Onko kukaan saanut jumpattua selän kuntoon?
Ei ole ylipainoa ja liikun paljon, mutta istumatyöläisen riesa alaselkäkipu vaivaa. Onko motivoivia tarinoita, oletko saanut omasi kuntoutettua? Mikä auttoi eniten?
Kommentit (81)
Talvella vaivaa. kesällä ja syksyllä ei, koska teen mitäs puuhommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaskunto eli voima on venyttelyä tärkeämpää ja parempi liikkuvuus seuraa yleensä nimenomaan lihaskunnon parantamisesta. Venyttelemällä ei taas lihas pahemmin vahvistu.
Tämähän se. Teen voimaharjoittelua säännöllisesti, eikä siellä ole melkein ikinä kipeä. Tosin työkin on fyysistä, eikä istumista tule paljoa.
Siellä=selkä
Mulla on auttanut reipas kävely, se vahvistaa alaselkää ja jos on jumeja, niin avaa niitä. Muista antaa ristiselän liikkua ja käytä reilusti käsiä kävelyyn
Jos pelkästään selän lihaksistossa on heikkoutta sitä voi vahvistaa, jos taas selän luustossa vikaa keinot aika vähissä.
Aika monet vaivat on kuntoutettavissa, kun vaan löytää syyt vaivoille. Väärillä liikkeillä saattaa jopa pahentaa ongelmaa. Esim. psoaslihas voi mennä helposti jumiin eikä sitä pysty perusjumpalla ja -venyttelyllä avaamaan. Itselläni alaselkäongelmat taisi johtua lähinnä siitä ja menivät pois, kun makasin muutamana päivänä lattialla rullattu pyyhe lantion alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yin jooga. You tube ja kassandra. Joka päivä.
Kahteen vuoteen en ole tarvinnut fyssaria. Sitä ennen kävin 20 vuotta.Etkä 20 v aikana tajunnut että fysioterapia on täyttä kusetusta?
Millä perusteella fysioterapia on huijausta?
Se ei yksistään ole lääke mihinkään, vaan sen lisäksi tarvitaan liikuntaa. Istumatyössä lihakset surkastuvat ja sitten ei paljon tarvitakaan, kun ne kipeytyvät ja niihin tulee rasitusvammoja
Kunnollinen fysioterapeutti suosittelee aina liikuntaa
Yliliikkuvana sinulle tuo voimatreeni olisi tärkeää, jotta lihakset pystyvät tukemaan niveliä tarpeeksi hyvin. Se lievittää kipuja kyllä muutenkin. Minä olen yliliikkuva ja kokenut salitreenin tärkeimmäksi oloa helpottavaksi jumpaksi.
Vierailija kirjoitti:
Aika monet vaivat on kuntoutettavissa, kun vaan löytää syyt vaivoille. Väärillä liikkeillä saattaa jopa pahentaa ongelmaa. Esim. psoaslihas voi mennä helposti jumiin eikä sitä pysty perusjumpalla ja -venyttelyllä avaamaan. Itselläni alaselkäongelmat taisi johtua lähinnä siitä ja menivät pois, kun makasin muutamana päivänä lattialla rullattu pyyhe lantion alla.
Siksi liikunnan pitäisikin olla ohjattua tai sitten niin yksinkertaista, ettei virheitä pysty tekemään. Kävely on erinomainen apu lihaskuntoutukseen, se vahvistaa lihaksia ja lisää sekä selkä, että vatsalihasten verenkiertoa.
Kuntosalitreenillä tulee helposti tehtyä niitä vaarallisia kiertoliikkeitä, jos kokeilet niitä itseksesi ilman valvontaa. Kävellä voit vaikka kuinka ja voit liittää siihen myös hyötyliikuntaa. Kävelet kaikkialle mihin kävellen on yhtään järkevä matka. Kävelysauvatkin voi ottaa mukaan, niin tulee liikutettua kunnolla niitä käsiä
Minä sain fyssarilta ohjeet jumpata, kun yläselkä oli tavattoman kipeä. Hän joutui jotenkin irrottamaan luita, kun olivat jumiintuneet kiinni. En oikein ymmärtänyt.
Minä jumppasin ohjeen mukaan ja muutaman päivän se tuntui toimivaltakin, mutta kun olin yli viikon tehnyt, meni alaselkä niin huonoon kuntoon, ettei jumppaamisesta tullut yhtään mitään. En yksinkertaisesti pystynyt tekemään niitä liikkeitä. Sittemmin olenkin turvautunut särkylääkkeisiin ja jättänyt jumpat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi liikunnan pitäisikin olla ohjattua tai sitten niin yksinkertaista, ettei virheitä pysty tekemään. Kävely on erinomainen apu lihaskuntoutukseen, se vahvistaa lihaksia ja lisää sekä selkä, että vatsalihasten verenkiertoa.
Kuntosalitreenillä tulee helposti tehtyä niitä vaarallisia kiertoliikkeitä, jos kokeilet niitä itseksesi ilman valvontaa. Kävellä voit vaikka kuinka ja voit liittää siihen myös hyötyliikuntaa. Kävelet kaikkialle mihin kävellen on yhtään järkevä matka. Kävelysauvatkin voi ottaa mukaan, niin tulee liikutettua kunnolla niitä käsiä
Ei kiertoliikkeet ole vaarallisia. Toki huonolla tekniikalla ei salilla kannata tehdä, mutta ei se mitään pelottavaa tai vaikeaa ole. Jos on epävarma, kannattaa tehdä pt:n kanssa.
Minä uin 4-5 kertaa viikossa n. 400 metriä. Puolet selkäuintia ja puolet rintauintia. Olen ajatelllut etten ainakaan riko mitään välilevyjä tms. On mielestäni ollut apua alaselkäasioissa. Onko jollakulla kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on auttanut reipas kävely, se vahvistaa alaselkää ja jos on jumeja, niin avaa niitä. Muista antaa ristiselän liikkua ja käytä reilusti käsiä kävelyyn
mulla taas pitkät kävelylenkit vain vetää alaselän enemmän lukkoon, kun kipu on toispuoleinen
Selkäongelmiin auttaa aina (siis jos ei ole jotain vaikeaa rakenteellista vikaa tai vakavaa loukkaantumista) liikunta. Erityisesti voimaharjoittelua kannattaa tehdä säännöllisesti. On oikeastaan ihan sama mitä teet kunhan vaan tee säännöllisesti. Erityisesti toki suosittelen maastavetoa. Siinä riittää pienetkin painot (miehelle esim. 50kg). Jos kerran viikossa teet harjoituksen ja otat maasta vaikka 3 sarjaa 6 toistoa niin kohta sulla on vahva selkä. Toki siinä käy niin että kun vahvistut niin alat haluta lisää painoa ja vahvistut entisestään:). Kohta sulla ei sitten ole minkäänlaisia kipuja oikeastaan missään, niin kuin esim. itsellä. Olen 53v mies ja teen istumatyötä.
Tämä ketju on kyllä motivoiva! Vaikuttaa, että vaiva lähtee liikkumalla, kunhan vaan tekee siihen oman juurisyyhyn toimivia liikkeitä, mikä se itse kullakin sitten onkaan. Ja toki liike ylipäätään on (ääritilanteita lukuunottamatta) hyvä.
-ap
Olen. Kun olin töissä (istumatyö), vaihdoin psoas-tuoliin, kävelin aina töihin 7 km ja pois 7 km. Sen lisäksi harrastan joogaa ja pilatesta sekä teen syvävenyttelyä.
Se rusahtaa itsestään kuntoon kun tekee sillan.
Hyvinvointiheimo.fi kautta oli ladattavissa Kajabi appi jossa on erilaisia harjoituksia ja niitä sai ostettua kajabiin erilaisia, sain alaselän aivan järkyttävästä kunnosta takaisin toimintaan.
_Herätä tukilihakset_ oli se minkä hankin muunmuassa ja sain avun.
En saa mitään tästä mainoksesta mutta se ilo mikä oli siitä että pääsin liikkumaan ja tekemään taas töitä kivutta oli niin voimakas että ilonkyyneleet tuli silmiin. Hinta kuittaa mennen tullen toimimattomat kipulääkkeet. Auttaisi varmasti monelle kun ymmärtäisi että itse saa oikeilla liikkeillä nopeastikin autettua selän toimivaksi jälleen.
Joo olen. Kuntosalilla oli sellainen selkä treeni laite ja sillä treenasin kuukauden. Siihen laitteeseen istutaan. Laitetaan sopivva paino ja sitten niinku tehdään eteen taakse liikettä niin että vain yläkroppa liikkuu ja selällä työnnetään. Tosi hyvä ei ole ollut selkä kipee enää.
Vierailija kirjoitti:
Joo olen. Kuntosalilla oli sellainen selkä treeni laite ja sillä treenasin kuukauden. Siihen laitteeseen istutaan. Laitetaan sopivva paino ja sitten niinku tehdään eteen taakse liikettä niin että vain yläkroppa liikkuu ja selällä työnnetään. Tosi hyvä ei ole ollut selkä kipee enää.
Kai teit muutakin??
Sain fyssarilta ohjeet poikittaisen vatsalihaksen treenaamiseen ja kipu katosi.