Voiko joku selittää miten toimeentulotuki toimii?
Jos mulla on nyt hakemusta laittaessa tilillä 200 euroa, niin lasketaanko tuo varallisuudeksi? En voi vetää tiliä tyhjäksi, koska siellä on oltava rahaa lainanlyhennykseen (ja ruokaan).
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina ei ole meno tt-tuessa.
Monen on myös pakko ottaa kulutusluottoa autoremonttiin, jos puoliso työtön. Mutta pariskunnat ei saa kyllä tt-tukea, jos toinen saa jonkinnäköistä palkkaa.
Opintolainaan voi hakea korkotukea. Ei se montaa kymppiä ole, mutta auttaa sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minimieläke 990e/kk on kelan mielestä 140 e liian iso summa. Paljon enemmänkin kuukaudessa saavat toimeentulotukea, miksi mä en saa?
Minimieläke+eläkkeensaajan asumistuki on n. 1500 euroa (riippuen asumiskuluista) ja siitä asumiskulujen ja perusosan jälkeen 140 euroa ylijäämää. Jos jossain kuussa tulee lääkärilaskuja, kalliita lääkkeitä tms. yli tuon 140 euron arvosta, niin on mahdollista saada toimeentulotukea.
Mutta sun asiathan on ihan hiton hyvin, kun et tarvitse toimeentulotukea vaan rahasi riittävät kuluihin. Toista se on työttömillä, jotka saavat vain yleistuen (ja naurettavan pienen asumistuen).
Minähän kirjoitin, että rahat ei riitä edes kaikkiin lääkkeisiin, saati hammaslääkäri- ja terveyskeskusmaksuihin. Vuokra 350/kk. Sähkölaskuja tuntuu olevan joka kuukausi 80 euron edestä. Nytkin olen taas viikon ilman lääkkeitä, kun ei ole rahaa niitä ostaa ennenkuin 7.päivä. Että hiton hyvin asiat mulla.
Vierailija kirjoitti:
Monen on myös pakko ottaa kulutusluottoa autoremonttiin, jos puoliso työtön. Mutta pariskunnat ei saa kyllä tt-tukea, jos toinen saa jonkinnäköistä palkkaa.
Autoremontti voi maksaa 1000 euroa, pakko ottaa kulutusluottoa ja maksaa erissä takaisin, kun perheessä vain toisella on töitä.
Jas mulle ei kela hyväksy menoiksi mitään muuta kuin vuokran. Ei edes sähköä hyväksytä menoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei riitä rahat kaikkiin lääkkeisiin eikä hammaslääkäri- ja lääkärilaskuihin, vuokran ja sähkön maksan itse mutta toimeentulotukea ei tipu. Elämiseen jää hyvin vähän rahaa kuukaudessa. Nytkin olen ollut jo viikon ilman rahaa ja vielä ensi tiistaihin on oltava. Tulona minimieläke, 990e/kk.
Millä perusteella ei myönnetä? Asumismuotona ei ainakaan selitä sitä. Säästöjä, omaisuutta?
Ei ole säästöjä eikä omaisuutta. Kelan mielestä mulla on 140e liian isot tulot kuukaudessa.
Eli se on laskettu. Huomaa, että jos tulee julkisen terveydenhuollon kuluja tai muita kuluja jotka hyväksytään kuluina niin sulla voi olla mahdollisuus saada, menot ratkaisee.
No mikä tuo pskapuhe sitten on että kaikille pitää jäädä 595e/kk elämiseen? Kun se todellakaan ei toteudu läheskään kaikkien kohdalla.
Ei todellakaan pidä paikkaansa. Meille jäi tuollainen summa kahdelle kun mieheni työllistyi runsaaksi kuukaudeksi oltuaan työttömänä vuoden ja minä saan minimityökyvyttömyyseläkettä. Kuukauden työllistyminen leikkasi asumistukeamme yli puolella vuodeksi. Ja sen runsaan kuukauden työjakson palkalla emme olleet moneen kuukauteen oikeutettuja toimeentulotukeen. Työ tekeminen pitäisi aina olla hyödyllistä, ei oikein siltä vaikuta.
Eikä mulla mitään ylijäämää ollut viimeksikään kun toimeentulotukea hain, vaan jäin miinukselle, mutta kielteinen päätös tuli silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minimieläke 990e/kk on kelan mielestä 140 e liian iso summa. Paljon enemmänkin kuukaudessa saavat toimeentulotukea, miksi mä en saa?
Minimieläke+eläkkeensaajan asumistuki on n. 1500 euroa (riippuen asumiskuluista) ja siitä asumiskulujen ja perusosan jälkeen 140 euroa ylijäämää. Jos jossain kuussa tulee lääkärilaskuja, kalliita lääkkeitä tms. yli tuon 140 euron arvosta, niin on mahdollista saada toimeentulotukea.
Mutta sun asiathan on ihan hiton hyvin, kun et tarvitse toimeentulotukea vaan rahasi riittävät kuluihin. Toista se on työttömillä, jotka saavat vain yleistuen (ja naurettavan pienen asumistuen).
