejä on netti täynnä, mutta aloittelijan on vaikeaa tietää, mikä niistä onnistuisi suhteellisen varmasti ilman kohtuutonta työmäärää. Jos haluaa lisätä kasvisruokailun suosiota, niin parhaiten sitä lisää nimenomaan antamalla vinkkejä hyvistä ja helpoista kasvisruokaresepteistä.
Melkoisen kädetön kokki saa olla, jos ei ihan oikeasti osaa YHTÄÄN kasvisruokaa valmistaa. Simppeleimmilläänhän kasvisruoka valmistuu näin:
Kattilaan kasviksia kiehumaan. Kun ovat pehmeitä, mausta ja soseuta.
Painu mummo nyt jo vittuhun se sosekeittos kanssa!!!
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että kyse on asennevammasta, jos ei mukamas osaa valmistaa kasvisruokaa. Ei se perunan tai papujen paistaminen ole yhtään sen vaikeampaa kuin jauhelihankaan paistaminen.
Papuja ei paisteta.
Minä tein eilen tällaista kasvisruokaa:
Pannulle perunoita (keitetty edellisenä päivänä), halloumia, vihreitä papuja ja jalotofun savustettua tofua sekä mausteita.
Maistui hyvin koko perheelle
Perheen murrosikäiset syövät sitä, mitä on tarjolla tai kokkailevat itse.
Mitä tähän saakka olette syöneet, ja mikä pitäisi nyt muuttua?
En näe tuossa muuta ongelmaa kuin sen, jonka sinä näet peilissä. Älä yritä niin mahdottomasti.
Riisit ja pastat perustuvat kasviksiin, mutta selittäisittekö yksinkertaisille, millä tavalla juusto on kasvis? Sitä tässäkin ketjussa ehdotetaan moneen kertaan.
Itse ratkaisisin asian pitämällä ruoka-aineita erillään niin, että lihaa, kalaa, kananmunaa ja maitoa olisi erillään kasviksista aina kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Papuja ei paisteta.
Kyllä ne voi paistamallakin valmistaa. Riippuu ihan siitä, mitä ruokaa olet tekemässä. Esim. wok-ruokiin kasvikset paistetaan. Myös pavut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on juuri niin tyypillistä kasvissyöjille. Kun joku haluaa vinkkejä johonkin tilanteisiin sopivista kasvisruo'ista, niin vastaukset ovat aina juuri tällaisia: "Oletko niin tyhmä, että et osaa googlata itse?" tai "Reseptejä on netti täynnä". Muistan itse saaneeni juuri samanlaisia vastauksia, kun muutama vuosi sitten kysyin vinkkejä, kun sain päivällisvieraaksi oli tulossa kaksi ulkomaalaista kasvissyöjää. Ehkä yhdessä tai kahdessa vastauksessa sadasta oli ehdotettu jotain ruokaa. Kaikki muut olivat lähes v..tuilua.
Joo, reseptejä on netti täynnä, mutta aloittelijan on vaikeaa tietää, mikä niistä onnistuisi suhteellisen varmasti ilman kohtuutonta työmäärää. Jos haluaa lisätä kasvisruokailun suosiota, niin parhaiten sitä lisää nimenomaan antamalla vinkkejä hyvistä ja helpoista kasvisruokaresepteistä.
Melkoisen kädetön kokki saa olla, jos ei ihan oikeasti osaa YHTÄÄN kasvisruokaa valmistaa. Simppeleimmilläänhän kasvisruoka valmistuu näin:
Painu mummo nyt jo vittuhun se sosekeittos kanssa!!!
Yllä näette syyn, miksi kukaan ei halua antaa ehdotuksia näihin ketjuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos osaat tehdä liharuokia, ei ole yhtään vaikeaa ihan omilla aviolla ajatella, minkä kasvisruuan voisit osata valmistaa. Ei kasvikset ole mitään peikkoja, joiden valmistamiseen tarvitaan yliluonnollisia kykyjä. Reseptiä seuraamalla saa lähes aina ihan hyvän lopputuloksen riippumatta siitä, onko ruuassa lihaa vai ei.
Itse en kokenut sitä niin kovin helpoksi alkuun. Lainasin esim. kirjastosta kasvisruoka-reseptikirjoja. Mutta aika usein niissä oli reseptejä, jotka oli kyllä herkullisen oloisia, mutta ei pääruokamaisia. Esim. ei ollut proteiinia tarpeeksi. Ja koska ei ollut kokemusta kasvisruoista, en tiennyt mitä ruokalajeja sitten voisin yhdistää, niin että saisin sekä maultaan että ravitsemukseltaan tasapainoisen aterian. Arjessa myös varsinkaan en halunnut nähdä sitä vaivaa, että värkkäisin 3 erilaista pikkuruokaa yhtä ateriaa varten.
Liharuoan kanssa olin tottunut siihen, että keitetään perunat tai riisi, paistetaan jotain lihaa siihen sivuun, sitten vähän tomaattia, kurkkua yms. vihreää. Siinä se arkiruoka. Kasvisruoka ei ole järin herkullista, jos tekee noin. Että pistää vaan vaikka perunat, jotkut keitetyt pavut, ja yksinkertaisen salaatin lautaselle. Se kaipaa enemmän kastikkeita, maustamista, maukkaampia lisukkeita kuin se jäävuorisalaatti-kurkku-tomaatti. Ja esim. itse olen huomannut että ei yleensäkään kannata ajatella niin, että proteiiniruoka on joku tietty "mötti" lautasella, esim. papupihvi, vaan proteiinia kertyy pienistä puroista, myös esim. viljalisäkkeestä, leivästä yms. Niin ei tarvitse väkisin yrittää etsiä lihan proteiinia vastaavaa proteiiniraaka-ainetta lautaselle lihan paikkaa täyttämään.
Komppaan kyllä tuota joka sanoi tekoälyn vinkkinä. Itse opettelin omanlaiseni kasvisruokavalion ennen tekoälyn aikaa, mutta silti toisinaan kun en jaksa yhtään miettiä ruokia, kysyn ChatGPT:ltä. Se tietää että tykkään Välimeren ruokavalion tyyppisestä, pyrin noin 1700 kcal per päivä, laktovege, ja osaa tehdä hyviä ruokasuunnitelmia. Ja ostostlistat saa myös.
Vierailija kirjoitti:
Lihapäätrolleja ne ovat, jotka triggeröityvät täällä aina kun mainitaan sana kasviruokavalio. Oikeiden kasvissyöjien vastaukset kyllä erottaa helposti.
Aasialaisissa ruuissa on paljon kasvisruokia, joissa on myös makua. Googlailemalla löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisin neuvo on unohtaa tuollainen ideologinen pelleily ruoan kanssa. Lapset tarvitsee hyvää ja ravitsevaa ruokaa. Ei mitään "äiti opettelee soijarouheen kanssa" moskaa.
mifut ja soijarouheet sun muut höpöhöpöt joutaa roskiin
Soijarouhe on ihan jees, luonnontuotetta. Sen sijaan Mifut, Nyhtökaurat, Härkikset ja Muut yms lihankorvikkeet ovat lisäainepommeja, joissa ainesosalistat ovat liki metrin mittaisia.
Meillä arkiruoka on:
Pasta bolognese, mihin korvaa jauhelihan soijarouheella.
Apetit kasvisjauhispyörykät ja keitetty kaura/perunat.
Ooppaheija, eli partion mössö, johon tulee pastapussi + herne-maissi-porkkana ja pannulla paistetaan kasvisproteiini (umami-nyhtökaura, härkis tai tofu) ja syödään ketsupin ja (vegaanisen auran ranch) majoneesin kanssa.
Pinaattiletut ja puolukkahillo.
Kikherne-pestopasta
Ei olla aikuiset kasvissyöjiä, mutta teini haluaa olla. Kaikki yllämainitut tekee reilusti alle puoleen tuntiin.
Tänne on ihan turha mitään ruokalistoja alkaa kirjoitella, kun vastaus on aina raivopäisenä riehumista.
Meillä on tänään ruokana palak paneria. Intilainen kasvisruoka.
Onko tuo ruokavalio murrosikäisten toive?
Vierailija kirjoitti:
Ap jos sulla on esim. nelihenkinen perhe niin menet ostamaan joka päivä 800 g kasviksia per perheenjäsen. Pitää olla tuoretta ja mieluummin luomua. Sitten googlaat resesptejä kasvisruoista.
Tunge ne luomut persiiseesi. Ylihinnoiteltua moskaa, joka ei edes maistu niin hyvälle kuin se tavallisesti viljelty kasvis.
Vierailija kirjoitti:
Meillä arkiruoka on:
Pasta bolognese, mihin korvaa jauhelihan soijarouheella.
Apetit kasvisjauhispyörykät ja keitetty kaura/perunat.Ooppaheija, eli partion mössö, johon tulee pastapussi + herne-maissi-porkkana ja pannulla paistetaan kasvisproteiini (umami-nyhtökaura, härkis tai tofu) ja syödään ketsupin ja (vegaanisen auran ranch) majoneesin kanssa.
Pinaattiletut ja puolukkahillo.
Kikherne-pestopasta
Ei olla aikuiset kasvissyöjiä, mutta teini haluaa olla. Kaikki yllämainitut tekee reilusti alle puoleen tuntiin.
Teini on hyvä ja kokkaa itse!