Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä etu on lähimaksamisessa puhelimella vrt sirukortilla?

Vierailija
30.06.2026 |

"Suurin osa tutkimukseen vastanneista, lähimaksua ostoksia maksaessa käyttävistä suosi fyysistä maksukorttia. Kuitenkin 15–24-vuotiaista lähes 70 prosenttia kertoi hoitavansa lähimaksut älypuhelimella. Älypuhelimella maksaminen on sitä yleisempää, mitä nuoremmista vastaajista on kyse."

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/mita-nuorempi-kuluttaja-sen-todennakoi…

Kommentit (682)

Vierailija
661/682 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin on kännykkä joskus unohtunut himaan, mutta muistaakseni lompakko ei kertakaan

Vierailija
662/682 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No puhelimella voit helpommin siirtää kaikki rahasi ryöstäjälle kaikilta tileiltäsi. Parempihan se on kuin että puukosta tulisi. Suosin itse pitää kaikki rahani käteisenä perstaskuissa ja loput povarissa. Käy luovutus vikkelään.

Ei mene noin. Kännykällä voi heti soittaa poliisille jos joku uhkaa väkivallalla.

"Ootas vähän sen puukon kanssa, mun pitäätehdä yx puhelu"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/682 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On paljon näppärämpää, kun ei tartte kanniskella muovikorteja mukana. Käytännössä pitäisi siis olla joko lompakko mukana tai hommata semmoinen kirjamallinen puhelimen suojakotelo, mihin saa korttejakin. Sehän on naisille suunniteltu tuomiopäivän kapistus eikä sovi miehelle joka kantaa puhelinta housun taskussa. Tekee puhelimesta järjettömän paksun.

Kätevyyttä tärkeämpi syy puhelimella maksamiseen on kuitenkin se, että puhelimella maksaessa ei ole riskiä korttitietojen kopioinnista. 

Ei oo pakko olla kirjan mallinen, ite tilasin just sellaisen et pelkän kotelon takana on korteille lokero napilla kiinni, siks ku tää se22 puhelin on alkanut ylikuumentua ja oottelen syksyn uusia I phone malleja.

Vierailija
664/682 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti. 

Puhelin yksinkertaisesti on kätevä maksuväline. 

Puhelin on nopeampi ottaa laukusta kuin lompakko? Logiikka tälle? :D

Puhelimen ottamiseksi laukusta tarvitsee:

1. Ottaa puhelin laukusta

Kortin ottamiseksi laukussa olevasta lompakosta tarvitsee:

1. Ottaa lompakko laukusta

2. Ottaa kortti lompakosta

Onko muka niin vaikea käsittää kumpi on nopeampaa?

Eikö se puhelin pidä kuitenkin avata? Vastaa kortin kaivamista.

Sormenjäljellä tai kasvojentunnistuksella tämä hoituu samalla, kun puhelimen kaivaa esiin. Ei siis ylimääräistä tehtävää

Miksi ihmeessä luovutatte biometriset tunnisteenne noille yksityisille yrityksille/ekosysteemeille?

Vierailija
665/682 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti. 

Puhelin yksinkertaisesti on kätevä maksuväline. 

Puhelin on nopeampi ottaa laukusta kuin lompakko? Logiikka tälle? :D

Puhelimen ottamiseksi laukusta tarvitsee:

1. Ottaa puhelin laukusta

Kortin ottamiseksi laukussa olevasta lompakosta tarvitsee:

1. Ottaa lompakko laukusta

2. Ottaa kortti lompakosta

Onko muka niin vaikea käsittää kumpi on nopeampaa?

Eikö se puhelin pidä kuitenkin avata? Vastaa kortin kaivamista.

Sormenjäljellä tai kasvojentunnistuksella tämä hoituu samalla, kun puhelimen kaivaa esiin. Ei siis ylimääräistä tehtävää

Miksi ihmeessä luovutatte biometriset tunnisteenne noille yksityisille yrityksille/ekosysteemeille?

Koska se helpottaa arkeani ja riski väärinkäytökselle on marginaalinen.

Vierailija
666/682 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää sitten muistaa millaista tulevaisuutta on ihan itse ollut omilla valinnoillaan rakentamassa, jos aina valitsee sen helpoimman ja mukavimman ratkaisun. Jos puhelimella maksaminen yleistyy, kortit jäävät lopulta pois, käteisestä nyt puhumattakaan. Puhelimeen pakataan kaikki yhteiskunnassa toimimisen kannalta olennaiset toiminnot ja lopulta puhelinkin on liian epävarma ja turvaton, ihmisestä erillinen kapistus. Itse me nämä valinnat tehdään. Kannetaan siis jatkuvasti tietoisesti vastuu valinnoistamme.

Vierailija
667/682 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteinen tai kortti, tässä järjestyksessä.

Vierailija
668/682 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykkämaksajat tulppaavat paikallisliikenteessä sisäännousun. Vähintään minuutti rassataan ja sitten kuuluu blim ja sitten seuraava aloittaa rassaamisen. Eikö sitä voi kerralla opetella, että mihin kohti se puhelin laitetaan. Kuski joutuu tarttumaan siihen puhelimeen.

Vierailija
669/682 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä nopea ja tunnuslukua ei tarvita. Olen 60-vuotias ja en edes muista mun kortin pin koodia. Tosin käyttötilillä mulla vain vähän rahaa.

Kännykkä on kaikkea muuta kuin nopea, kassalla kaivat kännykä taskusta, avaat koodilla tai sormella sen, sen jälkeen selailet ja etsit tuota maksutoimintoa hetken kaikessa rauhassa, vaikka jonosi takana on tuskastuni sinuun. Käteinen oli sentään nopea tapa maksaa nykyiseen kännykkään.

iPhonessa maksukortti aukeaa tuplanapauttamalla virtanappia, eikä puhelimen lukitusta tarvitse edes avata ennen sitä. Sitten joko näytät samalla puhelimelle kasvosi (jos olet aktivoinut kasvojentunnistuksen) tai näppäilet pääsykoodin. Ja kortti on käytettävissä. Mulla tähän menee aikaa ehkä kaksi sekuntia, että olen maksuvalmis, samassa ajassa en ole saanut edes käsilaukusta poimittua lompakkoani saati korttia sieltä lompakosta.

Entä jos kännykän kuorissa olisi korttitasku?

Koska puhelimella maksaminen on mahdollista, en katso tarpeelliseksi hankkia kuoria, jossa on korttitasku. Enemmän mua pelottaisi, että se kortti putoaa sieltä korttitaskusta ja taas lompakkomallinen (läpällinen) puhelimen kuori on mielestäni hankala.

Voi kun vielä saisi ajokortinkin sähköiseksi, niin saisi sen pois tuolta puhelimen kuoren alta.

Mihin tarvitset ajokorttia päivittäin?

Ööö... jos ajaa autoa päivittäin?

Njjn tarvitset (jos jostain Kontulan Alkosta ajat päivittäin) Vieläkö poliisi saa ottaa haltuunsa ajokortin (sinun tapauksessa puhelimen) jos käry käy? Olen ajanut päivittäin noin 110 km eikä kertaakaan yli 40 vuotisurani aikana ole ajokorttia kysytty.       

Vierailija
670/682 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSL-sovelluksessa maksuhäiriö – vain korttimaksut toimivat

https://www.lansivayla.fi/paikalliset/9640429

Vierailija
671/682 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioin eniten K-ryhmän kaupoissa ja maksan aina samalla kortilla. K-ryhmän kaupoissa maksaminen menee näin: otan puhelimen taskusta ja avaan lukituksen peukalolla. Laitan puhelimen korttipäätteen sivun. Ensin pääte lukee plussakortin (on laitettu mulla oletuskortiksi). Pidän puhelimen edelleen paikallaan ehkä sekunnin verran ja maksu menee oletus-maksukortilta. Koko homma kestää pari sekuntia, eikä tartte avata yhtään sovellusta eikä valita korttia. Puhelimen oletukset on säädetty niin että eniten käyttämissäni kaupoissa kaikki toimii oletuksilla oikein ilman valintoja ja avauksia.

S-ryhmän kaupoissa menee muutaman sekunnin kauemmin, koska joudun ensin avaamaan S-mobiilin, jotta pääte lukee bonuskortin ja avaamaan sitten maksusovelluksen (avausnappi on siinä S-mobiilissa etusivulla), jonka jälkeen maksu menee oletuskortilta.

Vierailija
672/682 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua enää tallettaa maksukorttia kännykkään, koska sitten on mahdollista vahingossa maksaa jotain typerää jossain mainoksessa tai pelissä. Kännykkään tulee nykyisin niin paljon tauhkaa johon on piilotettu maksu. 

