Onko kukaan saanut jumpattua selän kuntoon?
Ei ole ylipainoa ja liikun paljon, mutta istumatyöläisen riesa alaselkäkipu vaivaa. Onko motivoivia tarinoita, oletko saanut omasi kuntoutettua? Mikä auttoi eniten?
Kommentit (36)
Lonkan alueen liikkuvuuden lisääminen helpottaa myös selkäkipua. Esimerkiksi kireät lonkankoukistajat heijastuvat kipuna alaselässä. Tee siis liikkuvuusharjoituksia.
Täällä🙋 Olen melkein vuoden ajan tehnyt kotona lähes päivittäin n. 10min selkäjumppaa. Iskias ei ole vaivannut sen jälkeen ja tukilihaksetkin ovat nyt paremmassa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Yin jooga. You tube ja kassandra. Joka päivä.
Kahteen vuoteen en ole tarvinnut fyssaria. Sitä ennen kävin 20 vuotta.
Mä itse asiassa teen Kassandran joogaa myös, lempi tubeohjaajani :D. On hyvä apu, mutta ei ole yksikseen riittänyt pitämään kipua poissa, etenkin kun on yliliikkuvuutta. Mutta positiivisia kokemuksia on aina hyvä kuulla, kiva että toiminut! -ap
Vierailija kirjoitti:
Yin jooga on siis venyttelyä eli liikkuvuuden lisäämistä. Ei varsinaista joogaa.
Sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahteen vuoteen en ole tarvinnut fyssaria. Sitä ennen kävin 20 vuotta.Mä itse asiassa teen Kassandran joogaa myös, lempi tubeohjaajani :D. On hyvä apu, mutta ei ole yksikseen riittänyt pitämään kipua poissa, etenkin kun on yliliikkuvuutta. Mutta positiivisia kokemuksia on aina hyvä kuulla, kiva että toiminut! -ap
Ehkä tarvitse lihakuntoa lisäksi? Yin joogahan ei sitä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Täällä🙋 Olen melkein vuoden ajan tehnyt kotona lähes päivittäin n. 10min selkäjumppaa. Iskias ei ole vaivannut sen jälkeen ja tukilihaksetkin ovat nyt paremmassa kunnossa.
Loistavaa! Saako udella millaisia liikkeitä teet, selänojennuksia, muuta? Alan taipua itsekin ajatukseen että paljon tiuhempaan pitäisi vahvistaa, vaikka meinaa laiskottaa... -ap
Vatsalihasten hyvä kunto tulee selkää parhaiten. Akuuttiin kipuun esim. selänkierrot ja selän lepuuttaminen esim. lattialla selänmakuulla ja jalat koukkuun rinnan päälle tai roikuttamalla yläkroppaa maata kohti seisoma-asennosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahteen vuoteen en ole tarvinnut fyssaria. Sitä ennen kävin 20 vuotta.Mä itse asiassa teen Kassandran joogaa myös, lempi tubeohjaajani :D. On hyvä apu, mutta ei ole yksikseen riittänyt pitämään kipua poissa, etenkin kun on yliliikkuvuutta. Mutta positiivisia kokemuksia on aina hyvä kuulla, kiva että toiminut! -ap
Ehkä tarvitse lihakuntoa lisäksi? Yin joogahan ei sitä lisää.
Varmasti näin. Teenkin kyllä, mutta vaikuttaa että jotenkin väärin tai epätasapainoisesti.
Lihaskunto eli voima on venyttelyä tärkeämpää ja parempi liikkuvuus seuraa yleensä nimenomaan lihaskunnon parantamisesta. Venyttelemällä ei taas lihas pahemmin vahvistu.
Minä. Treenaan enimmäkseen vatsalihaksia, pakaroita ja rintarangan liikkuvuutta. Yksi välilevy leikattu ja magneettikuvassa näkyi toinenkin joka oli tosi huonossa hapessa, mutta olen saanut sen pysymään kurissa lihaskuntotreenillä.
Syvien vatsalihasten kuntoa kannattaa harjoitella. Moni unohtaa ne täysin.
Vierailija kirjoitti:
Minä. Treenaan enimmäkseen vatsalihaksia, pakaroita ja rintarangan liikkuvuutta. Yksi välilevy leikattu ja magneettikuvassa näkyi toinenkin joka oli tosi huonossa hapessa, mutta olen saanut sen pysymään kurissa lihaskuntotreenillä.
Ja en venyttele koskaan enkä tee alaselälle mitään täsmäliikkeitä.
Pilates ja venyttely. Ilman liikkuvuuden lisäämistä voimaharjoittelu vain tekee jäykemmäksi ja voi lisätä kipua.
Vierailija kirjoitti:
Vatsalihasten hyvä kunto tulee selkää parhaiten. Akuuttiin kipuun esim. selänkierrot ja selän lepuuttaminen esim. lattialla selänmakuulla ja jalat koukkuun rinnan päälle tai roikuttamalla yläkroppaa maata kohti seisoma-asennosta.
Selänkiertoja eikä taivutusta eteenpäin ei saa tehdä, jos välilevy on rikki. Emme voi tietää, mikä tilanne ap:lla on välilevyjen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loistavaa! Saako udella millaisia liikkeitä teet, selänojennuksia, muuta? Alan taipua itsekin ajatukseen että paljon tiuhempaan pitäisi vahvistaa, vaikka meinaa laiskottaa... -ap
Sain alkuun kuntoutuksesta ohjeet helppoihin selkäjumppiin. Nyt olen hakenut myös netistä lisää ja liittänyt niitä mukaan omiin. Netistä löytyy vaikka mitä ohjeita, ja just sellaisia mitkä tuntuu itselleen kivemmalta. Löysin myös faskiajumppaohjeita, niitä teen kerran viikossa.
Selkäkipu voi johtua suolisto-ongelmista. Minulla katosi selkäkivut kun suolistokasvain löydettiin ja leikattiin. Suolisto-ongelma rasittaa selkää oli se mikä tahansa. Mietippäs tätä ja tee oma diagnoosi. Toimiiko vatsa säännöllisesti, onko jotain ummetusta jne. jne.
Jos painojen kolistelu kiinnostaa: etukyykky, maastaveto ja t kulmasoutu tangolla ovat saaneet mun selän kivuttomaksi ja parantaneet ryhtiä. Suosittelen! Kerran viikossa mave, kyykky kahdesti, kulmasoutu kerran. 5x5 nousevilla painoilla
YouTube:
Standing body weight workouts
Standing abs
Standing leg and glute workouts (body weight)
Nämä lisäävät liikkuvuutta, toiminnallisuutta, kestävyyttä ja voimaa keski- ja alavartaloon sekä vahvistavat syviä vatsalihaksia, koska syviä vatsalihaksia pitää aktivoida koko ajan, kun treenaa isompia lihaksia seisten esimerkiksi yhden jalan varassa.
Vierailija kirjoitti:
Pilates ja venyttely. Ilman liikkuvuuden lisäämistä voimaharjoittelu vain tekee jäykemmäksi ja voi lisätä kipua.
Venyttelyssä pitäisi tietää juuri oikeat venytykset, ettet venytä samalla hermoja jotka vaan aiheuttaa lisää kipua.