Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan saanut jumpattua selän kuntoon?

Vierailija
30.06.2026 |

Ei ole ylipainoa ja liikun paljon, mutta istumatyöläisen riesa alaselkäkipu vaivaa. Onko motivoivia tarinoita, oletko saanut omasi kuntoutettua? Mikä auttoi eniten? 

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yin jooga. You tube ja kassandra. Joka päivä.

Kahteen vuoteen en ole tarvinnut fyssaria. Sitä ennen kävin 20 vuotta.

Vierailija
2/36 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lonkan alueen liikkuvuuden lisääminen helpottaa myös selkäkipua. Esimerkiksi kireät lonkankoukistajat heijastuvat kipuna alaselässä. Tee siis liikkuvuusharjoituksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä🙋‍ Olen melkein vuoden ajan tehnyt kotona lähes päivittäin n. 10min selkäjumppaa. Iskias ei ole vaivannut sen jälkeen ja tukilihaksetkin ovat nyt paremmassa kunnossa. 

Vierailija
4/36 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä itse asiassa teen Kassandran joogaa myös, lempi tubeohjaajani :D. On hyvä apu, mutta ei ole yksikseen riittänyt pitämään kipua poissa, etenkin kun on yliliikkuvuutta.  Mutta positiivisia kokemuksia on aina hyvä kuulla, kiva että toiminut! -ap

Vierailija
5/36 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yin jooga on siis venyttelyä eli liikkuvuuden lisäämistä.   Ei varsinaista joogaa. 
Sama

Vierailija
6/36 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä itse asiassa teen Kassandran joogaa myös, lempi tubeohjaajani :D. On hyvä apu, mutta ei ole yksikseen riittänyt pitämään kipua poissa, etenkin kun on yliliikkuvuutta.  Mutta positiivisia kokemuksia on aina hyvä kuulla, kiva että toiminut! -ap

Ehkä tarvitse lihakuntoa lisäksi? Yin joogahan ei sitä lisää. 

Vierailija
7/36 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä🙋‍ Olen melkein vuoden ajan tehnyt kotona lähes päivittäin n. 10min selkäjumppaa. Iskias ei ole vaivannut sen jälkeen ja tukilihaksetkin ovat nyt paremmassa kunnossa. 

Loistavaa! Saako udella millaisia liikkeitä teet, selänojennuksia, muuta? Alan taipua itsekin ajatukseen että paljon tiuhempaan pitäisi vahvistaa, vaikka meinaa laiskottaa... -ap

Vierailija
8/36 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsalihasten hyvä kunto tulee selkää parhaiten. Akuuttiin kipuun esim. selänkierrot ja selän lepuuttaminen esim. lattialla selänmakuulla ja jalat koukkuun rinnan päälle tai roikuttamalla yläkroppaa maata kohti seisoma-asennosta.

Vierailija
9/36 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tarvitse lihakuntoa lisäksi? Yin joogahan ei sitä lisää. 

Varmasti näin. Teenkin kyllä, mutta vaikuttaa että jotenkin väärin tai epätasapainoisesti.

Vierailija
10/36 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaskunto eli voima on venyttelyä tärkeämpää ja parempi liikkuvuus seuraa yleensä nimenomaan lihaskunnon parantamisesta. Venyttelemällä ei taas lihas pahemmin vahvistu.

Vierailija
11/36 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Treenaan enimmäkseen vatsalihaksia, pakaroita ja rintarangan liikkuvuutta. Yksi välilevy leikattu ja magneettikuvassa näkyi toinenkin joka oli tosi huonossa hapessa, mutta olen saanut sen pysymään kurissa lihaskuntotreenillä.

Vierailija
12/36 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syvien vatsalihasten kuntoa kannattaa harjoitella. Moni unohtaa ne täysin.

Vierailija
13/36 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä. Treenaan enimmäkseen vatsalihaksia, pakaroita ja rintarangan liikkuvuutta. Yksi välilevy leikattu ja magneettikuvassa näkyi toinenkin joka oli tosi huonossa hapessa, mutta olen saanut sen pysymään kurissa lihaskuntotreenillä.

Ja en venyttele koskaan enkä tee alaselälle mitään täsmäliikkeitä.

Vierailija
14/36 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilates ja venyttely. Ilman liikkuvuuden lisäämistä voimaharjoittelu vain tekee jäykemmäksi ja voi lisätä kipua.

Vierailija
15/36 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vatsalihasten hyvä kunto tulee selkää parhaiten. Akuuttiin kipuun esim. selänkierrot ja selän lepuuttaminen esim. lattialla selänmakuulla ja jalat koukkuun rinnan päälle tai roikuttamalla yläkroppaa maata kohti seisoma-asennosta.

Selänkiertoja eikä taivutusta eteenpäin ei saa tehdä, jos välilevy on rikki. Emme voi tietää, mikä tilanne ap:lla on välilevyjen kanssa.

Vierailija
16/36 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loistavaa! Saako udella millaisia liikkeitä teet, selänojennuksia, muuta? Alan taipua itsekin ajatukseen että paljon tiuhempaan pitäisi vahvistaa, vaikka meinaa laiskottaa... -ap

Sain alkuun kuntoutuksesta ohjeet helppoihin selkäjumppiin. Nyt olen hakenut myös netistä lisää ja liittänyt niitä mukaan omiin. Netistä löytyy vaikka mitä ohjeita, ja just sellaisia mitkä tuntuu itselleen kivemmalta. Löysin myös faskiajumppaohjeita, niitä teen kerran viikossa. 

Vierailija
17/36 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkäkipu voi johtua suolisto-ongelmista. Minulla katosi selkäkivut kun suolistokasvain löydettiin ja leikattiin. Suolisto-ongelma rasittaa selkää oli se mikä tahansa. Mietippäs tätä ja tee oma diagnoosi. Toimiiko vatsa säännöllisesti, onko jotain ummetusta jne. jne.

Vierailija
18/36 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos painojen kolistelu kiinnostaa: etukyykky, maastaveto ja t kulmasoutu tangolla ovat saaneet mun selän kivuttomaksi ja parantaneet ryhtiä. Suosittelen! Kerran viikossa mave, kyykky kahdesti, kulmasoutu kerran. 5x5 nousevilla painoilla

Vierailija
19/36 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

YouTube: 

Standing body weight workouts 

Standing abs

Standing leg and glute workouts (body weight)

Nämä lisäävät liikkuvuutta, toiminnallisuutta, kestävyyttä ja voimaa keski- ja alavartaloon sekä vahvistavat syviä vatsalihaksia, koska syviä vatsalihaksia pitää aktivoida koko ajan, kun treenaa isompia lihaksia seisten esimerkiksi yhden jalan varassa.

Vierailija
20/36 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pilates ja venyttely. Ilman liikkuvuuden lisäämistä voimaharjoittelu vain tekee jäykemmäksi ja voi lisätä kipua.

Venyttelyssä pitäisi tietää juuri oikeat venytykset, ettet venytä samalla hermoja jotka vaan aiheuttaa lisää kipua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän