Onko kukaan saanut jumpattua selän kuntoon?
Ei ole ylipainoa ja liikun paljon, mutta istumatyöläisen riesa alaselkäkipu vaivaa. Onko motivoivia tarinoita, oletko saanut omasi kuntoutettua? Mikä auttoi eniten?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Jos painojen kolistelu kiinnostaa: etukyykky, maastaveto ja t kulmasoutu tangolla ovat saaneet mun selän kivuttomaksi ja parantaneet ryhtiä. Suosittelen! Kerran viikossa mave, kyykky kahdesti, kulmasoutu kerran. 5x5 nousevilla painoilla
Maastaveto eli mave on todella riskialtis liike selän kannalta. Mieluummin sitten siinä pienet painot ja täydellinen tekniikka. Liike pitäisi lisäksi opetella ammattilaisen kanssa ja peilikin olisi hyvä olla olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pilates ja venyttely. Ilman liikkuvuuden lisäämistä voimaharjoittelu vain tekee jäykemmäksi ja voi lisätä kipua.
Venyttelyssä pitäisi tietää juuri oikeat venytykset, ettet venytä samalla hermoja jotka vaan aiheuttaa lisää kipua.
Juu. Iskiashermo ei todellakaan tykkää venytyksestä. Venyttelyn on muutenkin todettu olevan turhaa.
Jos liikut, kuten aloituksessa mainitsit, niin ongelma ei varmaan ole niinkään huonossa lihassakunnossa, vaan staattisessa istuma-asennossa. Voitko vähentää tai tauottaa istumista? Tehdä pientä taukojumppaa, vähän, mutta usein?
Vierailija kirjoitti:
Jos liikut, kuten aloituksessa mainitsit, niin ongelma ei varmaan ole niinkään huonossa lihassakunnossa, vaan staattisessa istuma-asennossa. Voitko vähentää tai tauottaa istumista? Tehdä pientä taukojumppaa, vähän, mutta usein?
Tämäkin varmaan pitäisi ottaa itselleni ihan kellotettavaksi. Yritän tehdä mutta sitten unohtuu ja helposti onkin tunteja istunut putkeen.
Riippuu vähän mikä siellä on vikana? Onko kuvattu? Jos on kulumista kyse niin kevyt jumppa ja core lihasten vahvistaminen voi auttaa. Taas jokin madaltuminen rangassa ja hermo puristus saattaa olla leikkauksen paikka. Sitten on vielä si niveltä ym 10 muuta syytä. Lääkäriin ja kuviin suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos painojen kolistelu kiinnostaa: etukyykky, maastaveto ja t kulmasoutu tangolla ovat saaneet mun selän kivuttomaksi ja parantaneet ryhtiä. Suosittelen! Kerran viikossa mave, kyykky kahdesti, kulmasoutu kerran. 5x5 nousevilla painoilla
Maastaveto eli mave on todella riskialtis liike selän kannalta. Mieluummin sitten siinä pienet painot ja täydellinen tekniikka. Liike pitäisi lisäksi opetella ammattilaisen kanssa ja peilikin olisi hyvä olla olemassa.
Maastavedon oppii nopeasti itsekin. Netissä on monia hyviä videoita. Suosittelen etenkin naisten tekemiä, koska naisista on helpompi havaita asennot ja liikkeet. Maastavedon tärkein asia on keskittyminen hyviin toistoihin.
Vierailija kirjoitti:
Helposti voi olla vaikka minkälaista lihasepätasapainoa vaikka liikkuisi. Selkää rasittaa todennäköisesti se, että lantio kippaa eteenpäin (anterior pelvic tilt).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pilates ja venyttely. Ilman liikkuvuuden lisäämistä voimaharjoittelu vain tekee jäykemmäksi ja voi lisätä kipua.
Venyttelyssä pitäisi tietää juuri oikeat venytykset, ettet venytä samalla hermoja jotka vaan aiheuttaa lisää kipua.
Juu. Iskiashermo ei todellakaan tykkää venytyksestä. Venyttelyn on muutenkin todettu olevan turhaa.
Se että joissakin olosuhteissa on todettu turhaksi ei vielä merkkaa sitä että se olisi turhaa aina ja kaikissa tilanteissa. Ongelmatilanteissa kannattaa kokeilla monia erilaisia ratkaisuja jos ei suoraan tiedä mikä auttaa.
Pilates.
Mutta vain ja ainoastaan asiantuntevan ohjaajan kanssa, mieluiten fysioterapeutti.
Moni on välttänyt leikkauksen / siirtynyt leikkausta Pilateksen avulla.
Mutta ohjaaja / studio kannattaa valita tarkasti, tarjolla on liikaa näitä pikakurssin käyneitä ohjaajia, jotka osaavat mekaanisesti ohjata ne oppimansa liikkeet, mutta siinä kaikki.
Alaselkäkipuun auttaa lähes poikkeuksetta etureisien venyttely. Pyöräily on myös hyvästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lähdin tätä tekemään selkäkipuisena. Katsoin monet ohjeet ja käytin pientä painoa. No seuraavana päivänä lähti jalat alta ja tunne oli sellainen että pelkäsin halvaantuvani. Sittemmin olen pitäytynyt fyssarin ohjeissa vaikka liikkeet ovatkin turhauttavan pieniä ja sinänsä tehottoman tuntuisia painoharjoitteluun verrattuna.
Ap, fyssarilla kannattaa käydä jos et ole vielä käynyt. Minä luulin pitkään ettei mikään jumpat auta selkäkipuun, mutta teinkin liikkeet ihan hitusen väärin ja tämä siis selvisi fyssarilla. Pieni korjaus ja jumppa auttoi jo muutamassa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lähdin tätä tekemään selkäkipuisena. Katsoin monet ohjeet ja käytin pientä painoa. No seuraavana päivänä lähti jalat alta ja tunne oli sellainen että pelkäsin halvaantuvani. Sittemmin olen pitäytynyt fyssarin ohjeissa vaikka liikkeet ovatkin turhauttavan pieniä ja sinänsä tehottoman tuntuisia painoharjoitteluun verrattuna.
Ap, fyssarilla kannattaa käydä jos et ole vielä käynyt. Minä luulin pitkään ettei mikään jumpat auta selkäkipuun, mutta teinkin liikkeet ihan hitusen väärin ja tämä siis selvisi fyssarilla. Pieni korjaus ja jumppa auttoi jo muutamassa päivässä.
Minä taasen olen treenannut selän kivuttomaksi mavella, etukyykyllä ja t kulmasoudulla. Ryhti parani ja yleinen jaksaminen. Lopettakaa maven demonisointi ja ottakaa vastuu omasta elämästä
Mulla on notko selkä ja olen joskus 1980-luvun alussa peruskoulussa saanut siihen fysioterapeutuilta jumppaohjeet. Kun sitten aikuisena istumatyössä alkoi selkä jumittaa, kaivoin ne samat paperit tikku-ukonkuvineen esiin ja niitä yksinkertaisia harjoituksia kun tekee kivut pysyvät tehokkaasti poissa. Vartti joka aamu riittää, ei tarvitse hikoilla salilla eikä maksaa joogaohjaajalle - mutta pitää käyttää joka aamu se vartti..
Vierailija kirjoitti:
YouTube:
Standing body weight workouts
Standing abs
Standing leg and glute workouts (body weight)
Nämä lisäävät liikkuvuutta, toiminnallisuutta, kestävyyttä ja voimaa keski- ja alavartaloon sekä vahvistavat syviä vatsalihaksia, koska syviä vatsalihaksia pitää aktivoida koko ajan, kun treenaa isompia lihaksia seisten esimerkiksi yhden jalan varassa.
Kiitti, tätä pitää testata. Syvät vatsalihakset jää usein pienelle huomiolle,joten suosittelen. Jumppapalllo jos tilaa on, sillä on hyvä venytellä, myös roikkuminen tekee hyvää ja antaa tilaa ranganväleille.
-Kylmät kädet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taasen olen treenannut selän kivuttomaksi mavella, etukyykyllä ja t kulmasoudulla. Ryhti parani ja yleinen jaksaminen. Lopettakaa maven demonisointi ja ottakaa vastuu omasta elämästä
Ja mave vielä suomennettuna jotta kaikki saa selvää.
Ap tässä, veikkaan, että ehjät on, joku lihasasia vaan sakkaa koska istuminen. Toki ei ole kuvattu mutta ajoittain kipu on jonkin aikaa pois, niin uskon näin.
Ei ole istuminen immeisen hommaa! Hyviä vinkkejä tullut kuitenkin ketjussa paljon ja aion kaikkia kokeilla, toivottavasti joku muukin saa ideaa! Fyssarillakin olen käynyt, mutta etenkin tuon motivaation kannalta on iso apu kuulla, että moni on onnistunut.