Voiko joku selittää miten toimeentulotuki toimii?
Jos mulla on nyt hakemusta laittaessa tilillä 200 euroa, niin lasketaanko tuo varallisuudeksi? En voi vetää tiliä tyhjäksi, koska siellä on oltava rahaa lainanlyhennykseen (ja ruokaan).
Kommentit (134)
Jos on tilillä rahaa ja se näkyy tiliotteessa niin kela hylkää hakemuksen Kela haluaa 3 kuukauden tiliotteet nähtäväksi. Kelan kanssa ei neuvotella kovinkaan paljon, ne vaan hylkää hakemuksen jos on rahaa 20 euroakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on rahaa, et tarvitse toimeentulotukea. Se ei ole mikään kansalaispalkka.
Mulle jää heinäkuussa pakollisten menojen jälkeen 200 euroa, joten mulla ei ole rahaa.
Ap
200 euroa on rahaa.
tuo ei kata perusturvaa -vähimmäismäärää. muutenkin älä saivartele. opettele lukemaan-
eri kuin ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävää miten nopeasti kysymys "vaikuttaako tilillä oleva rahasumma toimeentulotukeen?" muuttuu muotoon "onko asuntolaina toimeentulotuessa hyväksyttävä meno?".
Yrittäkää nyt edes ymmärtää mistä tässä aloituksessa on kyse.
Ps. Mulla ei ole asuntolainaa eikä omistusasuntoa
Ap
Oli se mitä lainaa tahansa, se ei liikuta Kelaa. Sinulla on 200€ rahaa, et saa ttt:tä.
Totta kai ap saa tt:tä, koska hänelle ja kaikille pitää jäädä 585e. 585 miinus tuo 200 on 385 eli hän saa noin 385e
Kela ei maksele lainojasi. Jos sulla on säästössä 200 euroa niin ne hylkää hakemuksen. Se on noin 930 euroa kk tulot saa olla ja jos on enemmän rahaa niin kelassta ei saa euroakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen hakemuksen ja liitän tiliotteen vasta, kun tili on tavalla tai toisella niin tyhjillään, että siellä ei ole enempää kuin sen mitä tarvitsen hakemuksen käsittelyajan menoihin eikä välttämättä sitäkään.
Et ole koskaan tehnyt hakemusta, koska väität noin. Hakemuksessa kysytään 2 edellisen kuukauden tiliotteita, ei sen hetken.
Ensimmäisessä kysyvät 2 kk, mutta nyt kun haen kuukausittain kysyvät alkaen siitä päivästä, johon edellisen hakemuksen ote loppui, loppuen nyt tekeillä olevan hakemuksen jättöpäivään. Minusta jättöpäivään päättyvä tiliote on aika sen hetkinen. Toimeentulotukea olen hakenut satoja kertoja.
Ei tuota ole kiveen kirjoitettu. Minä olen ollut toimeentulotuen varassa useita vuosia, ja kahdesti minulta on pyydetty edeltävien viiden kuukauden tiliotteet. Nyt, kun tilanne on vakiintunut, haen kahden kuukauden välein. Epäselvissä tapauksissa edellytetään tarkempia selvityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Kela ei maksele lainojasi. Jos sulla on säästössä 200 euroa niin ne hylkää hakemuksen. Se on noin 930 euroa kk tulot saa olla ja jos on enemmän rahaa niin kelassta ei saa euroakaan.
No kyllä saa, jos vaikka lääkekulut on 1000 euroa joten älä puhu ptaskaa. Kyse on tulojen ja menojen erotuksesta. Jos jää alle 585e, saa erotuksen toimeentulotukena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävää miten nopeasti kysymys "vaikuttaako tilillä oleva rahasumma toimeentulotukeen?" muuttuu muotoon "onko asuntolaina toimeentulotuessa hyväksyttävä meno?".
Ap
Oli se mitä lainaa tahansa, se ei liikuta Kelaa. Sinulla on 200€ rahaa, et saa ttt:tä.
Totta kai ap saa tt:tä, koska hänelle ja kaikille pitää jäädä 585e. 585 miinus tuo 200 on 385 eli hän saa noin 385e
Mistä tuo 585 euron hokema on peräisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sitä kutsutaan perusosaksi. Perusosa tarkoittaa: nettotulot miinus hyväksytyt menot = pitää jäädä perusosan verran. Jos ei jää, erotus maksetaan toimeentulotukena.
Mulla ei riitä rahat kaikkiin lääkkeisiin eikä hammaslääkäri- ja lääkärilaskuihin, vuokran ja sähkön maksan itse mutta toimeentulotukea ei tipu. Elämiseen jää hyvin vähän rahaa kuukaudessa. Nytkin olen ollut jo viikon ilman rahaa ja vielä ensi tiistaihin on oltava. Tulona minimieläke, 990e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Yksin asuva
578,43
Yhteistaloudessa asuva yli 18-vuotias
497,45
Yksinhuoltaja
665,19
Vanhempiensa tai vanhempansa luona asuva yli 18-vuotias
422,25
10–17-vuotias sisarussarjan 1. lapsi
417,63
10–17-vuotias sisarussarjan 2. lapsi
388,70
10–17-vuotias sisarussarjan 3. lapsi ja kukin sitä seuraava
359,78
Alle 10-vuotias sisarussarjan 1. lapsi
375,98
Alle 10-vuotias sisarussarjan 2. lapsi
347,06
Alle 10-vuotias sisarussarjan 3. lapsi ja kukin sitä seuraava
318,14
Perusosa.
Summa, joka ihmiselle pitäisi jäädä käyttöön tuloistaan tiettyjen rajattujen menojen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei riitä rahat kaikkiin lääkkeisiin eikä hammaslääkäri- ja lääkärilaskuihin, vuokran ja sähkön maksan itse mutta toimeentulotukea ei tipu. Elämiseen jää hyvin vähän rahaa kuukaudessa. Nytkin olen ollut jo viikon ilman rahaa ja vielä ensi tiistaihin on oltava. Tulona minimieläke, 990e/kk.
Oletko hakenut eläkkeensaajan asumistukea?
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella ei myönnetä? Asumismuotona ei ainakaan selitä sitä. Säästöjä, omaisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Yksin asuva
578,43
Yhteistaloudessa asuva yli 18-vuotias
497,45
Yksinhuoltaja
665,19
Vanhempiensa tai vanhempansa luona asuva yli 18-vuotias
422,25
10–17-vuotias sisarussarjan 1. lapsi
417,63
10–17-vuotias sisarussarjan 2. lapsi
388,70
10–17-vuotias sisarussarjan 3. lapsi ja kukin sitä seuraava
359,78
Alle 10-vuotias sisarussarjan 1. lapsi
375,98
Alle 10-vuotias sisarussarjan 2. lapsi
347,06
Alle 10-vuotias sisarussarjan 3. lapsi ja kukin sitä seuraava
318,14
Perusosa.
Summa, joka ihmiselle pitäisi jäädä käyttöön tuloistaan tiettyjen rajattujen menojen jälkeen.
Pelkästään neljälle lapselle pitää jäädä 1500 ruokiin ja vaatteisiin ja harrastuksiin, vanhemmille noin tonni. Monet pienituloiset työssäkäyvät saavat toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä saa, jos vaikka lääkekulut on 1000 euroa joten älä puhu ptaskaa. Kyse on tulojen ja menojen erotuksesta. Jos jää alle 585e, saa erotuksen toimeentulotukena.
Minä en ainakaan saa. Tulot alle tonnin kk ja itse pitää maksaa kaikki. Nyt hammasremontti olis pakollinen, mutta ei taida olla varaa. Hampaita särkee mutta minkäs prkele teet kun rahaa ei ole niin sitä ei ole. Edes kaikkia lääkkeitä ei ole varaa ostaa.
jos ilmoittaa tulonsa voisi ilmoittaa myös menonsa, muuten se ei tarkoita mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sitä kutsutaan perusosaksi. Perusosa tarkoittaa: nettotulot miinus hyväksytyt menot = pitää jäädä perusosan verran. Jos ei jää, erotus maksetaan toimeentulotukena.
Maksetaan, paitsi silloin, kun ei makseta. Tuon hokeminen pitäisi lopettaa, koska hyvin usein se ei pidä paikkaansa. Asiaa tuntematon hakija saa vain turhaa toivoa ja köyhiä vihaavat mielipidekirjoittajat saavat väärää tietoa vihansa polttoaineeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella ei myönnetä? Asumismuotona ei ainakaan selitä sitä. Säästöjä, omaisuutta?
Ei ole säästöjä eikä omaisuutta. Kelan mielestä mulla on 140e liian isot tulot kuukaudessa.
Mulla tuli hylätty kun näkyi loppusaldoa 200e. Vaikka tuo oli jäämää siis yleistuesta/työmarkkinatuesta. Enää en ymmärrä, että millähän oisi maksanut vuokran koska tarvitsin tuon 200e että saan 2. päivä vuokran maksattua koska saan asumistukea vain sen 300e? (vuokrani on 500e). Todella epäselvää nää toimeentulotukihommelit. No onneksi elokuussa saan veronpalautus ei tarvitse hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Maksetaan, paitsi silloin, kun ei makseta. Tuon hokeminen pitäisi lopettaa, koska hyvin usein se ei pidä paikkaansa. Asiaa tuntematon hakija saa vain turhaa toivoa ja köyhiä vihaavat mielipidekirjoittajat saavat väärää tietoa vihansa polttoaineeksi.
Kyllä maksetaan, mikäli omaisuutta ei ole. Huomaathan, että velkoja ei huomioida menoiksi.