Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ethän työnny lastenrattaiden kanssa ravintolaan lounasaikaan

Vierailija
01.07.2026 |

Anna työssäkäyville lounasrauha. Ne sinun mammatapaamisesi voi järjestää vaikka kotona, tai mennä ravintolaan iltapäivällä kun on hiljaista.

Kommentit (128)

Vierailija
121/128 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpointa olisi kieltää lastenrattaiden ja turvaistuinten tuonti ravintolaan kokonaan. Se ei syrjisi ketään mutta käytännössä poistaisi ongelman.

Ja minkälaisen turvallisuusriskin ne lastenratteet aiheuttaa. Siis jos tulee tilanne, että lounasravintolasta pitää poistua nopeasti - ei onnistu, jos rattaat on tien tukkona. Toivoisin, että ravintolaat rattaiden kanssa tulijat ottaisivat tämän huomioon. Lähes joka kerta on niin, että rattaat parkkeerataan poikittain, mahdollisimman paljon tilaa vievästi niin, ettet pääse ohi. Sitten kun pyydät siirtämään rattaita, tai laittamaan ne edes pöydän viereen pituus suunnassa, niin alkaa marmattaminen "no kun meillä on tämä lapsi ja pitää ottaa rattaat mukaan ja ne pitää olla lähellä" joojoo, en kysynyt mitään noista, vaan sitä että yksinkertaisesti vaan siirrät rattaat niin että muutkin asiakkaat mahtuvat kulkemaan käytävältä ohi. 

Ja jos välttämättä haluatte tuoda lapsenne - varsinkin pikkulapset, jotka varmasti nauttivat kokemuksesta siitä mitään ymmärtämättä - muualle kuin lapsille tarkoitettuihin lounasravintoloihin, niin voitteko edes yrittää antaa toisille ruokarauhan. Kun lapsenne vetää kajarit kaakkoon ja huutaa sitä raivohuutoaan, niin nouskaa ylös ja viekää lapsi muualle rauhoittumaan. Opettakaa sille lapselle, että jokapaikassa ei saa huutaa ja raivota. Se lasten kiljuminen ja huutaminen on välillä oikeasti niin kovaa, että korviin ja päähän sattuu. 

Jos lapsi jo kävelee niin eikö ne rattaat voi ainakin näin lämpimillä ilmoilla jättää ulos?

Vierailija
122/128 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Duunarilla ei ole aikaa kuin 30min syödä ja siinä kun äippä arpoo vaunujen kanssa niin aikaa menee hukkaan. 

Hotkaise työpaikkasi taukohuoneessa omat eväät äläkä tule paskaisissa työkamppeissasi ravintolaan.

No jätetään lounasravintolat näille lasten rattaiden kanssa kulkeville, työssäkäyvät omat eväät mukaan. Katsotaan kuinka moni lounasravintola on edes puolen vuoden päästä enää pystyssä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/128 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun minä minä ja minun maailman uniikein ja ihmeellisin tauteja levittävä räkälinko ja haarahedelmäni.

Minä minä minä ja minun mukatärkeä erikois- asian tuntia-työni sotemaailmassa tai klassisen filosofian, nais-, mies- tai muunsukupuolisten tutkimuksentutkimuksessa

Vierailija
124/128 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on ollut pari hyvää raflaa jossa tykkään syödä mutta pysyvänä ongelmana on se että aikuiset päästävät taaperoikäiset lapsensa juoksemaan ja huutamaan sinne. Sen sijaan että juoksisivat lapset kiinni ja pahoittelisivat häiriötä, useimmin eivät välitä tai jopa nauravat miten hassua on että lapsi juoksee ravintolassa. On jo useamman kerran ollut vaaratilanteita että joku kävelee lapsen päälle tai lautaset lentää ruoka-annoksineen lattialle, koska ravintola on lasten leikkipaikka. 

Vierailija
125/128 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla sekin että jos lapset alkaa kiukutella kaupassa tai kahvilassa, lapsi viedään ulos saman tien jäähylle, ettei jäädä häiritsemään muita maksavia asiakkaita. Lapselle kerrotaan ettei mennä minnekään ennen kuin osaa käyttäytyä. Siinä oppii missä rajat menee, eikä enää koettele niitä muiden edessä, nololla tavalla.

Joo juuri näin. Se on huvittavaa, että jos Suomessa vaadit julkisilla paikoilla lapsilta käytöstapoja, niin heti huudetaan että Suomi on lapsivihamielinen ja kyllä ulkomailla lapset saa näkyä ja kuulua. Mun mies on italialainen, ja siellähän lapset ovat Jumalasta seuraavia (toki nyt sukupolvien vaihtuessa alkaa asenteetkin muuttua). Mutta siellä ei suvaita huonoa käytöstä lapsilta. Jotkut vesipuistot ja lapsiravintolat ovat erikseen ja siellä lapset saavat huutaa, mutta varsinkin jos ollaan vähänkin paremmassa ravintolassa syömässä ja bambino alkaa raivoamaan niin kyllä se nopeasti viedään pois ja oikeasti läksytetään ja kunnolla. Se on kunnioitusta toisia kohtaan viedä meluava ja huonostikäyttäytyvä lapsi pois. Se myös lisäksi kertoo sinusta vanhempana  toisille ihmisille, osaatko pistää lapsesi kuriin. 

Vierailija
126/128 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai se loputon neuvottelu pienen lapsen kanssa ruokalinjastolla. Takana tulevilla ruoka jäähtyy ja ruokatauko loppuu kesken, kun edessä käydään neuvottelua ottaako lapsi kurkkua vai ei, entäs tomaattia, otatko yhden vai kaksi perunaa, suolakurkku, no se on semmoinen mitä kotona on lasipurkissa, joo olet joskus maistanut, maistatko nyt... Hei tule  nyt takaisin sanomaan mitä otat... Lapsi perseilee jaloissa, ei näe ruokia niin toki kaikki pitää kertoa ja sanoittaa ja neuvotella, että ei tuu traumoja.

Olen muuten ainalin kerran jollakin brunssilla kohdannut juuri tällaisen äitylin lapsineen. Se lapsi oli vieläpä niin pieni, että osasi vastata äidilleen: "öh..." kun äiti kysyi: "otatko tähän tätä mustikkahilloa vai vadelmahilloa vai mansikkahilloa?" 🤦🤦 

Mua taaperon äitinä ahdistaisi jo ajatus tuollaisesta linjastosekoilusta. Vien kyllä lasta erilaisiin sosiaalisiin tilanteisiin, mutta vuorovaikutusta voi opettaa miljoonalla muullakin tavalla. 

Vierailija
127/128 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaisen kaverini perheellä on hotelli eräässä Välimeren lomakohteessa. Kertonut että aiemmin brittilapset oli niitä jotka käyttäytyi huonosti ja äänekkäästi, juoksentelivat pitkin aamiaishuonetta kaataen tuoleja ja kuppeja. Häiritsivät muita asiakkaita. Vanhemmat eivät komentaneet lapsiaan olemaan ihmisiksi.

Nykyään kuulemma suomalaislapset tuollaisia, ja britit on jokseenkin oppineet ja rauhoittuneet. Venäläislapset olleet kuin pieniä sotilaita, eivät paljon ääntä pidä ja pyytävät luvan poistua pöydästä. Tosin niitä ei ole enää paljon näkynyt.

Venäläiset eivät kyllä osaa käyttäytyä yhtään missään. 

Vierailija
128/128 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on ollut pari hyvää raflaa jossa tykkään syödä mutta pysyvänä ongelmana on se että aikuiset päästävät taaperoikäiset lapsensa juoksemaan ja huutamaan sinne. Sen sijaan että juoksisivat lapset kiinni ja pahoittelisivat häiriötä, useimmin eivät välitä tai jopa nauravat miten hassua on että lapsi juoksee ravintolassa. On jo useamman kerran ollut vaaratilanteita että joku kävelee lapsen päälle tai lautaset lentää ruoka-annoksineen lattialle, koska ravintola on lasten leikkipaikka. 

No enpä ole tuollaista nähnyt. 😂 

Aivan fiksusti täällä meillä päin vanhemmat lapsiaan kaitsevat, ja ne lapsetkin käyttäytyvät aivan hyvin. Toki joskus jollain saattaa tulla paha mieli, mutta se nyt on lasten kanssa normaalia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi