Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ethän työnny lastenrattaiden kanssa ravintolaan lounasaikaan

Vierailija
01.07.2026 |

Anna työssäkäyville lounasrauha. Ne sinun mammatapaamisesi voi järjestää vaikka kotona, tai mennä ravintolaan iltapäivällä kun on hiljaista.

Kommentit (144)

Vierailija
141/144 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahhahah 

Vierailija
142/144 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai se loputon neuvottelu pienen lapsen kanssa ruokalinjastolla. Takana tulevilla ruoka jäähtyy ja ruokatauko loppuu kesken, kun edessä käydään neuvottelua ottaako lapsi kurkkua vai ei, entäs tomaattia, otatko yhden vai kaksi perunaa, suolakurkku, no se on semmoinen mitä kotona on lasipurkissa, joo olet joskus maistanut, maistatko nyt... Hei tule  nyt takaisin sanomaan mitä otat... Lapsi perseilee jaloissa, ei näe ruokia niin toki kaikki pitää kertoa ja sanoittaa ja neuvotella, että ei tuu traumoja.

Olen muuten ainalin kerran jollakin brunssilla kohdannut juuri tällaisen äitylin lapsineen. Se lapsi oli vieläpä niin pieni, että osasi vastata äidilleen: "öh..." kun äiti kysyi: "otatko tähän tätä mustikkahilloa vai vadelmahilloa vai mansikkahilloa?" 🤦🤦 

Mua taaperon äitinä ahdistaisi jo ajatus tuollaisesta linjastosekoilusta. Vien kyllä lasta erilaisiin sosiaalisiin tilanteisiin, mutta vuorovaikutusta voi opettaa miljoonalla muullakin tavalla. 

Ja tuntea omaa lasta sen verran, että suunnilleen tietää mitä mieluiten syö ja niitä asioita ottaa samalla, kun ottaa itselleen. 

Mua ei vauvat haittaa, eikä taaperotkaan, jos niiden riehumiseen ja huutoon puuttuu.

Ei minun lapset ole koskaan riehuneet tai huutaneet ravintolassa. Ovat vauvasta lähtien tottuneet käymään ja oppineet käyttäytymään muiden seurassa. Söivät jo kolmivuotiaina siistimmin ja sivistyneemmin kuin suurin osa aikuisista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/144 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpointa olisi kieltää lastenrattaiden ja turvaistuinten tuonti ravintolaan kokonaan. Se ei syrjisi ketään mutta käytännössä poistaisi ongelman.

Ja minkälaisen turvallisuusriskin ne lastenratteet aiheuttaa. Siis jos tulee tilanne, että lounasravintolasta pitää poistua nopeasti - ei onnistu, jos rattaat on tien tukkona. Toivoisin, että ravintolaat rattaiden kanssa tulijat ottaisivat tämän huomioon. Lähes joka kerta on niin, että rattaat parkkeerataan poikittain, mahdollisimman paljon tilaa vievästi niin, ettet pääse ohi. Sitten kun pyydät siirtämään rattaita, tai laittamaan ne edes pöydän viereen pituus suunnassa, niin alkaa marmattaminen "no kun meillä on tämä lapsi ja pitää ottaa rattaat mukaan ja ne pitää olla lähellä" joojoo, en kysynyt mitään noista, vaan sitä että yksinkertaisesti vaan siirrät rattaat niin että muutkin asiakkaat mahtuvat kulkemaan käytävältä ohi. 

Ja jos välttämättä haluatte tuoda lapsenne - varsinkin pikkulapset, jotka varmasti nauttivat kokemuksesta siitä mitään ymmärtämättä - muualle kuin lapsille tarkoitettuihin lounasravintoloihin, niin voitteko edes yrittää antaa toisille ruokarauhan. Kun lapsenne vetää kajarit kaakkoon ja huutaa sitä raivohuutoaan, niin nouskaa ylös ja viekää lapsi muualle rauhoittumaan. Opettakaa sille lapselle, että jokapaikassa ei saa huutaa ja raivota. Se lasten kiljuminen ja huutaminen on välillä oikeasti niin kovaa, että korviin ja päähän sattuu. 

Jos lapsi jo kävelee niin eikö ne rattaat voi ainakin näin lämpimillä ilmoilla jättää ulos?

Periaatteessa muuten, mutta vaunut ovat kalliita ja ne varastetaan helposti. 

Vierailija
144/144 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai se loputon neuvottelu pienen lapsen kanssa ruokalinjastolla. Takana tulevilla ruoka jäähtyy ja ruokatauko loppuu kesken, kun edessä käydään neuvottelua ottaako lapsi kurkkua vai ei, entäs tomaattia, otatko yhden vai kaksi perunaa, suolakurkku, no se on semmoinen mitä kotona on lasipurkissa, joo olet joskus maistanut, maistatko nyt... Hei tule  nyt takaisin sanomaan mitä otat... Lapsi perseilee jaloissa, ei näe ruokia niin toki kaikki pitää kertoa ja sanoittaa ja neuvotella, että ei tuu traumoja.

Olen muuten ainalin kerran jollakin brunssilla kohdannut juuri tällaisen äitylin lapsineen. Se lapsi oli vieläpä niin pieni, että osasi vastata äidilleen: "öh..." kun äiti kysyi: "otatko tähän tätä mustikkahilloa vai vadelmahilloa vai mansikkahilloa?" 🤦🤦 

Mua taaperon äitinä ahdistaisi jo ajatus tuollaisesta linjastosekoilusta. Vien kyllä lasta erilaisiin sosiaalisiin tilanteisiin, mutta vuorovaikutusta voi opettaa miljoonalla muullakin tavalla. 

Ja tuntea omaa lasta sen verran, että suunnilleen tietää mitä mieluiten syö ja niitä asioita ottaa samalla, kun ottaa itselleen. 

Mua ei vauvat haittaa, eikä taaperotkaan, jos niiden riehumiseen ja huutoon puuttuu.

Ei minun lapset ole koskaan riehuneet tai huutaneet ravintolassa. Ovat vauvasta lähtien tottuneet käymään ja oppineet käyttäytymään muiden seurassa. Söivät jo kolmivuotiaina siistimmin ja sivistyneemmin kuin suurin osa aikuisista. 

Mun lapset kyllä on. Ovat aikuisia nykyään.

Uhma on sitä, kun lapsi koettelee rajojaan. Ei auta vaikka olisi samaa asiaa toistettu vauvasta alkaen. Osalle tätä ei tule, ja siihen on monia mahdollisia syitä, mihin en nyt mene, mutta yleensä kyseessä on normaali kehitysvaihe. Siksi kirjoitinkin, että ei haittaa, kunhan käytökseen puututaan.

Se, että 3v lapsesi ei koskaan ikinä missään uhmaa, ei ole mikään saavutus, vaan hälytysmerkki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi