Raskaaksi 48-vuotiaana?
Olen seurannut erään amerikkalaisen suurperheen youtubea, perheessä on 11 lasta joista viimeisin syntyi 3 vuotta sitten. Nyt äiti on jo 48v ja pitää edelleen uutta lasta jonain todellisena mahdollisuutena. Hänellä on ollut nyt jo 4 keskenmenoa putkeen ja vaihdevuosioireitakin. Eikö tuossa iässä pitäisi jo osata lopettaa, kun riskit äidin ja lapsen terveydelle alkaa olla jo huomattavat, ja toistuvat keskenmenot kyllä kertoo että munasolujen laatu on jo heikkoa.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Besservisseri tässä ketjussa luulee että 50v naiset tulevat raskaaksi omilla munasoluilla ja synnyttävät yhtä tod näköisesti kun esim 30v.
Kukaan ei ole kirjoittanut, että todennäköisyys on sama kuin 30-vuotiaana. Opettele lukemaan, lapsikulta, ennen kuin tulet aikuisten palstalle vänkyttämään.
Kasva itse aikuiseksi, kakara!
T. 56v
Mitä se mummeli siellä oikein vikisee? Eikö hoitajat tuoneet iltalääkkeitä vai mikä on ongelmasi?
Itse olet selvästi jäänyt iltavellistä paitsi, unohtiko äiti antaa tuttupullosta ja laittaa nukkumaan ? Ei ihme että pientä kiukuttaa, onhan kello jo yli 22.
Hyvää yötä!
Huomasimme jo, että olet pieni provoveeti. Ei tarvitse erikseen korostaa sitä.
Suurin osa naisista pystyisi tulemaan raskaaksi 48v iässä, jos haluaisi. Hyvin pieni osa haluaa ja siksi moni täällä luulee, ettei nainen ole enää hedelmällinen tuossa iässä.
11 lapsen jälkeen voisi mun mielestä jo lopettaa, oli äidin ikä mikä tahansa. Sinänsä joskus harvoin voi sattua, että raskaus alkaa ja jopa etenee terveen lapsen syntymään asti äidin ollessa viisikymppinen, mutta harvinaistahan se on. Toki monikaan ei edes yritä enää tuossa iässä ja on varmuuden vuoksi kunnon ehkäisy käytössä. Mulla ei enää 46-vuotiaana ollut, koska pidin raskauden mahdollisuutta tosi pienenä. Tein sitten kuitenkin silloin positiivisen raskaustestin, mutta raskaus keskeytyi itsestään aika alkuvaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se raskaaksitulo on joillekin tuossa iässä mahdollista aivan luonnollisestikin.. Itse olin 46-vuotias kun minipillerit lopetin, niin saman tien raskaaksi, siis vahingossa
Ei ole mitenkään tavallista, vaan todella harvinaista tulla raskaaksi luomusti yli 45 vuotiaana. Mehän emme tiedä onko nämä lähes 50v naiset käyttäneet esimerkiksi luovutettuja munasoluja.
Kyllähän tuohon harvinaisuuteen vaikuttaa myös se, että hyvin harva edes haluaa tai yrittää tulla raskaaksi yli 45-vuotiaana.
Ei, hedelmällisyyden heikkeneminen yli 45-vuotiaana ei johdu siitä, etteikö ihmisiä yritettäisi tulla raskaaksi, vaan se on ensisijaisesti biologinen tosiasia.
Nainen syntyy tietyllä määrällä munasoluja, ja niiden määrä vähenee luonnollisesti läpi elämän. 45 ikävuoteen mennessä munasarjavarasto on lähes tyhjentynyt.
Tärkein tekijä ei ole pelkkä määrä, vaan laatu. Iän myötä munasolujen kromosomipoikkeavuuksien riski kasvaa huomattavasti. Tämä tarkoittaa, että vaikka hedelmöittyminen tapahtuisi, alkio ei usein kehity normaalisti, mikä johtaa joko siihen, ettei raskaus ala, tai menee kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se raskaaksitulo on joillekin tuossa iässä mahdollista aivan luonnollisestikin.. Itse olin 46-vuotias kun minipillerit lopetin, niin saman tien raskaaksi, siis vahingossa
Ei ole mitenkään tavallista, vaan todella harvinaista tulla raskaaksi luomusti yli 45 vuotiaana. Mehän emme tiedä onko nämä lähes 50v naiset käyttäneet esimerkiksi luovutettuja munasoluja.
Aika pimennossa olet elänyt, jos oikeasti kuvittelet, että on todella harvinaista tulla raskaaksi luomusti yli 45-vuotiaana. Itse olen kasvanut lestadiolaisyhteisössä ja siellä oli ihan tavallista ja jokapäiväistä, että yli 45v nainen oli raskaana. Ja taatusti luomuna.
Jos on monta lasta ennestään niin voi onnistua " helpommin" mutta sekin vaatii että munasolut ovat kunnossa vielä.
Hienosti syöt sanasi, kun sinulle lyödään faktaa tiskiin :D
Ai kun laupea lesta oletkaan...
Ottapa sinulla koville, kun et ollutkaan oikeassa :D
P.S. Erosin lestayhteisöstä jo ennen sinun syntymääsi. Sinähän olet selkeästi 2010-luvun lapsia
Olen syntynyt 1970.
Vierailija kirjoitti:
11 lapsen jälkeen voisi mun mielestä jo lopettaa, oli äidin ikä mikä tahansa. Sinänsä joskus harvoin voi sattua, että raskaus alkaa ja jopa etenee terveen lapsen syntymään asti äidin ollessa viisikymppinen, mutta harvinaistahan se on. Toki monikaan ei edes yritä enää tuossa iässä ja on varmuuden vuoksi kunnon ehkäisy käytössä. Mulla ei enää 46-vuotiaana ollut, koska pidin raskauden mahdollisuutta tosi pienenä. Tein sitten kuitenkin silloin positiivisen raskaustestin, mutta raskaus keskeytyi itsestään aika alkuvaiheessa.
Näytä tilasto, joka todistaa tuon harvinaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa naisista pystyisi tulemaan raskaaksi 48v iässä, jos haluaisi. Hyvin pieni osa haluaa ja siksi moni täällä luulee, ettei nainen ole enää hedelmällinen tuossa iässä.
Googlaa ja opi. Naisen hedelmällinen ikä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pimennossa olet elänyt, jos oikeasti kuvittelet, että on todella harvinaista tulla raskaaksi luomusti yli 45-vuotiaana. Itse olen kasvanut lestadiolaisyhteisössä ja siellä oli ihan tavallista ja jokapäiväistä, että yli 45v nainen oli raskaana. Ja taatusti luomuna.
Jos on monta lasta ennestään niin voi onnistua " helpommin" mutta sekin vaatii että munasolut ovat kunnossa vielä.
P.S. Erosin lestayhteisöstä jo ennen sinun syntymääsi. Sinähän olet selkeästi 2010-luvun lapsia
Olen syntynyt 1970.
Luuletko oikeasti, että ikäsi muuttuu sillä, että kirjoitat vauvapalstalle jonkun vuosiluvun :D Kaikeasta näkee, että sinulla ei ole ikää päivääkään yli 15v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse googlata. Nämä asiat käytiin läpi jo ala-asteella. Nainen on hedelmällisessä iässä siihen asti, kun vaihdevuodet alkavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse googlata. Nämä asiat käytiin läpi jo ala-asteella. Nainen on hedelmällisessä iässä siihen asti, kun vaihdevuodet alkavat.
Moni 48v on jo vaihdevuosissa, katsos kun alkavat usein vuosia, jopa 10 vuotta ennen viimeisiä kuukautisia, menopaussia. Menopaussi alkaa normaalisti 45-55v, keskimäärin 51v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1970.
Luuletko oikeasti, että ikäsi muuttuu sillä, että kirjoitat vauvapalstalle jonkun vuosiluvun :D Kaikeasta näkee, että sinulla ei ole ikää päivääkään yli 15v.
Olen kuiteinkin saanut huomattavasti enemmän yläpeukkuja kun sinä läpi ketjun. Aika hyvin vedetty joltain 15vee Veetiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1970.
Olen kuiteinkin saanut huomattavasti enemmän yläpeukkuja kun sinä läpi ketjun. Aika hyvin vedetty joltain 15vee Veetiltä.
Ja lisään vielä että sinä taas olet saanut huomattavan määrän alapeukkuja.
Itse olet selvästi jäänyt iltavellistä paitsi, unohtiko äiti antaa tuttupullosta ja laittaa nukkumaan ? Ei ihme että pientä kiukuttaa, onhan kello jo yli 22.
Hyvää yötä!