Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko apteekki tehdä liivatteettomia kapseleita?

Vierailija
01.07.2026 |

Siis valmistaa lääkkeen ilman tuotteen liivatekapselia vai pitääkö olla resepti? 

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kannattaisi kysyä sitä sieltä apteekista? 

Vierailija
2/25 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kannattaisi kysyä sitä sieltä apteekista? 

Ei, jos mieluummin kysyn täältä ja apteekkejakin on monia - en jotenkin usko, että Yliopiston apteekki tekisi, mutta ehkä Tuuri? Tuskin olen ainoa, joka ei halua liivatekapseleita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tehdä, ei musliimit voi niitä syödä🤔

Vierailija
4/25 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liivatepohjaiset karkit niille kyllä maistuu🤣 

Vierailija
5/25 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva apteekki nykyään valmistaa lääkkeitä itse. 

Vierailija
6/25 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ne niitä kapsleita apteekissa itse tee, vaan tilaavat jostain ja sitten jos erikoislääke, joka valmistetaan apteekissa, niin tekevät vain sen lääkkeen ja sitten sen laittavat valmiiseen kapseliin sisään. liivatteettomiakin kapseleita on olemassa, mutta niitä ei ole ehkä kaikissa apteekeissa aina saatavilla. Voi olla, että tilaavat, jos pyydät liivatteetomaan kapseliin

Vierailija
7/25 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liivatepohjaiset karkit niille kyllä maistuu🤣 

Ja alkoholi 🤣

Vierailija
8/25 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Vierailija
9/25 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Sen takia varmaan lääkkeistä on koko ajan jotain pulaa.

Vierailija
10/25 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko nyt jotain sinulle määrättyä lääkettä vai yleisesti apteekkien itse valmistamaa kapselia?

Vierailija
11/25 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla YA ainoa joka valmistaa, enkä usko että lääketeollisuuden kapseleissa olisi liivatetta.

Vierailija
12/25 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla YA ainoa joka valmistaa, enkä usko että lääketeollisuuden kapseleissa olisi liivatetta.

Tottakai niissä on liivatetta, jos niissä lukee, että niissä on gelatiinia.

Vierailija
13/25 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko nyt jotain sinulle määrättyä lääkettä vai yleisesti apteekkien itse valmistamaa kapselia?

Minulle määrättyä lääkettä, josta ei ole valmiina liivatteetonta versiota. Lähinnä kiinnostaisi muiden kokemukset, koska lopullisesti asia selvinnee vain kysymällä apteekki/lääkäri.

Ap

Vierailija
14/25 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sen kapselin avata ja ottaa lääkkeen. Ei niitä gelatiinikapseleita ole pakko syödä. Yleensä ne on ei-eläinperäistä gelatiinia, joten sopivat kaikille.

Vierailija
15/25 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jostakin lukenut, että liivatteessa käytetään nykyisin nautaa, ei sikaa. Ultravegaanille tietysti ei.

Vierailija
16/25 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei valmisteta missään apteekissa reseptilääkettä johon on myyntiluvallinen valmiste olemassa kuin erityistilanteessa, esim. jos pienen lapsen lääkkeen annostelu ei muuten onnistu. Ja vain muutama apteekki Suomessa enää valmistaa mitään ja mikään ei tuossa tilanteessa.

T. Farmaseutti

Vierailija
17/25 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle määrättyä lääkettä, josta ei ole valmiina liivatteetonta versiota. Lähinnä kiinnostaisi muiden kokemukset, koska lopullisesti asia selvinnee vain kysymällä apteekki/lääkäri.

Ap

Luultavasti lääkkeesi tulee siis tukusta eikä apteekilla ole osaa eikä arpaa sen valmistamisessa. Eikä apteekilla ole kyseisiä vaikuttavia aineita varastossa eikä niitä ehkä edes pysty eikä varsinkaan kannata tilata.

Vierailija
18/25 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sen kapselin avata ja ottaa lääkkeen. Ei niitä gelatiinikapseleita ole pakko syödä. Yleensä ne on ei-eläinperäistä gelatiinia, joten sopivat kaikille.

Ei sellaista olekaan kuin ei-eläinperäinen gelatiini. Vegekapselit mainitaan aina erikseen.

Vierailija
19/25 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jostakin lukenut, että liivatteessa käytetään nykyisin nautaa, ei sikaa. Ultravegaanille tietysti ei.

Siitä naudastahan se hullunlehmäntauti tarttuu.

Vierailija
20/25 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Monesta lääkkeestä on rinnakkaisvalmisteita. Eli käytännössä sama lääke ja sama vaikuttava aine. Tuurilla se rinnakkaislääke olisi vegekapselissa?

Vegekapseleita itsessään saa kyllä ainakin tilaamalla netistä. Pakkaustarvikkeita myyvässsä isossa suomalaisessakin verkkokaupassa ainakin niitä on ollut myynnissä. 

Voi myös kysyä, saako kapselin avata ja vaikka sekoittaa lääkejauheen johonkin juomaan. Jos nimenoaan kynnyskysymys on, ettei itse halua syödä gelatiinia. Toki varmasti ei mielellään ylipäätään ostaisikaan koko kapseleita. (Vai onko kysymys kuitenkin tabletista?)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan