Voiko joku selittää miten toimeentulotuki toimii?
Jos mulla on nyt hakemusta laittaessa tilillä 200 euroa, niin lasketaanko tuo varallisuudeksi? En voi vetää tiliä tyhjäksi, koska siellä on oltava rahaa lainanlyhennykseen (ja ruokaan).
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei riitä rahat kaikkiin lääkkeisiin eikä hammaslääkäri- ja lääkärilaskuihin, vuokran ja sähkön maksan itse mutta toimeentulotukea ei tipu. Elämiseen jää hyvin vähän rahaa kuukaudessa. Nytkin olen ollut jo viikon ilman rahaa ja vielä ensi tiistaihin on oltava. Tulona minimieläke, 990e/kk.
Millä perusteella ei myönnetä? Asumismuotona ei ainakaan selitä sitä. Säästöjä, omaisuutta?
Ei ole säästöjä eikä omaisuutta. Kelan mielestä mulla on 140e liian isot tulot kuukaudessa.
Eli se on laskettu. Huomaa, että jos tulee julkisen terveydenhuollon kuluja tai muita kuluja jotka hyväksytään kuluina niin sulla voi olla mahdollisuus saada, menot ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävää miten nopeasti kysymys "vaikuttaako tilillä oleva rahasumma toimeentulotukeen?" muuttuu muotoon "onko asuntolaina toimeentulotuessa hyväksyttävä meno?".
Yrittäkää nyt edes ymmärtää mistä tässä aloituksessa on kyse.
Ps. Mulla ei ole asuntolainaa eikä omistusasuntoa
Ap
Oli se mitä lainaa tahansa, se ei liikuta Kelaa. Sinulla on 200€ rahaa, et saa ttt:tä.
Totta kai ap saa tt:tä, koska hänelle ja kaikille pitää jäädä 585e. 585 miinus tuo 200 on 385 eli hän saa noin 385e
Mistä tuo 585 euron hokema on peräisin?
Yksin asuva
578,43
Yhteistaloudessa asuva yli 18-vuotias
497,45
Yksinhuoltaja
665,19
Vanhempiensa tai vanhempansa luona asuva yli 18-vuotias
422,25
10–17-vuotias sisarussarjan 1. lapsi
417,63
10–17-vuotias sisarussarjan 2. lapsi
388,70
10–17-vuotias sisarussarjan 3. lapsi ja kukin sitä seuraava
359,78
Alle 10-vuotias sisarussarjan 1. lapsi
375,98
Alle 10-vuotias sisarussarjan 2. lapsi
347,06
Alle 10-vuotias sisarussarjan 3. lapsi ja kukin sitä seuraava
318,14
Perusosa.
Summa, joka ihmiselle pitäisi jäädä käyttöön tuloistaan tiettyjen rajattujen menojen jälkeen.
Pelkästään neljälle lapselle pitää jäädä 1500 ruokiin ja vaatteisiin ja harrastuksiin, vanhemmille noin tonni. Monet pienituloiset työssäkäyvät saavat toimeentulotukea.
Kaks aikuista ja kaksi alle 10-vuotiasta lasta tekee 1717,94 euroa pelkkiä perusosia.
Vierailija kirjoitti:
Mä jouduin erikseen selittämään Kelalle että kuun viimeisenä päivänä tililläni on isompi summa rahaa, koska maksan vuokran joka kuun 3. päivä. Jouduin selittämään ettei se raha ole mitään hurvittelurahaa vaan menee lyhentämättömänä vuokraan. Ymmärsivät sitten kun ensiksi olivat vuokrarahat takia hylkäneet hakemuksen.
"Hylkäneet." Oikeesti?
Kela ei laske lainanlyhennyksiä menoksi joten ei auta selittää että säästää rahaa lyhennyksiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei riitä rahat kaikkiin lääkkeisiin eikä hammaslääkäri- ja lääkärilaskuihin, vuokran ja sähkön maksan itse mutta toimeentulotukea ei tipu. Elämiseen jää hyvin vähän rahaa kuukaudessa. Nytkin olen ollut jo viikon ilman rahaa ja vielä ensi tiistaihin on oltava. Tulona minimieläke, 990e/kk.
