HS: Mies hämmästelee, kun naiset eivät halua muuttaa korpeen
Jutussa Juha-Antti kertoo, miten haluaa asua Kuhmossa ja työ haukkaa liikaa aikaa. Onko ihme, että naista ei ole löytynyt? Kuka nainen haluaa miehen, jonka perässä pitäisi muuttaa korpeen ja mies vielä viettäisi suuren osan vuorokaudesta töissä?
Nämä miehet eivät ymmärrä, että naiselle ei ole kiva diili muuttaa miehen mieltymyksen vuoksi paikkaan x. On eri asia, jos mies haikailisi maalla asumista ja yhdessä etsittäisiin jostain päin Suomea se paikka, jossa molemmat haluavat asua. Mutta on ahdistavaa, jos asuinpaikka pitäisi valita vain toisen osapuolen mieltymysten vuoksi.
Kommentit (538)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tietääkseni kaupunkilaislapsetkaan ei aina pääse jonnekin just sillä sekunnilla kun haluavat. Voi olla koiran lenkitys tai tiskikoneen tyhjäystä tai läksyt tai mitä vaan, tai vaikka bussi on juuri mennyt eikä heti tule uutta. Tai vanhemmat ovat päättäneet että käydään ensin mummin luona."
Nuo samat asiat ovat maallakin ja päälle se että sen vanhemman pitää aina ehtiä ja jaksaa kyyditä. Eli esteitä tai hidasteita on kaksinverroin.
Ei. Se ei ole meillä ollut mikään este, että meidän vanhempien on pitänyt kyyditä mopoikään saakka, ja senkin jälkeen sadepäivisin/talvella.
Minun vanhemmat ei ikinä kuskanneet meitä minnekään. Yksikin sunnuntai minun piti mennä rippikoulua varten kirkkoon ja yöllä oli alkanut sankka lumipyry. Siinä minä kahlasin lumessa viisi kilometria kirkkoon ja saman verran takaisin. Ja ei, rippikoulun käymättä jättäminen ei meillä ollut vaihtoehto. Vaikka ei olisi satanut, olisi minun pitänyt silti kävellä, koska vanhemmat kielsi talvipyöräilyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Facessa näkyy sinkkuryhmiä, jotka siis näkyy kaikille vaikket niihin kuuluisikaan. AIna kun kun joku nainen postaa kuvansa, 10 peräkylän perttiä vastaa siihen että tule tänne mun luokse Kälviään/Nilsiään/Peräkylään/..
Kukaan ei ole valmis tulemaan naisen luo Turkuun/Tampereelle/Lahteen
Niin se Lahden nainen asuu vuokralla siellä neukkukuutiossaan. Mies sukutilallaan Nilsiässä. Ei tarvitse tarvitse olla raketti-insinööri tajutakseen kumman kannattaa muuttaa ja kummanko luokse.
Välttämättä kummankaan ei kannata. Tai sitten se muuttaja voi olla noista kumpi tahansa. Riippuu niin monesta asiasta, kuten elämäntilanteesta ja siitä, kuinka hyvin kumpikin viihtyy Nilsiässä/Lahdessa, ja myös siitä, millaista suhdetta toivotaan. Itse sanoisin, että minulle neukkukuutio Lahdessa ja sukutila Nilsiässä kuulostavat molemmat huonoilta vaihtoehdoilta enkä haluaisi asua kummassakaa, mutta jos olisi pakko valita, niin valitsisin sen Lahden.
Näissä muuttokeskusteluissa koko ajan tunnutaan puhuvan vain asumisesta, vaikka elämässä on muutakin. Eikö muutto yleensä tarkoita sitä, että toinen jättää työnsä? Eikö silloin pitäisi huomioida se, onko molemmille osapuolille tarjolla MIELEKÄSTÄ työtä Nilsiässä/Lahdessa tai niiden välittömässä läheisyydessä? Ja mielekäs työ ei tarkoita jotain osa-aikaista siivousta tai kaupankassan työtä. Jos ihminen on kouluttautunut, ei pidä olettaa, että hänelle "riittää" jokin suorittavan tason osa-aikatyö, johon pitäisi tyytyä vain, koska on joutunut muuttamaan kumppanin kotipaikkakunnalle.
