Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä etu on lähimaksamisessa puhelimella vrt sirukortilla?

Vierailija
30.06.2026 |

"Suurin osa tutkimukseen vastanneista, lähimaksua ostoksia maksaessa käyttävistä suosi fyysistä maksukorttia. Kuitenkin 15–24-vuotiaista lähes 70 prosenttia kertoi hoitavansa lähimaksut älypuhelimella. Älypuhelimella maksaminen on sitä yleisempää, mitä nuoremmista vastaajista on kyse."

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/mita-nuorempi-kuluttaja-sen-todennakoi…

Kommentit (682)

Vierailija
641/682 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttää sitä mikä on itselle kätevintä. Muitten mielipiteitä ja tekemisiä ei pidä huomioida tai välittää koskaan.

Vierailija
642/682 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"On sulla epäonnea, jos olet jo monesti joutunut korttisi kuolettamana. Toinen vaihtoehto on tietysti, että liioittelet rajusti."

Taidat olla tyhmä. Tai sitten ihan vaan trolli, tai hiekkaa väärässä paikassa kroppaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/682 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla se on varavaihtoehto pikku ostokset voi maksaa.ja näkee muuten mitä on maksanut kun kortilla ei näe.

Vierailija
644/682 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

TODELLAKIN. Kaupan kassana seuraan tätä päivittäin aitiopaikalta ja aina tämä soveltaja  kertoo kaikille miten kätevää ja nopeaa puhelimella maksaminen on ja miten paljon paremmin sovelluksen käyttö sujuu kaikissa muissa kaupoissa...näkisi vaan

Vierailija
645/682 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteinen tai kortti - Ei vaadi pin-koodia alle 50 € ostoista. Jos akku menee tyhjäks niin miten sitten maksu sujuu puhelimella.

Vierailija
646/682 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentävä keskustelu. Omassa lähipiirissä kaikki käyttää mobiilimaksamista kellolla tai puhelimella. Ja vanhimmat heistä ovat 75-vuotiaita. Kukaan ei ole koskaan valittanut, että olisi mitään ongelmia.

Itse maksan pääosin kellolla. Maksanut jo ainakin viisi vuotta ellen pidempään. En muista milloin ApplePay tuli. Kertaakaan maksamisessa ei ole ollut mitään ongelmia. Ei ikinä. Ei edes ApplePayn alkuaikoina.

Palsta vaan on täynnä naurettavia trolleja.

Vierailija
647/682 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on heppiin (pee nikseen) istutettu siru. Kilahtaa aina kun ohi kulkee maksullinen pilunainen.

Säästyy aikaa puhelimen katseluun ("onpas mulla hieno puhelin!") ja somettamiseen. Tykkään somettaa naisia kun ei jänskäveitikka enää toimi (siru katkaisi hermon).

Hervannan Heikki

Vierailija
648/682 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä nopea ja tunnuslukua ei tarvita. Olen 60-vuotias ja en edes muista mun kortin pin koodia. Tosin käyttötilillä mulla vain vähän rahaa.

Eikö koskaan kysy tunnuslukua?

Ei kysy koskaan, siksi kätevä

Ja tämän vuoksi se tunnusluku sit unohtuu päästä ja ongelma tuleekin sitten kun se tarttis muistaa :D

Vierailija
649/682 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettava länkytys jatkuu ja jatkuu.

Korttimaksu on kuin salama. Sitä korttia kun EI tarvitse poistaa lompakosta! 

Kyllä minun täytyy, sillä käytössä on RFID-suojauksella varustettu lompakko.

Vierailija
650/682 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä nopea ja tunnuslukua ei tarvita. Olen 60-vuotias ja en edes muista mun kortin pin koodia. Tosin käyttötilillä mulla vain vähän rahaa.

Eikö koskaan kysy tunnuslukua?

Puhut nyt puhelimen pääsykoodista, et kortin tunnusluvusta, jota puhelin ei edes voi tietää.

Vierailija
651/682 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelimella maksaminen kömpelöä ja turvatonta joten en käytä sitä.

Siis nimenomaan kätevää ja turvallisempaa, arvon kallu kallunen? Onko sulla autossakin apupyörät?

Vierailija
652/682 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa mobiililompakossa kun on S-Etukortti että maksukortti, niin bonuksia kerryttävillä maksupäätteillä laite osaa aina kaivaa sen S-Etukortin sieltä ensimmäisenä, vaikka olisit tarjonnut sille maksukorttia. Tällöin ei jää pisteet saamatta. Toisaalta se varsinainen syy paremmuuteen on se, että eikai kukaan nykyajan ihminen kanna enää lompakkoa mukanaan? Puhelimessa on tarvittavat kortit ja puhelimen takana korttikotelossa on henkkarit ja mahdollisesti joku muu kortti, esim. Prisman skanneria varten, joka ei syystä tai toisesta vieläkään vapaudu telineestään kuin fyysisellä kortilla, vaikka kuussa ollaan käyty jo vuosikymmeniä sitten. Plussakortinkin siirsin luurin lompakkoon tekemällä K-Ruoka sovelluksen tarjoamasta viivakoodista luurin lompakkoon pikakortin, kun K-Ryhmä ei saanut sitä muuten aikaiseksi ja tämä kortti toimii pikakassalla samalla tapaa, kuin lukisit tuotteen viivakoodin. Kassalla sitä voi taas näyttää sille rahastajahahmolle, joka lukee sen skannerillaan.