Vierailija
673/682 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksamisessa on hyvin vähän eroa. Ero tulee siitä kumpaa niistä sä kannat niin että sun on helpompi ja nopeampi ottaa se esille.

On nykyään ainakin alle 50 ostoksissa, koska ei tyarvitse näpytettä mitää, ei bonuskorttia ei pankkikorttia.

Lukulaite lukee muutaman sekunnin molempia eli aivan sama maksaako puhelimella, kellolla vai kortilla.

Vierailija
674/682 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asioin eniten K-ryhmän kaupoissa ja maksan aina samalla kortilla. K-ryhmän kaupoissa maksaminen menee näin: otan puhelimen taskusta ja avaan lukituksen peukalolla. Laitan puhelimen korttipäätteen sivun. Ensin pääte lukee plussakortin (on laitettu mulla oletuskortiksi). Pidän puhelimen edelleen paikallaan ehkä sekunnin verran ja maksu menee oletus-maksukortilta. Koko homma kestää pari sekuntia, eikä tartte avata yhtään sovellusta eikä valita korttia. Puhelimen oletukset on säädetty niin että eniten käyttämissäni kaupoissa kaikki toimii oletuksilla oikein ilman valintoja ja avauksia.

S-ryhmän kaupoissa menee muutaman sekunnin kauemmin, koska joudun ensin avaamaan S-mobiilin, jotta pääte lukee bonuskortin ja avaamaan sitten maksusovelluksen (avausnappi on siinä S-mobiilissa etusivulla), jonka jälkeen maksu menee oletuskortilta.

Miten sitten maksatte muualla kuin näissä K ja S -kaupoissa?  Jos käyt vaikka jossain kirjakaupassa tai torilla tai kenkäkaupassa?  

Vierailija
675/682 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelimella maksamisessa on se etu, että saa paremmin kerrytettyä jonoa peräänsä. Aina, kun jollain on ongelma maksamisen kanssa, niin kyseessä on puhelimen kanssa säätäjä.

Kyllä ne jonon kerryttäjät on aina niitä jotka ensiksi tumpuloi sitä muovista etukorttia sieltä kukkarosta ja sitten alkaa käteistä puljaamaan ja laskemaan senttejä ja vaihtorahoja. 

Vierailija
676/682 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonoa kerryttävät kaupan kassalla ne jotka alkavat heti pakkaamaan. Sitten kun kassa kertoo loppusumman aletaan vasta kaivamaan kortteja. Pakkaamisen ehtii hyvin tehdä vasta maksamisen jälkeen.

Vierailija
677/682 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs kun rosmo huomaa sun puhelimen "mahdollisuudet" ?

Vierailija
678/682 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käteinen tai kortti, tässä järjestyksessä.

Minulla järjestys on puhelin, kello, kortti, käteinen. Viimeksi mainittu tosin vain teoriassa koska sitä ei koskaan ole mukana.

Vierailija
679/682 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sitten maksatte muualla kuin näissä K ja S -kaupoissa?  Jos käyt vaikka jossain kirjakaupassa tai torilla tai kenkäkaupassa?  

No puhelimella tietysti. Tuo edellinen liittyi vain tilanteeseen, jossa käytän jotain bonuskorttia. Muuten tarjoan vain puhelinta maksupäätteelle ja hops, maksu menee siltä kortilta jonka olen oletuskortiksi määrittänyt. Erittäin kätevää, nopea ja ennen kaikkea paljon turvallisempaa kuin muovilla maksaminen.

Vierailija
680/682 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos varas saa fyysisen kortin käsiinsä, voi tehdä pahimmillaan monta alle 50 € lähimaksuostoa. Jos joku saa puhelimen käsiinsä, hän ei pysty maksamaan sillä edes 0,01 € ostosta, ellei onnistu saamaan puhelimen lukitusta auki. Eli tässä mielessä turvallisempi kuin käteinen tai fyysinen kortti. Lisäksi, jos fyysinen kortti jostain syystä suljetaan, uutta saa odotella postitse pari viikkoa. Uusitun mobiilikortin saa useimmissa pankeissa käyttöön jopa alle päivässä. Mitäs alapeukuttajat näihin tuumaatte? Välillä tuntuu, että pitäisi alkaa tilata ruoat kotiin, ettei vain tulisi ärsyttäneeksi alapeukuttajia kaupassa.