Esim. minun alani töitä ei olisi Nilsiässä. Lahdessa ehkä, mutta epätodennäköisesti sielläkin, tosin voisin Lahdesta käsin käydä töissä pääkaupunkiseudulla. Lisäksi omat läheiseni ja ystäväni asuvat Uudellamaalla. Eli koko elämäni oikeastaan on sidottu Uudellemaalle. Miksi juuri minun pitäisi muuttaa Nilsiään, jossa minulla ei olisi sitten mitään - paitsi mies. Onko mies riittävän hyvä syy jättää kaikki ja muuttaa Nilsisään? Sanoisin että ei, koska minun on mahdollista löytää etelästäkin itselleni sopiva mies, jonka kanssa oleminen EI vaadi minua jättämään kaikkea muuta.
Näin veikkaan, että olisi sen Lahden neukkukuutiossa asuvan naisenkin kohdalla. Hän löytäisi todennäköisemmin miehen lähempääkin, eli jos sille Nilsiässä asuvalle miehelle on haastavampaa löytää kumppania, niin eikös silloin se Lahdessa asuva nainen ole hänen ainoa oljenkortensa. Ehkäpä siihen kannattaa silloin tarttua ja muuttaa lahteen, jos toive suhteesta ja ehkä perheestä on suurempi kuin rakkaus Nilsiään. Sukutilan voi pitää vapaa-ajan asuntona, jos siltä tuntuu.
"Kyllä meillä kesäaikaan kuskattiin yleensä joka päivä, varsinkin teini-ikäisiä mutta jo aiemminkin. Ensin kaupunkiin ja sitten myöhemmin haettiin takaisin. Tai haettiin kavereita meille, jos eivät vanhemmat päässeet tuomaan. Ei ongelmia."
Ei kuulosta siltä rauhalliselta maalaiselämältä että vanhemmat viettävät illat autossa istuen ja lasten aikatauluihin mukautuen.
Vierailija kirjoitti:
"Meidän nyt jo aikuiset lapset ovat sanoneet, että oli ihan huippujuttu muuttaa kaupungista maalle. Ovat todenneet että mistään eivät jääneet paitsi, päinvastoin kaiken "kaupunkilaiselämän" pitämisen lisäksi saivat elämäänsä vaan lisää harrastuksia ja mahdollisuuksia, mitä eivät kaupungissa olisi saaneet. Lisäksi kaverit viihtyivät meillä maalla paljon, vielä teininäkin. Eteinen täynnä kenkiä viikonlopun ylikin."
Te tuskin elätte missään korvessa jossa lähimpään naapuriin on kilometri vaan jossain kuntakeskuksen lähellä.
Lähimpään 10 000 asukkaan pikkukaupunkiin puoli tuntia matkaa. Seuraavaan kaupunkiin 110 km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin lukioikäinen, kun silloinen poikaystäväni suunnitteli, miten muutan hänen perässään Jyväskylään, kun hän lähtee sinne opiskelemaan. Muistan jo tuolloin, miten kauhistutti tuo ajatus, että oma elämä pitäisi määrittää miehen toiveiden mukaan. Aikuisena sitten löytyikin tuleva aviomies, jonka kanssa etsittiin yhdessä asuinpaikka, joka sopi kummallekin.
Mikä tuossa oli kauhistuttavaa? Jos olisit rakastanut poikaystävääsi, asia olisi ollut ok, mutta et rakastanut. Turha tilannetta sen enempää ylianalysoida ja uhriutua. Eikä Jyväskylä ole mitään korpea.