Vierailija
653/682 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ikinä kysy pin-koodia. Voi maksaa yli 50e ostokset lähimaksulla. Ei tarvitse kantaa lompakkoa mukana, puhelin taas on aina muutenkin mukana. Kassalla tarvitsee muutenkin näyttää puhelimesta S-etukortti, k-plussa tai lidl plus, joten kätevä myös maksaa sillä samalla puhelimella eikä alkaa kaivamaan fyysistä korttia. Mobiilimaksamisessa ei ole ainakaan minulla ikinä ollut mitään ongelmaa, fyysinen kortti sen sijaan reistailee useinkin.

Ihmettelen tuota kortin reistaamista.  Varmaan 30 vuotta olen käyttänyt normaalia maksukorttia eikä se ole ikinä millään tavalla reistaillut.

Nykyään tuntuu olevan jos jonkinlaista maksutapaa.  Juuri tänään menin s-merketin jonoon kun kävin apteekissa ja sain päähäni, että käypä tuosta samalla ostamassa jätskituutin itselleni.  Kolme ihmistä oli mun edellä ja jokainen puuhasi siinä kassalla maksamisensa kanssa.  Yksi kirjoitti nimensä (hitakaisesti) johonkin kuittiin, en tajua miksi.  Yksi sähläili kännykän kanssa, näpytteli sitä välissä ja taas osoitteli sillä maksulaitteeseen, kolmas maksoi jotain käteisellä ja jotain jollain muulla paperilla, jätskini suli kivasti siinä odottaessa.

Olisi pitänyt mennä siihen itsepalvelukassalle, mutta olin jo jonon sisällä, päätin odottaa.

Yksi mies edessäni halusi kerran maksaa kellolla.  Ei onnistunut millään, kauheaa sadattelua ja loputtomia yrityksiä, kunnes viimein luovutti.  Kuulemma olisi pitänyt voida maksaa sillä hienolla älykellolla.  Kaivoin sitten vihaisena sen kortin esiin ja maksoi kahdessa sekunnissa.

Vierailija
654/682 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti. 

Puhelin yksinkertaisesti on kätevä maksuväline. 

Puhelin on nopeampi ottaa laukusta kuin lompakko? Logiikka tälle? :D

Puhelimen ottamiseksi laukusta tarvitsee:

1. Ottaa puhelin laukusta

Kortin ottamiseksi laukussa olevasta lompakosta tarvitsee:

1. Ottaa lompakko laukusta

2. Ottaa kortti lompakosta

Onko muka niin vaikea käsittää kumpi on nopeampaa?

Mutta se puhelin on avattava myös ensin, kortti on samantien valmis.

En ole ikinä kokenut kortin ottamista esiin mitenkään vaivalloiseksi.  Otan sen jo valmiiksi käsiini siinä kassalle mennessäni.

No mutta onhan se tietysti oma juttunsa, että se kännykkä on monella kädessä kaiken aikaa muutenkin.  

Vierailija
655/682 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelimella maksamisessa on se etu, että saa paremmin kerrytettyä jonoa peräänsä. Aina, kun jollain on ongelma maksamisen kanssa, niin kyseessä on puhelimen kanssa säätäjä.

Kyllä.  Tämä on totta.

Vierailija
656/682 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samassa mobiililompakossa kun on S-Etukortti että maksukortti, niin bonuksia kerryttävillä maksupäätteillä laite osaa aina kaivaa sen S-Etukortin sieltä ensimmäisenä, vaikka olisit tarjonnut sille maksukorttia. Tällöin ei jää pisteet saamatta. Toisaalta se varsinainen syy paremmuuteen on se, että eikai kukaan nykyajan ihminen kanna enää lompakkoa mukanaan? Puhelimessa on tarvittavat kortit ja puhelimen takana korttikotelossa on henkkarit ja mahdollisesti joku muu kortti, esim. Prisman skanneria varten, joka ei syystä tai toisesta vieläkään vapaudu telineestään kuin fyysisellä kortilla, vaikka kuussa ollaan käyty jo vuosikymmeniä sitten. Plussakortinkin siirsin luurin lompakkoon tekemällä K-Ruoka sovelluksen tarjoamasta viivakoodista luurin lompakkoon pikakortin, kun K-Ryhmä ei saanut sitä muuten aikaiseksi ja tämä kortti toimii pikakassalla samalla tapaa, kuin lukisit tuotteen viivakoodin. Kassalla sitä voi taas näyttää sille rahastajahahmolle, joka lukee sen skannerillaan.