Millä perusteella ei myönnetä? Asumismuotona ei ainakaan selitä sitä. Säästöjä, omaisuutta?
Ei ole säästöjä eikä omaisuutta. Kelan mielestä mulla on 140e liian isot tulot kuukaudessa.
Uutta hakemusta kehiin, jos vuokra, sähkö, vesi, kotivakuutus nousevat tai tulee terveys käyntimaksua tai joudut ostamaan reseptilääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jouduin erikseen selittämään Kelalle että kuun viimeisenä päivänä tililläni on isompi summa rahaa, koska maksan vuokran joka kuun 3. päivä. Jouduin selittämään ettei se raha ole mitään hurvittelurahaa vaan menee lyhentämättömänä vuokraan. Ymmärsivät sitten kun ensiksi olivat vuokrarahat takia hylkäneet hakemuksen.
"Hylkäneet." Oikeesti?
Typon bongasit? Mitali on tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille kuukausille voi hakea tukea, jolloin on suuria sairaskuluja. Silloin tuo 140e raja ylittyy. Toki täytyy olla julkinen hammashoito/ lääkäri. Yksityisen kuluihin ei saa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli hylätty kun näkyi loppusaldoa 200e. Vaikka tuo oli jäämää siis yleistuesta/työmarkkinatuesta. Enää en ymmärrä, että millähän oisi maksanut vuokran koska tarvitsin tuon 200e että saan 2. päivä vuokran maksattua koska saan asumistukea vain sen 300e? (vuokrani on 500e). Todella epäselvää nää toimeentulotukihommelit. No onneksi elokuussa saan veronpalautus ei tarvitse hakea.
Näistä kannattaa valittaa. Jos yleistuki tulee esim. kuukauden puolivälissä, siitä on pakko säästää osa seuraavan kk vuokraan, muuten sitä ei pysty maksamaan ajoissa. On väärin, että Kela laskee nämä vuokrarahat tuloksi, jos ne on rytmitetty toimeentulo/ asumistuen ja työttömyyskorvauksen kanssa siten, ettei vuokra myöhästy.
itse maksan näissä tilanteissa vuokran jo edellisen kuukauden puolella, että ei tulisi viiveitä ja ongelmia vuokranantajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli hylätty kun näkyi loppusaldoa 200e. Vaikka tuo oli jäämää siis yleistuesta/työmarkkinatuesta. Enää en ymmärrä, että millähän oisi maksanut vuokran koska tarvitsin tuon 200e että saan 2. päivä vuokran maksattua koska saan asumistukea vain sen 300e? (vuokrani on 500e). Todella epäselvää nää toimeentulotukihommelit. No onneksi elokuussa saan veronpalautus ei tarvitse hakea.
Laita sinne viestiä, jossa selität perusteellisesti kuin 5-vuotiaalle mistä tulosi koostuvat. Minä sain korjattua päätöstä, jossa eivät olleet ymmärtäneet että raha ( yleistuki) tililläni kuun lopussa menee suoraan vuokraan eikä ole ilmestynyt ylimääräisenä taivaasta. Miten ne eivät Kelassa näe että hakijan tulot muodostuvat ainoastaan yleistuesta sekä asumistuesta?
Olen nyt töissä, toivottavasti tällä kertaa työllistymiseen pidemmäksi aikaa kuin pariksi viikoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli se on laskettu. Huomaa, että jos tulee julkisen terveydenhuollon kuluja tai muita kuluja jotka hyväksytään kuluina niin sulla voi olla mahdollisuus saada, menot ratkaisee.
No mikä tuo pskapuhe sitten on että kaikille pitää jäädä 595e/kk elämiseen? Kun se todellakaan ei toteudu läheskään kaikkien kohdalla.
Siis minimieläke 990e/kk on kelan mielestä 140 e liian iso summa. Paljon enemmänkin kuukaudessa saavat toimeentulotukea, miksi mä en saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita sinne viestiä, jossa selität perusteellisesti kuin 5-vuotiaalle mistä tulosi koostuvat. Minä sain korjattua päätöstä, jossa eivät olleet ymmärtäneet että raha ( yleistuki) tililläni kuun lopussa menee suoraan vuokraan eikä ole ilmestynyt ylimääräisenä taivaasta. Miten ne eivät Kelassa näe että hakijan tulot muodostuvat ainoastaan yleistuesta sekä asumistuesta?
Olen nyt töissä, toivottavasti tällä kertaa työllistymiseen pidemmäksi aikaa kuin pariksi viikoksi.
Ajattelinkin laittaa. En ole hakenut tt-tukea pitkään aikaan ja muistan, että aikaisemmin ei laskettu jos oli työmarkkinatukea vielä tilillä. Ehkä kun uusi hakemus ja käsittelijä niin erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Mikset maksa vuokraa kahdessa osassa? 1.osa tuo oma osuus 200, asumistuen voi ohjata suoraan vuokranantajan tilille.
Vierailija kirjoitti:
Tätä itsestäänselvyyttä jotkut Kelan etuuskäsittelijät eivät tunnu tajuavan. Oikeasti kuinka tyhmiä voivat olla... ja että nämä selitetään jo heti alussa perehdytyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset maksa vuokraa kahdessa osassa? 1.osa tuo oma osuus 200, asumistuen voi ohjata suoraan vuokranantajan tilille.
En tiedä mitä järkeä siinä on. Olen maksanut vuosia vuokranantajani tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt töissä, toivottavasti tällä kertaa työllistymiseen pidemmäksi aikaa kuin pariksi viikoksi.Ajattelinkin laittaa. En ole hakenut tt-tukea pitkään aikaan ja muistan, että aikaisemmin ei laskettu jos oli työmarkkinatukea vielä tilillä. Ehkä kun uusi hakemus ja käsittelijä niin erilaista.
Nykyään ei ole työmarkkinatukea vaan yleistuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä järkeä siinä on. Olen maksanut vuosia vuokranantajani tilille.
No jos maksat heinäkuun lopussa vuokran 200e, saatteeksi 1.osa elokuun vuokrasta, niin menonahan se huomioidaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis minimieläke 990e/kk on kelan mielestä 140 e liian iso summa. Paljon enemmänkin kuukaudessa saavat toimeentulotukea, miksi mä en saa?
Minimieläke+eläkkeensaajan asumistuki on n. 1500 euroa (riippuen asumiskuluista) ja siitä asumiskulujen ja perusosan jälkeen 140 euroa ylijäämää. Jos jossain kuussa tulee lääkärilaskuja, kalliita lääkkeitä tms. yli tuon 140 euron arvosta, niin on mahdollista saada toimeentulotukea.
Mutta sun asiathan on ihan hiton hyvin, kun et tarvitse toimeentulotukea vaan rahasi riittävät kuluihin. Toista se on työttömillä, jotka saavat vain yleistuen (ja naurettavan pienen asumistuen).
ei nykyään helmikuun jälkeen enää kannata ohjata asumistukea vuokranantajan tilille ilman asumistukea olet rahaton kuun alusta jos maksat vuokran ennen kuun loppua kokonaisuudessaan jotta saat tttukea. Asumistuenkin luonne muutettiin tuossa helmikuun muutoksessa
kuluta rahasi ennen kuukauden loppua niin eivät voi sanoa että sinulla on säästöjä. kyllä tämä kuitenkin on epäkäytännöllinen sekä kelaa alkukuusta kuormittava että työtöntä nöyryyttävä eikä nyky-aikaa, tämä laki joka helmikuussa säädettiin