Minähän kirjoitin, että rahat ei riitä edes kaikkiin lääkkeisiin, saati hammaslääkäri- ja terveyskeskusmaksuihin. Vuokra 350/kk. Sähkölaskuja tuntuu olevan joka kuukausi 80 euron edestä. Nytkin olen taas viikon ilman lääkkeitä, kun ei ole rahaa niitä ostaa ennenkuin 7.päivä. Että hiton hyvin asiat mulla.
Mihin ne sun rahat sitten menee, kun sulle jää enemmän käteen kuin monelle muulle?
Vierailija kirjoitti:
ei nykyään helmikuun jälkeen enää kannata ohjata asumistukea vuokranantajan tilille ilman asumistukea olet rahaton kuun alusta jos maksat vuokran ennen kuun loppua kokonaisuudessaan jotta saat tttukea. Asumistuenkin luonne muutettiin tuossa helmikuun muutoksessa
asioita muuttavilla nyky hallitus ei ole harmainta aavistustakaan mitä käytännössä tapahtuu, kun sorkkivat järjestelmää
Miksi sä olet tt-tuella? Minusta on käsittämätöntä, ttä porukalle, joka ei edes halua työllistyä, maksetaan tukea. Nykyinen ty-tuli pitäisi lakkauttaa ja aäästyneet rahat antaa työttömille harkinnanvaraisena, jota ei nyt saa kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei riitä rahat kaikkiin lääkkeisiin eikä hammaslääkäri- ja lääkärilaskuihin, vuokran ja sähkön maksan itse mutta toimeentulotukea ei tipu. Elämiseen jää hyvin vähän rahaa kuukaudessa. Nytkin olen ollut jo viikon ilman rahaa ja vielä ensi tiistaihin on oltava. Tulona minimieläke, 990e/kk.
Millä perusteella ei myönnetä? Asumismuotona ei ainakaan selitä sitä. Säästöjä, omaisuutta?
Ei ole säästöjä eikä omaisuutta. Kelan mielestä mulla on 140e liian isot tulot kuukaudessa.
Eli se on laskettu. Huomaa, että jos tulee julkisen terveydenhuollon kuluja tai muita kuluja jotka hyväksytään kuluina niin sulla voi olla mahdollisuus saada, menot ratkaisee.
No mikä tuo pskapuhe sitten on että kaikille pitää jäädä 595e/kk elämiseen? Kun se todellakaan ei toteudu läheskään kaikkien kohdalla.
Sitä jankuttaa ne, jotka haluavat että työttömiä ja tuensaajia haukutaan. Ensinnäkin se ns. perusosa on nykyisin pienempi, ja vain monille laskennallinen numero. Jos asumiskulut ovat suuremnat, kuin Kelan normit, käteen jää jo sen vuoksi vähemmän. Monilla on myös esim. Opintolainaa tai silmälasien osamaksutili, joka on maksettava, ja sekin pienentää tuota summaa. Kaikki velka ei ole humputteluun käytettyä kulutusluottoa. Eikä kaikilla opiskelijoilla ole betalarpappaa.
Mulle ei oo koskaan jäänyt 595. Ehkä jotai. 450-500e. Onko tuo joku lakiin perustuva juttu että pitäisi jäödä 595?
Vierailija kirjoitti:
Jas mulle ei kela hyväksy menoiksi mitään muuta kuin vuokran. Ei edes sähköä hyväksytä menoksi.
Sähkölaskussa on katto. Yksin asuva saa lämmitykseen 46 euroa kuukaudessa ja muista perheenjäsenistä saa lisää 16 euroa per henkilö kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä olet tt-tuella? Minusta on käsittämätöntä, ttä porukalle, joka ei edes halua työllistyä, maksetaan tukea. Nykyinen ty-tuli pitäisi lakkauttaa ja aäästyneet rahat antaa työttömille harkinnanvaraisena, jota ei nyt saa kukaan.
Onneksi julkiselle on tulossa tekoälyn takia massiiviset irtisanomiset. Ensin myyvät omaisuutensa, sitten saa tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkölämmitys? Miten voi olla 80e/kk sähkölasku pienessä asunnossa (Vuokra vsin 350e)?
Tt-tukea ei saa, jos omistaa kesämökin tai asuntovaunun. Että jos saa kenkää töistä.
Osta lääkkeet, jos ne on kelakorvattavia ne huomioidaan. Jos saat edes kympin tukea, voit päätöksen voimassaoloaikana käyttää mm.hammaslääkäriä.
595 ei ole toimeentulotuen kanssa mitään tekemistä. Toimeentulotuen maksimi on yksinasuvalle pienempi ja sitä pienentää vielä vuokran osuus jos se ylittää säädetyt rajat joita ei esimerkiksi nostettu viimevuonna vaikka vuokrat nousevat.
Vierailija kirjoitti:
Tt-tukea ei saa, jos omistaa kesämökin tai asuntovaunun. Että jos saa kenkää töistä.
Kesämökki tai asuntovaunu myydään ja ostetaan niillä rahoilla ruokaa tai lääkkeitä lapsille ja itselle.
Vierailija kirjoitti:
Osta lääkkeet, jos ne on kelakorvattavia ne huomioidaan. Jos saat edes kympin tukea, voit päätöksen voimassaoloaikana käyttää mm.hammaslääkäriä.
Yleistuessa ei huomioida. Jos on oikeus tt-tukeen niin silloin kyllä.