No tuohan on sitten loppujen lopuksi jo sama asia kuin lompakko.

Vierailija
657/682 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelimella maksaminen kömpelöä ja turvatonta joten en käytä sitä.

Siis nimenomaan kätevää ja turvallisempaa, arvon kallu kallunen? Onko sulla autossakin apupyörät?

Entäs jos kännykkä katoaa?

Olen kerran itse löytänyt maasta kännykän, jonka vein sitten poliisilaitokselle.  Joku onneton oli siis kadottanut koko henkilöllisyytensä, kun kännykkä putosi matkan varrelle.  Siinäkin näkyi olevan kaikenlaista korttia ja muuta juttua kotelon taskuissa.

Itselläni oli kerran kännykkä kadoksissa monta tuntia, oma vika tietysti, mutta kyllä siinä ehti jo monet uhkat päässä pyöriä.

Se löytyi sitten kotipihasta maasta auton vierestä, oli siihen pudonnut kun olin rahdannut kauppakasseja ja muuta siinä.  Aina sattuu ja tapahtuu.

Vierailija
658/682 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla se on varavaihtoehto pikku ostokset voi maksaa.ja näkee muuten mitä on maksanut kun kortilla ei näe.

Ostoskäyttäytymisen näkee joku muukin taho, jolle tiedot eivät kuulu.

Vierailija
659/682 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea useimpia aiempia viestejä. Mutta kommentoin sen verran, että ainakin S-osuusliikkeen halukkuus mainostaa mm. Apple Pay maksamista, johtunee melko varmasti siitä että Apple perii myyjältä pienemmän provision maksun välittämisestä kun kortti-operaattorit Visa ja MasterCard. 

Kaupan osalta siis kyse on siitä mikä on heille edullisin tapa vastaanottaa rahaa. Ja maksunvälittäjien osalta kyse on markkinaosuudesta kilpailusta. Apple ja Google subventoi (tukee) omaa maksunvälittämistä heidän oman markkinointibudjettinsa kautta. Visa, MasterCard (EuroCard) jne. ovat perinteisesti kilpaileet vain keskenään, mutta heilläkin lienee isoimmille omille asiakkailleen S-keskusliikkeen kaltaiset isot kauppiaat oma hinnasto, minkä mukaan he perivät myyjiltä rahan välittämisestä maksun. Kauppias suosittelee aina sitä mikä on sille edullisinta, yhteen aikaan se voi olla mobiilimaksaminen  ja sitten kun kortti-operattorit alkavat vastata kilpailuun, laskemalla maksunvälittämisen kustannusta niin kauppias alkaa suosittella kortilla maksamista.

Perinteisestihän kauppiaalle on aina Debit (tililtä suoraan) maksaminen ollut edullisempi vaihtoehto kun Credit (luotolla) maksaminen. Kauppias joutuu luotolla maksettaessa joko odottamaan luoton maksua tai ns. myymään maksutapahtumassa syntyneen luoton eteenpäin ja siitä syntyy kuluja, eli eivät saa yhtä paljon rahaa kaupasta kun mitä olisivat saaneet suoraan Debit puolella maksettaessa.

Minä maksan yleensä kortilla, mobiilimaksussa on jonkin verran kohonnut riski huijauksille. Tosin huijaamisen totetuttaminen on sen verran teknisesti vaikeaa, että sen toteutuminen omalle kohdalle on edelleen aika teoreettinen. Pienelle osalle hyvin rikkaita ihmisiä riski on hieman enemmän todennäköinen kun meillä ei-rikkailla.

Vierailija
660/682 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti. 

Puhelin yksinkertaisesti on kätevä maksuväline. 

Puhelin on nopeampi ottaa laukusta kuin lompakko? Logiikka tälle? :D

Mulla on puhelin käsilaukun lähimmässä taskussa ja saan maksukortin puhelimesta esille tuplanapauttamalla virtapainiketta ja näyttämällä samalla puhelimelle kasvoni. Jos se puhelin edes on käsilaukussa eikä vaikkapa taskussa, sillä mulla on kauppalista siellä puhelimessa myös ja käytän siis puhelinta koko kauppareissun ajan.

Lompakko on syvemmällä käsilaukussa, ja jotta saan kortin sieltä esille, pitää ensin avata lompakon vetoketju ja ottaa kortti ulos lompakosta. Puhelinta käyttäessä olisin jo tämän pituisen ajan jälkeen menossa kohti ulko-ovia.

miksi se kortti pitää ottaa pois lompakosta?  Mä ainakin näytän koko lompakkoa sille maksupäätteelle, ja se kyllä osaa lukea sen kortin,  myös sen lompakon nahkakerroksen läpi.