Onko kukaan saanut jumpattua selän kuntoon?
Ei ole ylipainoa ja liikun paljon, mutta istumatyöläisen riesa alaselkäkipu vaivaa. Onko motivoivia tarinoita, oletko saanut omasi kuntoutettua? Mikä auttoi eniten?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla repesi välilevy kaikista kerroksistaan ja välilevyn sisällä oleva massa pursusi ulos aiheuttaen kovan hermopinteen jalkaan menevään hermoon. "Tähän vaivaan ei sitten jumppa autakaan", sanoi lääkäri nähtyään kuvat ja passitti mut leikkausjonoon. Olin siinä vaiheessa kärsinyt pahenevista jalkakivuista jo 10 kk ajan. Loppuajan en voinut kuin maata jalat koholla, sillä kipu oli sietämätöntä niin istuen kuin seistenkin, olin sängyn vanki. Mut pistettiin leikkausarviossa kiireelliseen leikkausjonoon, sanoivat, että tähän ei auta muu kuin leikkaus, jossa poistetaan se välilevymassa mekaanisesti pois hermoa puristamasta. 5 %:lla ihmisistä se massa ei sula ja kuihdu itsestään, vaan jää sinne aktiivisesti puristamaan hermoa. Selkä kuvattiin vielä just ennen leikkausta, oli kaksi massiivisen isoa prolapsia ja paha hermopinne. Jalan hermo ei ikinä toennut entiselleen, mutta ne kivut jäivät pois. Lopussa se meni vielä niin, että leikkausjonossa ollessani yhtäkkiä kivut nousivat potenssiin miljoona vessareissulla ja päädyin lattialle makaamaan ja huutamaan, enkä kyennyt liikkumaan enää milliäkään. Ambulanssilla sairaalaan, kuvat ja kiireelliseen päivystysleikkaukseen.
Mullakin kävi näin, mutta paljon nopeammalla aikataululla. Se hermokipu oli jotain uskomattoman kamalaa ja jalkaan jäi ikuinen tuntohermon vaurio, selkä sen sijaan ei ollut ollenkaan kipeä. Leikkaukseen mut vietiin käytännössä suoraan magneettikuvauksesta, halvaantuminen oli ilmeisesti todella lähellä.
Olen tuon kirjoittaja, jolle kommentoit. Mullakaan ei selkä ollut ikinä kipeä. Kipu alkoi keskeltä persettä, meni tarkkaa "linjaa" pitkin takareittä, säärtä ja isovarpaaseen asti. Se kipu oli sietämätöntä kipua siinä lopussa, leikkausjonossa ehdin olla alle viikon, kun tosiaan tuli tuo vessareissulla, että tuli kivut potenssiin miljoona, menin lattialle vain huutamaan. Kotona ehdin maata viikkokausia tuota ennen, kun ajattelin, että kyllä tämä paranee itsestään, aina sanotaan, että kyllä iskiaskivut paranee itsestään. Mulla vain paheni kuukausi kuukaudelta. Mutkin vietiin miltei heti magneettikuvauksesta leikkaukseen, piti hetken aikaa odotella leikkaussalin vapautumista. Musta otettiin siis kaksi magneettikuvaa. Ensimmäinen silloin, kun menin ekan kerran lääkäriin ja sitten kun ambulanssilla vietiin sairaalaan.
En meinannut pystyä edes kävelemään parkkipaikalta lääkäriin, koska kipu oli niin kamala. Töpötin pari metriä ja seisahdin jne. Lääkäri totesi, että "ai, sitä tullaan tässä kunnossa tänne" ja passitti mut kuviin, josta sitten sanoi "tämä vaiva ei sitten jumpalla paranekaan, sun välilevy on revennyt kaikista kerroksistaan aiheuttaen kovan hermopinteen, pistän sut leikkausarvioon".
Vierailija kirjoitti:
Olen tämän talven aikana venähdyttänyt selkäni ja kylkeni useammankin kerran ja syynä on ollut liian isot painot tai joku muu itse tehty moka kuntosalilla enkä ole käynyt lääkärissä yhdenkään venähdyksen takia. Olen googlettanut oireet netissä hyvin on tekoäly antanut diagnoosin ja sitten olen selaillut netistä jumppaliikkeitä ja muita itsehoito-ohjeita ja kyllä selkä että kylkin ovat mokemmat joitakin viikkoja kipuiltuaan tulleet kuntoon. Liike on lääke!
Liike ei ole lääke, jos välilevy on revennyt kokonaan.
Silloin ei saa missään nimessä kumartua, tehdä kiertoja ym.
on.
Hankin päätelasit ja aloin jumppaamaan tasatunnein hetken aina etätöissä. Aikaisemmin jumppasin vain iltaisin ja olin koko työpäivän ajan hankalassa pinteessä.
Sulla saattaa olla lonka väärässä asennossa, esim etukenossa, jolloin alaselkä kuormittuu liikaa. Kannattaa perehtyä asiaan
Vierailija kirjoitti:
Jos liikut, kuten aloituksessa mainitsit, niin ongelma ei varmaan ole niinkään huonossa lihassakunnossa, vaan staattisessa istuma-asennossa. Voitko vähentää tai tauottaa istumista? Tehdä pientä taukojumppaa, vähän, mutta usein?
Kuinka usein tuota tarvitsisi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Yin jooga. You tube ja kassandra. Joka päivä.
Kahteen vuoteen en ole tarvinnut fyssaria. Sitä ennen kävin 20 vuotta.
Etkä 20 v aikana tajunnut että fysioterapia on täyttä kusetusta?
Vierailija kirjoitti:
Suorin jaloin maastaveto on alaselkävaivoista kärsivälle paras liike. Aloittaa vaikka 10kg tangolla. Kun se alkaa mennä siedettävästi, pistää muutaman kilon lisää tankoon.
Aloitin nelikymppisenä selkävaivaisena tuon liikkeen 25 kilolla. Nyt menee 140 kg.
Ja aluksi pitkiä sarjoja, tyyliin 30 - 50 toistoa per sarja ja sitten vaikka 5 - 10 minuuttia taukoa.
M54
Suorin jaoin? Miksi?
Mä pidän säännöllisellä liikunnalla selkääni kunnossa. Salitreenissä täytyy muistaa hyvä lämmittely, varsinkin selän alueelle sekä suoritustekniikka kunnossa. Tanssitreenit (jazz/showtanssi) huoltaa kehoa muuten.
Mulla on siis vähän väliä alaselän kanssa ongelmia, ja jos en harrastaisi liikuntaa, en tiedä paljonko niitä olisi oikeasti. Akuutimmassa tilanteessa harrastan kevyempää liikuntaa, ja kun jumi hellittää, niin keskityn lihasten vahvistamiseen ja liikkuvuuden ylläpitoon.
Kaikki alkaa siitä, että nukkuu ja syö hyvin niin on sitten energiaa jumpatakin ja keho palautuu paremmin.
Minä sain järkyttävän alaselkäkivun pois tällä HS:n jumpalla ja lisäksi tein pakaralihasvenyttelyjä.
Tiesitkö, että istuminen kiristää ja lyhentää lonkankoukistajia? Näillä liikkeillä helpotat alaselkäkipuja.
Treeni | Viiden liikkeen treeni auttaa kireisiin lonkankoukistajiin venyttelyä paremmin
https://www.hs.fi/lifestyle/art-2000011916235.html
Ja lapsesta asti meidät ohjataan istumaan pitkiä päiviä! Jonot lääkäriin ovat viikoista kuukausiin! Käteen ei jää mitään.
Mulla ei ole nyt pariin vuoteen alaselkä vaivannut juuri lainkaan. En tiedä, auttoiko treeni vai 30 kg painonpudotus. Olen kävellyt ja myös juossut. Treeniä tehnyt kehonpainolla, leuanvetoa, punnerruksia renkailla ja ilman, erilaisia kyykkyjä ja lantionnostoja ym. Sen sijaan yläselkä ja niska rupesi vaivaamaan, mutta siihen löytyi täsmälääke: vaakasoutu, tangolla tai renkailla. m50
Olen saanut. Työergonomia kuntoon ja lihashuoltoa ihan netistä etsityillä ohjeilla. Jossei toimi niin fyssarille
Maastaveto kuntosali harkoitteeseen ja kyykyt. Hyvät venytykset myös työpäivän aikana. Ei ongelmaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yin jooga. You tube ja kassandra. Joka päivä.
Kahteen vuoteen en ole tarvinnut fyssaria. Sitä ennen kävin 20 vuotta.Etkä 20 v aikana tajunnut että fysioterapia on täyttä kusetusta?
Millä perusteella fysioterapia on huijausta?
Keskivartalon syvien lihasten asteittainen vahvistaminen sai alaselkäni kivuttomaksi tilanteesta, jossa ei pystynyt lopulta edes kävelemään ilman itkua. Olin käynyt salilla jo pitkään ennen kipujen eskaloitumista ja muutenkin liikkunut aktiivisesti. Tein vain syviä lihaksia aivan väärin. Fyssari auttoi löytämään oikeat lihakset ja liikkeet. Puoli vuotta kuntoutin selkääni ja sen koommin en ole kivuista kärsinyt. Tuon ruljanssin jälkeen olen pystynyt aktivoimaan syvät lihakset kaikessa liikunnassa ja niiden treenaaminen käy vähän huomaamatta.
Venyttelyt ja kiertoliikkeet vain pahensivat tilannetta, joka johtui ihan istumatyön laiskistamista lihaksista.
Menee ihan itsestään, kun käy salilla.
Vierailija kirjoitti:
Lihaskunto eli voima on venyttelyä tärkeämpää ja parempi liikkuvuus seuraa yleensä nimenomaan lihaskunnon parantamisesta. Venyttelemällä ei taas lihas pahemmin vahvistu.
Tämähän se. Teen voimaharjoittelua säännöllisesti, eikä siellä ole melkein ikinä kipeä. Tosin työkin on fyysistä, eikä istumista tule paljoa.
Lihaskunto, lihaskunto ja lihaskunto.
Olen tämän talven aikana venähdyttänyt selkäni ja kylkeni useammankin kerran ja syynä on ollut liian isot painot tai joku muu itse tehty moka kuntosalilla enkä ole käynyt lääkärissä yhdenkään venähdyksen takia. Olen googlettanut oireet netissä hyvin on tekoäly antanut diagnoosin ja sitten olen selaillut netistä jumppaliikkeitä ja muita itsehoito-ohjeita ja kyllä selkä että kylkin ovat mokemmat joitakin viikkoja kipuiltuaan tulleet kuntoon. Liike on lääke!