No kyllähän se aika kamalaa jos toinen tekee tuollaisia suunnitelmia puolestasi, kysymättä sinulta. Nuoren tulee itse päättää, mitä ja minne haluaa opiskelemaan, toisen ei tule sitä hänelle suunnitella.
Vaikuttaa rajattomalta, hyvä että tuo parisuhde ei kestänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kaupungit on nykyään spurgujen, pridesaastan ja nistien pesäkkeitä, joista terveiden kannattaa muuttaa pois."
Olet aika pihalla jos luulet että maalla ei ole huumeita. Juuri kuulin vaimon lapsuudenpaikkakunnalta miten siellä oli suunnilleen koko yhden yläkoululuokan kokoinen huumeongelma kun olivat keksineet että niitähän saa nykyään niin helposti. Oli vielä päässyt ongelma pahaksi kun vanhemmat olivat "ei täällä sellaisia ole" asenteella liikkeellä liian pitkään.
Tämä. Kemissä ja Seinäjoella on suhteellisesti eniten huumeidenkäyttäjiä. Rovaniemellä on ainakin ollut merkittävä ongelma. Maalaiskylissä on myös huumeita, ja kun piirit on pienet niin kaveripiirejä on vaikeampaa valita.
Mikää noista ei oo maaseutus vaan kaikki on kaupunkeja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on täynnä ihmisiä, jotka ei suostu muuttamaan sieltä pois IKINÄ. Yhtä itsekästä.
Mutta onko kukaan helsinkiläinen vaatimassa maaseudun ihmisiä muuttamaan Helsinkiin? Itse saa kyllä asua, missä haluaa, mutta muita ei voi vaatia tanssimaan omien halujen mukaan asuinpaikka-asioissakaan.
No silloinhan se vaatimus on, jos perhettä halutaan perustaa mutta "minä en koskaan muuta Helsingistä".
Hänen ei todennäköisesti tarvitse. Pääkaupunkiseudulla ja sen välittömässä läheisyydessä on niin paljon ihmisiä, että on ihan mahdollista löytää kumppani, vaikka olisi päättänyt asua aina Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän juurikin nuoren pariskunnan. Kaunis stadilainen , koulutettu mainen ja ihan korvessa asuva mies ( komea kylläkin) perustivat perheen sinne ihan korpeen. Kaikki on hyvin vuosia myöhemminkin. Ovat liikkuvia ja aktiivisia, joten eivät sinne ole mitenkään metsittyneet. Lihan saa omista metsistä ja kalat järvistä.
Minäkin tiedän yhden vastaavanlaisen pariskunnan, mutta kaikki ei ole hyvin. Vaimolla meinaa pää hajota korvessa, mutta kun perhe on jo perustettu ja talo ja maat ostettu, on vaikea lähteä.
Niinpä. Täältä maakunnasta käsin taas tuntee paljon paluumuuttajia, ja heitä ketkä haluaisivat takaisin tänne pääkaupunkiseudulta.
On kai siihen joku syy miksi asuntojen hinnat ovat romahtaneet etenkin pääkaupunkiseudulla (ja toisaalta toki syrjäseuduilla joissa väki vähenee)
Sittenhän puolison löytyminen ei ole vaikeaa, kun paluumuuttajia on paljon. Taitaa sille tulevalle puolisolle olla enemmänkin kriteerejä.
"Lähimpään 10 000 asukkaan pikkukaupunkiin puoli tuntia matkaa. "
Eli jokainen johonkin ohjattuu harrastukseen vienti vie sen tunnin aikaa ja sama hakiessa jos ei halua jäädä odottelmaan. Ei kuulosta rauhoittavalta maalaiselämältä istua illat autossa ja laittaa kaikki rahat bensaan.
Vierailija kirjoitti:
"Kemi, Seinäjoki ja Rovaniemi ovat kaupunkeja."
Hyvin moni suurelta osin maalaismainen kunta on virallisesti kaupunki. Suomessa on iso määrä selvästi alle 10.000 asukkaan kaupunkeja joista suurin osa on ihan maaseutua. Sieltä "maalta" käydään sitten siellä keskustassa viimeistään yläkoulua ja siellä sitten on ne samat "paheet" kuin isommissakin kaupungeissa.
Etkö sä oikeesti hahmota mitään kokoeroa Rovaniemen ja Hailuodon välillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän juurikin nuoren pariskunnan. Kaunis stadilainen , koulutettu mainen ja ihan korvessa asuva mies ( komea kylläkin) perustivat perheen sinne ihan korpeen. Kaikki on hyvin vuosia myöhemminkin. Ovat liikkuvia ja aktiivisia, joten eivät sinne ole mitenkään metsittyneet. Lihan saa omista metsistä ja kalat järvistä.
”Lihan saa omista metsistä ja kalat järvistä”. Kuulostaa jonkun kampakeraamisen ajan mainoslauseelta. Saako keihäät ja kiviveitsen heimolta myötäjäislahjana? Tällainen metsästä ruokasi itse -tarjous ei kyllä ole omassa elämässä mikään tavoite, vaikka satunnainen marjastaja ja sienestäjä olekin.
Tämä. Itse en ainakaan haluaisi miestä, joka olisi kesät kalassa ja syksyt metsästämässä. Milloin siinä jäisi aikaa yhdessä tehdä mitään? Ei ole minun ajatukseni nykyaikaisesta parisuhteesta.
Lihan ja kalan saa myös kaupasta.
Mitä mieltä ylipäätään olet harrastuksista ? Pitääkö niiden olla yhteiset vai saako niihin käyttää vain x määrän tunteja viikossa? Pitääkö miehen hyväksyttää harrastuksensa sinulla, onko vaikkapa golf parempi harrastus.
Minä ainakin ajattelen, että jos yhdessä ollaan, se on priorisoitava. Jos jää ylimääräistä aikaa parisuhteelta, kodinhoidolta, lastenhoidolta jne. voi harrastaa vapaasti. En itse halua olla ihmisen kanssa, joka laittaa harrastuksensa ykkössijalle ennen minua ja meidän perhettä. -eri
No en todellakaan lähde perustamaan elokuvateatteria jonnekin saatanan Kuhmoon.
Vierailija kirjoitti:
"Kemi, Seinäjoki ja Rovaniemi ovat kaupunkeja."
Hyvin moni suurelta osin maalaismainen kunta on virallisesti kaupunki. Suomessa on iso määrä selvästi alle 10.000 asukkaan kaupunkeja joista suurin osa on ihan maaseutua. Sieltä "maalta" käydään sitten siellä keskustassa viimeistään yläkoulua ja siellä sitten on ne samat "paheet" kuin isommissakin kaupungeissa.
Ja Kemi, Seinäjoki ja Rovaniemi ovat alle 10 000 asukkaan kaupunkeja?? Vähän menee pieleen argumenttisi nyt 😀
"Lähimpään 10 000 asukkaan pikkukaupunkiin puoli tuntia matkaa. Seuraavaan kaupunkiin 110 km."
Se kuntakeskus tai paikallinen taajama jossa koulut ja kaupat lienee kuitenkin selvästi lähempänä?
"Ja Kemi, Seinäjoki ja Rovaniemi ovat alle 10 000 asukkaan kaupunkeja?? Vähän menee pieleen argumenttisi nyt "
En kommentoinut nyt sitä mikä on noiden kaupunkien väkiluku vaan sitä että moni alue jossa moni mieltää asuvansa "maalla" on itse asiassa kyllä virallisesti kaupunki.
Tämän miehen käsitys vaimosta tuntuu jääneen jonnekin 50luvulle.
Ei nykynainen halua viettää päiviä jossain syrjäisessä torpassa perunoita keitellen kun mies saapuu illalla töistä syömään ja panemaan. Onhan toki netti, mutta naiset haluaa silti käydä kahviloissa,kuntosaleilla jne.
"Etkö sä oikeesti hahmota mitään kokoeroa Rovaniemen ja Hailuodon välillä"
Sinä et nyt hahmota sitä mistä puhuttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Niin no, en vaatisi mahdottomia. Tärkein pointti mulle olisi mahdollisuus kasvattaa lapset muualla kuin pk-seudulla. Täällä en suostuisi lasten kanssa elämän enää mistään hinnasta. Täällä on nykyään liikaa huolestuttavia asioita. Oma lapsuuteni täällä oli aivan mahdottoman paljon huolettomampi kuin mitä nykyisin olisi. "
Taidat enemmän projisoida omaa huolestuneisuuttasi vanhempana tuohon. Kyllä se lapsuus on se huoleton lapsuus nykylapsillekin. Eikä se maaseutu ole nykyään mikään huoleton sekään.
Taidat olla pihalla siitä, miten vapaata lapsuus oli vielä muutama vuosikymmen sitten. Me esimerkiksi käytiin lähiöstä Helsingin keskustassa keskenämme jo ala-asteikäisinä. Nykyään kellekään tulis edes mieleen päästää kymmenvuotiasta sinne pyörimään itsekseen.
No kyllä täällä Helsingissä yhä lapsia kulkee itsekseen. Aivan ekaluokkalaisia ja keskustassa. Ja jos menet jonnekin alueelle, jossa on paljon lapsiperheitä, niin aivan vapaana ne siellä pyörivät. Käy vaikka Munkkivuoressa joskus. Lapsiperheiden unelmapaikka, ja ihanat metsät vieressä.
Hyvä yritys, olen asunut Munkkivuoressa. Onneksi en lasten kanssa, siellä on yläkoulussa Helsingin pahimpia huumeongelmapesäkkeitä Pakilan lisäksi. Kaveriperhe, jonka lapset muuten pääsivät Munkkiniemen puolella kulkemaan edes kouluun yksin vasta 10-vuotiaina, juuri harmittelee kun ei saa kämppää myytyä pois ja muutettua paremmalle alueelle.
Lol, no et näköjään ole. Munkkiniemen koulussa oli jotain huumeisiin liittyvää häiriötä, mutta se on eri asia kuin Munkkivuori. Munkkivuori on täynnä pieniä lapsia, vähemmän teini-ikäisiä.
Munkkivuoressa oli se yksi asunto, jota käytettiin huumeiden säilyttämiseen, mutta ei siellä mitään käyttöongelmaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on täynnä ihmisiä, jotka ei suostu muuttamaan sieltä pois IKINÄ. Yhtä itsekästä.
Mutta onko kukaan helsinkiläinen vaatimassa maaseudun ihmisiä muuttamaan Helsinkiin? Itse saa kyllä asua, missä haluaa, mutta muita ei voi vaatia tanssimaan omien halujen mukaan asuinpaikka-asioissakaan.
No silloinhan se vaatimus on, jos perhettä halutaan perustaa mutta "minä en koskaan muuta Helsingistä".
Hänen ei todennäköisesti tarvitse. Pääkaupunkiseudulla ja sen välittömässä läheisyydessä on niin paljon ihmisiä, että on ihan mahdollista löytää kumppani, vaikka olisi päättänyt asua aina Helsingissä.
Tuostahan ei nyt ollut kyse, vaan omasta itsepäisyydestä, ettei jousta asuinpaikassa missään nimessä.
Kaupunkilaiselle se näköjään on täysin ok ja ymmärrettävää, maalaiselta jotain todella törkeää 😂
Kyllä meillä kesäaikaan kuskattiin yleensä joka päivä, varsinkin teini-ikäisiä mutta jo aiemminkin. Ensin kaupunkiin ja sitten myöhemmin haettiin takaisin. Tai haettiin kavereita meille, jos eivät vanhemmat päässeet tuomaan. Ei ongelmia.